Telefonische activatie Windows 10 Pro NL (OEM)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb gisteren via een online reseller (die goed onder tweakers is aangeschreven) een WIndows Pro 10 licentie gekocht (OEM). Deze code is voor gebruik met een gloednieuwe computer met geen hergebruikte onderdelen. Activatie van Windows levert twee foutcodes op (ik heb via de reseller een nieuwe code gekregen).

Foutcode 1:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3zZZh9T.png

Foutcode 2 bij nieuwe licentie code.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nmiqVQC.png

Ter info is mijn productid:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wfAVV7E.png

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro NL 64 bit - Installatie USB gemaakt met de tool van Microsoft.
100% nieuwe computer (losse onderdelen gekocht, allen nieuw en gesealed in doos).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nieuwe code ontvangen van leverancier. Wederom contact gehad met leverancier die adviseert de pc opnieuw te installeren. De ondersteuning is verder prima vanuit hen, snel en vriendelijk, waarvoor dank.

Deze optie wil ik graag nog even uitstellen als er een alternatief mogelijk is.

Ik vraag me af of er een minder rigoreuze oplossing is. Ik lees online that telefonische activatie een mogelijk is, echter kan ik hier weinig informatie over vinden.

Ter verduidelijking. De code is gekocht bij een store met +- 550 positieve reviews op Tnet (vast snel te vinden voor jullie).

Beste antwoord (via 625164 op 03-03-2017 08:33)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ook een OEM zou moeten activeren zonder de telefoon te moeten gebruiken. Laat staan dat het via de telefoon niet lukt. Dit is geen normale OEM of Retail licentie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij een nieuwe ongebruikte code zou telefonische activatie niet eens nodig moeten zijn. Bij het invullen van de code bij de installatie zou deze wanneer je in Windows komt automatisch moeten activeren. Als dat niet gebeurt en je moet gaan bellen is er sowieso iets vreemds aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36

Rannasha

Does not compute.

De gangbare prijs voor Win10 Pro OEM is zo'n 140-150 Euro. Er zijn echter aanbieders die het veel goedkoper aanbieden, maar dan gaat het vrijwel altijd om volume licenties of MSDN licenties die beslist niet bedoelt zijn om los verkocht te worden.

Meestal is er niets aan de hand en zijn dergelijke licenties gewoon te installeren en te activeren (al draai je dan feitelijk niet een legitieme versie), maar daarvoor is geen garantie. Als Microsoft een volume-licentie intrekt omdat deze misbruikt wordt, dan kun je dit soort meldingen krijgen.

Dus, de vraag is, heb je een legitieme licentie van €140-150 te pakken of heb je er eentje van dubieuze origine die slechts een fractie van de daadwerkelijke prijs heeft gekost?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Rannasha schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:56:

Dus, de vraag is, heb je een legitieme licentie van €140-150 te pakken of heb je er eentje van dubieuze origine die slechts een fractie van de daadwerkelijke prijs heeft gekost?
Ik kan bevestigen dat ik significant minder heb betaald voor mijn licentie. Ik ben echter afgegaan aan het overgrootte deel van de positieve reacties van Tweakers die ook dit product hebben aangeschaft.

Het lijkt me ook niet dat Tweakers toestaat dat er illegale software wordt aangeboden op hun website.

[ Voor 9% gewijzigd door 625164 op 02-03-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

625164 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Ik kan bevestigen dat ik significant minder heb betaald voor mijn licentie. Ik ben echter afgegaan aan het overgrootte deel van de positieve reacties van Tweakers die ook dit product hebben aangeschaft.
Juist. Dat soort winkels krijgen veel positieve reacties omdat in vrijwel alle gevallen de licentie gewoon geaccepteerd wordt (de serial is ten slotte geldig). Er wordt niet heel lang nagedacht over de reden waarom de licentie bij sommige zaken (inclusief de standaard bekende webshops) ruim boven de honderd euro zit, terwijl kleine, onbekende webshops die zich meestal enkel op verkoop van serials/licenties richten het voor een paar tientjes (of zelfs minder) verkopen.

De juiste actie in dit geval is de koop ontbinden bij de webshop en een legale licentie kopen :) Een ander alternatief is gewoon de boel volledig piraten, want voor de maker van het product (Microsoft) heeft dat precies hetzelfde resultaat als een dergelijke volume/MSDN serial, in beide gevallen krijgen ze er zelf 0 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 15:43
625164 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Het lijkt me ook niet dat Tweakers toestaat dat er illegale software wordt aangeboden op hun website.
Student licenties zijn volkomen legaal en kan ik gewoon kopen, ook op Tweakers. Als ik dat vervolgens aan mijn medewerkers ga uitdelen is het opeens wel illegaal.

Zonder bron en gebruik kunnen wij niet oordelen over de legaliteit.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-04 15:35
Rannasha schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:56:
De gangbare prijs voor Win10 Pro OEM is zo'n 140-150 Euro. Er zijn echter aanbieders die het veel goedkoper aanbieden, maar dan gaat het vrijwel altijd om volume licenties of MSDN licenties die beslist niet bedoelt zijn om los verkocht te worden.
Een OEM licentie is juist een stuk goedkoper maar officieel niet voor losse verkoop bedoelt, dergelijke betrouwbare shops leveren je geen VL of MSDN licentie maar een OEM oftewel systembuilders versie... kijk je naar websites zoals kinguin oid dan heb je idd wel te maken met VL of MSDN licenties, maar dergelijke shops vind je niet in de pricewatch. Een losse 'retail' single user license kost idd een stukje meer... het verschil tussen die twee voor de eindgebruiker is vooral dat een OEM altijd systeem gebonden blijft en een retail licentie opnieuw geactiveerd kan worden op een nieuw systeem.

Een OEM licentie behoort daarom ook gewoon te werken aangezien het gewoon een geldige licentie is, alleen heb je geen recht op ondersteuning van Microsoft omdat het bij OEM zo geregeld is dat je dit moet regelen met de verstrekker van de licentie bij het systeem wat je hebt aangekocht *kuch*.

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 02-03-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Je kan proberen je Windows 10 te herstellen via de herstelopties. Misschien zit het helemaal niet in licentie, maar ergens een file die corrupt is. Het is een verse installatie, dus het kan waarschijnlijk gedaan worden zonder dataverlies.

Verder: gewoon blijven mopperen bij de leverancier dat hij het niet doet, totdat je een code krijgt die het wel doet. Vervelend, maar waar.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

MicGlou schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Een OEM licentie is juist een stuk goedkoper maar officieel niet voor losse verkoop bedoelt
Klopt, een Win10 Pro OEM licentie kost zo'n €140-150 zoals ik al zei. Een gewone, "retail" licentie kost zo'n €230.
dergelijke betrouwbare shops leveren je geen VL of MSDN licentie maar een OEM oftewel systembuilders versie...
Daar geloof ik niets van. Grote, bekende webshops leveren ook OEM licenties en die vragen daar 140-150 voor. Kleine, onbekende winkeltjes die enkel in licenties/serials handelen hebben diezelfde licentie voor een paar tientjes te koop staan.

Dat klopt simpelweg niet. Als de inkoopprijs van een legitieme OEM licentie zo laag is, dan gaat een winkel als Azerty er niet €146 voor vragen en op die manier een heleboel klanten verliezen.

Als je in de Pricewatch kijkt naar OEM licenties voor Windows-producten, dan zie je een aantal zeer lage prijzen en opeens maakt de prijs een sprong naar een veel hoger niveau. Alle bekende, all-round webshops zitten in die tweede categorie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ook een OEM zou moeten activeren zonder de telefoon te moeten gebruiken. Laat staan dat het via de telefoon niet lukt. Dit is geen normale OEM of Retail licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-04 15:35
Rannasha schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:17:
[...]

Klopt, een Win10 Pro OEM licentie kost zo'n €140-150 zoals ik al zei. Een gewone, "retail" licentie kost zo'n €230.
Dat kan niet, want ongeacht de prijs is een OEM licentie niet voor losse verkoop bedoelt... dat de prijzen daarin enorm verschillen kan ik je niet verklaren... maar een OEM licentie is in ieder geen nooit een VL of MSDN licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:19:
[...]
Dat kan niet, want ongeacht de prijs is een OEM licentie niet voor losse verkoop bedoelt.
In de praktijk verkoopt vrijwel ieder bedrijf ze gewoon los en MS doet daar niets tegen terwijl ze het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De prijs is zo laag omdat deze international(ze zijn niet alleen NL, je kan ook andere talen instellen) versies gekocht zijn in bulk in andere valuta. Waar je in Nederland voor 10€ een groot menu haalt bij de McDonalds haal je voor 10€ in Roemenië of Bangladesh 20 van die menu's.

Als iemand iemand mij tegen wilt spreken hoor ik het graag, maar dit is mijn aanname gebaseerd op dezelfde praktijken die worden uitgevoerd bij game licenties, overigens totaal niet toevallig dat bepaalde bedrijven die deze licenties goedkoop aan kunnen bieden ook goedkoop game licenties aanbieden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

True schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:21:
De prijs is zo laag omdat deze international(ze zijn niet alleen NL, je kan ook andere talen instellen) versies gekocht zijn in bulk in andere valuta. Waar je in Nederland voor 10€ een groot menu haalt bij de McDonalds haal je voor 10€ in Roemenië of Bangladesh 20 van die menu's.

Als iemand iemand mij tegen wilt spreken hoor ik het graag, maar dit is mijn aanname gebaseerd op dezelfde praktijken die worden uitgevoerd bij game licenties, overigens totaal niet toevallig dat bepaalde bedrijven die deze licenties goedkoop aan kunnen bieden ook goedkoop game licenties aanbieden.
Als ik op de Microsoft website naar de Nigeriaanse pagina ga (om maar eens even een land te pakken met een laag welvaartsniveau), dan staat Win10 Home daar in de store voor 33.999 NGN, wat volgens Google €102 is.

In de Nederlandse Microsoft store is de prijs €135.

Wel een verschil dus, maar niet de factor 5-10 die je ziet tussen de prijs van OEM versies bij reguliere webshops en de prijs bij die kleine licentie-verkopers.

In het algemeen is het zeker waar dat software en games in bepaalde delen van de wereld goedkoper zijn en dat het mogelijk is om licenties daar te kopen en in landen als NL door te verkopen. Maar het prijsverschil is dan lang niet zoveel als wat je ziet bij Windows licenties. En gek genoeg zijn het enkel de OEM licenties die je bij dergelijke webshops kunt vinden. Als het prijsverschil zo groot zou zijn, dan zouden ze toch ook zeer gunstig geprijsde retail versies kunnen aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
Je zal aan een nieuwe installatie / upgrade moeten, ik heb vorige maand hetzelfde euvel gehad, en aan een reinstall ontkwam ik niet. Je kunt vanaf de microsoft site de ISO van win10 pro downloaden, mounten en installeren als upgrade, let wel dat je al je files kwijtraak, dus wel eerst even alles veiligstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Microsoft en het hele verhaal uitgelegd.

De medewerker bevestigde het eerder gezette verhaal in deze draad echter was hij bereid omdat ik ter goeder trouw had gehandeld (ook de bestelling aan hem laten zien) mijn windows handmatig te activeren.

Eind goed al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 17:03
625164 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:26:
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Microsoft en het hele verhaal uitgelegd.

De medewerker bevestigde het eerder gezette verhaal in deze draad echter was hij bereid omdat ik ter goeder trouw had gehandeld (ook de bestelling aan hem laten zien) mijn windows handmatig te activeren.

Eind goed al goed.
Puur uit interesse: hoe activeren ze jouw Windows dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Danny.G schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:35:
[...]

Puur uit interesse: hoe activeren ze jouw Windows dan?
Door het invoeren van het installatie id kunnen ze op afstand iets activeren. Normaal geeft de computer waarmee je belt een id om de activatie te voltooien, lukt dat niet kan je met een persoon spreken die hetzelfde kan doen.
Pagina: 1