Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik zoek een?
Een manier om mijn PC wat sneller/efficienter te kunnen maken.

Wat is je budget?
Ik heb ongeveer 170 euro te besteden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb over tijd mijn huidige systeem gebouwd (zie hieronder), en op het moment denk ik dat er het een en ander wel wat beter kan. Vooral het geluid begint steeds meer een issue voor mij te worden zeker aangezien de PC letterlijk naast me staat. Ik heb in totaal een 4 tal fans waarvan 2 lichtgevende uit China, maar deze zijn via molex connectoren achter het moederbord verstopt en aangesloten. Deze draaien dan ook altijd 100%. Ik heb al gekeken naar hoe ik dit eventueel kan oplossen (het zijn 3 molex + 3 pin fans, dus kan ik deze niet lekker over het moederbord gooien en daarop aansluiten), en een fan controller als deze lijkt me goed genoeg? Net onder de 22 euro en 5.25 inch.

Natuurlijk zal ik als ik in-game ga dan wel zelk de knopjes moeten draaien, maar dat vind ik dan weer geen groot probleem.

Ik had ook nog de gedachte om mijn koeler te vervangen, ik zat te kijken naar een eventuele luchtkoeler aangezien deze veelal word geprezen voor zijn kwaliteit. De vorige eigenaar van deze 2500K kon dan ook 5Ghz halen op 1.370V met deze koeler, maar bij mij staat heel mijn systeem dan te brullen en loopt hij ook weer vast. Daarbij zijn de temperaturen vrij hoog voor een waterkoeler.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Tray€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68 Deluxe€ 0,-€ 0,-
1XFX R9 290 4GB Black Edition Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop SSHD Kit, 2TB€ 116,50€ 116,50
1BitFenix NOVA Wit Window€ 32,50€ 32,50
1LG 25UM65-P Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Ultimate€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Seidon 120V Ver.2€ 44,95€ 44,95
2Kingston HyperX 2x4GB 1600Mhz€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GM G750M€ 80,50€ 80,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welk probleem wil je nu bottom line oplossen? Je begint met de wens voor meer efficiëntie maar komt vervolgens met een heel betoog over geluidsproductie.

[ Voor 3% gewijzigd door Switchie op 02-03-2017 01:25 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Switchie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 01:25:
Welk probleem wil je nu bottom line oplossen? Je begint met de wens voor meer efficiëntie maar komt vervolgens met een heel betoog over geluidsproductie.
Het geluids probleem is irritant, en ik dacht dat deze hand in hand ging met de Pomp van de watercooler. Deze watercooler weerhoud me er denk ik ook van om de 5Ghz aan te kunnen tikken op de 2500K.

Het geluidsprobleem kan denk ik opgelost worden door de 2 fans van de Noctua cooler aan te sluite op het MoBo, welke de 2500K beter kan coolen en dus de overclock kan halen, en dat ik de controller kan gebruiken voor de overige fans in het systeem want deze of heel hard of juist in het midden laten draaien is niet heel nuttig vermoed ik.

Ps. bedankt voor de snelle reply´s, hier en in mijn andere topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ZA_WARUDO schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 01:31:
[...]
Het geluids probleem is irritant, en ik dacht dat deze hand in hand ging met de Pomp van de watercooler. Deze watercooler weerhoud me er denk ik ook van om de 5Ghz aan te kunnen tikken op de 2500K.
Kan natuurlijk niet meeluisteren maar deel je scepsis. Koeling is zachtgezegd niet heel geweldig.
Het geluidsprobleem kan denk ik opgelost worden door de 2 fans van de Noctua cooler aan te sluite op het MoBo
Je zegt zegt net dat de pomp oorzaak van het geluidsprobleem is :?
welke de 2500K beter kan coolen en dus de overclock kan halen
Het cm setje zorgt toch voor de CPU koeling?
en dat ik de controller kan gebruiken voor de overige fans in het systeem want deze of heel hard of juist in het midden laten draaien is niet heel nuttig vermoed ik.
Als je veel warmte wilt afvoeren dan is hard laten draaien juist heel nuttig
Kiezen voor goedkoop chinese meuk enkel voor de verlichting is daarentegen niet erg nuttig voor daadwerkelijk resultaat

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Switchie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 02:32:
[...]

Kan natuurlijk niet meeluisteren maar deel je scepsis. Koeling is zachtgezegd niet heel geweldig.

[...]

Je zegt zegt net dat de pomp oorzaak van het geluidsprobleem is :?

[...]

Het cm setje zorgt toch voor de CPU koeling?

[...]

Als je veel warmte wilt afvoeren dan is hard laten draaien juist heel nuttig
Kiezen voor goedkoop chinese meuk enkel voor de verlichting is daarentegen niet erg nuttig voor daadwerkelijk resultaat
De pomp is deels de oorzaak, als ik alle fans van de molex connector haal, blijf ik het pompje horen, maakt niet het meeste geluid maar het is wel aanwezig.

Ik bedoelde de meekomende fans bij de Noctua koeler :P Ik ben eigenlijk al helemaal verkocht voor de koeler, alleen zal ik als ik deze haal wel wat anders moeten halen om de rest van het systeem ook wat stiller te maken. Vandaar de Chinese fancontroller.

Hard laten draaien is inderdaad het meest handige, maar als ik simpel in Word wat aan het typen ben hoef ik al dat geluid natuurlijk niet, en is het ook niet nodig want de componenten worden niet zo warm als wanneer ik ga gamen. Hiervoor had ik de fancontroller optie bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-09 18:24
Veel fans ben je niet nodig. 1 a 2 intake en 1 uit. Die kun je ook op mobo aansluiten. Pwm fans kun je dan gebruiken.

Zelf heb ik standard fans die bij case geleverd zijn. 2 in en een uit alle 3 pwm en ik hoor bijna niks. Zelfs tijdens gamen niet.

Verder heb ik Thermaltake AIO water koeler op cpu. Pomp ervan hoor ik ook bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
SnowBigQ schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 03:52:
Veel fans ben je niet nodig. 1 a 2 intake en 1 uit. Die kun je ook op mobo aansluiten. Pwm fans kun je dan gebruiken.

Zelf heb ik standard fans die bij case geleverd zijn. 2 in en een uit alle 3 pwm en ik hoor bijna niks. Zelfs tijdens gamen niet.

Verder heb ik Thermaltake AIO water koeler op cpu. Pomp ervan hoor ik ook bijna niet.
Ik heb er op het moment 4 en dat vind ik ook wel genoeg, maar 2 zijn op de rad van de AIO, wat ik het liefst wil is een betere cooler, deze cooler weerhoud me ervan de 5Ghz aan te tikken en is ook vrij luid. De NH D15 komt als het goed is met een splitter waardoor de 2 fans aangesloten kunnen worden op dezelfde header op het moederbord. Het liefst wil ik alles via dat moederbord regelen, maar dat word dan een gigantische bende met kabels over het moederbord heen.

Ik heb zitten kijken naar een andere oplossing en kwam dit tegen. Als ik hiermee de 3 overige fans in mijn kast via het moederbord kan aansturen zou dat ook aanzienlijk helpen met het geluidsprobleem.

Ik weet alleen niet of dit allemaal wel zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 21:00
Dat is een PWM splitter en jouw fans hebben een 3-pin aansluiting. Bovendien moeten de fans op identieke snelheden draaien wilt dat goed werken geloof ik.
Kijk eens naar de Bitfenix Recon: een fancontroller voor €30,- geschikt voor 3-pin fans, schema voor de temp <-> fan speed stel je in middels de webinterface.
Pagina: 1