Vraag

• botervlieg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Hi,

Ik zou graag een simpele media/streaming box opzetten waar ik dan Ubuntu + Kodi wil op draaien om wat streams en mijn eigen video collectie te bekijken. (geen 4k)
Ik wil het simpel houden momenteel, gewoon om te kijken of ik er iets aan heb.

Maar ik geraak er niet goed uit of ik zou kiezen voor zo'n goedkope Android 'Kodi box' op ebay. Of een oude PC (Core 2 Duo E6600) gebruiken.

Het voordeel van zo'n Kodi box lijkt mij de SoC, waar alles al in geïntegreerd is op het gebied van multimedia zoals hardware decoding etc. En natuurlijk het verbruik en het handige formaat. Nadeel, ja, ik lees zéér uiteenlopende reviews hierover.

Die PC, ja die heb ik al, ik zou daar dan een goedkope videokaart willen voor kopen zoals de Nvidia GT 710, ik denk dat die wel goed genoeg is voor media/video/streaming taken of niet ?

Ik vind moeilijk beide architecturen (ARM vs Intel) te vergelijken qua real-world prestaties.

wat kunen jullie mij aanraden aub ?

Alle reacties

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
De oude PC heb je natuurlijk al, maar qua energie verbruik en vanuit estetisch oogpunt is wellicht een kleine box een betere oplossing.

Qua PC kun je allerlei Windows/Linux varianten met alle x86 en x64 tools draaien, wat je een hoop vrijheid geeft.

Met die kant-en-klare Kodi boxen heb je weer andere voordelen, zoals integratie met de afstandbediening van je TV (CEC) etc.

Een media box wordt wellicht na 1 of 2 jaar niet meer geupdate, Windows/Linux zal lange tijd geupdate blijven.

• botervlieg
Inderdaad, enkele interessante punten, bedankt !

En denk je dat mijn oude pc + een budget kaart zoals de GT 710 snel genoeg is om HD video te decoderen en te tonen (max 1920x1080) ? Gamen ga ik er zeker niet mee doen.

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-01 22:35
Ben je bekend met een Raspberry Pi?

Deze kan tegenwoordig ook alle formaten afspelen, ook vanaf je eigen netwerk dmv deze te koppelen binnen Kodi en ze zo af te spelen (zo doe ik het zelf ook).

Voordelen zijn natuurlijk het zeer lage verbruik, formaat (je kunt m zo achter je TV hangen).

Voordeel is ook dat Kodi gewoon updates blijft krijgen.

Je hebt er al een compleet voor 58eu tegenwoordig.

• botervlieg
Ja die ken ik zeker, ik wist wel niet dat die snel genoeg waren om vlot Kodi op te draaien. Ik ga het zeker is bekijken, bedankt !

• wolv
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-11-2025
Richard89 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:52:
Ben je bekend met een Raspberry Pi?
… Je hebt er al een compleet voor 58eu tegenwoordig.
Waar heb je er één voor die prijs? Ik ben namelijk op zoek naar een vervanger voor mijn WDTV…

• Richard89
wolv schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:55:
[...]

Waar heb je er één voor die prijs? Ik ben namelijk op zoek naar een vervanger voor mijn WDTV…
https://www.sossolutions.nl/starterkit3bc-compleet

Alleen wel zelf nog Kodi erop zetten, maar dat is echt een eitje :)

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:50

HaTe

haat niet

Ik zou gaan voor een Xiaomi Mi box, welke op Android TV (anders dan gewoon Android!) draait. Dit betekend dat je hem ook kan gebruiken als Chromecast.
Voor die paar tientjes meer vergeleken met een RPi, is dit een goede optie, omdat er veel meer applicaties zijn en andere toepassingen die je ook kan gebruiken, zoals dus Chromecast en Spotify.

Hier kan je hem bijvoorbeeld kopen: https://www.aliexpress.co...-Android/32699739438.html

[ Voor 59% gewijzigd door HaTe op 03-03-2017 13:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:52

Nibbz

Postmaster General

Mochten er nog mensen hier voorbij komen, die hetzelfde als de TS willen, alleen dan met 4K, dan is een Nvidia Shield 2017 een goede optie :)

13:37

• wolv
Richard89 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:56:
[...]

https://www.sossolutions.nl/starterkit3bc-compleet

Alleen wel zelf nog Kodi erop zetten, maar dat is echt een eitje :)
Bedankt voor de snelle reactie! Zou leuk zijn mocht Kodi er al standaard op staan, en een handige afstandbediening er bij. 4K is ook een pluspunt voor later.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:57

sopsop

[v] [;,,;] [v]

wolv schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:59:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie! Zou leuk zijn mocht Kodi er al standaard op staan, en een handige afstandbediening er bij. 4K is ook een pluspunt voor later.
Voor je afstandsbediening kun je gewoon die van je TV gebruiken (HDMI CEC), werkt op bijna alle tv's perfect. Kodi installeren is echt een peuleschil en beperkt zich tot het met je PC een image op je SD-card zetten. Daar heb je 1 tooltje voor nodig en het image zelf. De installatie van KODI zelf is vervolgens gewoon de menu's doorlopen, daar heb je in ieder geval geen linux kennis voor nodig.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:37

sjaool

Every life should have 9 cats

wolv schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:59:
[...]

Voor Kodi is Yatse echt dé afstandsbediening. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Richard89
HaTe schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:57:
Ik zou gaan voor een Xiaomi Mi box, welke op Android TV (anders dan gewoon Android!) draait. Dit betekend dat je hem ook kan gebruiken als Chromecast.
Voor die paar tientjes meer vergeleken met een RPi, is dit een goede optie, omdat er veel meer applicaties zijn en andere toepassingen die je ook kan gebruiken, zoals dus Chromecast en Spotify.

Hier kan je hem bijvoorbeeld kopen: https://www.aliexpress.co...-Android/32699739438.html
Klopt, deze heb ik ook, hou er alleen wel rekening mee dat er nog 13 eu + 21% BTW bij kan komen als het pakketje langs de douane komt :).

De pi is in dat geval een goedkopere oplossing als je alleen kodi wilt gebruiken, al is de mi box ook een top dingetje.

• wolv
HaTe schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:57:

Ziet er wel een aardig device uit. Zijn er goede usb ethernet adapters voor te vinden ? Mijn wifi is namelijk bagger... :'(

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:50

HaTe

haat niet

wolv schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:06:
[...]

Ziet er wel een aardig device uit. Zijn er goede usb ethernet adapters voor te vinden ? Mijn wifi is namelijk bagger... :'(
Ja die zijn er wel van wat ik heb gelezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Richard89
wolv schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:06:
[...]

Jazeker, zelf van Xiaomi zelf :) (http://www.gearbest.com/cables-connectors/pp_259718.html)
(gebruik m zelf overigens niet, werk hier prima op 5ghz met Ziggo nieuwe modem).
Pagina: 1