Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Sinds enige tijd resoneert/stottert lichtelijk het geluid dat via mijn ingebouwde mediaspeler en Netflix optisch wordt uitgestuurd naar de reciever. Dit gebeurt alleen bij hoge tonen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Panasonic ST60, TP Link Switch, Synology Router, alles dus bedraad aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Netwerk gecontroleerd, geen probleem want mijn Bluesound doet het niet en HD beeld doet het ook probleemloos. Instellingen in TV gecontroleerd maar kan daar geen vreemde zaken vinden. Optische kabel gecheckt (via mijn Bluesound aangesloten) en opnieuw aangesloten. Kabel loopt van TV naar receiver. Kan overigens geen HDMI in mijn receiver pluggen want daar is hij te oud voor. Heb zelf het idee dat het iets in de software van de TV is maar wat en hoe los ik het op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01
Wat voor signaal stuurt je TV uit? PCM of Bitstream? Netflix gebruikt voor veel content Dolby Digital Plus waar niet elke receiver even goed mee omgaat. Door de output op PCM te zetten los je dit op, maar je verliest wel 5.1 op die manier.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Receiver is het probleem niet. Euvel komt ook voor met DTS etc. Als ik het met mijn oude WD Live doe is er ook geen probleem maar die wil ik niet gebruiken want dat ding is zooooooooooooooo traag en daar functioneert You Tube weer niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Probleem met het aanhouden van de bandwidth? (en dan bedoel ik de bandbreedte van de toslink, niet van jouw netwerk uiteraard).
Heb je al een andere kabel geprobeerd?
Is het probleem opgelost in PCM 2.0 downmix? Heb je de mogelijkheid tot HDMI ARC?

Wat is overigens jouw receiver? Want die vermeld je niet in jouw lijst van "relevante hardware".

[ Voor 46% gewijzigd door road rebel op 03-03-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
road rebel schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:02:
Probleem met het aanhouden van de bandwidth? (en dan bedoel ik de bandbreedte van de toslink, niet van jouw netwerk uiteraard).
Heb je al een andere kabel geprobeerd?
Is het probleem opgelost in PCM 2.0 downmix? Heb je de mogelijkheid tot HDMI ARC?

Wat is overigens jouw receiver? Want die vermeld je niet in jouw lijst van "relevante hardware".
Toslink heb ik getest. Die is ok. Aangesloten op Bluesound en WD Live geen enkel probleem.

HDMI ARC is niet relevant. Mediaspeler is ingebouwd in TV net als Netflix. Tevens is mijn receiver (Marantz SR8500) van die leeftijd dat hij geen HDMI input heeft.

Downmix nog niet geprobeerd maar al zou het oplossen, ik wil mijn films niet in 2.0 horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Ook al kan ik niet met zekerheid zeggen dat het niet te wijten is aan een externe factor, toch vind ik jouw troubleshoot-plan te kort door de bocht.

1/ Jouw receiver ondersteunt geen DD+.
Wat mij betreft is dit dus wel een relevante factor aangezien netflix hoofdzakelijk met DD+ werkt.
2/ Het is niet omdat jouw gebruikte kabel werkt tussen een WD live en een bluesound (spreek je dan over 2.0 PCM?) dat deze daarom in staat is om 96kHz weer te geven tussen een TV en een Receiver.

Kan je overigens wat meer info geven over de files die problematisch zijn?
Je zegt dat het ook niet goed werkt met DTS, wat is het profiel van de geluidsspoor?
Is het toevallig een DTS HD MA spoor of een re-encode met DTS aan 192kHz of een DTS 96/24?

Software in de TV, ja waarom niet, maar ik ben onvoldoende thuis in de "smart" gedeelte van een ST60 om meer t kunnen helpen in de instellingen. Een downmix 2.0 PCM zou alleszins al het een en ander kunnen uitsluiten.
Het kan ook aan jouw receiver liggen die beperkt is qua toslink, aan jouw TV die (soft- of hardwarematig) beperkt is qua toslink, maar wat mij betreft zijn kabel en bestand nog niet uitgesloten.

Idealiter heb je 1:1 DVD en BRrips, met audiosporen in de legacy formats DD, DTS alsook in DTS-HD MA, DD true HD etc. waarbij je telkens op voorhand weet wat het audiospoor is.

Ik vrees overigens dat (indien een hogere frequentie van HD surroundgeluid onmogelijk blijkt te zijn) je vast zal zijn aan een -externe- mediaspeler die alle formats kan decoderen en als 5.1 LPCM naar jouw receiver zal uitsturen. Of een nieuwe receiver aanschaffen.
Ik durf namelijk mijn hand in het vuur steken dat jouw panasonic dat laatste niet kan en beperkt is tot 2.0 PCM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01
Lekker eigenwijs om aan te geven dat je niet 2.0 wilt luisteren. Probeer het nou gewoon eens, we proberen je te helpen...

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Major_ton schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:54:
Wat voor signaal stuurt je TV uit? PCM of Bitstream? Netflix gebruikt voor veel content Dolby Digital Plus waar niet elke receiver even goed mee omgaat. Door de output op PCM te zetten los je dit op, maar je verliest wel 5.1 op die manier.
Dolby Digital Plus is completely backwards-compatible with Dolby Digital. So older AV receivers can still get 5.1 surround from an encoded Dolby Digital Plus streaming source, provided it gets the audio via its digital coax or digital optical input.

Ik luister ook al 2 jaar via deze tv naar Netflix in surround en probleem is iets van de laatste tijd. Zal hem straks eens op 2.0 zetten en kijken of dat verbetering geeft . Anders is misschien mijn receiver aan het overlijden al is het weer niet met gewoon tv signaal. Ik luister geluid van de tv altijd via mijn receiver. Het blijft een erg vreemd probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tv kan niet op 2.0. Het is pure doorgifte van het signaal wat binnenkomt via de mediaspeler. Die test gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Pagina 44 van jouw handleiding:

Digital audio out selection (Auto/PCM)

Selects the initial setting for digital audio output signal from DIGITAL AUDIO OUT and HDMI 2 (ARC function) terminals.
Auto: Dolby Digital Plus, Dolby Digital and HE-AAC multi-channel are output as Dolby Digital Bit stream. MPEG is output as PCM.
PCM: Digital output signal is fixed to PCM. For video contents of Media Player / Network services.

ARC (Audio Return Channel): A function of digital audio output using HDMI cable.

http://www.user-manual.in...vision/panasonic/st60/44/

Ik blijf er trouwens bij dat het voor mij klinkt als een bandbreedte probleem van jouw toslink interface. Dus ofwel TV die beperkt is, ofwel kabel die defect is, ofwel ontvanger die volle bandbreedte niet aankan.

Stapsgewijs zou ik het in jouw plaats als volgt doen:
1/ down sampled stereo PCM tussen TV > receiver, indien ok:

2/ externe mediaspeler > Receiver, testen per geluidsspoor (dus een dolby digital 5.1, een dolby digital plus 5.1, een dts 5.1, een dts 96/24bit, dan eventueel HD surround formats zoals Dolby True HD 7.1, DTS HD Master audio 7.1) indien allen ok:

3/ TV > receiver, testen per geluidsspoor (dus een dolby digital 5.1, een dolby digital plus 5.1, een dts 5.1, een dts 96/24bit, dan eventueel HD surround formats zoals Dolby True HD 7.1, DTS HD Master audio 7.1)

Dan weet je tenminste welke geluidssporen werken en welke niet. Het is namelijk goed mogelijk dat de TV mediaspeler moeite heeft met alles wat geen dolby digital is en naar PCM moet worden omgezet.
Omgekeerd zou het best kunnen dat jouw receiver enkel plain Dolby Digital en DTS binnenwilt en moeite heeft met al de rest.

Een defecte kabel (beschadiging tijdens het hersteken tussen mediaspeler en receiver) blijft een mogelijkheid natuurlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door road rebel op 05-03-2017 10:37 ]

Pagina: 1