[CAR] betere audio in Kia Picanto - max €200,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb net een nieuwe auto van de zaak gekregen, een Kia Picanto. Spiksplinternieuw uit de fabriek.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rgeCPyf.gif

Wat een bagger geluidssysteem heeft deze auto. Vreselijk. Alle bas ontbreekt en de speakers in de achterdeuren zijn niet eens aangesloten. Iemand moet die Koreanen eens een klap op het achterhoofd geven. Dit gaat echt nergens over.

Daar ga ik natuurlijk iets aan doen, ik erger me namelijk kapot elke dag. Ik heb hiervoor een budget van max ~€200,-. Het probleem is dat ik niks aan de auto mag wijzigen.

Ik zie nu twee opties:

1. Ik bouw een kistradio. Elektronica vind ik wel leuk, en ik heb nog twee Tannoy Wildcat Cougar speakers liggen. Daar zitten Tannoy 3859 drivers in. (Specs rechts in de tabel)
Voordelen:
-goed geluid (boven de 100Hz althans)

Nadelen:
-niet multifunctioneel (draagbaar);
-waarschijnlijk weinig bas;
-waarschijnlijk veel werk.
2. Ik koop een kant-en-klare oplossing. Iets als een ION Block Rocker
Voordelen:
-multifunctioneel;
-plug&play.

Nadelen:
-waarschijnlijk minder zuiver geluid dan optie 1;
-waarschijnlijk duurder dan optie 1.
Ik neig naar optie 1, die is het makkelijkst. Wat denken jullie? Zie ik opties over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar wil je het plaatsen? Op de achterbank? In de kofferbak? Ik zou kijken naar een leuke Bluetooth speaker(set) die je via 230v kan aansluiten. Lijkt mij de simpelste oplossing.

Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je, in goed overleg met de werkgever of leasemaatschappij, niets mag veranderen aan de auto.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 01:33
Als eerste zou ik even de instellingen van de radio nakijken.
Als tweede kijken of er uberhaupt speakers in de achterdeuren zitten. ;) Wat er niet is kun je niet aansluiten. Ik kan het zo snel niet vinden in de brochures maar losse tweeters is in ieder geval een optie. Net als een geintegreerde of normale Pioneer radio. Wat zit er voor spul in de auto?

Als er wel speakers in de achterdeuren zitten gewoon terug naar de dealer en hun het laten fixen.

[ Voor 12% gewijzigd door MewBie op 02-03-2017 23:47 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:38:
Waar wil je het plaatsen? Op de achterbank? In de kofferbak? Ik zou kijken naar een leuke Bluetooth speaker(set) die je via 230v kan aansluiten. Lijkt mij de simpelste oplossing.
Zoals die ION speaker.
Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je, in goed overleg met de werkgever of leasemaatschappij, niets mag veranderen aan de auto.
Dat doe ik liever niet. Het is een constructie waarbij de leasemij een auto huurt van een autoverhuurbedrijf. Deze auto is alles behalve permanent.
MewBie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:45:
Als eerste zou ik even de instellingen van de radio nakijken.
Heb ik al uitgebreid bekeken. Anders dan een 3-bands-eq en een panner is er niks in te stellen.
Als tweede kijken of er uberhaupt speakers in de achterdeuren zitten. ;) Wat er niet is kun je niet aansluiten.
Die zitten er. En als ik in de instellingen het geluid volledig naar achter pan, komt er nergens meer geluid uit.
Ik kan het zo snel niet vinden in de brochures maar losse tweeters is in ieder geval een optie. Net als een geintegreerde of normale Pioneer radio. Wat zit er voor spul in de auto?
Er zit zo'n geïntegreerd navigatieblok in.
Als er wel speakers in de achterdeuren zitten gewoon terug naar de dealer en hun het laten fixen.
Ik denk niet dat je met een huurauto langs de dealer kan gaan? Zal het morgen eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:01

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En anders kan je toch met de zaak overleggen dat je lease-auto auto niet functioneert zoals het zou moeten.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Sefyu schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:55:
[...]
Ik denk niet dat je met een huurauto langs de dealer kan gaan? Zal het morgen eens checken.
oh, een huurauto... dat veranderd een boel kwa mogelijkheden. :P
Hoe lang heb je die Picanto?
Als je hem langere tijd hebt je werkgever contact op laten nemen, of zelf doen, met de verhuurder dat er dingen niet werken op de auto. Of ze willen dst jij hem naar de dealer brengt of dat ze je een andere auto brengen en het zelf uitzoeken.
Je betaald voor een normaal werkende auto zonder gebreken.

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:00
Misschien zitten er wel helemaal geen speakers achterin. En misschien hoort dat wel zo. Ligt er helemaal aan wat er is afgesproken.

Kortste klap is een Bluetooth speaker oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MewBie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 00:01:
[...]
Je betaald voor een normaal werkende auto zonder gebreken.
De Picanto is het goedkoopste model uit de stal van een merk dat ook niet bepaald high-end is.
Als het dan ook nog eens de goedkoopste uitvoering betreft (die info ontbreekt helaas) kun je moeilijk een hoogstaand audio systeem met deftige subs verwachten. Zou ontbreken aan bas dus niet echt willen aanduiden als een gebrek.

Mochten de achterspeakers inderdaad niet aangesloten zijn is dit natuurlijk een slordigheidje maar zoals Maarten ook al oppert, zou het ook mij niet verbazen als deze speakers uberhaubt niet aanwezig zijn

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Switchie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 00:36:
[...]

De Picanto is het goedkoopste model uit de stal van een merk dat ook niet bepaald high-end is.
Als het dan ook nog eens de goedkoopste uitvoering betreft (die info ontbreekt helaas) kun je moeilijk een hoogstaand audio systeem met deftige subs verwachten. Zou ontbreken aan bas dus niet echt willen aanduiden als een gebrek.

Mochten de achterspeakers inderdaad niet aangesloten zijn is dit natuurlijk een slordigheidje maar zoals Maarten ook al oppert, zou het ook mij niet verbazen als deze speakers uberhaubt niet aanwezig zijn
Ik weet dat de Picanto een budget auto is en het geluid nooit veel beter zal zijn als 'het voldoet'. Maar TS zegt dat alle bass ontbreekt en meer info hebben we daar niet over. Ik mag hopen dat TS inderdaad niet een dikke sub in de kofferbak verwachtte, maar een normale bass moet er wel uit die standaard 16,5cm speakers te krijgen zijn. Een radiootje van een paar tientjes en speakers van een paar tientjes leveren al meer dan voldoende kwaliteit voor de meeste mensen. Ik mag toch hopen dat fabrikanten niet terug zijn gezakt naar de geluidskwaliteit uit de jaren 80/90 waar er 10cm speakertjes in het dashboard zaten. :P

TS zegt dat de speakers wel in de achterdeuren zitten, maar niet werken. Dat moet dus gewoon gefixed worden en zal de geluidskwaliteit enigzins verbeteren.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:55

timovd

Voorsprong door techniek

Kun je de auto weigeren en zelf een auto aanschaffen? Dan kun je er van alles mee doen en er zelfs een Johnniebak van maken. Huren of leasen heeft gewoon beperkingen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik ben nog een keer gaan spieken, en het blijkt dat er achter de speakerroosters in de achterdeuren inderdaad helemaal niks zit... Geen wonder dat er geen geluid uit komt en het stil wordt wanneer ik het geluid naar achter pan 8)7

En wat betreft mijn verwachtingen: ik reed hiervoor een standaard uitgevoerde Citroën C1, en het geluid daarvan is zonder grappen echt 5x beter. Er zijn erg veel klachten te vinden over het slechte geluid van de Picanto, een echt 'gebrek' is dit niet, het is kennelijk normaal.

Dit is trouwens de head unit die erin zit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S9dd1G3.jpg

Volgens de RDW is het een Kia Picanto Variant F4P21, Uitvoering M53BZ2. Catalogusprijs € 12.990. Eerste toelating van de auto is vorige week vrijdag geweest. Ik kan met deze info geen details van het geluidssysteem vinden.

Ik denk dat een bluetooth-speaker de enige realistische optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sefyu schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:52:
Ik ben nog een keer gaan spieken, en het blijkt dat er achter de speakerroosters in de achterdeuren inderdaad helemaal niks zit... Geen wonder dat er geen geluid uit komt en het stil wordt wanneer ik het geluid naar achter pan 8)7
Geld moet ergens op bespaard worden he :p
En wat betreft mijn verwachtingen: ik reed hiervoor een standaard uitgevoerde Citroën C1, en het geluid daarvan is zonder grappen echt 5x beter. Er zijn erg veel klachten te vinden over het slechte geluid van de Picanto, een echt 'gebrek' is dit niet, het is kennelijk normaal.
Kan inderdaad erg veel verschil inzitten. Mijn vrouw heeft een relatief nieuwe Ford Fiesta maar een gemiddelde bloemkool produceert een mooier geluid. Uiteraard geen probleem bij het doorsnee radio-werk maar een lekker plaatje op geluidsniveautje 10 laat ik in deze auto ook liever achterwege.
Dit is trouwens de head unit die erin zit:
[afbeelding]
Ziet er toch nog best deftig uit. Had ik niet verwacht
Volgens de RDW is het een Kia Picanto Variant F4P21, Uitvoering M53BZ2. Catalogusprijs € 12.990. Eerste toelating van de auto is vorige week vrijdag geweest. Ik kan met deze info geen details van het geluidssysteem vinden.
Verwacht dat het bij de 2 tweetertjes voorin blijft.
Was voor de gein aan het spelen met de configurator op kia.com
Zelfs al kies ik bij voorbaat de duurste uitvoering (a 18k ofzo) krijg ik later alsnog de volgende opties aangeboden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BfpKYyQz5g6T08PPkTAXEjuE/full.png

Betekent weinig goeds voor jouw model dus :9
Ik denk dat een bluetooth-speaker de enige realistische optie is.
Bij een bluetooth speaker blijf je last houden van een gebrekkige bas door het geringe vermogen en afmetingen. Voor 200e moet je toch wat mooiers/beters in elkaar kunnen knutselen? ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:26
MewBie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:07:
[...]
maar een normale bass moet er wel uit die standaard 16,5cm speakers te krijgen zijn
Zitten die er wel in, geen erg simpele 10cm speakers of zelfs nog kleiner en/of alleen in dashboard oid?

Op wat voor termijn kunnen ze die wagen terug vragen? Als het namelijk een standaard maat speakers is, zonder gekke kunststof ombouw, zou je wel de deurpanelen los kunnen trekken en er iets beters in hangen, als je dan minimaal een aantal dagen vantevoren bericht krijgt dat je je auto moet inleveren kan je alles weer origineel maken (of zelfs zo laten, niemand valt het op), maar als je bij wijze van op je werk kan worden aangesproken met 'lever je sleutels maar in, krijgt zo wat anders' is terugbouwen lastig.

En je moet natuurlijk wel je deurpanelen los kunnen/durven trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

This is a Dutch speaking forum which means that you are expected to respond in the Dutch language. It is also not the intention to ask in topics to buy goods or to offer goods for sale.

[ Voor 70% gewijzigd door Zeehond op 19-03-2018 23:58 ]

Pagina: 1