Hulp nodig geluidssysteem oldtimer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Hallo beste mensen!

Eens uitgeweken naar voor mij onbekende wateren.

Wij zijn druk bezig aan ons pareltje; een Peugeot 404 (1e type sedan). Gezien wat extra vrije tijd (en het grote werk even moet wachten) bedacht dat ik mijn tijd eens ging besteden aan het geluidssysteem.

Ik dacht dat het allemaal simpel zou zijn; dat viel tegen 8)7

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Wat heb ik?
Een Philips DAP 225 versterker (2x 25W RMS / 50 piek) KLIK

Deze icm met een tweetal woofers gekocht om in de auto te hangen via marktplaats. Er zit namelijk nu niks in qua geluid.

Ik dacht dat het zo simpel was als versterker aansluiten op de 12v van de auto (en nee de remote ben ik niet vergeten :+ ) en vervolgens via de tulpjes mijn telefoon (tulp naar 3.5mm) aansluiten.

Wat krijg ik als ik dit doe?
Een waanzinnig zacht geluid :|

Voorop kan ik de gain omhoog draaien, ook als deze volledig open staat is het geluid zo goed als onhoorbaar. Als ik het geluid van mijn telefoon te hoog draai (iPhone, geeft dan op koptelefoon "hoog volume") gaat hij clippen en klinkt het alsof het geheel waanzinnig hard staat en alles doorslaat.

Het is via marktplaats gekocht, dus zou uiteraard kunnen dat die versterker gewoon kapot is. Woofers even aangesloten op een andere versterker en hier komt wel degelijk een stuk harder geluid uit.

Ik lees nog dingen als Low en High level inputs. Als ik het goed begrijp is High level input het gebruik van de speaker-outputs van de autoradio (die we niet hebben dus) als input voor de andere versterker.

Iemand die hier verstand van heeft en weet wat ik fout doe? Ik kan helaas weinig vinden over mijn type versterker.

Hulde voor de gouden tip _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Headunit heeft een uitgang, die normaal verbonden wordt met de channel 1 aansluiting op je versterker. Power gaat +12 volt op met zekering. Ground is massa (duh) remote zet je een signaal (via bijvoorbeeld powered antenna) op als je radio inschakelt.

Wat voor headunit gebruik je? (beter lezen Burrfoot, geen blijkbaar) Als je rechtstreeks je telefoon op channel 1 aansluit heb je te weinig vermogen op de ingang staan...

Ik zou aanraden om een simpel BT autoradiootje met een subwoofer pre-out te scoren (MP vanaf 50 euro ongeveer, niet zo spannend) en daar je iPhone mee te koppelen. Kabels van subwoofer pre-out naar channel 1 aansluiting en gaan..

[ Voor 26% gewijzigd door burrfoot op 02-03-2017 18:56 ]

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Volgens mij is die DAP225 ook niet echt geschikt om (sub)woofers aan te sturen maar meer om een composetje vóór in de auto van wat extra power te voorzien.

Voor m'n (slag) SUB's (2 x Cerwin Vega S10) had ik "vroegah" (léés: mid jaren '90) al één DAP600 in gebruik :o

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 02-03-2017 19:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

burrfoot schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:50:
Headunit heeft een uitgang, die normaal verbonden wordt met de channel 1 aansluiting op je versterker. Power gaat +12 volt op met zekering. Ground is massa (duh) remote zet je een signaal (via bijvoorbeeld powered antenna) op als je radio inschakelt.

Wat voor headunit gebruik je? Als je rechstreeks je telefoon op channel 1 aansluit heb je te weinig vermogen op de ingang staan...
Mag normaal geen probleem geven, gain is instelbaar tussen 0.1V en 2V en een foon geeft rond de 1V uit.

@wout123 ik vrees dat je versterker een beetje out is en eens moet nagezien worden.
@wimmel_1 als het echt woofers zijn dan is dat het probleem :F

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 02-03-2017 19:00 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Dank voor de reacties!

Het zijn gewoon speakertjes maar omdat er geen behuizingen / klankkast omheen zit dacht ik dat je het 'Woofers' noemde, zit ook een tweatertje in de neus. Basic dingetje in ieder geval waar het probleem hoogstwaarschijnlijk niet ligt.

Ik had inderdaad gegokt dat het aan te weinig power vanaf m'n telefoon kwam. Nu is die gain inderdaad instelbaar, en is er een significant verschil tussen (geen geluid of zacht geluid). Wat voor signaal moet er dan precies in? Ik heb zelf voor m'n KEF iQ5SE's een Pioneer VSX-919AH-K. Zit hier een aansluiting op die kan worden gebruikt als 'test' input voor deze versterker?
Ook zit er een Asus Xonar D2X/XDT in m'n PC. Heeft die iets wat ik zoek?

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wout123 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:45:
Dank voor de reacties!

Het zijn gewoon speakertjes maar omdat er geen behuizingen / klankkast omheen zit dacht ik dat je het 'Woofers' noemde, zit ook een tweatertje in de neus. Basic dingetje in ieder geval waar het probleem hoogstwaarschijnlijk niet ligt.

Ik had inderdaad gegokt dat het aan te weinig power vanaf m'n telefoon kwam. Nu is die gain inderdaad instelbaar, en is er een significant verschil tussen (geen geluid of zacht geluid). Wat voor signaal moet er dan precies in? Ik heb zelf voor m'n KEF iQ5SE's een Pioneer VSX-919AH-K. Zit hier een aansluiting op die kan worden gebruikt als 'test' input voor deze versterker?
Ook zit er een Asus Xonar D2X/XDT in m'n PC. Heeft die iets wat ik zoek?

Dank voor de hulp!
Als er een "Tape-Out" op die versterker zit dan zou je die kunnen gebruiken om op een laag volume te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
wimmel_1 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:57:
[...]

Als er een "Tape-Out" op die versterker zit dan zou je die kunnen gebruiken om op een laag volume te gaan testen.
Een Pre-out voor de sub ook goed? KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wout123 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:00:
[...]

Een Pre-out voor de sub ook goed? KLIK
Is ook goed, maar daarmee heb je automagisch maar een héél beperkt deel van het signaal te pakken (alles onder de X KHz. / MHz welke een SUB moeten kunnen afhandelen).

Je weet dan wel of je DAP "iets" doet (maar dat weet je eigenlijk al, anders had je met het aanpassen van de GAIN helemaal niets gehoord, ongeacht wat).

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 02-03-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je maakt een denkfout :)
De interne headphone plug van je iPhone is van het type stereo plus mic (ook wel trrs genoemd) en heeft dus een extra pooltje intern. Met standaard dopjes gaat dat goed, met een gewone stereo 3,5mm klink niet. Trek de plug mar eens een stukje uit je iphone en probeer het dan nog eens. Denk dat het dan al beter is. Nu heb je r nl voor een deel de mic ingang bij en dat werkt niet :)

Bij dx.com kun je kabeltjes vinden die je op de iphone plug aan kunt sluiten en die een stereo audio out geven. Kijk hier maar eens, dan zie je wat ik bedoel:
http://www.dx.com/p/3-5mm...length-42885#.WLhuB7TtShA

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@The Eagle Zou je een (simpele) eindtrap niet beter willen voorzien van een stabiel signaal vanuit een voorversterker? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@The Eagle owja dat is ook weer waar.
wimmel_1 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:14:
@The Eagle Zou je een (simpele) eindtrap niet beter willen voorzien van een stabiel signaal vanuit een voorversterker? :o
nee, er zit al een voorversterker in je versterker, gewoon zo'n splitter om de microfoon en het geluid te te splitsen en je hebt het normaal gezien.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Dank voor de reacties!

Het probleem ligt niet bij de port van de iPhone, deze werkt probleemloos ook met normale kabeltjes (vaak genoeg gedaan). Overigens heb ik hem ook geprobeerd op een Logitech Bluetooth kastje en dit gaf exact hetzelfde resultaat!

Ik zie door de bomen het bos niet meer, wat denken jullie dat ik het beste kan doen?
Ik wil een simpel systeem bouwen voor in de auto, waar nu niks in zit wat met geluid te maken heeft anders dan de claxon(wel tweetonig overigens :) )

In mijn bezit is nu dus die DAP en twee speakers die ik erbij kocht op marktplaats en twee RCA kabels van Caliber met een derde tussendraadje (voor de remote gok ik)

Wat ik wil is zo simpel mogelijk m'n telefoon eraan kunnen hangen zodat we muziek hebben.

Wat voor apparaat heb ik nodig om het signaal van m'n telefoon (het liefst gewoon via de 3.5mm) om te zetten naar geluid uit de speakers? Het liefst zou ik natuurlijk een simpel 12volt pre amp oid kopen of op een andere manier?

Hoe kan ik testen wat ik nodig heb? Zou het gebruik van de sub out van mijn Pioneer VSX bijv wel de juiste signaalsterkte (buiten dat het volledig mono en sub is natuurlijk) geven?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51

BCC

Ik zou een Bluetooth Versterkertje van dealextreme/alibaba kopen: http://www.dx.com/s/bluetooth+audio+amplifier . Deze wordt door veel mensen gebruikt voor kratradios e.d.: http://www.dx.com/p/tda74...4-0-audio-receiver-437325

Ze zijn er ook wel te vinden met 3.5" jack, maar aangezien je het moet verstoppen in een oldtimer en 3.5" jacks niet meer in telefoons zitten, zou ik dat niet doen.

[ Voor 74% gewijzigd door BCC op 02-03-2017 21:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52

Yucon

*broem*

Ga je voor een origineel uiterlijk? Zo niet, zou je een jaren-90 autoradio met cassette met 4x40watt kunnen overwegen. Die hadden line in en een best aardig uitgangsgeluid. Niet gecheckt, maar ik vermoed dat ze voor 5 euro op MP staan. Het voordeel is dat ze erg goedkoop zijn en dat ze in tegenstelling tot een modernere radio niet gejat zullen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Yucon op 02-03-2017 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yucon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:38:
Ga je voor een origineel uiterlijk? Zo niet, zou je een jaren-90 autoradio met cassette met 4x40watt kunnen overwegen. Die hadden line in en een best aardig uitgangsgeluid. Niet gecheckt, maar ik vermoed dat ze voor 5 euro op MP staan. Het voordeel is dat ze erg goedkoop zijn en dat ze in tegenstelling tot een modernere radio niet gejat zullen worden.
Ik zou (persoonlijk) in een Peugeot 404 uit de jaren '60 dan toch liever een volledig "analoog" radiootje zetten met ogenschijnlijk ook alleen maar een AM band. Dat er in dat ding vervolgens gewoon moderne hardware zit met ALLES wat er tegenwoordig maar te verkrijgen is (DAB+ en dergelijken) maakt dan verder niet veel meer uit..... Je moet de "looks" van zo'n klassieker gewoon intact willen houden :*)

Dat wil dus ook zeggen: Géén digitaal LCD display, dat lees je maar af op je telefoon of zo....

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 02-03-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
wimmel_1 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:31:
[...]

Ik zou (persoonlijk) in een Peugeot 404 uit de jaren '60 dan toch liever een volledig "analoog" radiootje zetten met ogenschijnlijk ook alleen maar een AM band. Dat er in dat ding gewoon moderne hardware zit met ALLES wat er tegenwoordig maar te verkrijgen is (DAB+ en dergelijken) maakt dan verder niet veel meer uit..... Je moet de "looks" van zo'n klassieker gewoon intact willen houden :*)
Het is een 1e type sedan, dus we gaan zeker voor een origineel uiterlijk (en innerlijk!). Vandaar een simpele versterker onder het dashboard. De speakers in de voetenbak / hoedenplank nemen we voor lief.

Waarschijnlijk gaat het ook neerkomen op het aanschaffen van een simpele versterker uit China. Helaas pindakaas, toch weer iets nieuws kopen, kan dit setje weer op MP!

Bedankt allemaal!

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou eens kunnen kijken wat "Becker" nog levert.... Al dan niet gemodificeerd door de vele bedrijven welke er zorg voor dragen dat klassiekers ook écht klassiek blijven. (Ook all is Becker volgens mij nooit door Peugeot als fabrieks optie geleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
wimmel_1 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:39:
Je zou eens kunnen kijken wat "Becker" nog levert.... Al dan niet gemodificeerd door de vele bedrijven welke er zorg voor dragen dat klassiekers ook écht klassiek blijven. (Ook all is Becker volgens mij nooit door Peugeot als fabrieks optie geleverd).
Zolang het onder het dashboard zit is alles prima. Het blijft een beetje een roestbak ;)

Omdat ik minder vertrouwen heb in al die troep uit China dan in die DAP wil ik toch eigenlijk wel graag dat dingetje aan de praat krijgen.
Kan iemand me vertellen wat er tussen een normaal lijnsignaal uit telefoon oid en deze DAP moet zitten om het normaal te laten klinken? En het liefst géén autoradio, maar een simpel circuit.
Als een autoradio echt het enige is dan is een simpele ook altijd nog mogelijk

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

wout123 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:45:
Wellicht kun je even concreet benoemen om welke speakers het gaat.
Ik had inderdaad gegokt dat het aan te weinig power vanaf m'n telefoon kwam.
Daar heb je toch juist ook de versterker voor?
Het probleem ligt niet bij de port van de iPhone, deze werkt probleemloos ook met normale kabeltjes (vaak genoeg gedaan). Overigens heb ik hem ook geprobeerd op een Logitech Bluetooth kastje en dit gaf exact hetzelfde resultaat!
@The Eagle schetst dan ook dat het probleem misschien ligt bij de kabel, niet de iPhone.

Wat versta je onder "normale kabeltjes"?
En welke opstelling heb je precies getest met de logitech?
Waarschijnlijk is het mijn eigen onkunde maar ik kan uit deze 2 beweringen niet voldoende informatie halen om ook maar iets uit te kunnen sluiten als mogelijke oorzaak van het probleem.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien wel fijn om te weten: Die DAP serie van onze nationale trots (Philips) kwam uit de "Alpine" gelederen destijds.... Óf was 't andersom? :o

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 03-03-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Switchie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:59:
@The Eagle schetst dan ook dat het probleem misschien ligt bij de kabel, niet de iPhone.

Wat versta je onder "normale kabeltjes"?
En welke opstelling heb je precies getest met de logitech?
Waarschijnlijk is het mijn eigen onkunde maar ik kan uit deze 2 beweringen niet voldoende informatie halen om ook maar iets uit te kunnen sluiten als mogelijke oorzaak van het probleem.
Ik heb mijn telefoon en dat bluetooth kastje aangesloten op de RCA ingangen van de DAP 225. Mijn telefoon met een 3.5mm -> 2x tulp en het bluetooth kastje met een ander tulp-tulp kabeltje (ligt het dus echt niet aan). De DAP 225 wordt van stroom voorzien door een 12v lood accu (7Ah, dus geen volwaardige auto accu, maar zit meer dan genoeg kracht in (en ja hij is opgeladen :9 )) Vervolgens de speakers aangesloten met - je raad het al - speakerdraad (flink dik). Remote van de DAP voorzien van 12v en lichtjes branden _/-\o_

Speakers zijn van Magnat Technologies, buiten Car 3 x kan ik weinig vinden erover.

Vol volume geeft een zacht (stil, weinig) geluid, wat er ook gebeurt met de gain (het wordt wel minder zacht of meer zacht).

Als je je vinger legt op de jackplug (statische storingen zoals iedereen dat kent) dan komt er toch wel een flink getik en getril uit (dus de power zit wel érgens).

Nu wil ik dus iets hebben waardoor een lijnsignaal tot een goed hoorbaar geluid wordt gebracht.

Hoop dat dit verduidelijking geeft!

/edit

Met lijnsignaal bedoel ik het engelse "Line signal", dat 'normaal gesproken' door audio kabels loopt. Het signaal wat zou lopen tussen een (normale) versterker en een telefoon die is aangesloten met zijn koptelefoon ingang op 3.5mm / RCA
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 00:01:
Misschien wel fijn om te weten: Die DAP serie van onze nationale trots (Philips) kwam uit de "Alpine" gelederen destijds.... Óf was 't andersom? :o
De nationale trots, daar gaat het om :)

[ Voor 9% gewijzigd door wout123 op 03-03-2017 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Nationale trots van Philips is in 1990 uitgestorven toen ze alles gingen afstoten van de consumentenmarkt.
Pagina: 1