Toon posts:

Koelpasta gesmeerd en weet niet of ik het kan verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb mijn laptop gisteren even uit elkaar gehaald om hem schoon te maken en dergelijke, en toen ik mn koeler van mn cpu en gpu dr afhaalde kwam ik er achter dat de koelpasta een beetje gesmeerd zat over de hele kaart.. Kan iemand mij vertellen of ik dit zomaar kan verwijderen of dat het echt een fout is van de fabrikant?
https://imgur.com/a/2Im7T
Alvast bedankt !

Alle reacties

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
VOlgens mij is daar niet echt iets mis mee. Tuurlijk jij kan het netter, maar het is een massa product neem aan dat de heatsink ook over de "hele kaart" contact maakt?

Je kunt het verwijderen met schoonmaak alcohol (sterker is beter, ik gebruik meestal 96% gedenat. alcohol van etos of kruidvat) en dan met een stevig watje schoonmaken (sommige doen het met koffiefilters)

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, dankjewel! moet ik de koelpasta dan ook weer geheel aanbrengen? of alleen op de plek waar "het hoort"?

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

De koelpasta moet alleen aangebracht worden op de "die" het binnenste gedeelte zoals op deze foto.
En ECHT heel weinig.

In het geval van een mobiele cpu :

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/Laptop-notebook-overheating,Q-3-269211-13.jpg

Turn it off and on again.

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te weten! kun je ook een goede koelpasta aanbevelen? en waar ik die kan halen zodat ik deze vandaag nog heb? bestellen is echt een laatste optie omdat ik het dan waarschijnlijk maandag pas binnen zou krijgen

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:50
Loop een willekeurig computerzaakje binnen en vraag ernaar. De onderlinge verschillen tussen koelpasta's is te klein om je er druk om te maken ;)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Klep er weer op en oude pasta tijdelijk blijven gebruiken tot de nieuwe er is, daarna vervangen.
De oude pasta blijft in de tussentijd nog wel werken, hoewel er wel extreem veel op zit.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ziet er op de foto wel heel hard uit. Als het geen pasta meer is maar afbrokkeld is het al te laat en moet het echt vervangen worden.

Zou het toch gewoon vervangen want alles ligt nu toch al open. Anders kun later weer alles gaan demonteren.
En laptops worden er niet bepaald mooier op als ze meerdere malen open zijn geweest ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat klopt, heb geregeld dat een vriend van me even snel wat haalt omdat ik dat niet red met werk, dus zal t morgenvroeg aanbrengen, nu heb ik nog een vraag, het lijkt wel of er een hittevlek op mijn koeler zit, het ventilatortje.. is dit gewoon heel erg aangekoekte stof? of kan het echt zijn dat het zo warm is geworden dat het is gaan verkleuren... dit is de 1e keer sinds ik hem heb (bijna 2 jaar) dat ik hem open heb gehad

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Aan de foto te zien heb je volgens mij een ultrabook of andere ZEER dunne/slanke laptop.
Dit houdt in zeer weinig ruimte voor echt knappe koeling dus het zou wel zeker zo kunnen dat de ventilator dusdanig warm is geworden dat hij dit verschijnsel vertoont.

Maar zolang hij draait en je alles goed schoonmaakt (ventilator+heatsink stof vrij) zou ik mij daar niet druk over maken. Ik zou er ook even aan ruiken, als hij niet goed meer werkt dan ruik je dat direct. Ze zijn beveiligd tegen oververhitting en deze specificieke processoren hebben ook een hogere TJ Max. (temp limiet) dan de varianten in desktops/laptops. Ze kunnen dan ook wel zeker wat hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Oke gelukkig, ja heb een toshiba satellite p50 , zeer dun.. Maar is het ook wel goed dat er maar 1 koperen stangetje over de cpu en gpu heen gaat? aangezien ik bij meerdere laptops heb gezien dat deze er 2 hebben?

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Toshiba zal de laptop absoluut goed hebben getest voordat ze hem op de markt hebben gebracht.
Het is inderdaad zo dat je soms ziet dat er meerdere heatpipes lopen en de warmte dus verdeeld word.
Dat is bij deze simpelweg blijkbaar niet nodig ;)

Wees er wel heel voorzichtig mee dat je de heatpipe niet buigt. Ze breken vrij snel maar werken ook een stuk minder efficient bij de minst geringste beschadiging. En bij deze dunne modellen zit er op dit vlak zoals je wel merkt al nagenoeg geen marge op dat punt.

[ Voor 35% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 03-03-2017 14:49 ]

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:35
TereZz schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:00:
Loop een willekeurig computerzaakje binnen en vraag ernaar. De onderlinge verschillen tussen koelpasta's is te klein om je er druk om te maken ;)
ONZIN.

koelpasta heeft wel degelijke onderling verschillen.

https://www.pc-helpforum....ijkingstest-7-koelpastas/

Artic Silver 5 is de beste koelpasta die je kan hebben, die blijkt uit meerdere tests en vergelijkingen.
Deze structuur van koelpasta heeft de beste performance voor koeling en de geleiding van hitte.

ook de manier van het aanbrengen kan een heel verschil maken.
Of dat je het volledig uitsmeert of dat je 1 drupje doet.

Dit is terug te vinden op internet als je zoekt op je model type van je laptop/processor.
hier staan hele schema's wat de beste manier is om koelpasta te gebruiken voor de optimale prestatie.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
marcel19 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:33:
[...]

ONZIN.

koelpasta heeft wel degelijke onderling verschillen.

https://www.pc-helpforum....ijkingstest-7-koelpastas/

Artic Silver 5 is de beste koelpasta die je kan hebben, die blijkt uit meerdere tests en vergelijkingen.
Deze structuur van koelpasta heeft de beste performance voor koeling en de geleiding van hitte.

ook de manier van het aanbrengen kan een heel verschil maken.
Of dat je het volledig uitsmeert of dat je 1 drupje doet.

Dit is terug te vinden op internet als je zoekt op je model type van je laptop/processor.
hier staan hele schema's wat de beste manier is om koelpasta te gebruiken voor de optimale prestatie.
:?

Uit je artikel link:
De beste koelpasta in deze test is de OCZ Freeze, een achterblijver is de inmiddels achterhaalde Arctic Silver 5.
Je ziet ook dat er maar een gering verschil is tussen de koelpasta’s.
Daarom zijn de prestaties niet doorslaggevend voor het bepalen van de beste koelpasta!
Precies wat hij zegt dus.

Dat er onderling wel verschil is begrijpen we, maar het verschil is minimaal en zeker in de situatie van de TS.

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 03-03-2017 14:37 ]

• marcel19
Artikel dateert uit 2009 zoals je zelf ook wel kan zien,

dit is inmiddels al achterhaald en artic silver 5 staat wel degelijk aan de top.

Ik heb veel geprobeerd en veel tests gedraaid, artic silver 5 blijft toch echt het beste.

• marcel19
Hieronder nog een vergelijking.

http://nerdtechy.com/best-thermal-paste-reviews

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:05
Zoals aangegeven, voor een normale gebruiker zijn de verschillen te verwaarlozen. Ja er zit verschil in, heeft dat invloed bij normaal gebruik, nee.
Pagina: 1