Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk noob: vraag Wifi verbeteren dmv mesh netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:35
Hallo,

Ik heb een vraag, ik weet niet zoveel van netwerken, dus wellicht is het een noob vraag :-):
Ik woon in een flat waarbij mijn meterkast, met daarin mijn modem (ziggo), buiten het appartement ligt en ook nog eens naast een lift die het Wifi signaal wat stoort..
Ik kan geen leidingen trekken etc. voor bedraad internet, dus ik moest een alternatieve oplossing vinden voor mijn internet signaal.

Ik heb zo'n 5 jaar geleden dan ook een set netgear plugs gekocht waarbij het internet via het stroom net gaat zodat ik in een aantal kamers op deze manier bedraad netwerk heb.
Ik heb tevens in een van mijn stopcontacten (binnen het appartement) een Wifi adapter gezet om het Wifi signaal te verzorgen. (gaat dus via het stroomnet van de modem naar deze wifi plug welke vervolgens het Wifi signaal stuurt).
Nu hebben we nogal een groot appartement waardoor het Wifi signaal op de achterste kamers zo nu en dan weg valt.

Ik wil dus een beter Wifi signaal.

Nu lees ik veel over zgn. mesh netwerken zoals de Netgear Orbi, en dat dit uitermate geschikt is om je Wifi signaal te verbeteren.
Zou dit in mijn geval helpen?

En moet ik dan 1 satelliet in de meterkast plaatsen en in pluggen in mijn modem, en daarna andere satellieten verspreiden door mijn appartement? Ik vrees dan namelijk dat het signaal van de meterkast naar de eerst volgende satteliet weleens crap kan zijn vanwege de lift etc.

Of kan ik dan beter mijn internet via het stroomnet aanhouden en 1 satelliet op dit netwerk aansluiten (dus binnen het appartement)?
Het internet via het stroomnetwerk is natuurlijk ook al niet ideaal, maar goed gaat me niet eens zo om snelheid als wel signaal sterkte.

Of kan ik beter gewoon nog ergens halverwege het appartement een reguliere range extender zetten?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
Ligt er toevallig coax in die meterkast naar je appartement? Dan zou ik een moca investeren.

CISSP! Drop your encryption keys!

• breagor
dat kende ik nog niet, thanks, ga ik me even in verdiepen!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Wat bedoel je met je kan geen leidingen trekken?
Heb je geen loze leiding over of ben je onhandig of....?

Heb je telefonie in de meterkast? Wellicht kan je die kabel doortrekken met twee u/stp kabels eraan?
Heb je ethernet en telefonie naar binnen lopen.

Aangenomen dat je meterkast aan je appartement grenst, kan je ook een gat door de muur boren.

Maar goed je wilt beter WiFi dekking, als je tevreden bent met de huidige bedrade oplossing ben je op zoek naar een deftige AP of twee afhankelijk van de bouwmaterialen. Gezien het een appartement is neem ik aan dat er een groot aantal zenders in jouw omgeving zijn, waardoor een 5ghz oplossing voor de hand ligt, maar dat moet de rest van de apperatuur wel aankunnen. Misschien is dat nu niet het geval, maar is iets om over na te denken voor in de toekomst.

Persoonlijk vind ik de APs van ubnt.com erg goed maar het is aan jouw de keus.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh is overrated.

Of beter: het is ontworpen voor grote, uitgestrekte woningen met luciferhouten muren en vloeren (niet geheel toevallig het soort huis waar engineers in Silicon Valley in wonen :+ ) zonder al teveel buren op korte afstanden.

Dat is bijna exact tegenovergestelde van een modern NL appartement zoals hier beschreven. Dat is stukken kleiner, met zware betonnen vloeren, stevige muren en bovenal overal (metalen) isolatielagen. Oh, en buren aan alle kanten, dus veel meer scope voor interferentie.

Mesh levert pas meerwaarde als er meerdere signaalpaden zijn tussen de nodes. In een typische NL woning heb je alleen trapgat of deuropening. Dan moet alle verkeer door die opening en valt prestatievoordeel tov simpele dual-radio repeater weg. Wat je overhoudt is veel brakker dan een gewone bedrade verbinding, waarschinlijk minder dan met MoCA. Bij PLC hangt het af van je stroomnet - PLC is net zo onvoorspelbaar als WiFi en daarom ongeschikt als backbone/backhaul voor je AP's.

Maar goed, kan me niet voorstellen dat een modern appartement met uitpandige meterkast geen uitgebreide verzameling (loze) leidingen heeft. Zelfs ons maisonette, in 2004 voor minimaal budget in de Bijlmer opgeleverd, heeft zeven leidingen vanuit (eveneens uitpandige) meterkast naar de woning lopen. Twee daarvan van Ethernet voorzien, AP eraan hangen in twee kamers et voila: overal goede WiFi-dekking in 5GHz (want 2.4GHz is bij vlagen onbruikbaar door drukte).

Oslik blyat! Oslik!

• breagor
Ik kan geen leidingen trekken omdat ik niet door de vloer kan, daar ligt vloerverwarming in, tevens kan ik niet vanaf mijn meterkast naar mijn appartement komen via 1 muur.....(kan wel maar dan kom ik in de wc uit, en moet ik nog een muur door naar het berghok .....technisch zou het wellicht wel kunnen maar dan wordt het een hele operatie...denk nniet dat mijn vriendin dat leuk gaat vinden :-)

Er liggen verder helaas echt geen loze leidingen in het appartement.....ten tijde van de crisis gebouwd, kon er blijkbaar niet meer vanaf :-( (was nieuwbouw, maar al klaar voordat wij het kochten, dus konden zelf geen invloed op de bouw opties uitoefenen)

Qua buren interferentie valt het opzich wel mee, we hebben alleen een klein stukje gedeelde muur met 1 ander appartement, ik zie "slechts" 4 andere wifi signalen, waarvan er maar 1 een beetje sterkte heeft.

Maar dat Moca idee staat mij ook wel aan, lijkt me beter dan via het stroomnet zoals ik nu heb.

Zit tevens nog wel te kijken naar de netgear Orbi of de Ubiquite amplifi......ben me redelijk aan het inlezen, en lees goede reacties van mensen met soortgelijke first world problems :-)

maar wellicht dat ik het eerst nog wel even met een repeater/extender probeer, is een wat minder grote investering. (alhoewel je tegenwoordig 2 weken bedenk tijd hebt dus ik zou het gewoon kunnen proberen, maar dat vind ik wellicht niet zo netjes)

bedankt voor alle input, ben weer wat wijzer!

[ Voor 43% gewijzigd door breagor op 03-03-2017 18:41 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Let wel dat een extender/ repeater leunt op het bestaande WiFi netwerk,lees het ontvangt en stuurt door.
In feite deel je daardoor de bandbreedte van je WiFi netwerk.
Hoe onbetrouwbaar dan ook, ik zou dan kiezen voor een tweede AP die over PLC zijn data verstuurt, vanwege mijn overwegend positieve ervaring met PLC, het aanwezig zijn van een bestaand PLC netwerk en de wens een verbetering van WiFi dekking.

Andere technieken zijn (mogelijk) beter, betrouwbaarder maar ja dat is niet wat er ligt, Danwel binnen de mogelijkheden ligt.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:33
Aangezien je ziggo hebt als internetprovider doe ik de aanname dat je ook tv van ziggo hebt.
Daarvoor ben je hoe dan ook een coax aansluiting in je appartement nodig, dus zal er vanaf je uitpandige meterkast een buis die kant op liggen.

Als je nu evt. eens een trekveer aan je coax in de MK bevestigd en zodoende de coax kabel uit de buis trekt.
Dan als de trekveer dan in je appartement uitkomt bevestig je er een UTP kabel aan en trek je beide terug door de buis.

Je zal een ander doosje moeten gaan kopen op basis van een draagring (beschikbaar bij alle grote/gerenomeerde merken schakelmateriaal), daar plaats je een UTP/RJ45 keystone in en een coax keystone, zodoende heb je tenminste 1 bedrade UTP aansluiting in je woning, daar knoop je evt. een switchje aan + een accespoint of je koopt bijv. de KPN Wifi Versterker of de Ziggo Wifi Versterker.

Dit zijn beide een accespoint met ingebouwde switch ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of als je voor MoCA gaat: MoCA kan ook point -> multipoint doen. Heb je meerdere TV aansluitingen in huis? Dan heb je meerdere plekken waar je dmv MoCA netwerk kunt hebben (en dan heb je geen loze leidingen, maar wel degelijk leidingen - waar coax door ligt).

Ander idee met leidingen: heb je vaste telefoniekabels naar je huis? En gebruik je ze?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1