Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BasBuijt
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-11 19:17
Beste Tweaker,
Ik heb gisteren een nieuwe voeding geïnstalleerd in een computer.
Omdat alles gisteren prima werkte heb ik vanochtend de kabels even netjes georganiseerd.
Toen ik de computer op wou starten ging deze wel aan, maar gaf helaas geen beeld.
Best gek omdat ik gisteren zonder problemen kon starten. Ik heb daarom even de kabel op het moederbord aangesloten om te checken of het aan de videokaart lag maar dit hielp niet. Ook een ander beeldscherm gaf geen beeld. Alles in de kast lijkt wel gewoon te draaien en stroom te hebben.

Hebben jullie een aantal tips om te checken waar het aan kan liggen?

PC:
Processor: Intel Core i5-4440 3.10GHz
Intern Geheugen: 8GB RAM
Moederbord: FC GIGABYTE GA-H81M-S2PV
Videokaart: Geforce GTX 960 (MSI) // Intel HD Graphics 4600
Voeding: https://tweakers.net/pric...air-cx450m/specificaties/
Opslag: Western Seagate 2TB HDD

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:19
Heb je de 1 of 2x 6pins ook aangesloten op je videokaart?
Eventueel kijken of de 4/8 pins ook goed zit aangesloten op het moederbord.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 16:45
Een foto delen van de binnenkant van je behuizing kan ook natuurlijk :P

• BasBuijt
Clavis schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:38:
Heb je de 1 of 2x 6pins ook aangesloten op je videokaart?
Eventueel kijken of de 4/8 pins ook goed zit aangesloten op het moederbord.
Ja de videokaart zou goed aangesloten moeten zijn, deze kabels heb ik niet meer los gehad sinds gisteren.
De kabel van het moederbord is een 8 pins, deze heb ik kort los gehad inderdaad maar daar lijkt het niet aan te liggen.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Je hebt wel de goede kabel aangesloten? Die met CPU erop, en niet per ongeluk PCIe?
Foto?

De 20 pin heb je ook gebruikt mag ik hopen? :P

[ Voor 25% gewijzigd door Nat-Water op 02-03-2017 13:45 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Clavis
BasBuijt schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:41:
[...]

Ja de videokaart zou goed aangesloten moeten zijn, deze kabels heb ik niet meer los gehad sinds gisteren.
De kabel van het moederbord is een 8 pins, deze heb ik kort los gehad inderdaad maar daar lijkt het niet aan te liggen.
Foto's lijken me handig dan.

• BasBuijt
Danny.G schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:41:
Een foto delen van de binnenkant van je behuizing kan ook natuurlijk :P
CPU
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/hzx8yz2s9/IMG_20170302_145409.jpg

Moederbord
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/jt05nanyx/IMG_20170302_145430.jpg

GPU
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/cr2813kd5/IMG_20170302_145502.jpg

CPU
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/t3gv4ko2h/IMG_20170302_145521.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/6st04lqs9/IMG_20170302_145537.jpg

• Clavis
Ziet er allemaal goed uit wat ik zo kan zien.

Heb je het moederbord, ram of de videokaart ook losgehaald?
Misschien zit de videokaart niet goed in het PCIe slot?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Let er op dat een PCI-E 6+2 kabel ook gewoon past op de 8-pins stroomaansluiting van je CPU. Nat-Water haalt dit ook al aan.

Mijn vader heeft ooit per ongeluk die fout gemaakt en toen kreeg hij dezelfde symptomen. Gek genoeg kreeg ik het niet meer aan de praat tot ik alles had uitgebouwd en op een doos had laten draaien. Nu werkt alles weer prima.

Sowieso lijkt het mij verstandig om nog eens alles één voor één na te lopen en opnieuw in te pluggen. Zorg er ook eens voor dat je PC zonder stroom zit en druk een paar keer op de powerknop.

• BasBuijt
Clavis schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:21:
Ziet er allemaal goed uit wat ik zo kan zien.

Heb je het moederbord, ram of de videokaart ook losgehaald?
Misschien zit de videokaart niet goed in het PCIe slot?
Nee deze zijn niet meer los geweest.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:44:
Let er op dat een PCI-E 6+2 kabel ook gewoon past op de 8-pins stroomaansluiting van je CPU. Nat-Water haalt dit ook al aan.

Mijn vader heeft ooit per ongeluk die fout gemaakt en toen kreeg hij dezelfde symptomen. Gek genoeg kreeg ik het niet meer aan de praat tot ik alles had uitgebouwd en op een doos had laten draaien. Nu werkt alles weer prima.

Sowieso lijkt het mij verstandig om nog eens alles één voor één na te lopen en opnieuw in te pluggen. Zorg er ook eens voor dat je PC zonder stroom zit en druk een paar keer op de powerknop.
Ik zal alles straks opnieuw aansluiten. Ik laat het asap weten.

• BasBuijt
Alle CPU kabels los gehaald. Voor de zekerheid ook de videokaart er nog een keer opnieuw ingedaan. Toch is er geen beeld. Zie de video voor de pc-start.

YouTube: PC start test

• Clavis
BasBuijt schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:39:
Alle CPU kabels los gehaald. Voor de zekerheid ook de videokaart er nog een keer opnieuw ingedaan. Toch is er geen beeld. Zie de video voor de pc-start.

YouTube: PC start test
Zit er een speaker in? Hoor geen piep.

• BasBuijt
Clavis schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:06:
[...]
Zit er een speaker in? Hoor geen piep.
Ik heb geen externe speaker aangesloten. Ik hoor ook geen piep

• Clavis
BasBuijt schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:47:
[...]

Ik heb geen externe speaker aangesloten. Ik hoor ook geen piep
Heb je een speaker? Is geen externe maar een kleine interne. Zit soms bij je moederbord..

https://www.google.nl/img...wgbKAAwAA&iact=mrc&uact=8

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/11e002b5590f3e45e0ea4bf50b3d9da70a82e6a9/?url=http%3A%2F%2Fs12.postimg.org%2F6st04lqs9%2FIMG_20170302_145537.jpg

Groot https://postimg.cc/image/6st04lqs9/

Zit die linker er wel goed in?

Het lijkt net of die nog een beetje verder naar binnen moet.

[ Voor 1% gewijzigd door Tripple20 op 04-03-2017 19:55 . Reden: Link naar groot ]

• BasBuijt
Clavis schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:53:
[...]

Heb je een speaker? Is geen externe maar een kleine interne. Zit soms bij je moederbord..
Nee sorry die lijkt er niet op te zitten.
Tripple20 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:53:

Zit die linker er wel goed in?

Het lijkt net of die nog een beetje verder naar binnen moet.
Nog een beetje aangedrukt, geen verschil helaas.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kijk eens of de kabel nog goed vast zit aan je monitorkant.

This footer is intentionally left blank

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53

MsG

Forumzwerver

BasBuijt schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:33:
[...]

Nee sorry die lijkt er niet op te zitten.
Regel er dan maar even 1, want als de computer wel opstart maar je hebt geen beeld, is er een behoorlijke kans dat het moederbord bepaalde piepjes laat horen en je zodoende meer weet in welk component je het moet zoeken.

RAM al eens in een ander slot gedaan oid?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• BasBuijt
ajhaverkamp schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:34:
Kijk eens of de kabel nog goed vast zit aan je monitorkant.
Deze is in orde. Het beeldscherm werkt op een andere computer.
MsG schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:38:
[...]

Regel er dan maar even 1, want als de computer wel opstart maar je hebt geen beeld, is er een behoorlijke kans dat het moederbord bepaalde piepjes laat horen en je zodoende meer weet in welk component je het moet zoeken.

RAM al eens in een ander slot gedaan oid?
RAM van slot verwisseld, geen verschil.
Ik ga zoeken naar een intern speakertje.

• BasBuijt
Ik zit er aan te denken dat het Moederbord kapot zou kunnen zijn :(

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
Probeer eens met een reepje ram te starten, in verschillende ram slots. Ooit bij mij voorgekomen dat een ram slot defect was waardoor ik geen beeld kreeg.

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11 01:52

Iavak

no savegame

24-pins ATX stekker loshalen en weer erin, heeft bij mij een keer soort gelijk probleem opgelost. Succes.

• BasBuijt
H5319Y schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:38:
Probeer eens met een reepje ram te starten, in verschillende ram slots. Ooit bij mij voorgekomen dat een ram slot defect was waardoor ik geen beeld kreeg.
Dit heeft het probleem niet verholpen.
Iavak schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:30:
24-pins ATX stekker loshalen en weer erin, heeft bij mij een keer soort gelijk probleem opgelost. Succes.
Dit heeft het probleem niet verholpen.

Ik heb ondertussen ook weer een andere CPU aangesloten maar ook deze geeft geen beeld.

• Clavis
Heb je nou al een speaker geregeld?
Dan pas kun je beginnen met uitsluiten van defecte hardware.

• BasBuijt
Clavis schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:14:
Heb je nou al een speaker geregeld?
Dan pas kun je beginnen met uitsluiten van defecte hardware.
Ik heb vandaag in 5 verschillende computers gekeken, maar nergens leek zo'n intern speakertje in te zitten.

Zal ik er 1 bestellen? De zendtijd lijkt overal rond een maand te zijn :/

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
BasBuijt schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:34:
[...]

Ik heb vandaag in 5 verschillende computers gekeken, maar nergens leek zo'n intern speakertje in te zitten.

https://www.highflow.nl/h...rbord-speaker-buzzer.html

• BasBuijt
Super bedankt, ik ga het gelijk bestellen en laat het weten zodra ik het heb kunnen testen :)

• BasBuijt
Helaas, ik heb het speakertje zojuist aangesloten maar het is me niet gelukt om er geluid uit te krijgen.
Er zijn dus nog 2 opties over denk ik:
-Speakertje verkeerd aangesloten :)
-Kapot Moederbord

Afbeeldingslocatie: https://s2.postimg.org/izp0s28vd/IMG_20170314_182953.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door BasBuijt op 14-03-2017 18:39 ]

• Clavis
Speaker zit goed. Ik verwacht dat je moederbord toch defect is.

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:32

Investig8or

What goes up, could come down

Weet je zeker dat die speaker goed zit? Ik vind het lastig te zien zo, maar plus(rood) is links op het moederbord?

Edit: en kijk ook goed naar de andere front panel aansluitingen, of laat de onnodige dingen even los

[ Voor 31% gewijzigd door Investig8or op 15-03-2017 11:42 ]

Idiocracy: it is real!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:06
Voor een speaker maakt het volgens mij niet uit hoe je het aansluit, als je de - en + omdraait kun je hoogstens ander geluid krijgen.

Wat je nog niet geprobeerd hebt maar wel een long shot is: Je hebt de kabel naar de monitor op de interne videokaart aangesloten. Doe dit nog eens, maar haal de GTX960 er eens uit. Daarbij, probeer dit uiteraard ook met een andere kabel en andere monitor

Verder nog een long shot: Haal al je aansluitheaders (usb, hdd led, reset switch etc) los. Laat daarbij alleen de pwr sw zitten en controleer meteen of deze goed zit (moet wel, anders gingen je fans al niet draaien).

Verwijderd

Speakertje zit in ieder geval verkeerd om.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
BasBuijt schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:34:
[...]

Koop bij de Action of Blokker even een klein speakertje. Kost meestal nog geen tientje, gaat gewoon op de 3.5mm.

EDIT: Laat maar, pagina 2 gemist...

[ Voor 4% gewijzigd door Stoelpoot op 15-03-2017 12:21 ]

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-11 21:50

Sorbo

Uw hulp in huis!

rikpro schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:20:
[...]

Koop bij de Action of Blokker even een klein speakertje. Kost meestal nog geen tientje, gaat gewoon op de 3.5mm.

EDIT: Laat maar, pagina 2 gemist...
En los daarvan stuurt het moederbord geen foutcodes uit over de geluidskaart (en dus de 3,5mm aansluiting), maar over de interne header. Daar kun je geen 3,5mm speakerset op aansluiten, enkel een buzzer zoals TS heeft aangeschaft.

• Clavis
Speaker - of + links/rechts maakt niets uit. Heb hier nog nooit problemen mee gehad..

• BasBuijt
Even vergeten te melden:
Ik heb het speakertje voor de zekerheid ook nog even omgedraaid, zonder resultaat.
LoeWn schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:57:
Wat je nog niet geprobeerd hebt maar wel een long shot is: Je hebt de kabel naar de monitor op de interne videokaart aangesloten. Doe dit nog eens, maar haal de GTX960 er eens uit. Daarbij, probeer dit uiteraard ook met een andere kabel en andere monitor

Verder nog een long shot: Haal al je aansluitheaders (usb, hdd led, reset switch etc) los. Laat daarbij alleen de pwr sw zitten en controleer meteen of deze goed zit (moet wel, anders gingen je fans al niet draaien).
Kabel op het moederbord heb ik al een keer gedaan helaas. Andere monitor check. Alle Kabels er uit check.

Toevoeging: Hoorde dat het ook aan de kleine batterij op het moederbord kon liggen, maar deze geeft nog spanning (op mijn tong).

[ Voor 83% gewijzigd door BasBuijt op 15-03-2017 23:20 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tijd om uit te bouwen vrees ik.

Er is best kans dat je ergens sluiting hebt, b.v. achter het moederbord. Even CPU + Bord + Ram only, 24pin, CPU 8pin erin, monitor op de IGP van de CPU draaien, dus even op je moederbord aansluiten die monitor. Keyboard erin (geen muis nodig), even starten door met metaal (schroevendraaier, jumper) de PWR + / - te verbinden. Meestal b.g.a.b. doe ik dit testje op de doos van het moederbord.

Daarnaast altijd even kijken of je BIOS / EUFI batterij goed op z'n plek zit, de CPU niet geplet is door het plaatsen van de koeler, de tandjes van je RAM in goede staat zijn, er geen verkleuringen / defecte componenten op je bord zitten.

CMOS clear (EUFI clear tegenwoordig?) jumper op de goede plek? (Als je em kortsluit voor een clear / reset to default gaat ie ook niet aan)

Zaken als USB front panel kabels die verkeerd zitten kunnen ook prima sluiting veroorzaken (en een gesmolten plastic geur), en zo nog legio. Ook eens een gebogen Moederbord stand-off gehad die net iets raakte en sluiting gaf.

Als je met videokaart moet testen, trek em dan alsnog eruit (zonder stroom erop), kijk of je fans in ieder geval gaan draaien.

Voedings hoofdschakelaar staat wel op aan toch? Je zou ook niet de eerste zijn die deze per ongeluk omschakeld en niet wist dat ie bestond. 110V / 230V voeding? Check even dat het ding niet per ongeluk op 110V heeft gestaan. Je kan ook je voeding testen met daarvoor bedoelde hardware, of een stukje koperdraad. Dan weet je in ieder geval of die nog kan draaien.

• BasBuijt
Statusupdate:
Ik dacht vandaag de laatste poging te doen om de pc te checken. Dus ik bedacht dat er maar 1 ram stick in zit en dat deze dus wel eens kapot zou kunnen zijn. Dus ik heb het reepje verwisseld met een andere PC, en hij startte weer! Helemaal top, dus ik het normale reepje er terug in doen, en toen ging de PC ook aan!
De vreugde was enorm.

Daarna alle kabels netjes gemaakt en de PSU op zn plek gezet. En nu werkt de PC niet meer. Exact dezelfde symptomen als voorheen. Geen beeld. 8)7 Ik snap er niks meer van. Ook met een ander Ram reepje doet de PC het nu niet.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

BasBuijt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:39:
Statusupdate:
Ik dacht vandaag de laatste poging te doen om de pc te checken. Dus ik bedacht dat er maar 1 ram stick in zit en dat deze dus wel eens kapot zou kunnen zijn. Dus ik heb het reepje verwisseld met een andere PC, en hij startte weer! Helemaal top, dus ik het normale reepje er terug in doen, en toen ging de PC ook aan!
De vreugde was enorm.

Daarna alle kabels netjes gemaakt en de PSU op zn plek gezet. En nu werkt de PC niet meer. Exact dezelfde symptomen als voorheen. Geen beeld. 8)7 Ik snap er niks meer van. Ook met een ander Ram reepje doet de PC het nu niet.
Andere mem erin en het werkte dus wel? Ik neem even aan dat dit BUITEN een case was?

PSU weer op z'n plek en kabels netjes, dus IN een case? Denk dat je ergens metaal tegen aan hebt staan waar het niet hoort en je sluiting veroorzaakt. Of dat één van je PSU kabels nu in zo'n bocht zit dat je last heb van een kabel breuk.

Ligt dus niet aan de RAM?

• BasBuijt
Statusupdate:
Gisteren het moederbord vervangen. De computer geeft nu weer beeld via het moederbord.
pricewatch: MSI H81M-P33

De PC is gemaakt. Drivers update gedaan en nu werkt alles weer naar behoren. Iedereen bedankt voor de hulp. _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door BasBuijt op 27-03-2017 17:08 ]

Pagina: 1