Vraag

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:56

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Mijn vraag
Sinds korte tijd heb ik een Sony A5100 met daarbij oa de 16-50 kitlens en een Sigma 30mm f1.4 lens. Gisteren heb ik daarmee foto's gemaakt van het noorderlicht hier in Noorwegen. De eerste reeks foto's had ik gemaakt met handmatige focus en de focus op oneindig gezet. Dit leverde mooie scherpe beelden op. Zeker in het begin van de avonds een paar keer van lens gewisseld. Tot ik op een moment weer van lens ging wisselen (van de Sony naar de Sigma). Focus op oneindig gezet maar toen bleken de foto's alles behalve scherp te worden (waar ze eerder die avond met de sigma wel scherp waren). Ik moest de focus handmatig op iets van 7m zetten voor ik voor mijn gevoel scherpe foto's kreeg. Toen de Sony lens er weer op gezet, maar deze had last van precies hetzelfde probleem. Het lijkt me dus meer een camera probleem.

Misschien de kou dacht ik toen. Echter deze ochtend blijft het probleem bestaan. Nu met daglicht is het wel beter scherpstellen en nu valt het me op dat ik na het bereiken van de 'oneindige' scherpte instelling ik nog de nodige extra stappen heb in het scherpstellen op oneindig waarna de boel dus compleet 'out of focus' raakt. Ik heb zeg maar nog zo'n 12 stappen extra in de 'oneindige focus'. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder ook was. Tegelijkertijd heb ik de camera te kort om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

Hier zijn twee foto's die ik vanochtend even snel als test en verduidelijking heb gemaakt. De eerste is gemaakt met de focus tot aan het punt van oneindige focus. De tweede is de 12 stappen verder in de oneindige focus.

A5100

A5100

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf al wat proberen te googlen maar ik kon geen oplossing of een vergelijkbaar probleem vinden. Ik heb verschillende lensen geprobeerd maar allen hebben hetzelfde probleem.
Ook de camera gereset maar ook dit geeft helaas geen verbetering.

Herkent iemand dit probleem?
Klopt het dat die 12 extra stappen in de oneindige focus er eerst niet waren?
Heeft iemand ideeën voor een mogelijke oplossing?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Alle reacties

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Oneindig is op heel veel lenzen niet oneindig maar net iets er voorbij om temperatuurwisselingen op te kunnen vangen. Als het probleem blijft dan kun je dit bij sommige lenzen wel laten kalibreren zodat oneindig weer in de meeste gevallen echt oneindig wordt.

Ik heb veel lenzen gehad maar allemaal zaten ze er wel iets naast. De Zeiss die ik nu heb is de enige die goed afgesteld staat.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:25:
Oneindig is op heel veel lenzen niet oneindig maar net iets er voorbij om temperatuurwisselingen op te kunnen vangen. Als het probleem blijft dan kun je dit bij sommige lenzen wel laten kalibreren zodat oneindig weer in de meeste gevallen echt oneindig wordt.

Ik heb veel lenzen gehad maar allemaal zaten ze er wel iets naast. De Zeiss die ik nu heb is de enige die goed afgesteld staat.
Maar dan is het toch vreemd dat het verschil van het ene op het andere moment zo extreem is. En zodra de de camera weer op kamertemperatuur is dat het probleem blijft bestaan?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als het verschil echt heel groot is wel inderdaad. Maar heb je ook daadwerkelijk getest met het zelfde onderwerp waarbij het eerst wel scherp was? Je camera zou ik niet snel de schuld geven in ieder geval.

Overigens zou je ook kunnen proberen om hyperfocaal scherp te stellen, dan loop je helemaal niet tegen dit probleem aan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:53:
Als het verschil echt heel groot is wel inderdaad. Maar heb je ook daadwerkelijk getest met het zelfde onderwerp waarbij het eerst wel scherp was? Je camera zou ik niet snel de schuld geven in ieder geval.

Overigens zou je ook kunnen proberen om hyperfocaal scherp te stellen, dan loop je helemaal niet tegen dit probleem aan.
Jazeker. Alles was buiten tijdens het fotograferen van het noorderlicht. In alle gevallen camera/lens op maximaal oneindige focus en dat gaf mooie beelden en na de lenswissel was dat niet meer en was alles op maximaal oneindig compleet out of focus. En niet een beetje maar de hele foto. Net als op foto 2 die ik hier al voorbeeld heb gepost. Echt een groot verschil.

Dit is een foto van voor de 'problemen'. Zelfde instellingen voor wat betreft de focus als de foto 2 van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EzbB0VSybH3Fg4PQ4aQSeHwM/medium.jpg

Lijkt me een overduidelijk verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 02-03-2017 11:12 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is een duidelijk verschil maar zoals ik al zei is het vrij normaal dat je voorbij oneindig kan. Hoe ver "12 stappen" voor jou is, is mij een raadsel maar 1 of 2 mm speling is niet bijzonder en afhankelijk van de temperatuur misschien iets meer.

Enige oplossing is echt opnieuw laten kalibreren maar dat kan dus ook zijn nadelen hebben als je volgend jaar bijv. naar Afrika gaat ;)

www.maartendeboer.net

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:20:
Dat is een duidelijk verschil maar zoals ik al zei is het vrij normaal dat je voorbij oneindig kan. Hoe ver "12 stappen" voor jou is, is mij een raadsel maar 1 of 2 mm speling is niet bijzonder en afhankelijk van de temperatuur misschien iets meer.

Enige oplossing is echt opnieuw laten kalibreren maar dat kan dus ook zijn nadelen hebben als je volgend jaar bijv. naar Afrika gaat ;)
Heb even foto's gemaakt van begin oneindig en de eind stap oneindig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YhR4WgfiZ0W2pUztTF2GyP3y/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5RffyFwz4yrCYWquYaRW2ksk/medium.jpg

Voor wat betreft het kalibreren, dat gaat per lens toch? Dat zou betekenen dat ik nu dus van het ene op het andere moment twee lenzen moet laten kalibreren. Is dat niet vreemd?

Sorry, ik wil niet eigenwijs klinken want ik besef me dat ik net om de hoek kom kijken met dit soort camera's, maar ik probeer het extreme verschil te begrijpen. Waarom was het eerst niet en dan van het ene op het andere moment, na een lens wissel, wel.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah, je focust dus niet met een ring maar met een knopje ;) Sorry, ik ben DSLR's gewend :Y) Je foto maakt 12 stapjes wel wat duidelijker en eerlijk gezegd lijkt dat best veel.

Het enige wat dit kan verklaren is dat je sensor is verschoven of je lens ineens verder in je camera valt. Beide lijken mij volstrekt onlogisch omdat je dan nooit scherpe foto's zou krijgen (zeker niet als hij niet perfect uitgelijnd is) en ik zou daarom ook echt niet weten hoe dit kan helaas.

www.maartendeboer.net

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:20:
Ah, je focust dus niet met een ring maar met een knopje ;) Sorry, ik ben DSLR's gewend :Y) Je foto maakt 12 stapjes wel wat duidelijker en eerlijk gezegd lijkt dat best veel.

Het enige wat dit kan verklaren is dat je sensor is verschoven of je lens ineens verder in je camera valt. Beide lijken mij volstrekt onlogisch omdat je dan nooit scherpe foto's zou krijgen (zeker niet als hij niet perfect uitgelijnd is) en ik zou daarom ook echt niet weten hoe dit kan helaas.
Kan beide hoor, met ring en met knopjes. Maar het 'blokje' kan dus nog 12 stappen naar rechts.
In ieder geval een bevestiging van mijn gevoel dat dit wel vreemd is. Cameranu (waar ik het spul gekocht heb) meteen maar een mail gestuurd.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-11 18:40
Voor zover ik weet is het bij de Sony E-mount allemaal "focus by wire". Je bestuurt met de focusring dus niet direct de lens, maar dat doet de focusmotor. Ik weet alleen niet of de camera daar nog tussen komt in de communicatie of dat het binnen de lens zelf gaat.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Zojuist heb ik nog een derde, Sony telelens, uitgeprobeerd en deze hersteld zichzelf wanneer hij handmatig voorbij het punt van oneindig scherpstellen wordt gedraaid.
Hiermee lijkt het probleem zich toch te beperken tot de Sony 16-50 kitlens en de Sigma 30 f1.4 lens.
Is er buiten het calibreren iets anders wat ik zelf kan doen? Soort van lens reset oid?

edit:
Even een kleine update. Camera opgestuurd en zojuist contact gehad met cameranu.nl. Ze hebben er naar gekeken en kwamen tot de conclusie dat het een probleem met de body lijkt te zijn. Kreeg twee opties. Opsturen voor reparatie en weken kwijt zijn of de laatste lens opsturen en een hele nieuwe set opgestuurd krijgen.Ik heb voor de laatste optie gekozen.

[ Voor 33% gewijzigd door 13art op 07-03-2017 15:27 ]

Pagina: 1