Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game en lightroom pc (1000 euro)

Pagina: 1
Acties:

• gustav020
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-11-2023
Hi all,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe pc. Ik gebruik momenteel een macbook pro 13 inch (2015) voor het bewerken van foto's, maar ik kan hier niet echt op gamen. Nou zie ik hier veel builds die gericht zijn op gamen maar niet zo zeer op de combi gamen en fotobewerking.

Ik wil de pc zo future proof mogenlijk hebben.

Ik wil de DELL ULTRASHARP U2515H er bij kopen dit hoeft niet bij de prijs opgerekend te worden. Is dit een goede keus?

Is het een beetje te doen om de pc zelf in elkaar te zetten of moet ik dit laten doen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Foto's bewerken met lightroom en photoshop, en games zoals H1Z1, battlefield 1 en arma spelen op full HD en hoge settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsbord en muis heb ik al. l

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan een 1060 6g videokaart en 2tb hdd en een 250 ssd

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou het liefst nvidea en intel gebruiken

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het kan zo stil mogenlijk.

Ga je overklokken?
Ik denk het niet aangezien de levensduur dan korter word

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat iemand een lijst met onderdelen kan samenstellen die het best gericht zijn op wat ik zoek

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
De monitor die je kiest is een QHD monitor, maar je geeft aan op Full HD te willen gamen. Het is mogelijk om op QHD te gamen, maar dan duw je de GTX1060 of vergelijkbare RX480 wel tegen hun limieten wanneer je de grafische kwaliteit hoog wilt houden. Op Full HD kunnen die twee daarentegen vrijwel alles aan en zou ik voor de RX 480 kiezen omdat je dan voor minder geld minstens vergelijkbaar, maar waarschijnlijk betere prestaties krijgt.

Verder loont het met een RX 480 de moeite om te kijken naar een monitor met FreeSync ondersteuning, waarmee je ook vloeiend zult kunnen blijven gamen wanneer de videokaart zelf het in de toekomst minder goed bijhoudt. Voor ongeveer dezelfde prijs als die Dell, heb je een pricewatch: Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart met eveneens 1440p resolutie en een IPS scherm, al moet ik wel zeggen dat ik niet genoeg verstand heb van monitoren om het beste advies hierover te geven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 239,50€ 239,50
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 230,-€ 230,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 75,95€ 75,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 119,-€ 119,-
1Corsair CX450M€ 55,-€ 55,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,85

Sommige keuzes zijn een kwestie van persoonlijke voorkeur, met name de behuizing (Wil je groot of klein? Met of zonder raam?). Qua processor zou ik in ieder geval sowieso gaan voor de nieuwste generatie Intel CPU's (de reeks die begint met i5-7x00). Omdat het budget het toelaat, heb ik hierbij de snelste variant genomen, maar er valt nog wat te besparen door bijvoorbeeld de iets minder snelle i5-7400 te nemen. Let er verder op dat je in combinatie met deze processoren een B250 of Z270 moederbord neemt. Omdat je niet van plan bent te overklokken (waarvoor je ook de K versie van de CPU nodig zou hebben), is een goedkoper B250 moederbord voldoende.

Het restje in het budget zou je kunnen uitgeven aan:
- Een mooiere behuizing (die van Corsair, Fractal Design, Phanteks of NZXT vind ik persoonlijk een stuk mooier, maar zijn ook 2x zo duur)
- Een grotere SSD (Voor 50 euro meer heb je diezelfde SSD met een capaciteit van 525GB)
- Een aparte processorkoeler. Er zit een standaard koeler van Intel bij de gekozen processor, een andere koeler zal echter een stuk stiller zijn.

• gustav020
Bedankt voor je tijd en moeite!

Is de hhd snel genoeg om foto's snel te bewerken in lightroom met zijn 5400 rpm?

Ik lees veel verschillende verhalen over de 2 grafische kaarten. Sommigen mensen zeggen dat de Nvidea een stuk sneller is, en andere zeggen weer de Amd.

En hoe future proof is de pc zoals jij die samengesteld hebt? Kan ik er bijvoorbeeld over 2 jaar makkelijk een nieuwe processor of video kaart installeren?

En is dat freesync echt een grote verbetering? Want het scherm dat ik heb uitgekozen schijnt erg goed te zijn voor natuurlijke kleurweergaven.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
Ik neem aan dat je Photoshop Lightroom zelf op de SSD installeert. Voor het laden en exporteren van foto's is een 5400rpm schijf voldoende. Een 7200rpm schijf zal wel iets sneller zijn wanneer je er een stopwatch naast houdt, maar het nauwelijks merkbare verschil is niet het extra geld en geluidsniveau waard.

Bij de lancering was de 1060 beter dan de RX 480, inmiddels zijn ze dankzij driver updates gelijk en presteert de RX 480 beter met DirectX12 waar steeds meer nieuwe spellen gebruik van maken. FreeSync is zeker een grote verbetering met het oog op zwaardere spellen in de toekomst, en vloeiend blijven gamen op 1440p. De natuurlijke kleurweergaven zijn te danken aan het IPS paneel wat in beide monitoren zit, en volgens deze vergelijking heeft de Iiyama naast 2 extra inch en FreeSync ook grotere contrastwaarden. Maar los van die cijfers kan ik ook niet echt inhoudelijk oordelen.

Een nieuwe videokaart zal altijd wel passen op het moederbord, alleen de grootte van de kast is hierbij het limiet (er staat bij de specificaties dan ook vaak maximale GPU afmetingen aangegeven). De processor is een ander verhaal: het zou kunnen dat toekomstige CPUs een nieuwe chipset nodig hebben, maar mogelijk met een software update alsnog compatibel zullen zijn. Maar mogelijk verandert Intel volgend jaar de fysieke verbinding van de chip met het moederbord, waardoor je die laatste zult moeten vervangen. Los daarvan durf ik je best te garanderen dat je met een i5-7600 aanzienlijk langer dan 2 jaar door kunt blijven gaan, een CPU upgrade wordt waarschijnlijk pas over een jaar of 5 interessant.

Overigens nog betreffende je vraag of dit allemaal zelf in elkaar te zetten is: dat moet zeker wel lukken. Ik kan je het Youtube kanaal van PCPartPicker aanraden, waar rustig stap voor stap bouwinstructies voor verschillende systemen langskomen. Nu zal er niks één op één toepasbaar zijn op de componenten hier, maar het idee blijft voor vrijwel alle componenten hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door Extraxyz op 03-03-2017 18:30 ]

• gustav020
Thanks voor je tijd en de info! Ik zal dat youtube kanaal zeker even checken.

Hoe veel sneller is de pc vergeleken met mijn macbook pro denk je? Want ik blijf het spannend vinden om van OSX naar windows over te stappen. (In het verleden altijd langzamen en slecht werkende windows pc's gehad)

En heb ik misschien meer baat bij een i7 CPU i.v.m. Photoshop en ligtroom?

• Optyfus Prime
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-11 20:15
Het zal flink wat sneller zijn dan je Macbook Pro, in ieder geval qua prestaties van gaming.
Windows is vergeleken met Apple's Mac OSX wel wat groter en weegt zwaarder op de processor, maar zover ik weet heb je hier nauwelijks last van.
Bovendien heb je een SSD, met een i5 7600 en een RX 480. Dat laatste is vergeleken met een Macbook veel en veel beter. :)
Pagina: 1