MacBook Pro late 2013 en 2016 beste monitor prijs/kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukie33
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 11:11
Goedemorgen,

ik heb samen met mijn compagnon een technisch arbeidsintermediair. Wij gaan naar een nieuw kantoor en hebben een nieuwe monitor nodig voor onze MacBooks. Ik lees een aantal spookverhalen dat bepaalde displays het niet lekker doen op de machines. Nu heb je de officiële displays maar zijn vaak erg prijzig. Heeft iemand goede alternatieven tegen een goede prijs waarbij je wel een voordeel hebt van de retina resolutie.

Het gaat om de volgende MacBooks:

Macbook Pro 2016 base model zonder touch bar.

MacBook Pro late 2013 retina.

Kan iemand ons helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Van de Retina schermen heb je alleen voordeel als je ook een zogenaamd High DPI scherm erbij neemt, dus een zo hoog mogelijke resolutie op een relatief kleine monitor. Bijvoorbeeld een 4K 27" of kleinere monitor. Dan heb je een lekker hoge resolutie die je zelf kan schalen naar smaak in macOS.

Qua niet lekker werken heeft dat dikwijls te maken met slechte ondersteuning van de juiste versies standaarden als displayport en HDMI. Voor 4K@60Hz heb je DP1.2 nodig en HDMI 2.0 bijvoorbeeld. De Late 2013 die je noemt heeft geen HDMI 2.0, dus die moet je middels een mini-displayportkabel aansluiten, idealiter naar displayport. De late 2016 kan HDMI 2.0 via een adapter en displayport idem.

Ik zou zeggen sorteer er eens op in de pricewatch, ik kan je helaas geen ervaring delen, daar ik geen dergelijk scherm of laptop (meer) bezit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Ik weet niet precies wat een technisch arbeidsintermediar doet, maar het lijkt mij stug dat die de hele dag bezig is in Illustrator, Indesign, 4K Video-editing, etc. (maar corrigeer me als zoiets wel t geval is) en ik betwijfel of er echt noodzaak is om te kiezen voor een 4K of een 5K scherm (met de bijbehorende prijzen).

Bovendien is de 4K performance van de 2013 versie op een extern scherm nou niet echt geweldig met 30Khz (Up to 3840 by 2160 pixels at 30Hz or 4096 by 2160 pixels at 24Hz (HDMI) Up to 3840 by 2160 pixels at 30Hz (Thunderbolt))

Voor kantoorwerk gebruiken veel mensen met veel plezier de qua P/Q haast onovertroffen Dell U2515H, ikzelf heb met een mazzeltje de nóg iets betere (AdobeRGB kleurbereik) UP2515H voor praktisch hetzelfde geld kunnen aanschaffen. Voor circa 330 euro een prima deal. Ik, en ook mijn MacMini 2012 en mijn MBPr 2014 kunnen prima uit de voeten met de 2560 x 1440 resolutie (117 dpi)

Met de bijgeleverde (!) DisplayPort-MiniDisplayPort kabel sluit je hem eenvoudig aan op de MBPr 2013. Om de MBP 2016 te kunnen koppelen zal je een adapter moeten aanschaffen die USB-C naar DisplayPort aankan en een DisplayPort-kabel regelen. Of een USB-C naar HDMI verloopje en een HDMI kabel (3 euro, Action) regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pavv op 03-03-2017 16:07 ]