Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:04

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Topicstarter
Mijn ouders hebben een binnenzwembad die op dit moment wordt verwarmd door de CV ketel.
Hiertoe zit er een warmtewisselaar van 20kW in het CV systeem (middels een 3-weg klep). Aangezien er zonnepanelen op het huis staan en er elektra overschot is, zijn we ons aan het orienteren op een warmtepomp om (een deel van) het zwembad te verwarmen.

Op een gemiddelde dag gebruikt het zwembad zo'n 4 kuub gas. Bij vriesweer kan dat oplopen tot 10 kuub, bij een zwembadwatertemperatuur van 27 graden. De verwarming staat dan 2 uur aan, oplopend tot 5 uur.

Met een split-unit van 12kW zouden we dan ruim uit moeten kunnen komen. bijkomend voordeel is dat hij op een bestaande 3-fase groep kan waar alleen een kleine verbruiker op zit.

Waar ik niet uitkom is het volgende:
- dien ik een buffervat te plaatsen of kan het zwembadwater direct door de warmtepomp? In zwembadwater zit natuurlijk chloor, dus wellicht dat dit gaat bijten of zo.
- hoe zit het met overdracht van warmte. lukt het uberhaupt om met een buffervat van 35-40 graden een zwembad te verwarmen naar 27 graden. Het is een kleine delta-T. Moet ik hier dan een spiraal voor gebruiken of een ander soort warmtewisselaar?
- compleet gasloos (inclusief huis) is op dit moment nog niet aan de orde, maar hoort eventueel wel bij de toekomstplannen. Bij een groot genoeg buffervat zou het mogelijk moeten zijn om het huis ook op te warmen. Momenteel gaat dat niet wegens de te hoge radiator-temperatuur.

Wat zou het beste advies zijn?
zelf dacht ik aan een 12kW warmtepomp (Daikin of Panasonic?) met een 1000L buffervat
het zwembadwater gaat dan middels een aparte pomp en spiraal door het buffervat. Hiertoe koop ik een nieuwe pomp, de pomp van het zwembadfilter (1000 watt, 14 kuub per uur) is overkill en zorgt voor een te grote verlaging van de COP wegens het vermogen van de pomp zelf.

een volledig ander alternatief is een 'zwembad warmtepomp'. er wordt geadverteerd met een COP van 7, maar er is totaal geen info te vinden. bovendien geen subsidie. Ik het het idee dat hier een adder onder het gras zit die het geheel onrealistisch maakt. http://www.comfortklimaat...-inverter-warmtepomp.html

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou geen buffervat nemen, maar gewoon een warmtewisselaar met een pomp voor je zwembadwater circuit.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:45
Ik zou je gewoon even verder orientereren op zwembad warmtepompen.
Deze hebben een wisselaar waar het zwembad water direct doorheen kan.
Een gewone warmtepomp, met weer een extra wisselaar er tussen zorgt voor lager rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Topicstarter
blitzkrieg schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:05:
Ik zou geen buffervat nemen, maar gewoon een warmtewisselaar met een pomp voor je zwembadwater circuit.
dan krijg je dus een heel klein 'CV circuit' aan de Warmtepomp kant. Ik begreep dat het CV circuit een bepaald minimaal volume moet hebben? In de optie die je aangeeft gaat het om een warmtewisselaar en twee keer een paar meter buis. Wel kostenefficient!
ingmar89 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:09:
Ik zou je gewoon even verder orientereren op zwembad warmtepompen.
Deze hebben een wisselaar waar het zwembad water direct doorheen kan.
Een gewone warmtepomp, met weer een extra wisselaar er tussen zorgt voor lager rendement.
Waar ik bij normale warmtepomp ertegenaan loop dat er bijna niemand goed advies kan uitbrengen is dat bij een zwembad warmtepomp al helemaal nihil. Het gebrek aan documentatie maakt me helemaal wat angstig. Vandaar dit topic om mee te denken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

prein2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:26:
[...]
dan krijg je dus een heel klein 'CV circuit' aan de Warmtepomp kant. Ik begreep dat het CV circuit een bepaald minimaal volume moet hebben? In de optie die je aangeeft gaat het om een warmtewisselaar en twee keer een paar meter buis. Wel kostenefficient!
Als je je circulatiepomp van de zwembadkant altijd mee laat lopen met de warmtepomp telt dit volume natuurlijk gewoon mee. Volgens mij heb je dan wel genoeg. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Topicstarter
als ik de normale circulatiepomp van het zwembad laat meelopen, dan komt er 1000W elektrisch vermogen bij. Dat is nogal slecht voor de berekening van TVT etc. Ik zat te denken aan een apart klein pompje.

de circulatiepomp van het zwembad draait nu 3 uur per dag. De warmtepomp zal langer moeten lopen.

Aan de andere kant. Ik zie dat een warmtewisselaar een best debiet (10kuub per uur) nodig heeft:
http://www.maxdapra.com/s..._kW_stainless_steel_0.pdf

eens zoeken wat de zuinigste pomp met 10 kuub per uur verbruikt..

Dit is wel weer het voordeel van een directe zwembad warmtepomp. Daar zit een pompje bij in, dus dat scheelt.

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 01-03-2017 16:09 ]

PVoutput

Pagina: 1