Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanbieding voor Zonnestroompanelen ontvangen, is dit iets??

Pagina: 1
Acties:

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:07
Beste mede-Tweakers,

Ik ben totaal niet thuis in Zonnestroompanelen en alles wat er bij hoort, dus hebben wij onze stroomlevernacier (Greenchoice) gevraagd een offerte uit te brengen voor een stel panelen.
Deze wil ik graag bij jullie tegen het licht houden (get it?? ;)) om te kijken of ze kwaliteit bieden en niet te hoog zitten.

Ik ken mensen die panelen zelf hebben aangebracht, dus dat zou eventueel ook een mogelijkheid zijn, alsmede natuurlijk (andere) panelen zelf kopen.
Ik heb inmiddels de voorpagina van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 doorgenomen (overigens Top Job voor de auteurs!), alleen ben ik verder niet bekend met welke panelen nu goed zijn, welke je vooral links moet laten liggen, en zo ook voor omvormers.

Daarnaast zou ik graag jullie mening over het een an ander willen weten hoe het beste aan te sluiten (hoeveel in string, of een andere oplossing)

Het gaat om het volgende huis:
Huis

Dit dak ligt ZZO met een hellingshoek van 45-50 graden. Omdat het huis gesplitst wordt komen er 2x 15 panelen op. Mogelijk wil ik ons deel (voordeur en alles daar links van) verder voorzien van meer panelen als we besluiten die bomen weg te halen. Echter omdat we er nog niet wonen en nog moeten verbouwen is het nu lastig in te schatten.

Wat hebben we van Greenchoice ontvangen:
- 15 panelen: Trina Solar Perc 290Wp (of vergelijkbaar)
- Growatt 3600TL-S omvormer
- Montage materiaal voor schuindak
- Bekabeling tot 10 meter DC-kabel en 10 meter AC-kabel
- Installatie door erkende installateur.

Dit alles voor € 6370,- inc BTW

Is dit redelijk, moet ik ergens specifiek op letten, kan ik beter zelf doen?

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:48
Denk dat het wel goedkoper te krijgen is, vind het niet echt 'goedkoop'. Verder is de omvormer niet wat aan de kleine kant?

Zou als ik jou was zeker andere aanbieders benaderen mocht je serieus overwegen om zonnepanelen te nemen. Nooit van maar één offerte uitgaan!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Met 15*290=4350W is een 3600W omvormer wel fors ondergedimensioneerd.
Ik zou wel een 4.2k Growatt omvormer verwachten.

Zeker voor die prijs want dat is verder ook niet echt een goedkope aanbieding.

Hierbij voorbeeld een vergelijkbare setup voor 5800:
https://www.zonnepanelen....rcium-hoog-rendement.html

Ik denk trouwens dat de bomen ook voor de rechterkant van het huis al een hapje uit de opbrengt gaat eten. Vanaf een uur of 4 'smiddags zal de schaduw die kant van het huis kunnen bereiken denk ik.

[ Voor 52% gewijzigd door TWyk op 03-03-2017 16:02 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb 3 offertes gekregen en die zaten allemaal bij elkaar in de buurt qua verwachte opbrengst per euro. Die BTW kan je terugvragen, dus onder de streep kom je op bijna 5300 euro.
Ik zou ook meerdere aanbieders een offerte laten uitbrengen. Niet alleen omdat ze niet allemaal dezelfde prijs vragen, ze bieden ook nog weleens andere oplossingen. Altijd wel interessant om meerdere ideeen te vergelijken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Neal
TWyk schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:46:
Met 15*290=4350W is een 3600W omvormer wel fors ondergedimensioneerd.
Ik zou wel een 4.2k Growatt omvormer verwachten.

Zeker voor die prijs want dat is verder ook niet echt een goedkope aanbieding.

Hierbij voorbeeld een vergelijkbare setup voor 5800:
https://www.zonnepanelen....rcium-hoog-rendement.html

Ik denk trouwens dat de bomen ook voor de rechterkant van het huis al een hapje uit de opbrengt gaat eten. Vanaf een uur of 4 'smiddags zal de schaduw die kant van het huis kunnen bereiken denk ik.
Thnx! Had nog helemaal niet gezien dat de omvormer te laag zit.
Overigens is de boom rechts inmiddels weg (was van de buren) maar Google rijd niet vaak door kleine straatjes ;)

Ik wil sowieso meer offertes op gaan vragen maar mijn schoonvader zat hier al mee te zwaaien en Greenchoice schijnt elke paar dagen te bellen (zou voor mij een afknapper zijn...). Vervelende is alleen dat ik er weinig tot geen verstand van heb, en ook hier zitten natuurlijk van die vlugge Japies bij die willen verkopen met goedkoop spul.

Andere tips zijn altijd welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door Neal op 04-03-2017 00:17 ]

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:48
Gewoon rustig de tijd nemen, offertes hier plaatsen en dan samen kijken naar een juiste keuze. Wanneer ze beginnen met je hebt nog maar zoveel dagen bedenktijd en dan is de 'actie' klaar dan kan je ze beter gelijk de deur wijzen. Uit welke omgeving kom je? Misschien dat mensen je aanbieders kunnen tippen in de buurt ;)

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Neal schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:14:
[...]
Thnx! Had nog helemaal niet gezien dat de omvormer te laag zit.
Overigens is de boom rechts inmiddels weg (was van de buren) maar Google rijd niet vaak door kleine straatjes ;)

Ik wil sowieso meer offertes op gaan vragen maar mijn schoonvader zat hier al mee te zwaaien en Greenchoice schijnt elke paar dagen te bellen (zou voor mij een afknapper zijn...). Vervelende is alleen dat ik er weinig tot geen verstand van heb, en ook hier zitten natuurlijk van die vlugge Japies bij die willen verkopen met goedkoop spul.

Andere tips zijn altijd welkom!
Zou mij niet al te druk maken om alle technische details.

Je benoemt het zelf niet specifiek, maar ga er gemakshalve vanuit dat de keus voor zonnepanelen vanuit financieel oogpunt is genomen?!
Zo ja, gewoon even voor jezelf in een excelletje zetten:
- wat denk je maandelijks te kunnen besparen
- hoeveel geld zou je eventueel willen investeren om deze maandlasten omlaag te brengen?
- binnen hoeveel jaar wil je de investering terugverdiend hebben?

Gewoon vanuit die basis het gesprek ingaan.
Laat de eerste een offerte uitbrengen welke aansluit bij jouw wensen en laat anderen vergelijkbare offertes uitbrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Switchie op 04-03-2017 04:25 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan hier niet zomaar panelen wegleggen (links van de voordeur), zonder rekening te houden met schaduw (en schaduwmanagement)

Kan je zomaar bomen weghalen? Geen vergunning nodig?

Mijn keuze zou dus zijn:
- Willekeurige omvormer met SF-170S, vanwege meerdere strings en minder last van schaduw, desnoods leg je de andere kant ook vol. Diffuus licht doet ook nog wel wat.
- SMA met schaduwmanagement en monopanelen, met hier en daar eventueel nog een optimizer
- Microinverters (aps bijvoorbeeld)
- SolarEdge met optimizers

De meeste chinese omvormers vallen dus af, met monopanelen. Niet allemaal kunnen ze omgaan met schaduw icm een enkele string monopanelen.
Doe je niks aan schaduwmanagement en heb je veel schaduw, kan de opwek wel eens flink tegen gaan vallen. Maar dat valt zowiezo tegen met veel schaduw...

Maak eerst eens een tekeningetje van het dak met maten. Dakpannen tellen en opmeten.
Ik zou nooit met een energiemaatschappij in zee gaan, wat betreft zonnepanelen. Zelf uitzoeken en installeren dus. Is vaak ook veel goedkoper.

(hier heb ik zelfs geen belasting terug gevraagd, op mijn uitbreiding van de noordpanelen. Zo hoef ik ook straks niks te betalen over mijn eigen krop sla. /aluhoedje weer af)

En ik weet niet hoe jullie die boom rechts zien met google, maar ik zie helemaal niks. :|

En de technische details zijn dus juist wel belangrijk. Heb je schaduwvrij dak. dan pleur je het gewoon vol.
Woon je in het bos, is een windmolen die boven de bomen uitsteekt een beter idee. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2017 07:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Neal
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 03:51:
Uit welke omgeving kom je? Misschien dat mensen je aanbieders kunnen tippen in de buurt ;)
Oss, ben benieuwd of iemand een goede tip kan geven. Verder ga ik de komende tijd rustig kijken wat en hoe we willen.

Thnx allemaal voor de tips, als ik offertes heb zal ik die hier neerzetten!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zat sun-solar niet in Oss ?

• Neal
Klopt, zit niet ver bij ons vandaan... zijn die goed en betrouwbaar?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heel de buurt ligt er vol mee hier ;-)
Dus informeer gewoon even.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2017 23:42 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Bijvoorbeeld deze set van Sun Solar minus 1 paneel en dan nog installatiekosten van rond de 1000 euro schat ik zo
http://www.sun-solar.nl/i...e-4670-incl-btw-sunsolar/
Pagina: 1