Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddoooo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe smartphone, omdat van mijn huidige LG L90 het einde in zicht is. Ik heb zitten kijken naar smartphones van tussen de €250,- en €350,-, maar door de vele bomen zie ik het bos niet meer. Daar komt ook nog eens bij dat het Mobile World Congres bezig is, dus er komende tijd nog meer telefoons op de markt komen, en de huidige telefoons misschien ook weer watt goedkoper worden. Maar ik heb geen idee hoelang het duurt voordat deze smartphones in Nederland op de markt komen, dus ik weet ook niet of het de moeite waard is om hierop te wachten.

Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
Wat is een goede midrange smartphone (€250-€350) qua prijs-kwaliteit en zal ik die telefoon nu kopen of zal ik nog even wachten totdat de 'nieuwe lading' op de markt is?

Hieronder staan de belangrijkste eisen waar de telefoon aan moet voldoen:
  • Het toestel moet zonder haperingen werken. Mijn huidige telefoon loopt regelmatig vast, waar ik mij momenteel het meest aan erger. Ik gebruik mijn telefoon vooral om dingen op te zoeken, social media te gebruiken, foto's te maken en af en toe een spel spelen en ik wil dit zonder haperingen kunnen doen. Dit vind ik het allerbelangrijkste van mijn telefoon. Zelf zat ik daarom te kijken naar telefoons met en soc van 1,7+gHz en 2+gb RAM.
  • Het toestel moet redelijk tot goede foto's maken en de camera moet snel werken. Video's maak ik minder vaak, dus dit vind ik ook minder belangrijk. Cameraresolutie zegt vaak ook niet alles, daarom heb ik ook niet een minimumaantal pixels. De camera aan de voorkant hecht ik verder ook niet al te veel waarde aan.
  • De accu van het toestel stel ik niet als prioriteit. Mijn LG L90 voldoet na twee jaar nog steeds net aan, met 2540mAh, dus en de meeste toestellen hebben wel een betere accu.
  • Dingen als vingerafdrukscanner, NFC, waterdichtheid of infrarood zijn voor mij ook niet belangrijk. Als het toestel een vingerafdrukscanner heeft, zou ik dat leuk vinden, maar het is geen must. NFC, waterdichtheid en infrarood hecht ik geen waarde aan.
  • Het toestel moet makkelijk in je zak passen, dus niet te groot zijn. Ik heb daarom zelf vooral zitten kijken naar telefoons kleiner dan 75x150mm (schermgrootte maximaal 5,5").De schermkwaliteit vind ik ook bij de meeste toestellen goed genoeg.
  • Ik heb een sterke voorkeur voor Android. Het toestel moet wel nog geruime tijd (minimaal twee jaar) ondersteund worden door de software, want ik ben wel van plan om hem een paar jaar te gebruiken.
Als laatst hieronder nog enkele telefoons waar ik zelf al aan zat te denken:
  • LG Nexus 5x / LG G4
  • Huawei P9 lite/P8 lite 2017
  • Samsung Galaxy A5(2016)/A3(2017)
  • Motorola Moto X Play/Motorola Moto G5 plus
  • Huawei Nova
  • Lenovo P2
  • Honor 6X/8 (iets aan de dure kant, maar wel goede prestaties)
Het is iets langer geworden dan ik had verwacht, maar in ieder geval bedankt voor het lezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De Moto G5 geen optie? Lijkt mij een prima midrange telefoon. En Android 7 in tegenstelling tot de Moto X Play.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Misschien de moeite waard om nog even te wachten op de nieuwe Nokia's, zoals de Nokia 6? Ik heb geen idee hoe deze zich verhoudt tot de genoemde toestellen, maar deze komen wel met Android 7 en ze beloven regelmatig updates uit te brengen.
Ze zouden in Q2 uit komen. Toegegeven, dat kan ook juni zijn.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:39
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:19:
Misschien de moeite waard om nog even te wachten op de nieuwe Nokia's, zoals de Nokia 6? Ik heb geen idee hoe deze zich verhoudt tot de genoemde toestellen, maar deze komen wel met Android 7 en ze beloven regelmatig updates uit te brengen.
Even aanvullen:
De specs van de uit te komen Nokia's zijn ronduit belabberd.
Voor 250-350 kun je ook eens kijken naar het aanbod van de Chinezen. Daarover is op dit forum inmiddels veel info te vinden en je krijgt dan vaak veel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddoooo
Tsurany schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:17:
De Moto G5 geen optie? Lijkt mij een prima midrange telefoon. En Android 7 in tegenstelling tot de Moto X Play.
Ohhja, die had je ook nog, was ik vergeten erbij te zetten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddoooo
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:19:
Daar heb ik (net als de LG X Power 2) ook naar gekeken en maakt mijn dilemma nog lastiger: zal ik nu een telefoon kopen of nog even wachten tot die uit zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:22
De Nexus 5X is een supervlot toestel, en voelt sneller aan dan menig midranger door 100% clean android. De camera (erg vlot) en het scherm zijn ook erg goed. En je krijgt nog updates ook :) ik zou zeker daar naar kijken. Let wel, hij heeft geen SD-kaartslot.
Tegenwoordig is de 5X echter slecht leverbaar. De nu failliete Typhone heeft 'm een tijdje voor 199 euro aangeboden. Wellicht kan je er eentje in zeer goede staat op V&A krijgen, maar de nieuwprijs van 349 is hij niet waard.

Neig je meer naar bouwkwaliteit (de Nexus is vrij plastic fantastic), dan is de Galaxy A-serie een goede optie. Die toestellen zijn populair en dat heeft een aantal voordelen: je hebt dan ook erg veel keuze qua hoesjes, breek je je scherm dan heeft de telefoonboer op de hoek vast iets op voorraad, enzovoort. Daarnaast hebben ze voor zijn klasse een erg goede camera. Ook qua performance zitten er prima SoC's in.
Wel zijn ze vrij prijzig, vooral de 2017 serie: Motorola heeft met de G5 imho een interessanter alternatief, met eveneens een snelle SoC en zelfs al Android 7.0. Hoe de camera is weet ik niet.

De P2 vind ik zelf heel interessant door z'n enorme accu, maar ik begrijp dat je daar niet heel veel waarde aan hecht, dus dan zou ik toch voor een ander gaan.
Wat betreft de Huawei en Honor: lees wat reviews. Tweakers was bijvoorbeeld niet ontzettend te spreken over de P8 Lite 2017. Ook qua software en updates lopen ze achter de boven genoemde toestellen aan. In synthetische benchmarks scoren ze redelijk goed, maar (over het algemeen) stopt bijvoorbeeld traag opslaggeheugen dan weer roet in het eten in de praktijk, of is de GPU wat zwakker.
Chinaphones geven veel bang voor je buck, maar in het importeren en eventuele garantie (of wat als je je scherm breekt) blijft een struikelblok. Ook ondersteunen ze niet altijd alle 4G-banden.

Bij geen van alle midrangers doe je een miskoop, tegenwoordig is eigenlijk alles wel goed en de verschillen zijn vrij klein. Als ik zou kiezen:
- Hoge snelheid, nog lange tijd updates, clean Google? Nexus 5X, mits de prijs goed is.
- Compact toestel, goede bouwkwaliteit en veel keuze in accessoires? Galaxy A3 2017.
- Allround topper, die net even wat anders is dan het eeuwige Samsung? Motorola G5 Plus.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddoooo
Richh schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:04:
De Nexus 5X is een supervlot toestel, en voelt sneller aan dan menig midranger door 100% clean android. De camera (erg vlot) en het scherm zijn ook erg goed. En je krijgt nog updates ook :) ik zou zeker daar naar kijken. Let wel, hij heeft geen SD-kaartslot.
Tegenwoordig is de 5X echter slecht leverbaar. De nu failliete Typhone heeft 'm een tijdje voor 199 euro aangeboden. Wellicht kan je er eentje in zeer goede staat op V&A krijgen, maar de nieuwprijs van 349 is hij niet waard.

Neig je meer naar bouwkwaliteit (de Nexus is vrij plastic fantastic), dan is de Galaxy A-serie een goede optie. Die toestellen zijn populair en dat heeft een aantal voordelen: je hebt dan ook erg veel keuze qua hoesjes, breek je je scherm dan heeft de telefoonboer op de hoek vast iets op voorraad, enzovoort. Daarnaast hebben ze voor zijn klasse een erg goede camera. Ook qua performance zitten er prima SoC's in.
Wel zijn ze vrij prijzig, vooral de 2017 serie: Motorola heeft met de G5 imho een interessanter alternatief, met eveneens een snelle SoC en zelfs al Android 7.0. Hoe de camera is weet ik niet.

De P2 vind ik zelf heel interessant door z'n enorme accu, maar ik begrijp dat je daar niet heel veel waarde aan hecht, dus dan zou ik toch voor een ander gaan.
Wat betreft de Huawei en Honor: lees wat reviews. Tweakers was bijvoorbeeld niet ontzettend te spreken over de P8 Lite 2017. Ook qua software en updates lopen ze achter de boven genoemde toestellen aan. In synthetische benchmarks scoren ze redelijk goed, maar (over het algemeen) stopt bijvoorbeeld traag opslaggeheugen dan weer roet in het eten in de praktijk, of is de GPU wat zwakker.
Chinaphones geven veel bang voor je buck, maar in het importeren en eventuele garantie (of wat als je je scherm breekt) blijft een struikelblok. Ook ondersteunen ze niet altijd alle 4G-banden.

Bij geen van alle midrangers doe je een miskoop, tegenwoordig is eigenlijk alles wel goed en de verschillen zijn vrij klein. Als ik zou kiezen:
- Hoge snelheid, nog lange tijd updates, clean Google? Nexus 5X, mits de prijs goed is.
- Compact toestel, goede bouwkwaliteit en veel keuze in accessoires? Galaxy A3 2017.
- Allround topper, die net even wat anders is dan het eeuwige Samsung? Motorola G5 Plus.
Heel erg bedankt voor je reactie, ik heb er veel aan :D . Over Huawei lees ik inderdaad erg verschillende reacties, maar over de Honor 6x en Honor 8 lees ik voornamelijk positieve reviews, daarom vind ik die ook een goede optie.
Een opmerking, je zei dat de Nexus 5X nog lang updates zal krijgen, maar Google heeft gezegd dat hij twee jaar lang updates zal krijgen en het toestel is al anderhalf jaar op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:22
teddoooo schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:19:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie, ik heb er veel aan :D . Over Huawei lees ik inderdaad erg verschillende reacties, maar over de Honor 6x en Honor 8 lees ik voornamelijk positieve reviews, daarom vind ik die ook een goede optie.
Een opmerking, je zei dat de Nexus 5X nog lang updates zal krijgen, maar Google heeft gezegd dat hij twee jaar lang updates zal krijgen en het toestel is al anderhalf jaar op de markt.
Dat klopt zeker, de garantie is slechts 2 jaar. Maar over het algemeen gaat Google nog ietsje langer door, met daarbij dat Nexus-toestellen in het verleden heel veel support uit de community krijgen.

Daarbij is 6 maanden meer dan wat menig andere fabrikant belooft :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-02 22:22
Sony Xperia X misschien? Ik heb 'm zelf ook en ik ben er zeer tevreden over. De reviews zijn misschien niet zo positief, maar dat komt omdat ie toen nog een veel hogere prijs had waardoor ie werd vergeleken met andere toestellen uit dezelfde prijscategorie. Met de huidige prijs (ongeveer €340), is ie zeker niet slecht. Ik kreeg in december de update naar Android N, dus qua updates denk ik dat het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddoooo
Ik heb gekozen voor de Sony Xperia Xa1. Deze telefoon blinkt uit in de dingen die ik fijn vind (snelheid, camera) en laat steken vallen bij dingen die ik minder belangrijk vind (schermkwaliteit, accuduur, vingerprintscanner). Voor €270,- lijkt dit mij dus de perfecte telefoon voor mij.

Iedereen bedankt voor de reacties _/-\o_
Pagina: 1