[pensioen]48 jaar en WAO: Hoe snel kan ik met pre-pensioen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
Situatie:
Ik ben 48 jaar heb 26 jaar pensioen opgebouwd. Ben nu in WAO en pensioenopbouw is premievrij. Kan ik met pre-pensioen volgens deze berekening:
1,75% * 26 = 45,5% van mijn laatstverdiende loon?
Dus 45,5% * 19036,77 eur = 8661,73 EUR/12 = 721,81 EUR? Is dit bruto of netto?
En blijft mijn WAO doorlopen tot mijn 67ste?

Als dat het geval is heb ik dus WAO+PrePensioen=(netto:) 1141+721,81= 1862,81 EUR?? Tot mijn 67ste
En daarna: plus AOW = 19036,77 eur??

Of is het een ramp en trekken ze mijn pre-pensioen af:
1141-721,81=419,19 en moet ik leven van 419,19+721,81= 1141 EUR? Wat ik dus nu al van WAO krijg?!
Wat zijn de spelregels? Wat is de norm en maximum jaar vervroegd pensioen?
Ik zit bij AEGON.

Ik zit momenteel met een AOW-gat van 5 jaar 38,07% van mijn laatstverdiende loon = 38,07*19036,77=5000 EUR => Van 2033-2038 is dat 416,67 EUR.

In het jaar 2033 tot 2038 kan ik mijn huur niet eens betalen!! 5 jaar met 416,67 leven kan niet! Moet ik dan op mijn 65ste bijstand vragen om de 5 jaar te overbruggen?? Lijkt me sterk Want WAO loopt toch tot je 67ste? Of houden ze de contractdatum aan van 65 jaar en heb ik werkelijk dat gat?!

Oplossing zou zijn het contract openbreken en pensioen leeftijd wijzigen naar een actuele overheidsnorm. Maar daar wil mijn werkgever niet aan meewerken. :(

Hoe kan ik het gat oplossen of mijn pensioen naar voren brengen met prepensioen?! En kan ik prepensioen en WAO samen krijgen?! En is het slim belastingtechnische etc? Of moet ik me WAO uitzitten tot mijn 67ste?

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je vergeet een paar details:

- een opbouw van 1.75% per jaar voor een uitkering die op je 66e ingaat is iets anders dan de opbouw voor een uitkering die pakweg 18 jaar langer loopt. Er moeten veel meer maanden pensioen uit de pot worden betaald, die dus per stuk veel lager uitvallen. En de pot heeft 18 jaar minder kunnen bijrenten. Als uitkering al mogelijk is, reken op driekwart minder.

- Heb je wel met de AOW franchise gerekend? Als 19k je hele bruto jaarsalaris was, heb je nauwelijks pensioen opgebouwd (het eerste stuk van je inkomen heeft AOW als oudedagsvoorziening, pensioenen komen pas daarboven aan bod)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:49
paranoia68 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:52:

In het jaar 2033 tot 2038 kan ik mijn huur niet eens betalen!! 5 jaar met 416,67 leven kan niet! Moet ik dan op mijn 65ste bijstand vragen om de 5 jaar te overbruggen??
Kan je niet tot 2033 elke maand het maximaal mogelijke sparen om deze situatie te voorkomen? Dan maar geen vakantie, sigaret, biertje, glas cola, auto, huisdier, ziggo, enzovoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
tweakerdennis schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:25:
[...]

Kan je niet tot 2033 elke maand het maximaal mogelijke sparen om deze situatie te voorkomen? Dan maar geen vakantie, sigaret, biertje, glas cola, auto, huisdier, ziggo, enzovoort?
Dat doe ik nu, sparen. Maar het paradox is dat ik op mijn 67ste tot mijn dood bijna twee maal zo veel krijg als nu! Dus wat heb ik aan die "rijkdom" straks terwijl ik het in de periode van het AOW-gat en nu hard nodig heb?
Maar door Aegon wordt ik naar UWV verwezen en visa versa. Dus van kasje naar muur. Maar niemand kan hier duidelijkheid over geven. Op het net zijn ook allemaal tegengestelde uitspraken:
De een zegt het kan wel, de ander niet en weer een ander "onder bepaalde omstandigheden".
Ik zoek een partij die me informatie over deze context kan geven?
Waar moet ik beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Je zit in de WAO, maar je werkgever wil niet meewerken?

Je laatstverdiende loon is €2000 bruto, en je denkt erover om op je 48e te stoppen met werken?

Snap ik het nou niet? :?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:31

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
paranoia68 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:52:
Situatie:
Ik ben 48 jaar heb 26 jaar pensioen opgebouwd. Ben nu in WAO en pensioenopbouw is premievrij. Kan ik met pre-pensioen volgens deze berekening:

1,75% * 26 = 45,5% van mijn laatstverdiende loon?
Dus 45,5% * 19036,77 eur = 8661,73 EUR/12 = 721,81 EUR? Is dit bruto of netto?
En blijft mijn WAO doorlopen tot mijn 67ste?
In een middelloon regeling is dat ongeveer hoe het werkt. Een opbouw-percentage van 1.75% is vrij normaal. Een paar punten om uit te zoeken.

* Wanneer ging de WAO uitkering in?
* Check even of je al voor je 25e jaar pensioen opbouwde?
* Eindloonregelingen bestaan vrijwel niet niet mee, reken niet met je laatste salaris maar met je gemiddelde.
* Welke CAO? (i.v.m. hoogte AOW franchise).
* Samenloop WAO + prepensioen. Zat je al voor 2009 in de WAO of pas daarna?

Mijn eerste berekening is:

* nu tot datum prepensioen (afhankelijk van de regeling, 62, 63, 64 jaar): WAO uitkering

* vanaf die datum tot de AOW-leeftijd (nu 66.75 jaar, gaat toememen): WAO + prepensioen.
prepensioen is voor ongeveer de helft opgebouwd. Als de WAO niet wordt gekort door samenloop en je inderdaad 26 jaar hebt opgebouwd: ongeveer 700 bruto bovenop je WAO.

* vanaf AOW leeftijd: AOW + ouderdomspensioen
AOW is momenteel 1150 bruto voor een alleenstaande. Ouderdomspensioen (bij 26 jaar opbouw en 15.000 AOW franchise) ongeveer 150 per maand bruto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst: Heel erg vervelend dat je in de AOW zit!

Maar je bent pas 48 jaar (jong), waarom zou je uberhaubt nu al met pre pensioen willen gaan?
Ben je volledig arbeidsongeschikt geraakt en is er echt geen zicht op dat je hier ooit uit komt? Of (wellicht bot gezegd) vind je het "fijn" om de hele dag thuis te zitten en geld te krijgen?

Ik begrijp (met de beperkte stand van zaken die je in je OT hebt gezet) niet waarom je dit zou willen... Maar dat terzijde.

Als je graag wilt weten hoe het zit, neem contact op met je pensioenuitvoerder of kijk op www.mijnpensioenoverzicht.nl. Daar heb je inzicht (soms met enige vertraging t.o.v. de werkelijkheid) in welk pensioen je krijgt.

Maar in je berekeningen zitten een aantal gebreken:
1. Je gaat kennelijk uit van eindloon regeling (je doet namelijk het percentage met je laatst verdiende loon).
2. Is die19k al je 70% salaris via de WAO of is die 19k wat je bij je baas verdiende?
3. Vergeet de AOW franchise niet, hier zit nog een bepaalde drempel in die je er van af dient te trekken
4. Je pensioenopbouw wordt berekent op meerdere dingen die jij nu "zwart-wit" neerzet.
5. Pensioenopbouw gaat uit dat je tot 67 jaar en 3 maanden werkt en pensioengeld inlegt (of wellicht alweer langer). Als jij met 48 jaar al geld uit je pensioen haalt (bijna 20 jaar!!! eerder) in plaats van nog 20 jaar geld inbrengt, reken maar dat je FORS minder zal krijgen (het idee van een pensioen is, dat je een deel van het gespaarde (evt verhoogd met rendementen van beleggen) over een X periode (pensioen tot dood) uitbetaald krijgt. Nu jij 20 jaar eerder geld uit dit potje wilt halen, snijd je jezelf dus 2x in de vingers.

En nogmaals, waarom nu al met pre-pensioen willen gaan?
Is je AOW onvoldoende en wil je daarom met pre-pensioen, zodat je meer inkomen krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
prepensioen is een overgangsregeling voor mensen die geboren zijn voor 1950. Daar kun je dus sowieso geen gebruik van maken.

Je kan bij de meeste pensioenfondsen nog wel eerder met ouderdomspensioen, maar dan krijg je fors minder.

Wat voor jou belangrijk is: Bij de meeste pensioenfondsen blijf je gewoon pensioen opbouwen terwijl je in de WAO zit. Maar dan moet je wel doorgeven dat je niet meer werkt omdat je arbeidsongeschikt bent geraakt en je nu een WAO uitkering krijgt. Doe je dat niet (of te laat) dan krijg je niks).

Je kan het beste gewoon contact opnemen met je pensioenfonds en vragen hoe het zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Malfunctions schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:58:
Je zit in de WAO, maar je werkgever wil niet meewerken?

Je laatstverdiende loon is €2000 bruto, en je denkt erover om op je 48e te stoppen met werken?

Snap ik het nou niet? :?
Ik snap het ook niet. TS haalt een aantal regelingen door elkaar.

WAO blijft gewoon doorlopen tot AOW. Dat mag geen probleem zijn.

Vervolgens zie ik een berg getallen en percentage die ik niet kan plaatsen. Grondslag van pensioen is 70% van laatstverdiende loon minus de franchise.
Ik heb het gevoel dat je jezelf rijk aan het rekenen bent terwijl er waarschijnlijk heel weinig is.

Pensioen is tevens een verzekering op basis van een aantal randvoorwaarden, moment dat je die gaat wijzigen, wijzigt de uitkering ook.
Jij wilt ze wijzigen, naar mijn weten kan dat heel beperkt.

Prepensioen is een aparte regeling en sowieso niet van toepassing voor jou.
Wat nog wel bij veel instellingen kan is een soort deeltijd-pensioen. Dan laat je je huidig pensioen eerder ingaan maar je betaalt ook klap meer belasting. Dat moet je navragen bij Aegon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Als je 48 bent is de kans dat je 26jaar pensioen hebt opgebouwd niet zo groot.
Bijna alle pensioenregelingen begonnen toen pas met de opbouw op je 25e jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 22:23
Alles wat jij wil, wil je niet.

WAO loopt zoals gezegd door tot de AOW-leeftijd, welk AOW-gat bedoel je dan?

Daarnaast wordt er premievrij pensioen opgebouwd tot aan de pensioenleeftijd. Ga je eerder met pensioen, dan is de premievrije opbouw ook korter, dus minder pensioen na je pensioenleeftijd. Buiten dat is eerder met pensioen gaan kostbaar, grofweg een verlaging van 8% voor elk jaar dat je eerder met pensioen gaat.

Ik snap ook niet zo goed waarom je de illusie hebt dat jouw ex-werkgever zijn pensioenregeling zou moeten opbreken om in jouw individuele behoeften te voorzien.

Recapitulerend heb je nu:
- WAO-uitkering die normaliter doorloopt tot de AOW-leeftijd (ervan uitgaande dat het een WAO-uitkering is en geen WIA-uitkering)
- premievrije opbouw tot de pensioenleeftijd
- een pensioen ingaand op 65/67
- een AOW-uitkering ingaand vanaf de dan geldende AOW-datum

In al die jaren zal jouw uitkering nooit minder worden dan wat je nu krijgt. Wat is jouw zorg en waarom wil je eigenlijk eerder met pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Melniek schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:47:
Alles wat jij wil, wil je niet.

WAO loopt zoals gezegd door tot de AOW-leeftijd, welk AOW-gat bedoel je dan?

Daarnaast wordt er premievrij pensioen opgebouwd tot aan de pensioenleeftijd. Ga je eerder met pensioen, dan is de premievrije opbouw ook korter, dus minder pensioen na je pensioenleeftijd. Buiten dat is eerder met pensioen gaan kostbaar, grofweg een verlaging van 8% voor elk jaar dat je eerder met pensioen gaat.

Ik snap ook niet zo goed waarom je de illusie hebt dat jouw ex-werkgever zijn pensioenregeling zou moeten opbreken om in jouw individuele behoeften te voorzien.

Recapitulerend heb je nu:
- WAO-uitkering die normaliter doorloopt tot de AOW-leeftijd (ervan uitgaande dat het een WAO-uitkering is en geen WIA-uitkering)
- premievrije opbouw tot de pensioenleeftijd
- een pensioen ingaand op 65/67
- een AOW-uitkering ingaand vanaf de dan geldende AOW-datum

In al die jaren zal jouw uitkering nooit minder worden dan wat je nu krijgt. Wat is jouw zorg en waarom wil je eigenlijk eerder met pensioen?
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tliqcC8.png
Er zijn voor het gat 2033-2038 6 opties:
1. zelf sparen
2. contract openbreken en 65 jaar naar 67 jaar wijzigen
3. Combi prepension en WAO?
4. Bezwaar SVB aantekenen (zie onderstaand)
5. Op 60ste overbruggingsregeling SVB aanvragen.
6. geen van bovenstaande en in 2033 in bijstand gaan?! Als dat mogelijk is?!
Mogelijke Brief SVB:
Geachte mevrouw, mijnheer,

Hierbij maak ik bezwaar tegen het bijgevoegde besluit van (datum)……………. van de Sociale Verzekeringsbank, vestiging te (plaats vestiging SVB-kantoor)…………………... alsmede – voor zover nodig – tegen het niet-betaalbaar stellen van de AOW-uitkering vanaf de datum waarop ik 65 geworden ben.

Bij dit besluit is aan mij een uitkering ingevolge de Algemene Ouderdomswet (AOW) toegekend met ingang van (ingangsdatum)……………… De ingangsdatum van de AOW-uitkering is ontleend aan de Wet verhoging AOW- en pensioenleeftijd van 12 juli 2012, Staatsblad 328, bij welke wet artikel 7a aan de Algemene Ouderdomswet is toegevoegd. Als gevolg van deze wetswijziging is mijn AOW-gerechtigde leeftijd met (aantal) ………..maanden uitgesteld.

Mijn aanstelling of arbeidsovereenkomst als (functie)…………………….. is op (datum) …………… geëindigd in de veronderstelling dat ik bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar direct aanspraak op AOW kon maken. Op de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd heb ik niet kunnen anticiperen. De kans om betaald werk te vinden ter overbrugging van de AOW-loze periode is gezien de slechte arbeidspositie van ouderen op de huidige arbeidsmarkt, buitengewoon gering.

Naar mijn mening is sprake van een ongerechtvaardigde inbreuk op een eigendomsrecht als bedoeld in artikel 1 Eerste Protocol bij het Europese Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden (EVRM). In uw beleidsregels (SB2191) wordt bevestigd dat de aanspraak op AOW als een eigendom in de zin van de AOW moet worden aangemerkt.

Voorts ben ik van oordeel dat zonder goede reden onderscheid op grond van leeftijd wordt gemaakt. Zou ik vóór 1 januari 1948 geboren zijn dan zou mijn AOW-uitkering immers ingegaan zijn op het moment waarop ik 65 jaar werd. Ik beroep me ter zake op het bepaalde in artikel 26 van het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR) en artikel 14 van het EVRM.

Het is de bedoeling dat door middel van enkele proefprocedures duidelijkheid wordt geschapen over de rechtmatigheid van de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd. Mijn vakbond treedt hierover op korte termijn met u in overleg. Ik verzoek u de behandeling van dit bezwaarschrift aan te houden in afwachting van de uitkomst van de proefprocessen.

Ik verzoek u mijn bezwaren gegrond te verklaren en de bestreden beslissing te herroepen.

Naam:

Adres:

Tel/E-Mail:

Ondertekening:

Datum:
toon volledige bericht
Op basis van uitspraak zelfde case in 2015 Leeuwarden rechter:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNNE:2015:5585&keyword=AOW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Als ik het goed heb begrepen wordt de WAO sindskort doorgetrokken naar de nieuwe AOW leeftijd.
https://www.svb.nl/int/nl..._aow_leeftijd_en_inkomen/
Mijn AOW-hiaat verzekering (vanuit werkgever) is in ieder geval opgezegd.

Alleen je pensioenoverzicht is er nog niet op aangepast.
nogmaal. neem contact met ze op en vraag het gewoon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat gat is zover ik weet niet meer van toepassing, de WAO is aangepast dat deze nu doorloopt tot ingangsdatum van je AOW. Nu weet ik niet waar dat overzicht vandaan komt, maar dat lijkt me dus niet te kloppen, zoals ik het lees gaat het overzicht nog uit van einde dienstverband op eerdere leeftijd.

Edit, RocketKoen was me voor :)

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 02-03-2017 20:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
SinergyX schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:02:
[...]

Dat gat is zover ik weet niet meer van toepassing, de WAO is aangepast dat deze nu doorloopt tot ingangsdatum van je AOW. Nu weet ik niet waar dat overzicht vandaan komt,
https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/
Gistermiddag rond 16:00uur!
maar dat lijkt me dus niet te kloppen, zoals ik het lees gaat het overzicht nog uit van einde dienstverband op eerdere leeftijd.
Klopt ik ben op 30ste (1998) in WAO gegaan.
Dankje allen voor de zeer gedetaileerde info! _/-\o_
Ik ga morgen bellen!

[ Voor 8% gewijzigd door digidokter.net op 02-03-2017 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

paranoia68 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:41:
6. geen van bovenstaande en in 2033 in bijstand gaan?! Als dat mogelijk is?!
Ja hoor, iedere Nederlander die in Nederland woont heeft recht op een inkomen op bijstandsniveau, dat kun je gewoon aanvragen als je inkomen onvoldoende is.

Jouw situatie past hier wellicht, maar ook iemand die met een (deeltijd)baan niet op het bijstandsniveau komt, of iemand die niet genoeg AOW heeft opgebouwd (verblijf in het buitenland of niet-Europees Nederland) en geen aanvullend pensioen heeft. Veel Antillianen/Surinamers hebben met dat laatste geval te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

macnerd

No Apples please :-)

RocketKoen schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:43:
prepensioen is een overgangsregeling voor mensen die geboren zijn voor 1950. Daar kun je dus sowieso geen gebruik van maken.
...
Ik ben van de jaren '70 en ik heb bij 1 werkgever (van 1998 - 2004) meegedaan aan de prepensioenregeling. Het is ondertussen fiscaal onaantrekkelijk gemaakt (net als de VUT - vervroegde uittreding) en je ziet het dus nergens meer in de arbeidsvoorwaarden. Opgebouwde rechten blijven echter behouden en worden gewoon uitgekeerd.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Het pensioengat is verkleind, als ik op 69 en drie maanden met pensioen ga:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HxWD5Xx.png
Rest nog 1 jaar te over bruggen, dan kan ik doen door 1-2 jaar later met pensioen te gaan?! Of uiterste mogelijkheid bijsparen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GyjM50V.png
Bron:https://www.independer.nl/pensioen/inzicht

Update:
Ben bij pensioenadviseur geweest zijn advies: geen slapende honden wakker maken ivm WAO-gat. Op mijn 60ste of 63ste kan ik wellicht weer bij svb aankloppen voor de status en dan actuele maatregelen, met in die tijd behorende regels, nemen dus tot 2030 mensen....haha _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door digidokter.net op 22-03-2017 14:43 . Reden: update ]

Pagina: 1