Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geheugen kopen die niet op QVL lijst staat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb recentelijk op de gok de Ryzen besteld, met een Asus X370 moederbord. Ten tijde van de aanschaf was het nog niet bekend welk geheugen getest/compatbile zou zijn dus ik heb op de gok Kingston Hyper X Fury geheugen kocht (HX426C15FBK2/16).

Nu is de QVL lijst uit en daar staat dit module type niet tussen. Nu weet ik dat het vroeger problemen kon geven als je geheugen plaatste wat niet getest was (blue screens etc).

doe ik er verstandig aan om mijn order aan te passen of werkt tegenwoordig ieder type geheugen probleemloos?

Beste antwoord (via Verwijderd op 04-03-2017 14:24)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

-The_Mask- schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:00:
Om dual-channel 2666MT/s te draaien moet het single rank geheugen zijn. Echter geven de fabrikanten bijna nooit op of het single rank of dual rank is.
Volgens de Kingston datasheet van het genoemde geheugen is het double rank (2Rx8).

Bij consumenten geheugen geven ze het inderdaad heel vaak niet aan, bij server geheugen vaak wel (al heb je daar hier geen bal aan :P ).

Alle reacties

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Normaliter moet dit wel kunnen, maar aangezien AMD Ryzen sowieso nogal wat kieskeurig schijnt te zijn met geheugen, zou ik het er in dit geval niet op gokken en de order aan te passen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar zit ik ook een beetje mee, de meeste andere chips van Kingston staan wel op de lijst. Het probleem is dat bijna iedere module ook terugschakeld naar 2133 mhz volgens deze lijst van Asus. Vreemd, ik zou bijna denken dat daar wel een bios update voor (moet) komen... Er zijn maar een paar modules (die de webshop niet levert) die volgens deze lijst wel boven de 2133 mhz uitkomen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ik zou in dit geval zeker geheugen kiezen van de lijst,als Ryzen echt zo kieskeurig is,had ik geen risico genomen

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Om dual-channel 2666MT/s te draaien moet het single rank geheugen zijn. Echter geven de fabrikanten bijna nooit op of het single rank of dual rank is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

-The_Mask- schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:00:
Volgens de Kingston datasheet van het genoemde geheugen is het double rank (2Rx8).

Bij consumenten geheugen geven ze het inderdaad heel vaak niet aan, bij server geheugen vaak wel (al heb je daar hier geen bal aan :P ).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dan moet ik toch nog is verder kijken :(
Balen dat het geheugen zo gevoelig ligt, wellicht dat een Bios update dit nog oplost? Bij de leverancier waar ik de mobo heb gekocht is bijna geen compatible DDR module beschikbaar :'(

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een BIOS UEFI update gaat dat niet oplossen, dit is volgens mij een hardwarematige issue.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 04-03-2017 09:44 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen... Ik heb maar besloten er 2400 mhz QVL geheugen erin te zetten, dat was even zoeken, maar net mijn bestelling aangepast.

Blijf het bizar vinden dat er maar relatief weinig chips op deze lijst staan en de meeste kunnen volgens de QVL lijst van Asus niet sneller worden ingesteld dan 2100 mhz...

Staan genoeg chips op de lijst die verkocht worden als 3200, maar volgens de Asus lijst maximaal op 2100 gezet mogen worden.... Gemiste kans

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:24:
Ja daar zit ik ook een beetje mee, de meeste andere chips van Kingston staan wel op de lijst.
Voor de goede orde: Kingston bakt zelf helemaal geen chips, ze kopen (net zoals de meeste andere 'merknaam' geheugenleveranciers) gewoon chips in bij de echte chipbakkers en plakken vervolgens hun sticker op de resulterende reep. Het kan dus zijn dat twee Kingston DIMMs die maar een enkele cijfer verschillen in hun Kingston typenr chips van totaal verschillende vendors hebben met totaal verschillende compatibility eigenschappen.

Nu is het ook niet zeker dat twee chips van zelfde fabrikant exact dezelfde compatibility eigenschappen zullen hebben., maar de kans is een stuk groter dan bij verschillende. Dus als je de risico wilt nemen van non-QVL DIMMs, prik door al die leuke relabelaars heen en kijk van welke fabrikant de chips zelf zijn. Een DIMM met dezelfde chips zal doorgaans zelfde eigenschappen hebben. Het blijft een risico bij gevoelige CPU's of moederborden (om een of andere reden hebben Asus borden meestal veel sneller last van deze issues dan andere vendors...), maar je kunt die risico verkleinen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1