Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ,
Ik ben net ontslagen als freelance sales.
Geen toegang meer tot ex werkgever mail verkeer , dropbox data en CRM etc.
Tijdens mijn opdracht zorgde ikzelf voor een geautomatiseerd sales proces vermits hier nog alles manueel gebeurde eerst.Momenteel zijn ze overgeschakeld naar een CRM systeem.
Ik heb geen freelance sales overeenkomst en geen concurrentiebeding overeenkomst getekend.
Doch tijdens mijn korte opdracht termijn heb ik een leuke en goede vertrouwensband opgebouwd met enkele klanten.
Alsook door het automatiseren van mijn sales process beschik nu over data met potentiële klanten en dit ook op mijn smartphone en WhatsApp etc.Let op dit zijn geen echte klanten maar leads gegenereerd door marketing activiteiten.

Vermits ik nu zelf dezelfde business ga opstarten wil ik graag te weten komen in hoeverre deze mensen kunnen benaderd worden zonder enige problemen naar de toekomst te veroorzaken.

Kan iemand mij verde helpen aub?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:31

Wokschotel

Op 6 wielen

Wacht even, ik moet even kijken wat mijn glazen bol zegt over de overeenkomst die je met je ex-opdrachtgever hebt afgesloten. Kan me niet voorstellen dat er helemaal niets vastligt?

[ Voor 18% gewijzigd door Wokschotel op 03-03-2017 08:26 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
En ik denk dat je ook op zoek bent naar wat er is geschreven over een eventueel relatiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey thanks for the quick answer.

Er is geen overeenkomst ondertekend voor de sales opdracht , ze hebben me wel steeds correct betaald en er is niets op papier gezet eveneens geen concurrentiebeding of dergelijke vastgelegd.

Zij hebben wel door marketing activities deze mogelijke klanten verworven.

Is dit ok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 08:33:
Hey thanks for the quick answer.

Er is geen overeenkomst ondertekend voor de sales opdracht , ze hebben me wel steeds correct betaald en er is niets op papier gezet eveneens geen concurrentiebeding of dergelijke vastgelegd.

Zij hebben wel door marketing activities deze mogelijke klanten verworven.

Is dit ok ?
Dus je had totaal niets op papier staan? Toch werd je betaald?

Als je geen afspraken of overeenkomst hebt met je ex-opdrachtgever, ik zou zeggen ga je gang wat je wilt gaan doen. Maar wel deze keer alles vastleggen op papier he?

[ Voor 14% gewijzigd door Silver7 op 03-03-2017 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad dit is zo...doch heb ik meermaals gevraagd naar een freelance contract maar echter nooit gekregen dus nooit iets ondertekend...Ik weet zeker wel dat ik zelf kan kiezen welke toekomstige job ik wil gaan uitvoeren...mijn enigste bezorgdheid is de potentiële klanten die ik nog in mijn bezit vormt dit geen enkel probleem om deze te benaderen ?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:34
Dus tijdens het werk heb je virtuele data aangemaakt en op je telefoon staan? Data welke in werktijd is gegenereerd en eigendom is van je vorige werkgever?

Voor zover ik weet ligt het eigendom niet bij jou en mag je deze gegevens niet hebben/gebruiken zonder toestemming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus geen verdere benadering mogelijk ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 17:37
Hoi Incognito,

Ik werk zelf ook in de sales en weet dat het echt not done is om op deze manier 'klantje pik' te spelen, als dit uitlekt naar potentiële nieuwe werkgevers dan zullen ze niet happig zijn om je in te huren. Omdat het leads zijn die door de marketingafdeling zijn gegenereerd lijkt het me niet in orde om deze zelf te gaan gebruiken.

Aan de andere kant klopt hier iets niet want een salaris overmaken zonder contract is natuurlijk erg vreemd. Hoe is er dan afgesproken wat je salaris is, je eventuele rechten etc.? Er lijkt mij hier op het eerste oog meer aan de hand, wat was bijvoorbeeld de reden van je ontslag?

Ik zou dus erg voorzichtig zijn met deze mensen nu direct te benaderen en gaan zoeken naar andere klanten. Voor de volgende klus: zorg voor een contract, desnoods stel je het zelf op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
tweakerdennis schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 08:49:
Dus tijdens het werk heb je virtuele data aangemaakt en op je telefoon staan? Data welke in werktijd is gegenereerd en eigendom is van je vorige werkgever?

Voor zover ik weet ligt het eigendom niet bij jou en mag je deze gegevens niet hebben/gebruiken zonder toestemming?
Freelance, het is geen werktijd. En er is volgend TS niets vastgelegd. Dat maakt de data in beginsel van hem anders dan dat het zeer gevoelige informatie is.

Leads van een koper zijn dat niet, sterker nog, er wordt gehandeld in dit soort data.

Woordkeus vind ik apart bij topic-start. Als je nooit bent aangenomen, kunnen ook niet ontslagen worden dunkt me. Je zet mensen op het verkeerde been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
tweakerdennis schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 08:49:
Er lijkt geen sprake van een werkgever maar van een opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok guys ....ik werkte met een opdrachtgever die mij informeerde niet meer verder te willen werken aan dit project...dus heb ik geen recht deze data gebruiken voor mijn eigen voordeel correct of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Voordat je jezelf in juridische conflicten begeeft, wat is de uitkomst van je onderhandelingen? Wordt je opdrachtgever heel boos als je aankaart dat je graag zaken blijft doen met bepaalde klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:33:
Ok guys ....ik werkte met een opdrachtgever die mij informeerde niet meer verder te willen werken aan dit project...dus heb ik geen recht deze data gebruiken voor mijn eigen voordeel correct of ?
Je kunt daar zo in algemeenheid geen antwoord op geven. De omstandigheden zullen bepalen of zoiets rechtmatig of onrechtmatig is. Zelfs als er geen contract is dan is er nog wel zoiets als 'gangbaar in het maatschappelijk verkeer', etc.

Overigens heb je wel een groot voordeel. Als de voormalig opdracht gever geen (nadelig) belang heeft dan zal het minder snel als onrechtmatig beoordeeld worden in context van een belangenafweging.

Mijn gok is dat je het niet wilt laten aankomen op een juridische procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 20:06
Ik denk dat jij als 3de partij niet de leads mag contacteren. Deze mensen hebben hun gegevens achtergelaten en, natuurlijk afhankelijk wat er in communicatie- en de privacyverklaring staat, mag alleen je voormalige opdrachtgever contact met de leads opnemen. Misschien dat, indien dit expliciet is aangegeven, je als 3de contact mag opnemen als zijnde marketing doeleinden. Maar zoals gezegd, dit is allemaal afhankelijk van de voorwaarden waar de klant mee akkoord is gegaan bij het worden van lead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:35
Buiten of het juridisch mag, is het fatsoenlijk om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok iedereen thanks for all updates.

Mijn conclusie is dat ik geen klanten ga benaderen van mijn vorige opdrachtgever vermits de omgekeerde beweging voor mezelf ook niet zou kunnen.Al bij al is het een kleine wereld.

Nogmaals bedankt voor de hulp en geniet van jullie weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Los van de concurrentie bedingen, denk ook na over hoe integer je overkomt bij een nieuwe opdrachtgever als je de klantenbase van een vorige club meeneemt. Jij denkt misschien dat ze blij zijn met zo'n bagage maar in werkelijkheid zullen ze zich zorgen maken over hoe jij met hun data om zal gaan.

Wat je natuurlijk wel kan doen is je netwerk warm houden. Niet meteen voor deals benaderen, maar zorgen dat je als persoon connected blijft met mensen die interessant zijn. Als jij een goede indruk gemaakt hebt komen ze vanzelf wel achter je aan.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 10:32
Daarbij zijn de gegevens verstrekt aan je opdrachtgever of aan jou als werkzaam voor je opdrachtgever. Deze gegevens zijn dus niet van jou maar van je opdrachtgever.

Deze gegevens had je niet gehad als je niet bij je opdrachtgever werkzaam was. Als je jezelf niet in je vingers wilt snijden kuin je inderdaad maar beter eerst met die opdrachtgever overleggen of dit wel wordt geaccepteerd.
Pagina: 1