Schijf kan niet w geinitialiseerd (smart waardes zijn ok)

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste Tweakers,

In de betreffende computer de foutmelding no boot device. Ook niet zichtbaar in bios. Aangesloten op mijn computer reageert deze schijf na lange tijd. Smart waardes zijn OK en hij staat alsvolgt in schijfbeheer.
Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/ia66s164b/schijf.pngscreengrab

Hoe moet geinitialiseerd worden als MBR. Het betreft schijf 3. Als ik op OK druk krijg ik de melding het apparaat is niet klaar.

Is deze schijf nog te initialiseren? en /of kan ik nog data reden

[ Voor 37% gewijzigd door piethoogland op 01-03-2017 13:42 ]

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12-2025
.....reageert deze schijf na lange tijd......

Mijn gokje: de schijf is krak.
Als de schijf in de originele computer niet herkend wordt en in een andere computer na lange tijd pas reageert lijkt het dat ie stuk is.
Tevens, als de schijf in orde zou zijn zou hij helemaal niet geïnitialiseerd hoeven worden, dat is ie namelijk al.

• piethoogland
Klopt allemaal die schijf is sowieso defect. Mijn vraag is alleen is ie nog te fixen zodat ik bij de data kan. Je kent het verhaal (van mijn klant) Veel foto's geen backup etc.

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12-2025
Als je mazzel hebt, maar ik zou er niet vanuit gaan.

Misschien kan je met een Linux boot cd of iets de schijf wel benaderen en data eraf kopiëren?

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 12:25
Piethoogland, als je je data mogelijk wilt herstellen moet je echt weten wat je moet doen. Schrijven naar een kapotte schijf overschrijft (lees: sloopt) de data, die er mogelijk nog herstelbaar op staat. Zo'n schijf wil je NIET initialiseren!

Zo'n schrijf wil je onderzoeken/lezen met data recovery software. Mogelijk kan zulke software de schijf lezen. Gezien je overigens geen eens een partitietabel weg kan schrijven schat ik de kans, dat jij die data terug kan halen, niet hoog in.

• piethoogland
Mijn idee is omdat het geinitialseerd kan worden dat je er ook niet bij kan met de (bekende) recovery software.
Echter omdat de schijf nog wel communiceert met de PC lijkt het mij de moeite waard om het hier te posten in de hoop voor een softwarematige oplossing

Verwijderd

piethoogland schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:39:
Beste Tweakers,

In de betreffende computer de foutmelding no boot device. Ook niet zichtbaar in bios. Aangesloten op mijn computer reageert deze schijf na lange tijd. Smart waardes zijn OK en hij staat alsvolgt in schijfbeheer.
Als je de schijf wel in Windows ziet, betekent dat hij uiteindelijk wel wordt gedetecteerd.

Ik vermoed dat je SMART-waardes NIET oke zijn. Waarschijnlijk kijk je naar of de SMART een PASS geeft; maar dat zegt helemaal niets. SMART is alleen nuttig als je de waardes zelf interpreteert. Aan jou de vraag of je een screenshot zou willen posten, zoals met CrystalDiskInfo.

De meest waarschijnlijke oorzaak zijn kabelproblemen, waar de schijf zelf niets aan kan doen. Dat zou verklaren waarom je niet kunt initialiseren en waarom de schijf soms wel en soms niet wordt herkend. Je kunt aan de SMART gegevens zien of je kabelproblemen hebt (gehad).
Is deze schijf nog te initialiseren? en /of kan ik nog data reden
Even voor de duidelijkheid; initialiseren betekent dat je de gegevens VERNIETIGT op de schijf. Dit doe je alleen bij een schijf die nog nooit eerder is gebruikt (gloednieuwe schijf) of een schijf die nog niet eerder door Windows is gebruikt maar bijvoorbeeld in een RAID-set zat.

Je moet NIET initialiseren als je gegevens wilt behouden op de schijf. Probeer dit dus niet nog een keer als je gegevens wilt behouden. Met een beetje geluk is het niet gelukt en betreft het simpelweg een kabelprobleem. Zodra je de SMART hebt gepost kan ik je verder helpen.

Succes! :)

• piethoogland
Dag Cipher altijd fijn om van je te horen op schijfgebied :)

De schijf is via USB aangesloten op mijn pc. Initialiseren is gelukkig niet gelukt. Hij geeft dan apparaat is niet klaar.

Hoe kan je data halen? van een schijf de als niet geinitialiseerd staat dan?

Zie hier de smart waardes
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/16a4e9e.png

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
We zitten nu toch naar de SMART waarden van de verkeerde schijf te kijken? De schijf die je nu bekijkt (128GB SSD) heeft een partitie (D:), dat is dezelfde die je in schijfbeheer als "Schijf 2" ziet.

"Schijf 3" waar het om gaat wordt zo te zien geheel niet herkend door Crystaldiskinfo.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• piethoogland
@ xander je hebt helemaal gelijk wat stom, de betreffende schijf word dus alleen "herkend" in schijfbeheer en verder niet.

De vraag blijf dus wat kan je nog met een dergelijke schijf.
Pagina: 1