Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een lage snelheid bij de Cat6A Wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TDron
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-01 01:55
Beste *,

Ik ben bezig met het aanleggen van een netwerk in mijn huis. Dat doe ik door de oudere telefoonkabels te vervangen met de nieuwe netwerkkabels.

In de oude situatie liggen 1 á 3 telefoonkabels met maximale lengte van ongeveer 17 meter en minimale lengte van 12 meter in een buis afhankelijk van de kamer en verdieping. In de nieuwe situatie komen 2 Cat 7 kabels in een buis die ongeveer 1,5-2 meter langer zijn dan de oorspronkelijke telefoonkabels. Er zijn de volgende onderdelen gebruikt:

Netwerk kabel (Cat7 125m,):
https://www.conrad.nl/nl/...ijs-per-meter-607144.html
Een Dätwyler 98711.1 Netwerkkabel CAT 7 S/FTP 1200 MHz

Patchdoos (Cat 6):
https://www.conrad.nl/nl/...x-cat-6-1-he-1485575.html

Wandcontactdozen (Cat6A) x5:
https://www.netwerkkabel....-afgeschermd-lsa-ral.html

Eigenlijk dat is een LogiLink Cat.6A Wall Outlet UP 2xRJ45 STP http://www.logilink.com/P...eiss.htm?seticlanguage=en

Connectoren (Cat6)
https://www.conrad.nl/nl/...21-100-stuks-1197387.html

Verder ik heb thuis een Ziggo Ubee EVW3200 / 320B wifi-modem in de meterkast staan. Naast die modem hangt de patchdoos. De grond van de patchdoos is niet aangesloten.

Patchpaneel afbeelding

Na de doortrekking van alle netwerkkabels besloot ik een kabel (woonkamer ~ 14 meter) volledig aan te sluiten aan de wanddoos en de patchdoos. Een netwerk kabel was geknepen volgens TIA/EIA-568-B.1-2001 T568B standard. De patchdoos was verbonden met de modem. De wanddoos was verbonden met een PC die heeft een 1Gb netwerk adapter. Zo wil ik zien hoe alles samenwerkt. Tijdens de test kreeg ik een maximale snelheid van 100Mbps (Windows 10\ Control Panel\Network and Internet\Network Connections\Ethernet stastus) terwijl de verwachte snelheid 1Gbps is.

Met meerdere testjes kwam ik tot conclusie dat het probleem ligt aan de eerste gekochte Cat 5E Digitus wanddoos. Wanneer ik de wanddoos vervang met een Cat6 connector dan heb ik gelijk een snelheid van 1Gbps. Een lagere klasse van wanddozen leidt me tot de conclusie dat daar een bottleneck zit. Die dozen heb ik teruggestuurd.

Vandaag kreeg ik bovengenoemde Cat 6A wanddozen. Deze keer heb ik geprobeerd de folie rondom de contacten te bewaren (ziet er lelijk uit), maar dit hielp niet en ik heb precies dezelfde lage (100Mbps) snelheid.

Wandcontactdoos afbeelding

Herkent iemand deze situatie? Waar kan dit probleem aan liggen? Weet iemand een oplossing?

Dank jullie wel.

[ Voor 7% gewijzigd door TDron op 03-03-2017 01:09 . Reden: Afbeldingen zijn verbeterd ]

Alle reacties

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
Je plaatjes lijken het niet te doen, maar dat klinkt alsof er een ader niet (goed) is aangesloten; gigabit gebruikt alle 8 de adres, 100mbit maar 4.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TDron
Bedankt. Ik heb plaatjes geüpdatet. Ze moeten nu doen. Ik heb net de kabel met een Kabeltester getest. Blijkbaar idd in de linkere stopcontact ader nr 8 heeft geen verbinding en in de rechtere ader nr 5. Ik zal de kabel morgen het opnieuw krimpen en laat hier weten of het is gelukt.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Ik heb nog nooit cat kabel met geel en zwart gezien en werk er zeker al 20 jaar mee

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
Wat voor nut heeft cat7 als je bij de patchbox de twist volledig weghaalt, de shield niet aansluit en de boel niet op aarde aansluit?
Verder zie ik op de contactdoos op de aansluiting rechts een beschadigde ader. Gebruik je wel een fatsoenlijke punchdown tool?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
Wat een rare kleuren? Weet je zeker dat het xTP netwerkkabel is?

Die TP staat voor Twisted Pair en is er erg belangrijk onderdeel van de standaard, door te twisten (en de spanning op een bepaalde manier te meten) wordt er erg veel storing voorkomen.

Dit ziet er uit als rechtuit acht-aderige kabel, ik zie zelfs geen kronkels in de uiteindes waar je de twist eruit hebt moeten halen om de aders bij de terminals te krijgen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:00
Is het wel een stugge kabel? De site van Conrad heeft het over flexibel, en die zijn niet gemaakt voor LSA.

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:21
hcQd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:31:
Is het wel een stugge kabel? De site van Conrad heeft het over flexibel, en die zijn niet gemaakt voor LSA.
En in de specs staat ook nog eens max 600MHz ipv 1200MHz :X
Is dit wel Dätweiler kabel of van het merk "Troep-en-rommel"? :F

The S in IOT stands for security.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Volgens mij is het afgeschermde beveilgingskabel. Dit heb ik echt nooit gezien. Hoop dat je de snelheid haalt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

hcQd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:31:
Precies! In de datasheet staat ook dat het litze draad is. Dat gaat nooit een betrouwbare verbinding geven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-11 10:39
Wat een vreemde kabel... Ook nog nooit gezien met die kleuren.
Lijkt me inderdaad alarm kabel ofzo.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

lier

MikroTik nerd

Welke kleurcodering heb je precies aangehouden? Denk dat deze kabel best wel kan werken, maar dat ook hierbij geldt dat het van belang is dat je de getwiste combi's ook als zodanig identificeert (wit/kleur).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _JGC_
Als ik Uninet 7702 flex 4P in google gooi kom ik hier:
http://www.cabling.datwyl...duct/cu-7702-4p-flex.html

Vervolgens de specsheet in engels of nederlands downloaden en je ziet dat het stranded kabel is. In de eerste foto van de patchbox is dat ook wel een beetje aan de kabel te zien, de aders zien er te strak uit voor stugge installatiekabel.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is lees de omschrijving van Conrad patchkabel waar je dus een stekkertje aan knijpt vandaar dat hij het met een stekker eraan zo goed doet. Verder prima kabel alleen verkeerd gebruikt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 13:41

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je gebruikt sowieso een flexibele kabel bij LSA aanslutingen, dat werkt niet helemaal ;)
Je hebt kabel met een stugge kern nodig, zoals deze (Er even vanuit gaande dat je persé CAT.7 wil.) dit voldoet overigens ook prima:

Daarnaast kun je in de datasheet (zoals Brahiewahiewa zegt) zien dat het slechte kabel is Cu-Litze (CCA dus) dan krijg je bijna altijd problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door ShadowAS1 op 02-03-2017 16:19 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

Ik vind het er nogal omslachtig uitzien. Hier gewoon Cat5A kabels met aan twee kanten een stekkertje, en alles draait foutloos full-duplex, jumboframes en gigabit.
Cat 6A/7 is toch voor 10Gbit?

• _JGC_
ShadowAS1 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:18:
Je gebruikt sowieso een flexibele kabel bij LSA aanslutingen, dat werkt niet helemaal ;)
Je hebt kabel met een stugge kern nodig, zoals deze (Er even vanuit gaande dat je persé CAT.7 wil.) dit voldoet overigens ook prima:

Daarnaast kun je in de datasheet (zoals Brahiewahiewa zegt) zien dat het slechte kabel is Cu-Litze (CCA dus) dan krijg je bijna altijd problemen.
Litze is een samengestelde kabel bestaande uit vezels. Niks CCA.

2x RJ45 cat6 connector erop dus, of alsnog nieuwe installatiekabel trekken.

• wlang
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
Moeten de afscherming van de kabels in de patchdoos niet onder het klemmetje zodat de afscherming aan aarde ligt?

Verwijderd

Dat is een grappige kabel. Klopt, kleuren zijn "anders", zeg maar uniek. Maar maakt niets uit, als je de paren maar bij elkaar houdt. Zal jou een worst zijn wat voor kleur, ook als het rose met madeliefjes motief heeft. Kabel is kabel.

Maar houd de kleuren goed bij elkaar en blijf consequent.

En ja, als er ook maar één adertje geen verbinding heeft, heb je geen Gigabit. Daarom zijn die UTP testers (die je voor 3 euro op ebay kan kopen) ook zo handig.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 21:47 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:59

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:46:
Dat is een grappige kabel. Klopt, kleuren zijn "anders", zeg maar uniek. Maar maakt niets uit, als je de paren maar bij elkaar houdt. Zal jou een worst zijn wat voor kleur, ook als het rose met madeliefjes motief heeft. Kabel is kabel.

Maar houd de kleuren goed bij elkaar en blijf consequent.

En ja, als er ook maar één adertje geen verbinding heeft, heb je geen Gigabit. Daarom zijn die UTP testers (die je voor 3 euro op ebay kan kopen) ook zo handig.
Er zit wel degelijk verschil in die kleuren. De een heeft meer of juist minder twists dus dat verhaal gaat voor zover ik weet niet op hoor.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
Aparte kleuren inderdaad, heb dit zo nog nooit gezien. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je oranje en rood verkeerdom hebt aangesloten (aan beide kanten). Niet dat dit veel verschil zal maken...

Verder heb je de aders bij het pachpaneel inderdaad véél te ver onttwist, is soepele ader officieel helemaal niet geschikt voor deze toepassing en heb je zo helemaal niets aan de afscherming als je hem nergens aansluit...

Koop een rolletje fatsoenlijke CAT5E U/UTP met stugge koperen aders, sluit het fatsoenlijk aan en het werkt waarschijnlijk als een zonnetje.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
_JGC_ schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:08:
Wat voor nut heeft cat7 als je bij de patchbox de twist volledig weghaalt, de shield niet aansluit en de boel niet op aarde aansluit?
Verder zie ik op de contactdoos op de aansluiting rechts een beschadigde ader. Gebruik je wel een fatsoenlijke punchdown tool?
Het is inderdaad niet erg fraai afgemonteerd.
Dit kan beter. Probeer het eerst eens netjes met een stuk kabel op tafel.

Mantel netjes omvouwen onder lipje.
Voldoende lengte op de paren houden.
Pas op het laatste moment un-twisten.

Verwijderd

Perkouw schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:56:
[...]

Er zit wel degelijk verschil in die kleuren. De een heeft meer of juist minder twists dus dat verhaal gaat voor zover ik weet niet op hoor.
je hebt wel gelijk. Sommige paren zijn meer of minder getwist. Maar dat is gedaan om overspraak tegen te gaan in Tx en Rx kant. Maar welke nou meer en minder getwist is, geen idee.

Maar in een huis situatie met zeer korte afstanden (lees: <20 meter) zal dat niet zo'n probleem zijn.

Maar ik ga wel mee met het idee, dat men gewoon goede kabels moet kopen, en met een stugge (solid) kern.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 13:41

ShadowAS1

IT Security Nerd

_JGC_ schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:54:
[...]

Litze is een samengestelde kabel bestaande uit vezels. Niks CCA.

2x RJ45 cat6 connector erop dus, of alsnog nieuwe installatiekabel trekken.
Excuse, ik was 2 dingen tegenlijk aan het doen, dat bedoelde ik eigenlijk ook 8)7

Maar het feit dat het geen stugge kern heeft maakt het niet erg geschikt voor LSA, dat was mijn hele punt.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• TDron
Dank jullie wel.

Ik heb net een kabel met de kabeltester gecheckt. De ader 8 was niet goed aangesloten. Een lampje van de grond brand ook niet. De ader 8 heb ik met een punchtool opnieuw in het doos aangesloten. Volgens mij het lukt van de eerste keer niet omdat de diameter van een ader is 0,13 mm. Kortom ik krijg nu met de tester alle lampjes groen behalve grond.

Voor meten en krimpen ik gebruik volgende toolset:
https://www.conrad.nl/nl/...ereedschapset-993894.html

Wanneer ik sluit PC via 5m utp Cat 5e kabel aan de wanddoos krijg ik voor de eerste 30 seconden groene lampjes op de modem. Later krijg ik weer blauw lampjes en een snelheid van 100 Mbps.
Heeft iemand een goed tutorial of link naar een standard waar wordt duidelijk uitgelegd hoe moet ik Cat7 kabel aan wanddoos verbinden. Hopelijk zo kan ik dan huidige kabel gebruiken. Anders €164 is weggegooid :(

Volgens deze topic ( https://forums.anandtech....x-speed-of-cat5e.2470696/ ) Cat 5E kabel met een lengte tot 45 meter kan een snelheid 10Gbps leveren. Daarom ik geloof dat een kabellengte die is minder dan 20 m zal makkelijk 1Gbps halen.

Over de kleuren. Eerlijk gezegd tijdens aankoop ik heb daar niet opgelet :( Maar ik gebruik volgende kleur map:
Geel = Braun-Wit
Bruin = Bruin
Wit = Blauw-Wit
Blauw = Blauw
Rode = Oranje
Oranje = Oranje-Wit
Zwart = Groen-Wit
Groen = Groen

Verder alle kabels gelijk getwist. Dus daar zit geen paren die zijn meer getwist dan andere.

Ik heb net gelezen over een stugge kern en een soepele kern. Het is duidelijk dat een stugge kern wordt voor installatie gebruiken, maar voor mij het is nog steeds niet duidelijk waarom soepele kern wordt niet tijdens installatie gebruikt.

Als me lukt niet wanddozen aansluiten en verwachte snelheid te halen dan zie ik 2 oplossingen.
Eerst optie een nieuwe kabel trekken, maar dan zit ik met een probleem. Ik heb thuis een 3/4 inch elektrabuis, dus een 18 mm binnen diameter. In buis wil ik graag 2 kabels hebben. Om makkelijker de twee kabels te trekken nominale buiten diameter moet zo klein mogelijk. Eigenlijk het was de hoofd criteria waarom ik heb keuze gemaakt voor de kabel (6mm diameter) van Conrad. Heeft misschien iemand een idee waar kan ik zo een kabel vinden?

Tweede optie is een Cat6a koppelingen te gebruiken. Dan ik weet niet of het gaat werken…
Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...dn-93831-wit-1456129.html
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details

• _JGC_
Je kunt je huidige kabel alleen houden door er stekkers op te knijpen en afscheid nemen van je patchbox en wanddoos.

Enige andere optie is installatiekabel met vaste kern trekken. Daarbij kan je kiezen voor CAT6A, haalt over beperkte lengte ook gewoon 10Gb en 2 kabels door 1 buis moet dan ook geen probleem zijn.

• T.Kreeftmeijer
  • Laatst online: 24-11 08:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kijk eens: https://netwerkproducten....rn-100-mtr-p-4352700.html
Goede kabel die aan alle eisen voldoet en maar 7 mm is, dus dat gaat wel passen, vermoed ik.

En kijk hier eens: https://netwerkproducten....kern-en-soepele-kern.html

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• TDron
Ik heb het redelijk opgelost. Een kabel nu is verbonden aan de ene kant met een Cat.6A wanddoos en aan de andere kant met een Cat.6 connector die gaat rechtstreeks in de modem. Weghalen van het patchpaneel heeft me geholpen.

Nadeel van zo een aanpak dat kabels zitten nu minder overzichtelijk in de meterkast. Toch ik haal nu makkelijk de snelheid van 1Gbps op de afstand die is minder dan 20 m.

@lier, @_JGS_, @Frogmen, @blanka, @haik01, @Xander Bedankt voor de tips. Ik heb zo een xTP kabel meer dan 5 jaar geleden aangelegd. Wel wat dingen vergeten. :(

Lessons Learned:

Voor installatie (muur, wand etc.) moet een kabel worden gebruikt die heeft een stugge kern van 100% koper. Nadelen van dit afgeschermde kabel zijn een groter buiten diameter en minder flexibiliteit.

Sommige paren in de kabel zijn meer of minder getwist om interferentie tegen te gaan in Tx en Rx kant. Het is zal niet zo noodzakelijk voor korte (<25 m) afstanden. Een Cat5E in de afstand minder dan 45m kan nog wel 10Gbps leveren.

Voor de patchkabel wordt een kabel gebruikt met een soepel kern. Een kern van 100% koper is de beste keuze. Correcte kleurcode is een pré.

Verwijderd

Dat de ground niet brandt is niet echt een probleem. Pin 1 t/m 8 moet oplichten, en consequent zijn. Dan gaat Gbit werken.

• T.Kreeftmeijer
  • Laatst online: 24-11 08:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ground is de afscherming, maar om die te laten branden moeten alle kabels tussen de tester afgeschermd zijn.
TDron schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:14:
Ik heb het redelijk opgelost. Een kabel nu is verbonden aan de ene kant met een Cat.6A wanddoos en aan de andere kant met een Cat.6 connector die gaat rechtstreeks in de modem. Weghalen van het patchpaneel heeft me geholpen.
Prima als (tijdelijke) oplossing. Al vraag ik mij af of de wand kant wel goed zit.
Nadeel van zo een aanpak dat kabels zitten nu minder overzichtelijk in de meterkast. Toch ik haal nu makkelijk de snelheid van 1Gbps op de afstand die is minder dan 20 m.
Dat kan CAT5E ook, daar is écht geen CAT7 voor nodig. ;) :)
@lier, @_JGS_, @Frogmen, @blanka, @haik01, @Xander Bedankt voor de tips. Ik heb zo een xTP kabel meer dan 5 jaar geleden aangelegd. Wel wat dingen vergeten. :(

Lessons Learned:

Voor installatie (muur, wand etc.) moet een kabel worden gebruikt die heeft een stugge kern van 100% koper. Nadelen van dit afgeschermde kabel zijn een groter buiten diameter en minder flexibiliteit.
Je hebt in de thuissituaties vaak geen CAT7 nodig en afgeschermd is vaak ook niet nodig. Dus beter goede CAT6 dan matige CAT7.
Sommige paren in de kabel zijn meer of minder getwist om interferentie tegen te gaan in Tx en Rx kant. Het is zal niet zo noodzakelijk voor korte (<25 m) afstanden. Een Cat5E in de afstand minder dan 45m kan nog wel 10Gbps leveren.
Waarschijnlijk bedoel je CAT6, ik weet hiervan dat ze to ca 40/45 meter 10Gbps kunnen. CAT5E kan dit, zover ik weet, niet.
Voor de patchkabel wordt een kabel gebruikt met een soepel kern. Een kern van 100% koper is de beste keuze. Correcte kleurcode is een pré.
Beide eens, maar ik vind dat 100% Cu ook een vereiste is.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1