Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Beste mede-tweakers,

Ik zit met een dilemma en hopelijk kan hier iemand mij in de goede richting sturen met advies en gebruikerservaring. Het zit namelijk zo, over een kleine maand staat er een mooie reis op de planning richting Indonesië. Nu neem ik al een jaar of 3 niet meer mijn fotografie uitrusting mee op vakantie. Enkel de GoPro gaat mee en de smartphone, foto's werden er dan ook amper gemaakt. Wel maakte we elk jaar een vakantie video van de opnames die we maakte met de GoPro en smartphones. Nu heb ik de afgelopen maanden een aantal foto projecten gehad op mijn werk en begint het gevoel om weer foto's te gaan schieten in mijn vrije tijd weer te borrelen. Daarom ben ik opzoek naar een compactere camera om mee te nemen op vakantie en andere tripjes, inplaats van een DSLR met objectieven.

Nu heb ik eerst gekeken naar de huidige markt van compact camera's, hier kwam ik al snel uit op de Panasonic Lumix LX-100. Om de volgende redenen:

-Lichtsterkte objectief
-EVF
-4K video
-Compact maar groot genoeg om fatsoenlijk mee te kunnen werken.

Ik zoek geen instap model, de foto's worden het liefst op standje M gemaakt 8)

Echter kwam ik ook de Panasonic Lumix DMC-GX80 tegen tijdens mijn online zoektocht, echter geen compact camera. Deze heeft ook een 4K film modus, EVF, maar ook 5-Axis stabilisatie en de optie om uit te breiden met andere objectieven. Nu staat het vast dat ik mijn huidige DSLR en objectieven zal inruilen en deels zal doorschuiven aan mijn pa. Om die reden lijkt mij een systeemcamera ook interessant, compacter dan de meeste DSLR's en de optie om in de toekomst uit te breiden en dichter bij de DSLR workflow te blijven.

Ik ben dus op zoek naar een camera met een mooi allround lensje/objectief, het liefst een 4K film optie en die kleiner en minder zwaar is dan een DSLR. Beide modellen zitten in dezelfde prijsklasse, vandaar mijn vergelijking tussen compact of systeem.

Zijn er misschien mede-tweakers die recentelijke een zelfde keuze hebben gemaakt tussen compact of systeem? En zijn er nog tips/ervaringen die mijn keuze makkelijker kunnen maken?
Door het filteren op 4K kwam ik automatisch terecht bij Panasonic, maar wellicht als ik genoegen neem met 1080 is er nog een betere optie?

Alvast bedankt voor de reacties en hulp.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
Die heb ik gezien ja, heb er eerder ook al een vraag gesteld. Maar ik hoop via deze weg een aantal reacties/adviezen te krijgen op mijn vraag.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Voor mijn reis naar India heb ik vorig jaar de Panasonic LX100 aangeschaft. Achteraf niet heel erg tevreden. De minpunten die ik tegenkwam:

1) Sommige knoppen/draaischijven kun je te makkelijk per ongeluk aanraken. Als je je ineens in MF mode bevind dan is dat nogal killing als je nét een mooi shot wilde maken. Zelfde geldt ook voor de exposure compensation, die stond ook regelmatig "ineens" op -3.

2) Low light performance is erg matig. Nou hangt dit er vanaf wat je gaat fotograferen natuurlijk, maar de ISO-performance bleef achter bij mijn vorige NEX-5n (die helaas gestolen is).

3) Software is traag; er zit bijvoorbeeld een level optie op, maar juist als je net-niet/net-wel recht bent dan weigert deze level vaak waardoor ik toch veel net-niet-level foto's heb gemaakt. Medereiziger had een Panasonic FZ1000 waar deze level veel preciezer en sneller werkt.

EVF is zeker een leuke toevoeging en werkt verder erg goed, maar ik zou de LX100 niet aanraden. Als ik nu zelf een nieuwe camera zou kopen zou ik denk ik weer voor een systeemcamera van Sony gaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
Ramon bedankt voor je reactie en tips. Hier kan ik zeker iets mee! Ik kwam de Sony modellen ook al een aantal keer tegen bij het zoeken naar een toestel met de betere film opties. Wellicht dat ik dan mijn keuze bij de systeemcamera's moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 21:20

zap8

do ya wanna bump

Ik heb door de jaren heen met heel veel camera's mogen "spelen". Zelf vindt ik de menustructuur van Sony niet prettig. Daarbij komt nog het probleem van het traag starten van de camera 2 a 3 seconden opstarttijd om de eerste foto te kunnen maken vind ik zelf onacceptabel. Bij Panasonic MFT camera's heb je dat probleem niet, als je daar een lens met vast diafragma hebt kun je instant schieten. Tevens zijn er erg veel goede en redelijk goedkope lenzen voor Panasonic MFT's te vinden.
Aan de andere is wat Ramon stelt ook weer waar, de ISO performance van Sony is weer stukken beter dan die van Panasonic. Maar goed dat valt ook weer een beetje te ondervangen door een enorm lichtsterke lens te gebruiken. Maar van belang is wat je precies wilt dat de camera doet en of je meer lenzen wilt aanschaffen. Als je voor Sony gaat heb je met goeie lenzen wellicht een betere optie bij low light alleen zul je daarvoor veel dieper in de buidel moeten tasten. Je komt dan tevens in het Sony eco systeem terecht, en het Sony eco systeem is Sony only. Panasonic is MFT en er is een bredere keuze zoals bv Olympus of Leica die ook lenzen voor MFT camera's maken.

[ Voor 17% gewijzigd door zap8 op 10-03-2017 01:59 ]

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Schiet al een tijdje met de LX100 en moet zeggen dat voor de combinatie video/photo over het bereik 24-70mm er voor onder de 600 euro geen betere optie is. APSC (5N met kitlens) is geen 2 stops lichtsterker dan de LX100 sensor.

Ga je boven de 1000 euro uitgeven zou ik sterk een systeemcamera overwegen met een goede all round lens zoals idd de GX80 met een 12-35 F2.8, de A6300 met 16-70 F4 of de X-T20 met 18-55 F2.8-F4 kit.

Onderstaand de verbeterpunten van de LX100:

- Tilt screen
- Touch screen
- Ik prefereer de mode dial omdat van photo mode naar video mode heel veel handelingen nu benodigd zijn als je de 180 degree shutter rule wil hanteren
- Exposure locking in video mode
- Ingebouwde ND
- Auto ISO in M
- Ingebouwde flitser (met remote triggering)
- Full sensor readout i.p.v. crop
- Weather sealing (zelf ook veel last van stof op sensor)
- 5 axis stabilisatie

[ Voor 3% gewijzigd door Furfoot op 10-03-2017 09:19 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zap8 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 01:54:
het Sony eco systeem is Sony only. Panasonic is MFT en er is een bredere keuze
Hmm, weet je dat zeker?
Er zijn vele fabrikanten die lenzen voor Sony camera's maken: Sony, Zeiss, Samyang, Voigtlander, Sigma, Tamron, Fuji. En enkele minder bekende fabrikanten zoals HandeVision, Mitakon, Meike. Ook zijn er veel lenzen die in combinatie met een adapter prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 21:20

zap8

do ya wanna bump

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:57:
[...]

Hmm, weet je dat zeker?
Er zijn vele fabrikanten die lenzen voor Sony camera's maken: Sony, Zeiss, Samyang, Voigtlander, Sigma, Tamron, Fuji. En enkele minder bekende fabrikanten zoals HandeVision, Mitakon, Meike. Ook zijn er veel lenzen die in combinatie met een adapter prettig werken.
Sory je hebt gelijk. Het is niet alleen Sony lenzen voor Sony camera's. Ik doelde eigenlijk op het ecosysteem en keuze.

Als ik bij BH kijk zie ik dat er 40 e-mount lenzen (Sony) te koop zijn.
https://www.bhphotovideo....ses/ci/12378/N/4232860170

tegenover 129 MFT lenzen
https://www.bhphotovideo....&&origSearch=mft%20lenses

Dat is meer dan 3x zoveel

Adapter zijn er ook voor MFT lenzen

[ Voor 7% gewijzigd door zap8 op 11-03-2017 02:08 ]

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zap8 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 01:54:
[...]

Als ik bij BH kijk zie ik dat er 40 e-mount lenzen (Sony) te koop zijn.
https://www.bhphotovideo....ses/ci/12378/N/4232860170

tegenover 129 MFT lenzen
https://www.bhphotovideo....&&origSearch=mft%20lenses

Dat is meer dan 3x zoveel

Adapter zijn er ook voor MFT lenzen
Bij die MFT lenzen zitten veel dubbele vermeldingen. Bijvoorbeeld 2x sigma 19mm.
Ook 8x 14-42 lens.

Zoals ik al schreef, Sony is niet de enige fabrikant van E-mount lenzen. Alle E-mount lenzen bij B&H kom je uit op 150+. En er zijn er waarschijnlijk nog meer.

Het gaat er niet om wie de meeste lenzen heeft, maar er is geen sprake van beperkt aanbod.
Pagina: 1