Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het internet flink gezocht voor switches voor een lan party van 24 man die we van plan zijn te houden. Nou vraag ik me af hoeveel mbit/s we nodig hebben voor deze party. De desktops die we hebben geregeld zullen sowieso niet beter aankunnen dan MW2 dus nieuwere spellen spelen niet echt een rol.

Ik heb al geprobeerd om een paar switches op te zoeken maar het is me te onduidelijk of er verschillende snelheid op poorten zit en/of ik deze snelheid echt nodig heb. Ik een switch die ik voor niet te duur zag staan, die ik al bekeken heb neer gezet:

https://www.cnet.com/prod...gabit-smart-switch/specs/

Het probleem is dat ik niet zeker weet of ik dit aantal mbit/s nodig heb en/of er verschil kan zitten in de poorten. is het ook nodig dat de router deze hoeveelheid mbit/s heeft of kan deze ook langzamer werken?

Harold

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Gigabit ethernet is volkomen normaal tegenwoordig. Sneller zul je niet nodig hebben.

Waar je naar linkt is een behoorlijk geavanceerde managed switch. Weet je zeker dat je dat nodig gaat hebben? Voor een weekendje lanparty-en lijkt het me igg zwáár overkill. Daar kun je ook wel af met 1 of 2 goedkope 8-poorts switches. Ben je voor een paar tientjes klaar.

pricewatch: TP-Link TL-SG108-10/100/1000 Mbps Desktop switch met 8 aansluitingen

Je kunt ook gewoon een paar mensen vragen hun eigen router/switch mee te nemen. Niet te moeilijk denken joh.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 03-03-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ey David bedankt voor je hulp. Nog even een vraagje: Maakt de routersnelheid ook uit? anders zal ik hier ook nog even achteraan moeten.

Harold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:12:
Ey David bedankt voor je hulp. Nog even een vraagje: Maakt de routersnelheid ook uit? anders zal ik hier ook nog even achteraan moeten.

Harold
Ik heb geen idee wat je uplink is, maar de meest simpele router beheert een dergelijk netwerk met speels gemak. De router hoeft voor de interne verbindingen namelijk niets te doen.

Voor het uitgaande verkeer is het van belang om te weten welke snelheid je hebt.
Maar wat heb je zelf zoal gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:29
Liever gewoon allemaal switches aan elkaar knopen. Bij routers dien je de DHCP server uit te zetten, anders krijg je conflicten.

Anders zou ik gewoon zoiets als dit aankopen: V&A aangeboden: Netgear Prosafe JFS524

Allemaal even 5 euro lappen en je bent voor alle toekomstige lan-party's klaar.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:12:

Harold
Nee, maakt echt geen zak uit. Als je wat nieuws koopt zou ik opletten dat het gigabit is, maar ook met 100Mbit zal je echt niet tegen problemen aanlopen. Die 2e hands switch die @Verwijderd linkt is wat dat betreft wel een lekker makkelijke oplossing voor weinig, als je aan 8 poorten niet genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcDavid schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:22:
[...]

Nee, maakt echt geen zak uit. Als je wat nieuws koopt zou ik opletten dat het gigabit is, maar ook met 100Mbit zal je echt niet tegen problemen aanlopen.
Sterker nog, je gaat het verschil enkel merken bij grote file transfers tussen computers op de LAN. Omdat games ook moeten werken op de <<5Mbps DSL-verbindingen waar grote delen van de wereld het mee moeten doen gaan de games zelf maar heel lage bitrates. Als je uitgaat van 2.5Mbps per game client is het al veel. Je zou nog prima kunnen gamen dus op een 10MbE switch :z

Dat gezegd, als gamebestanden centraal gehost worden gaat het wel uitmaken. Stel dat je per client 10GB aan data moet downloaden vanaf de LAN server. Dat duurt met 100MbE bijna een kwartier per client, waardoor je letterlijk uren bezig bent alles op te zetten. Met 1GbE duurt het anderhalve minuut, dus vanaf moment dat eerste begint met downloaden en de laatste klaar is is maar halfuurtje.

Workaround in dat geval: bestanden niet hosten op centrale server maar op externe HDD of USB sticks die doorgegeven kunnen worden.
Die 2e hands switch die @Verwijderd linkt is wat dat betreft wel een lekker makkelijke oplossing voor weinig, als je aan 8 poorten niet genoeg hebt.
Yup. maar, GbE is wel zo prettig. Het loont vaak om in je omgeving rond te vragen - grotere bedrijven gooien vaak oude 1GbE spul weg dat niet meer geschikt is voor core-toepassingen zodra ze naar 10 of 40GbE upgraden.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 03-03-2017 17:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1