Groep én aardlek meerdere keren er uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-09 19:28
Bij mij thuis is het de afgelopen week elke dag feest. Not.
Ongeveer 3 tot 4 keer per dag (nachten er ook bij gerekend) klapt de groep van de woonkamer er uit. Heel vervelend, vooral als je 's ochtends beneden komt en je kunt direct naar de meterkast om een automaat terug in te schakelen. Dit is inmiddels al vier tot vijf dagen het geval. Vanochtend was het toppunt wel, dat niet alleen de automaat uit was maar óók de aardlek schakelaar.

Ik zelf vermoed dat hier toeval speelde en dat de aardlek misschien er uit sloeg vanwege het weer (op een andere groep, bijvoorbeeld de tuinverlichting in combinatie met het erg natte weer afgelopen nacht).

Maar de 'dagelijkse automaat' storing is veel vervelender.

Op de automaat zitten (als we álles aan zouden zetten wat niet zo is) een televisie, mediabox, 3 lampen, 1 radiootje en de telefoon Verder lege WCD's.

Wat verdenk ik?
Tja...Het laatste apparaat dat op de groep is aangesloten / vervangen, is de media box van Ziggo. Zou dat voedingsblokje af en toe sluiting kunnen veroorzaken? Hoe kan ik dat testen?
Omdat het zo onregelmatig gebeurt, is het slecht te onderzoeken. Is er een manier om die automaat te monitoren of zo?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
donderkop schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:05:
Tja...Het laatste apparaat dat op de groep is aangesloten / vervangen, is de media box van Ziggo. Zou dat voedingsblokje af en toe sluiting kunnen veroorzaken? Hoe kan ik dat testen?
Omdat het zo onregelmatig gebeurt, is het slecht te onderzoeken. Is er een manier om die automaat te monitoren of zo?
Ik zou beginnen met de ziggo box uit te schakelen als je deze verdenkt. Als dan jouw probleem niet meer op treedt ben je snel klaar. Is deze het niet kun je kijken of een ander apparaat dit veroorzaakt door ze per stuk er uit halen en te checken wat met je groep gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:39
foekie01 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:26:
[...]

Ik zou beginnen met de ziggo box uit te schakelen als je deze verdenkt. Als dan jouw probleem niet meer op treedt ben je snel klaar. Is deze het niet kun je kijken of een ander apparaat dit veroorzaakt door ze per stuk er uit halen en te checken wat met je groep gebeurt.
Precies dit.. als je naar bed gaat haal je gewoon per dag (of twee) een aparaat uit het stopcontact. Dan merk je het snel genoeg.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Anders leg je even een verlengsnoer naar een andere groep.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
Ik ben al iets wijzer, of beter, niet.
Vanochtend voordat ik weg ging, de hoofdverdachte (mediabox incl. tv) uit het net gehaald. Kom ik net thuis... Wéér de automaat uit.

Even een heel andere gedachte: in woningen uit 2005 lopen de meeste leidingen toch onder de vloer, dus in de kruipruimte? Zou het kunnen zijn dat daar vocht voor sluiting zorgt? (Ik ben nog nooit in de kruipruimte geweest, maar weet dat een paar jaar geleden bij de overkant de ruimte moest worden leeggepompt: de gemeente had zitten rommelen met het grondwaterpeil).
Ondertussen gaat straks de telefoon in de ban en nog eens achter kasjtes kijken of er nog meer op die automaat zit verstopt.

Goddomme, as we speak klapt de automaat er weer uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Bij de meeste huizen ligt er hier geen kruipruimte en liggen de leidingen gewoon rechstreeks in de sjappe/beton.
Als je kruipruimte hebt, neem eens effe kijkje, merk je direct als die volledig onder water staat. Je moet er nog niet eens inkruipen.

Water en electriciteit is nooit goede combo. En kan de vreemdste zaken veroorzaken. Maar het lijkt wel. Als er water aan te pas zou komen, dat de schakelaar gewoon niet op te krijgen is. Van het moment dat je die opzet, moet die er praktisch direct uitknallen.

Begin eens met gewoon alle apparaten van die groep te halen, tot het kleinste wekkertje. Dan kan je direct uitsluiten of het in de leiding zit OF in een apparaat.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
Inmiddels alle apparaten kunnen traceren die op de automaat zitten. Best nog wel wat.
De meeste waren er al vanaf. Ik vermoedde net nog dat de buitenlamp wellicht schuldig was... Maar die staat niet aan. Kwam ook in een trapkast nog een (warme) oplader voor een dustbuster tegen, die voor de zekerheid er ook maar uit gehaald. Nu maar afwachten.
Wat ik net ook nog bedacht was, wat als die automaat zelf nu versleten is? Er staat (toegegeven) best wel veel meuk op dat ding en ze hebben vast niet het eeuwige leven?
Inmiddels hebben we 'al weer' 45 minuten prik op de televisie (haast verplicht vanwege zoon die programma wil kijken) en de mediabox, verder niets meer dat ik weet. Volgende stap als de automaat er weer uit klapt is denk ik toch maar de kruipruimte nakijken (yuk) en gaan kijken of een nieuwe automaat een oplossing gaat bieden (en gelijk een nieuwe aardlekschakelaar en automaat, om de huidige 16A automaat iets minder te belasten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Even een blik in de kruipruimte werpen is niet zo erg hoor. Kan nooit kwaad. Je doet net alsof het een gateway naar hel is ;)

Al steek je alleen je hoofd even naar beneden met een lampje, dan weet je (zeker als hij onder water zou staan genoeg.) al raadt ik je dan niet aan je hoofd naar beneden te steken. ) ]

[ Voor 8% gewijzigd door Afvalzak op 02-03-2017 12:50 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:19
donderkop schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:45:
Inmiddels alle apparaten kunnen traceren die op de automaat zitten. Best nog wel wat.
Ik vermoedde net nog dat de buitenlamp wellicht schuldig was... Maar die staat niet aan.
Hij hoeft niet aan om deze problemen te veroorzaken. Als niet de fase (bruin) schakelt krijg je met water ook problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

donderkop schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:45:
Ik vermoedde net nog dat de buitenlamp wellicht schuldig was... Maar die staat niet aan.
Die kan nog steeds een oorzaak zijn, zelfs als die uit staat. En zelfs als de fasedraad geschakeld is - via de nuldraad kan ook een lekstroom naar aarde ontstaan. Ja, in theorie zit er geen potentiaalverschil tussen de nuldraad en aarde. Maar in de praktijk vaak wel.
Overbelasting kan ook een oorzaak zijn. Maar dan zou het probleem moeten verdwijnen zodra je zorgt dat dat zeker niet het geval is.
gaan kijken of een nieuwe automaat een oplossing gaat bieden (en gelijk een nieuwe aardlekschakelaar en automaat, om de huidige 16A automaat iets minder te belasten)
Dat is geen kwestie van 'automaatje bijprikken'. Hoogstwaarschijnlijk vertrekt er vanaf de groep slechts één set draden, die vervolgens via centraaldozen in het plafond afsplitst naar de diverse stopcontacten en lampen. Als je een bestaande groep wilt splitsen in 2 groepen, dan zul je in het gunstigste geval draden moeten trekken door loze leidingen, maar waarschijnlijker zul je nieuwe leidingen moeten gaan leggen (je kunt en mag namelijk niet 2 verschillende groepen door dezelfde buis trekken). Of als je heel, heel, heel veel mazzel hebt bestaat die groep al uit twee delen die onafhankelijk van elkaar de meterkast binnen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door real[B]art op 02-03-2017 13:47 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Overbelasting versus kortsluiting is makkelijk achter te komen:
Is de groep merkbaar warm/heet -> overbelasting, anders kortsluiting.

Overbelasting zonder defecte apparaten of bekabeling is overigens verassend moeilijk te bereiken.
Een plek waar ik vaak ben zit achter 1 16A zekering 4 tv's, 2 magnetrons, een vaatwasser en nog een paar andere dingen.
Alleen met alles aan (totale belasting tegen de 5kW) wil nog wel 's de zekering eruit gaan.
Die is dan ook gloeiendheet als die eruit gaat.

Als het de aardlek is kan je langer zoeken, maar begint met alle apparaten van die groepen af (waar je dus al druk mee bezig bent) en als dat niet helpt kabels gaan traceren.
Al helemaal als de apparaten 'iets' met water doen, zoals een koffiezetter, wasmachine, etc.
Alles wat buiten zit (zoals een buitenlamp of stopcontact) uit elkaar halen en inspecteren voor beestjes/water/etc op plekken waar het niet hoort.
Daarna andere natte ruimtes, zoals keuken, badkamer, kruipruimte, wc's, etc.
Als je het dan nog niet hebt wordt het echt vervelend, dan kan je beter een professional erbij halen met goede meetapparatuur om alle kabels te traceren en te meten waar de problemen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de autmaat versleten is moet die er ook uit klappen als je er even tegenaan tikt met de handvat van een schroevendraaier.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1