• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb inmiddels de Panasonic GH5 ge-preordered en zal dus later dit jaar sowieso daarmee gaan filmen.

Er schijnt in de zomer een firmware-update voor deze camera uit te komen waardoor hij zal kunnen filmen met een bit 400 Mbps.

Nou moet ik dus SDXC kaartjes hebben, het liefst van 128GB, de deze hoge snelheid gegarandeerd (!) moet aankunnen. Er schijnt nu een nieuwe indicatie daarvoor te zijn, genaamd V30 / V60 / V90.

Wanneer een kaartje bijvoorbeeld de aanduiding V60 heeft, dan is hij dus getest om onder alle omstandigheden minimaal 60 MBps te kunnen wegschrijven. Aangezien 400 Mbps neerkomt op 50 MB per serconde, is dat dus de kaartsnelheid die ik moet hebben.

Nou weet ik niet of deze kaartjes met deze certificatie al te koop zijn en in Tweakers' zoekfunctie kun je ook V60 niet specificeren.

Ik zag zojuist wel een Sandisk kaartje van 300 MBps read and write, maar die was meer dan 200 euro. Met een dubbele kaartslot kom ik dan op 400 euro uit aan SD-kaartjes. Dat gaat me te ver :)
Overigens zijn die niet aangeduid met V60 of V90, want dat is een nieuwe standaard.

Ik verwacht dus wel dat het goedkoper kan dan dat.

Weet iemand hier meer over? Ken je al SD-kaarten met deze aanduiding? Of is het onzin en moet een 'gewone' kaart die een writespeed van 60MBps heeft ook gewoon constant deze snelheid kunnen halen?

Alvast dank.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Stab schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:03:
Ik heb inmiddels de Panasonic GH5 ge-preordered en zal dus later dit jaar sowieso daarmee gaan filmen.

Er schijnt in de zomer een firmware-update voor deze camera uit te komen waardoor hij zal kunnen filmen met een bit 400 Mbps.

Nou moet ik dus SDXC kaartjes hebben, het liefst van 128GB, de deze hoge snelheid gegarandeerd (!) moet aankunnen. Er schijnt nu een nieuwe indicatie daarvoor te zijn, genaamd V30 / V60 / V90.

Wanneer een kaartje bijvoorbeeld de aanduiding V60 heeft, dan is hij dus getest om onder alle omstandigheden minimaal 60 MBps te kunnen wegschrijven. Aangezien 400 Mbps neerkomt op 50 MB per serconde, is dat dus de kaartsnelheid die ik moet hebben.

Nou weet ik niet of deze kaartjes met deze certificatie al te koop zijn en in Tweakers' zoekfunctie kun je ook V60 niet specificeren.

Ik zag zojuist wel een Sandisk kaartje van 300 MBps read and write, maar die was meer dan 200 euro. Met een dubbele kaartslot kom ik dan op 400 euro uit aan SD-kaartjes. Dat gaat me te ver :)
Overigens zijn die niet aangeduid met V60 of V90, want dat is een nieuwe standaard.

Ik verwacht dus wel dat het goedkoper kan dan dat.

Weet iemand hier meer over? Ken je al SD-kaarten met deze aanduiding? Of is het onzin en moet een 'gewone' kaart die een writespeed van 60MBps heeft ook gewoon constant deze snelheid kunnen halen?

Alvast dank.
Je moet even goed MBps en Mbps uit elkaar houden, factor 8 verschil ;) Waarom zou je dus een kaartje kopen van 300 MBps terwijl je maar 400 Mbps nodig hebt? :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik weet niet hoe dit zit bij Panasonic, maar houdt er rekening mee dat bijvoorbeeld bij Sony ze minimaal een UHS-I U3 SD kaartje willen voordat je 50mbit/s kan filmen. Als je een keertje hebt dat snel genoeg is maar hiervoor niet gespecificeerd is dan wordt deze optie uitgeschakeld in het menu.

Nogmaals, ik weet niet of dit bij Panasonic ook zoiets dergelijks geldt, maar het loont de moeite om dit even uit te zoeken ;)

• Stab
Ventieldopje schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Je moet even goed MBps en Mbps uit elkaar houden, factor 8 verschil ;) Waarom zou je dus een kaartje kopen van 300 MBps terwijl je maar 400 Mbps nodig hebt? :Y)
Ja ik snap het verschil :P
Daarom koop ik die ook niet! Veel te duur ook.

Maar, ik vraag me wel af of een kaartje wat normaal gesproken 60 MBps als write speed heeft, ook continu 50 MBps (de benodigde 400 mbps) haalt. Aangezien er geen V60 standaard wordt bij vermeld.

Bij dat kaartje van 300 MB weet ik wel zeker dat dat goed komt, maar die zijn natuurlijk veel te duur en simpelweg overkill.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
Wellicht niet direct antwoord op je vraag, maar wel een overzichtelijke benchmark: http://www.cameramemorysp...-i-64gb-sdxc-memory-card/

Daar scoort de pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDXC 95MB/s V30 UHS-I U3 128GB best goed en zou zeker de benodigde 50MB/s moeten kunnen halen. Heeft wel 'maar' een V30, maar lijkt toereikend voor hoger.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ga ervan uit dat naarmate de releasedatum van de camera nadert er wel een 'recommended memory card'-lijstje zal verschijnen. Maar de kaart waar Jan_V hierboven naar linkt zou zeker moeten volstaan.

• Stab
Jan_V schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:42:
Wellicht niet direct antwoord op je vraag, maar wel een overzichtelijke benchmark: http://www.cameramemorysp...-i-64gb-sdxc-memory-card/

Daar scoort de pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDXC 95MB/s V30 UHS-I U3 128GB best goed en zou zeker de benodigde 50MB/s moeten kunnen halen. Heeft wel 'maar' een V30, maar lijkt toereikend voor hoger.
Thanks! Lijkt me zeker een goede optie.

Denk je dan dat de V30 classificatie komt omdat hij niet getest op de V60 standaard?

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
Aangezien er geen enkele kaart een V60 ranking heeft in de pricewatch (met zoeken via trefwoord), denk ik dat het interdaad een veilige aanname is dat de kaarten hier simpelweg niet voor zijn getest.

Maar, ik ben natuurlijk geen expert op dit gebied.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Verwijderd

Check deze: https://alikgriffin.com/best-memory-cards-panasonic-gh5/.
Uit zijn tests is naar voren gekomen dat je met de SanDisk 95 mb/s niet de constante 50mbps gaat bereiken.

Ik zou toch gaan voor de dure SanDisk 300 mb/s... tenminste, dat is wat ik ga doen. :P

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Stom is dat eigenlijk, de kaartjes zijn snel zat (zie de USB-3 write kolom) maar de controller in de GH5 wil als hij UHS-I detecteert gewoon niet sneller dan 36MB/s (288Mbps). Zodra hij een (waarschijnlijk gecertificeerd) UHS-II kaartje detecteert wat op hun whitelist staat dan wil hij ineens wel harder lopen.

Lijkt mij er op dat ze met een paar merken (zoals Sandisk) afspraken hebben lopen zodat je hun kaartjes gaat kopen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:44:
Check deze: https://alikgriffin.com/best-memory-cards-panasonic-gh5/.
Uit zijn tests is naar voren gekomen dat je met de SanDisk 95 mb/s niet de constante 50mbps gaat bereiken.

Ik zou toch gaan voor de dure SanDisk 300 mb/s... tenminste, dat is wat ik ga doen. :P
Hmmm, dit vind ik bijna absurd lage snelheden. Zelfs de UHS II kaartjes zijn gewoon traag in de GH5 dus. In de E-M1 II haal je gewoon dubbele snelheid: http://www.cameramemorysp...rd-speed-comparison-test/
En een 5D4 haalt met UHS I gewoon 80MB/s (Sandisk Extreme Pro 95 MB/s).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:39:
[...]

Hmmm, dit vind ik bijna absurd lage snelheden. Zelfs de UHS II kaartjes zijn gewoon traag in de GH5 dus. In de E-M1 II haal je gewoon dubbele snelheid: http://www.cameramemorysp...rd-speed-comparison-test/
En een 5D4 haalt met UHS I gewoon 80MB/s (Sandisk Extreme Pro 95 MB/s).
Klopt, ik heb contact gehad met Panasonic Canada en ze gaven aan binnenkort te komen met V90 SD kaarten, speciaal voor GH5 en 400mbps recording. (zie hier)

Ik ga bij nader inzien toch voor de SanDisk 95mb/s. Deze is snel zat voor de huidige record functies en op de verpakking van de 300mb/s stond dat je met 64gb op 500mbps 16 minuten kan filmen. _O-

Ik zie na de update wel of ik voor snellere kaarten ga. Wellicht dat ze dan beter geprijsd zijn!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:34:
[...]

Klopt, ik heb contact gehad met Panasonic Canada en ze gaven aan binnenkort te komen met V90 SD kaarten, speciaal voor GH5 en 400mbps recording. (zie hier)

Ik ga bij nader inzien toch voor de SanDisk 95mb/s. Deze is snel zat voor de huidige record functies en op de verpakking van de 300mb/s stond dat je met 64gb op 500mbps 16 minuten kan filmen. _O-

Ik zie na de update wel of ik voor snellere kaarten ga. Wellicht dat ze dan beter geprijsd zijn!
Dus in plaats van het probleem te verhelpen met een duidelijk trage controller (al dan niet softwarematig zo bepaald), gaan ze snellere kaartjes uitbrengen die nóg duurder zijn 8)7 Grote kans dat ze hier gewoon een graantje van mee willen pikken.

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
En dan vraag ik me af of die ook echt sneller zijn, want het is duidelijk dat de huidige kaartjes gewoon veel sneller kunnen, maar niet in de GH5.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:22:
En dan vraag ik me af of die ook echt sneller zijn, want het is duidelijk dat de huidige kaartjes gewoon veel sneller kunnen, maar niet in de GH5.
Behalve die UHS-II SanDisks volgens die website ;)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1