Google Analytics - IP filter lijkt niet te werken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12-2024

Th.

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb voor een website een IP filter aangezet om intern verkeer uit te sluiten van de resultaten van Google Analytics. Dit heb ik meermaals gecontroleerd en ben er zeker van dat deze juist staan ingesteld.

In het REAL TIME tabblad viel mij op dat wanneer ik zelf een specifieke pagina bezoek dit live te zien was hier. We hebben niet zo veel veel bezoekers per dag dus op rustige momenten zie ik dan alleen mijzelf over de site heen lopen via dit REAL TIME tabblad. Ook als ik naar een andere pagina toe ging was dat live te volgen.

Het gekke is:
  • Ik heb een IP filter ingesteld zodat ik niet zichtbaar zou moeten zijn in de resultaten van Google Analytics
  • én als locatie werd KAATSHEUVEL aangegeven (terwijl wij als bedrijf in Limburg zijn gevestigd)?
De IP adressen die ik filter zijn de juiste, dat heb ik meermaals gecontroleerd. 33% van onze bezoekers komen uit Nederland waarvan 30% (!!!) uit Kaatsheuvel komt. Ik heb met verschillende afdelingen gesproken maar we hebben geen klanten in deze regio. Als #2 in de lijst van meest voorkomende steden staat de stad waar wij zijn gevestigd? Dit zou niet moeten aangezien ik hier een IP filter voor heb aanstaan?

Plaatje

Heeft iemand hier een verklaring voor? Of een keer iets soortgelijks meegemaakt?

so it goes.

Beste antwoord (via Th. op 23-03-2017 08:52)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Na het zien van de site, precies wat ik dacht, dit staat in de meetcode:

JavaScript:
1
ga("set", "anonymizeIp", true);

Dan kun je alleen op de eerste 3 getallen van een IP filteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Kan je een voorbeeld (gewoon met 123. etc) geven van hoe je hebt gefilterd? Het blijkt dat escaping niet meer hoeft/werkt namelijk, dus iets als 123\.456.\etc. Gewoon het ip-adres als exclusion doen. Zie ook https://support.google.com/analytics/answer/1034840 voor voorbeelden :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Je kunt een test-view aanmaken (hoor je eigenlijk standaard te hebben) en daar je filter te testen. In jouw geval kun je test-biew met een inclusion-filter maken die alleen jouw IP meet. Als na enige tijd meten blijkt dat die view geen bezoek meet behalve jouw bezoek, dan klopt je huidige exclusion-filter dus ook.

Verder zijn locatiegegevens op basis van IP niet heel betrouwbaar, het is meer een indicatie. Dus ook hier kun met je test-view kijken of Google Analytics denkt dat jouw IP uit Kaatsheuvel komt, of waar je denkt dat het zou moeten zijn.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Als je toch te zien bent in de real-time view vermoed ik dat je het filter niet juist hebt ingesteld? Kun je ook zien of je in de normale rapportages terug te vinden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
@Remy Bedankt voor je antwoord! Ik heb op deze manier gefilterd:

Uitsluiten, Verkeer van de IP-adressen, die gelijk zijn aan:
123.123.123.123

En nog eenzelfde filter voor: 123.123.123.124

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Probeer het eens zonder een predefined filter maar met een custom exclude filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
@André Bedankt voor je reply! Ik zal het eens proberen met een custom exclude filter; ik heb ze zojuist aangepast.

@Boelie-Boelie Ook bedankt voor je reply! Ik heb inderdaad 3 views aan staan. Een master, test en NO FILTER view. Ik wacht even af wat de aanpassing van André doet met de resultaten. Anders probeer ik jouw voorstel ook even :)

edit: Als ik naar http://www.ip-adress.com/ surf wordt inderdaad de locatie verkeerd aangegeven: Tilburg in plaats van Sittard. :?

[ Voor 15% gewijzigd door Th. op 06-03-2017 13:01 . Reden: Toevoeging extra informatie ]

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
@André de aanpassing van de IP filter naar custom lijkt niet te helpen. De test view wijkt nauwelijks af van de andere views die de IP filter niet actief hebben?

http://imgur.com/a/azO0p

@Boelie-Boelie Ik heb jouw voorstel aangezet: een nieuwe TEST view met alleen de twee IP adressen die ik probeer uit te sluiten uit de resultaten.

Volgende week een update.

[ Voor 30% gewijzigd door Th. op 13-03-2017 16:58 ]

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Je hebt niet toevallig het anonymizeip commando aan staan in je meetscript? In dat geval zul je zo moeten excluden:

^123\.123\.123\.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
@André Niet dat ik weet? Waar kan ik dit verifiëren?

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Th. schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:53:
@André Niet dat ik weet? Waar kan ik dit verifiëren?
Dat zou je aan de meetcode op de site moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
@André Ik kom er echt niet wijs uit. Hebben we gewoon relatief veel bezoekers uit Kaatsheuvel? Stichting omroep p en m zit wel gevestigd in een plaats waar een klant van ons zit, wat zegt dat?

http://imgur.com/a/R7QYx

De IP INCLUDE filter (voorstel van @Boelie-Boelie ) geeft nog geen enkele hit, ergens gaat er toch iets fout..

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Probeer het IP adres eens te loggen, ik heb dat wel eens gedaan met dit script op de server:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
header('Access-Control-Allow-Origin: *');

if (!empty($_SERVER['HTTP_CLIENT_IP'])) {
    $ip = $_SERVER['HTTP_CLIENT_IP'];
} elseif (!empty($_SERVER['HTTP_X_FORWARDED_FOR'])) {
    $ip = $_SERVER['HTTP_X_FORWARDED_FOR'];
} else {
    $ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
}
echo $ip;
?>

En dan deze in je site:
JavaScript:
1
2
3
4
5
jQuery.get( "http://voorbeeld.nl/ip.php", function( data ) {

ga("send", "event", "ip-check", data);

});  

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
@André Hoi André, daar wij de website door een extern bureau hebben laten bouwen heb ik geen mogelijkheid om zelf de code toe te voegen. Dit is veelal iets omslachtig dus geef ik de voorkeur om (nog) niet de hulp van de externe partij in te schakelen.

Is het scriptje op de server draaien wellicht ook al voldoende?

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Th. schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:34:
@André Hoi André, daar wij de website door een extern bureau hebben laten bouwen heb ik geen mogelijkheid om zelf de code toe te voegen. Dit is veelal iets omslachtig dus geef ik de voorkeur om (nog) niet de hulp van de externe partij in te schakelen.

Is het scriptje op de server draaien wellicht ook al voldoende?
DM mij de URL even, dan kan ik zien hoe de meting er uit ziet. Helaas werkt alleen het script op de server niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Na het zien van de site, precies wat ik dacht, dit staat in de meetcode:

JavaScript:
1
ga("set", "anonymizeIp", true);

Dan kun je alleen op de eerste 3 getallen van een IP filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb deze regel zojuist laten verwijderen; schijnbaar staat deze functie automatisch aan bij Drupal, aldus de websitebouwers. Ik zal volgende week een update geven. De IP filters staan in elk geval aan in de TEST view en heb een aparte TEST view die alleen ons IP zou moeten laten zien.

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
Ik zie nog steeds geen visitors op de test view (tip van @Boelie-Boelie ) met alleen IP inclusion? Ondanks dat die extra regel (ga("set", "anonymizeIp", true);) vorige week uit de GA code gehaald is.

Nu wordt het frustrerend :p

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Zie je wel je eigen bezoek vanaf dat IP in je real-time dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.

Th.

Ondertitel

Topicstarter
Ik zie mijn eigen bezoek wel bij de GEEN FILTER view. Ik zie mijn eigen bezoek niet bij de FILTER view (hier heb ik eigen IP uitgesloten, waarvan ik dacht / denk dat deze niet functioneert). Ook heb ik een IP ONLY view (waar hetzelfde IP adres gebruikt wordt als bij het uitsluiten) maar hier zie ik mijzelf niet in Realtime view?

Misschien werkt de filter nu toch goed. Alleen heb ik de extra view (tip van @Boelie-Boelie ) niet juist ingesteld waardoor ik hier geen hits krijg.

[ Voor 18% gewijzigd door Th. op 30-03-2017 13:37 ]

so it goes.

Pagina: 1