Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-10 17:05
Iemand (oké ik) was niet zo heel voorzichtig met een mini-hdmi poort op z'n NUC met als gevolg een afgebroken connector en losgetrokken trace op het moederbord. Nou was ik niet in eerste instantie heel verdrietig aangezien er nog een werkende mini-displayport connector op zit, maar ik wou toch proberen er wat aan te doen.
Nieuwe connector bij mouser gevonden een erop gezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rjGpQE4.jpg
(foto maken was net zo moeilijk als 't ding solderen)

Connector lijkt goed vast te zitten, maar ik krijg geen goed beeld eruit:
YouTube: VID 20170302 WA0009

Ik zie bij het opstarten dus wel even het libreelec logo maar daarna enkel zwart beeld. Eerste vermoeden was dat ik storing had ingebracht door de kapotte trace te overbruggen met een nieuw draadje van de hdmi pin naar het ic'tje waar die naartoe ging. Omdat dit niet werkte heb ik het uiteinde van de overgebleven trace bloot gemaakt en vanaf daar naar een enkele strand van wat solder wick naar de hdmi pin gelegd. Afstand ongeveer 0.5mm dus dat was niet leuk aangezien m'n pincet punt nog dikker is dan dat. Dit maakte geen enkel verschil.

Vraag is nu, wat kan dit verschijnsel veroorzaken?
Eerstvolgende ingeving zijn de ic's achter te connector. Dit zijn 10-pin dingen met als erop gegraveerd '117YC' maar daar kan ik niks mee. Misschien zijn dit fuses, maar de probes van m'n meter zijn eigenlijk niet spits genoeg om deze mini pins aan te raken.
Toevallig iemand erg bekend met digitale videosignals en dergelijke symptonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Voor wat ik zie zou mijn eerste suggestie zijn om de pin met beschadigde pad rechtstreeks met een stukje geisoleerd draad te overbruggen richting het IC. Daar los je in ieder geval een stuk overgangsweerstand mee op.

[ Voor 3% gewijzigd door burrfoot op 03-03-2017 09:53 . Reden: even extra verduidelijken ]

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien zie ik een sluiting?
Tussen je gerepareerd spoortje en het spoortje rechts er van lijkt iets te zitten op de foto, effe een mesje tussendoor halen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Het ictje

http://nl.farnell.com/nxp...-6v-dfn2510a/dp/2400969RL

Het is een algemeen esd protectie diode

[ Voor 84% gewijzigd door itcouldbeanyone op 03-03-2017 17:07 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
memphis schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:28:
Misschien zie ik een sluiting?
Tussen je gerepareerd spoortje en het spoortje rechts er van lijkt iets te zitten op de foto, effe een mesje tussendoor halen.
Ik zie 'm. Zou goed kunnen.

Ik vind de hoeveelheid tin een tikkie zuinig, de rand tussen de pad en de lead is kaarsrecht. Als die goed contact moet maken, dan moet de tin aan de onderkant zitten. En dat zie je niet terug op de foto. Heb je een fijn pincet? Ga eens aan de pootjes wiebelen om te kijken of ze goed vast zitten. Multimeter pakken en buurpootjes controleren op sluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Flake schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:49:
[...]

Ik zie 'm. Zou goed kunnen.

Ik vind de hoeveelheid tin een tikkie zuinig, de rand tussen de pad en de lead is kaarsrecht. Als die goed contact moet maken, dan moet de tin aan de onderkant zitten. En dat zie je niet terug op de foto. Heb je een fijn pincet? Ga eens aan de pootjes wiebelen om te kijken of ze goed vast zitten. Multimeter pakken en buurpootjes controleren op sluitingen.
Ik zou niet wiebelen, gewoon met een natte bout (nat van tin ) de boel lichtjes aantikken en opnieuw opwarmen,
zodat je kan zien dat de tin rondom het pinnetje smelt, en de tin op het pinnetje ook.

Aan je beeld te zien is het het pinntje waarvan het spoor was afgebroken.
Of deze maakt sluiting met de naast liggende pin.
of de diode protectie is kaduus gegaan. (Aangezien je wel beeld hebt lijkt het me niet)
deze pinnen zijn je clock signalen namelijk, zie het als hsync en vsync in de analoge video

[ Voor 18% gewijzigd door itcouldbeanyone op 03-03-2017 18:52 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-10 17:05
Bedankt voor het meedenken.
Ik vind de hoeveelheid tin een tikkie zuinig, de rand tussen de pad en de lead is kaarsrecht. Als die goed contact moet maken, dan moet de tin aan de onderkant zitten. En dat zie je niet terug op de foto.
Is inderdaad niet goed te zien maar als ik hem onder een hoek onder de scope houd kon ik zien dat er hele mooie solder fillets onder zaten. Pinnen zaten dan ook prima vast/wiebelen niet met pincet. Op die met afgebroken pad na uiteraard. Stevigheid is wel prima door de shield/ground. Doormeten gaf ook aan dat de pinnen goed gesoldeerd zitten.
Meer of minder tin is volgens mij ook niet echt een optie, het vloeit zoals het vloeit en gezien de pinnen ong. 0.2mm dik zijn (pitch 0.4) werkt het niet echt makkelijk :)
ESD diodes nagemeten en ook niks geks mee aan de hand.
Wat het uiteindelijk dan toch bleek te zijn: direct na de ESD diodes zaten 2x 4-in-1 weerstanden van 470Ohm naar ground. Hiervan was er 1 op de hoek gechipped. Kan me niet indenken hoe dat gebeurd is, aangezien dat toch bizar veel lompheid moet vergen... maar alas, nieuwe voor in de plaats gezet en nu wel 100% goed beeld.

[ Voor 25% gewijzigd door zzattack op 03-03-2017 22:06 ]

Pagina: 1