Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Vraagje gewoon uit nieuwschierigheid, het is vooralsnog geen aankoopvraag. Ik zie staan in de V&A twee stuks E5-2680 a 140 euro per stuk. Nou zijn dit redelijk snelle xeon cpu's: 8 core, hyperthreading & 3.5Ghz turbo.

Ikke snel rekenen: 16 cores 32 threads hartstikke snel met 3.5Ghz. Voor een Game/CAD station is dat wel een luxe, ondanks dat de socket niet meer de nieuwste is en er geen ddr4 geheugen op kan. Ik denk dat 16 cores & 32 threads goedkoop is voor 280 euro, omdat veel mensen gewoon niet die socket in bezit hebben, de vraagzijde zal wel laag zijn. Dit in tegenstelling tot de 1150-socket die ik nu bezit. Want een 4790k kost 2de hands op tweakers nagenoeg gewoon 300 euro (quadcore+hyperthreading op 4.4.Ghz).

275 euro -- 4790k (1150 socket)
430 euro -- Twee stuks E5-2680 & een passend 2de hands moederbord (280+150=430)

Als ik zou willen upgraden vanaf mijn 1150 socket. Ben ik dan niet veel beter af met die 2 stuks E5-2680 setup als ze t.z.t. nog steeds beschikbaar zijn? Een configuratie van twee stuks E5-2680 is toch wel futureproof, niet?

Natuurlijk is alles nieuw leuker, maar voor mij niet om te doen. Dus ik dacht dat die E5-2680 misschien wel een mooie optie was, of beter dan een 4790k/4770k. Er zijn zoveel interessante advertenties in die V&A, dat roept vragen op. 8)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
Veel dual socket mobo's hebben een ander formaat dan ATX. Dus het kan zijn dat je ook een andere kast nodig bent. En sommige draaien alleen met ECC geheugen. En sommige borden zijn 2x een cpu voeding stekker nodig.

Heel veel games gebruiken zoveel cores niet eens. Dan heb je meer aan een hogere clocksnelheid. Met cad kan het voordeel hebben. Zolang de software maar gebruik maakt van alle cores.

Als het zo'n dikke upgrade was werd het wel meer gedaan. Denk aan de socket 1366 tijd. De 6 core i7's waren duur. Maar de 6 core xeon's waren goedkoop. Die werden vaak in consumenten borden gepropt. Dat heb ik zelf ook gedaan. Maar dan praat je over een enkele cpu met een normaal mobo met normaal geheugen ed.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
een 2680 gaat door zn lage singlecore power eigenlijk alles bottlenecken wat je doet, behalve bijv 3d renderen. Voor video krijg je bijv. met premiere schalingsproblemen bij de 2de cpu.

singlecore cinebench rond de 100, multi (2 cpu's) rond de 2100. 100 is imho voor allround werk te laag.

als pure renderbak prima mits goedkoop aangeschaft.

specs

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

Als je daadwerkelijk die cores kan gebruiken met software is het interessant (ik mag er zelf ook altijd graag tussen neuzen).

Echter, processors zijn vaak wel relatief goedkoop, moederborden zijn vaak moeilijk te vinden of erg duur.
Ik zie dat je 150 euro rekent voor een dual-socket bord, maar ik zie die echt niet vaak voor die prijs voorbij komen (tenzij bijvoorbeeld de 2e socket defect is...heb je er nog niks aan). Vaak gaan die dual-socket bordjes toch nog wel voor 300 euro of meer.

Sommige borden zijn ook wat picky qua geheugen, willen alleen ECC of ECC-Reg geheugen (moet zeggen, dat ECC en ECC Reg vaak goedkoper 2e hands is dan unbuffered).

Formfactor en voeding aansluitingen is ook iets om rekening mee te houden zoals al aangegeven, vaak moet je 2x 8pins CPU stekker hebben, en een behoorlijk formaat behuizing.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
govie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:51:
Als ik zou willen upgraden vanaf mijn 1150 socket. Ben ik dan niet veel beter af met die 2 stuks E5-2680 setup als ze t.z.t. nog steeds beschikbaar zijn? Een configuratie van twee stuks E5-2680 is toch wel futureproof, niet?
Indien je (CAD/Render) software hebt die baat heeft bij heel veel cores/threads dan zal je winst boeken met twee van deze Xeons.

Gaming maakt het niets voor uit, veruit de meeste games hebben baat bij een snelle core. Wat dat betreft is de Core i7 7700K nog altijd koning zelfs na Ryzen.

Je zal een server- workstationmoederbord nodig hebben welke twee sockets heeft. Ook moet je voeding twee aansluitingen hebben om beide CPU's van stroom te voorzien. Zorg ook dat je voldoende geheugen hebt. 16 cores met te weinig geheugen zal je systeem eerder traag maken dan sneller. Verdiep je ook in de geheugeneisen van het moederbord. Niet elke setje DDR3 zal zondermeer geaccepteerd worden.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergeet niet dat de 4790k een TDP van 88W heeft en een base freq. van 4 Ghz
de E5-2680 is 2.5 jaar ouder. TDP van 130W, base freq is 'maar' 2,7 Ghz

Hier een compare
http://ark.intel.com/compare/64583,80807

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
En een K cpu is ook nog eens goed over te klokken. Dat gaat nog meer winst opleveren tegenover een xeon.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Een voeding van 110 euro moet ik dan ook meerekenen inderdaad. Een case niet want ik koop ieder jaar een nieuwe omdat ik het leuk vind om deze te reviewen. Dan kom ik in totaal uit op 540 euro, voor 2de handse meuk met een nieuwe voeding. In totaal is het toch wel meer centen dan een 4790k: 540 euro versus 275 euro. Het hangt dus allemaal af van hoeveel gebruik ik wil maken van multiple threads.....
Ondanks dat die Ryzen cpu's er minder goed uit de solidworks benchmarks komen, denk ik wel dat het ook nog een optie is. Immers, als ik mijn ouwe meuk kan verkopen voor 260 euro ofzo, ik al 700 euro budget heb voor een 8-core cpu met hyperthreading, op een nieuwere socket met ddr4 geheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 359,-€ 359,-
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4€ 185,51€ 185,51
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 255,61€ 255,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,12

Gezien de prijs van de Ryzen cpu's, is misschien 2de hands meuk kopen helemaal niet meer zo aantrekkelijk....

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
govie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:38:
Het hangt dus allemaal af van hoeveel gebruik ik wil maken van multiple threads.....
Ondanks dat die Ryzen cpu's er minder goed uit de solidworks benchmarks komen, denk ik wel dat het ook nog een optie is. Immers, als ik mijn ouwe meuk kan verkopen voor 260 euro ofzo, ik al 700 euro budget heb voor een 8-core cpu met hyperthreading, op een nieuwere socket met ddr4 geheugen.
Verdiep je wel goed in welk geheugen nu werkt met Ryzen. Momenteel zitten daar nog wat problemen dat Ryzen niet goed werkt met alle DDR4. Het lijkt erop dat moederbord fabrikanten niet voldoende tijd hebben gehad om zich voor te bereiden.

Zo te zien is op dit moment een Core i7 7700K je beste optie voor Solidworks: http://www.tomshardware.c...n-7-1800x-cpu,4951-9.html

De prijs is redelijk rond hetzelfde niveau als de Ryzen 1700 die je linkte: pricewatch: Intel Core i7-7700K Boxed

Een goed bijpassend moederbord hoeft ook niet meer te kosten dan het AM4 bordje wat je linkt:
pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

Geheugen kan je kiezen dan naar eigen inzicht.

Per saldo is bovenstaande dan ongeveer even duur als de Ryzen componenten die je uitzocht, maar het geeft op dit moment de beste resultaten voor Solidworks.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:48
Veel cores, maar oude cores, als je op eBay zoekt naar engineering samples kan je ook Xeon's v4 Engineering Samples vinden voor weinig - mijn thuis-server draait op dit moment op 2 stuks E5-2683v4 voor een prikkie =)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ufear schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:21:
Veel cores, maar oude cores, als je op eBay zoekt naar engineering samples kan je ook Xeon's v4 Engineering Samples vinden voor weinig - mijn thuis-server draait op dit moment op 2 stuks E5-2683v4 voor een prikkie =)
Die zijn wel leuk voor een servertje maar door de lage max turbo niet echt lekker voor allround workstation gebruik..

specs

Pagina: 1