Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Beste mede tweakers,

Ik heb sinds kort een Xeon E5 2695v2 processor voor mijn Asrock Extreme 11 X79 moederbord.
Ik wou deze processor graag overklokken, echter is dat alleen mogelijk via de BCLK, zowel de multiplier als de straps werken niet op deze Xeon.
Dus ben ik gaan overklokken met de BCLK, waar ik al aardig ver mee ben gekomen namelijk 112, wat in theorie 12% performance winst geeft.
Echter lees ik op fora dat de BCLK niet alleen de processor/ram overklokt maar ook de PCIe ( waar ik mij niet zo druk om maak want mijn moederbord heeft PLX chips ), SATA en USB.
Sommige mensen zeggen dat als je te hoog gaat overklokken op de BCLK dat je je hardeschijven kan '' corrupten '' of zelfs kapot kan maken, zelfde geld voor de USB.

Deze topics gingen vooral over de processoren met de '' mainstream '' sockets zoals P67/Z68/Z77 met i5/i7 2000 tot 3770K reeks.
Ik vroeg mij af of dit ook geld voor het X79 platform, of als iemand er ervaring mee heeft?

Alvast bedankt,

JohanNL

In vino veritas, in aqua sanitas

Beste antwoord (via JohanNL op 06-03-2017 14:00)

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 11:38

PuijkeN

euhm ?

Voor zover ik weet heeft X79 hier ook gewoon last van ... dit is pas opgelost bij latere generaties... (ik dacht Z170 reeks het gewone platform en vermoedelijk X99 voor enthousiast reeks).

Hoe dit werkt in combinatie met de PLX-chips weet ik echter niet. Het feit dat je al aan 112 geraakt wil al veel zeggen! In de meeste gevallen geraak je volgens mij niet verder dan 106-108.

Zelf weinig ervaring met hogere BLCK omdat ik zelf op X79 werk via straps en multiplier.

Ik zou zeggen, installeer een Windows op een aparte schijf, overclock the shit out of it en kijk of je Windows corrupt geraakt. Je zal normaal gezien in elk geval geen blijvende schade veroorzaken, in het slechtste geval start je Windows niet meer..

[ Voor 10% gewijzigd door PuijkeN op 06-03-2017 12:12 ]

PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 11:38

PuijkeN

euhm ?

Voor zover ik weet heeft X79 hier ook gewoon last van ... dit is pas opgelost bij latere generaties... (ik dacht Z170 reeks het gewone platform en vermoedelijk X99 voor enthousiast reeks).

Hoe dit werkt in combinatie met de PLX-chips weet ik echter niet. Het feit dat je al aan 112 geraakt wil al veel zeggen! In de meeste gevallen geraak je volgens mij niet verder dan 106-108.

Zelf weinig ervaring met hogere BLCK omdat ik zelf op X79 werk via straps en multiplier.

Ik zou zeggen, installeer een Windows op een aparte schijf, overclock the shit out of it en kijk of je Windows corrupt geraakt. Je zal normaal gezien in elk geval geen blijvende schade veroorzaken, in het slechtste geval start je Windows niet meer..

[ Voor 10% gewijzigd door PuijkeN op 06-03-2017 12:12 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
PuijkeN schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:04:

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb hem nu draaien op 112,9 BCLK, bij 113 of hoger start hij helemaal niet meer op en ik ben er achter gekomen dat dat komt omdat hij vanaf de 113 BCLK automatisch op de 125MHz strap gaat wat de xeon niet ondersteunt.
Hij is ook helemaal stabiel op 112,9 BCLK, echter zou hij natuurlijk veel meer aankunnen als intel de processor niet had gelocked.
Aan de andere kant heb ik nu een 12 core die draait op 3166MHz met turbo op alle cores wat zeker niet verkeerd is!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceremco
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-07 21:41

Ceremco

boop

Ik wou een E5-2680 V2 in mijn mobo stoppen maar ik zie nu dat het niet waard is om te doen

[ Voor 129% gewijzigd door Ceremco op 26-11-2017 10:09 ]

Beep