Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 17:22

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Mijn gegevens en apparatuur:
- Ziggo Alles in 1 (40 Mbps)
- Cisco EPC 3928 (bridged)
- D-Link 845L (router, factory settings)
- Netgear WNR-3500L (router, patched met DD-WRT)
- Playstation 4 (laatste versie, enige apparaat met LAN poort)
- Macbook Pro (macOS Sierra, laatste versie)
- iPhone 7 (laatste iOS versie)

De situatie is al een aantal jaar als volgt:
- Ziggo modem (Cisco) in bridge modus
- D-Link Router als hoofdrouter (DHCP, port forwarding etc geconfigureerd)
- Netgear als switch/wifi extender (voor boven)

Een aantal jaar heeft dit zonder problemen gewerkt, echter sinds de Ziggo storing van afgelopen week werkt niets meer (weet niet of dit met elkaar te maken heeft, kan toeval zijn). Mijn “hoofd”router heeft geen verbinding meer met het modem en wil met geen mogelijkheid meer het "hoofd" zijn in het netwerk.

Ziggo gebeld op zondagavond, of zij misschien (nog steeds) storing hadden, of dat ze mij hadden afgesloten, dit was niet het geval. Op hun advies de modem in “router” modus gezet, zodat ik in ieder geval internet had op maandag (thuiswerken).

En internet had ik, een whooping 8 a 9 Mbps. Nu is dit iets tussen de Cisco en de Macbook naar het schijnt, want als ik Windows opstart via bootcamp, heb ik wel tegen de 40 Mbps via wifi. Toen heb ik mijn Netgear (die normaal als switch/wifi extender fungeert) aangesloten om voor betere wifi te zorgen, maar hier nog steeds het probleem met de 10-12 Mbps wireless, dus dit lijkt echt iets te zijn tussen de Cisco en de Macbook.

Vandaag dus Ziggo gevraagd om de Cisco weer in bridge modus te zetten, want ik wil gewoon weer de “normale” 40 Mbps verbinding. Mijn router deed nog steeds niets, dus ik heb een hard reset gedaan, in de hoop dat dit opgelost zou zijn.

De reset had geen effect, dus nogmaals Ziggo gebeld, of zij iets konden zien, want het “online” lampje op het modem was oranje en niet groen. Dit klopte volgens de medewerker, want hij staat in bridge modus. Ik heb een kabel tussen modem en PS4 gehangen, de medewerker heeft de modem herstart op afstand, en daarna had ik de normale ~40 Mbps op de PS4. Dus dat werkte in ieder geval weer (afgelopen zondag werkte dit niet, dus ik had goede hoop).

Dus mijn router weer aangesloten, laten opstarten. Hierna mijn modem herstart, maar niets.

Nu heb ik nog een aantal keer mijn router weten te (hard en soft) resetten, maar ik krijg met geen mogelijkheid de setup van de router. Ik krijg heel kort het wifi netwerk te zien van de router voor de setup ("dlink-xxxx"), maar ik kan er niet mee verbinden, de Mac zegt (wifi) dat hij niet kan verbinden. En de PS4 zegt “Connect LAN cable”. Het lampje op de router is zo’n 10-15 seconden groen (“ik heb verbinding”), en wordt hierna weer oranje (“ik heb geen internet”).

Op zich vind ik het geen ramp als de Cisco als router fungeert, als ik dan maar de volle ~40 Mbps haal draadloos vanuit macOS. Zo niet, heb ik liever mijn eigen router, die dit zonder problemen doorgeeft.

Wat ik al heb geprobeerd met de modem als router:
- In macOS bluetooth uitzetten (gelezen op internet), geen effect
- IPv6 blokkeren (macOS), keuze uit “auto”, “manual” of “link-local only”, die laatste gekozen, geen effect
- In macOS andere DNS instellen. Zowel Google DNS als OpenDNS geen effect.

Wat ik verder heb met de modem in bridge (dus gebruik van eigen router):
- Diverse (nieuwe) LAN kabels, kapotte kabel uitgesloten, want Modem > PS4 werkt goed.
- Modem > Router en Router > PS4, na reboot Router, heel kort verbinding, daarna “Connect LAN cable”
- Andere poort voor Router > PS4
- Bluetooth uitzetten in macOS (zoiets gelezen)
- Apparaten opnieuw opgestart in diverse volgorden (eerst modem, dan router, andersom, tegelijk)

Het “meeste succes” behaalde ik als volgt:
Modem > Router + Router > PS4
T0: Modem aan
+2 min: Router aan
+2 min: PS4 netwerkverbinding OK, geen internet
Macbook: verbinden met “dlink-xxxx” > kan geen verbinding maken, wifi netwerk ineens weg
PS4: Test verbinding, eerst krijgt ie een IP, vrij snel daarna “connect LAN cable”

Bij iedere reboot van de router, heb ik ongeveer 10 seconden verbinding vanaf de PS4, maar zodra ik de browser open (of daarvoor al) krijg ik de melding “Connect a LAN cable”.

Kan het zijn dat mijn router is overleden, zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of andere oplossingen waar ik niet aan heb gedacht?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De Ziggo Cisco routers hebben een bug in de firmware waardoor WiFi wordt ingeschakeld, maar dat kan helemaal niet werken met de 5 publieke IP adressen die je krijgt. De bug is bekend bij Ziggo, maar het is een low prio omdat de Cisco's eruit gaan. Er komt voorlopig geen nieuwe firmware. Dit is bij de klantenservice wel bekend, maar er is geen KB van.

Het gevolg van de bug is dat al je UDP verkeer stopt (o.a. DNS), waardoor het lijkt alsof je helemaal geen internet meer hebt. Wellicht is bovenstaande interessant om in ieder geval even te controleren.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 01-03-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Trommelrem schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:15:
De Ziggo Cisco routers hebben een bug in de firmware waardoor WiFi wordt ingeschakeld, maar dat kan helemaal niet werken met de 5 publieke IP adressen die je krijgt. De bug is bekend bij Ziggo, maar het is een low prio omdat de Cisco's eruit gaan. Er komt voorlopig geen nieuwe firmware. Dit is bij de klantenservice wel bekend, maar er is geen KB van.

Het gevolg van de bug is dat al je UDP verkeer stopt (o.a. DNS), waardoor het lijkt alsof je helemaal geen internet meer hebt. Wellicht is bovenstaande interessant om in ieder geval even te controleren.
Dit is dus het geval ook als de modem in bridge modus staat (wat nu het geval is)?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Precies. WiFi hoort niet aan in de bridge mode.
Let wel, dit geldt voor de abonnementen met 5 IP adressen. Als je een ander abonnement hebt, dan kan het wellicht anders zijn. Maar het is goed om dit even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Wifi staat niet aan, althans niet de SSID die hij zou moeten hebben in router modus.

Echter, het vreemde is dat ik het nu 1.5 uur heb laten gaan, en ik ineens alles weer draaiend heb. Mijn router werkt weer, zij het dat ik de configuratie even moet inladen. Maar zonder dat ik iets gedaan heb, heb ik na 3 dagen weer internet zoals vanouds.

Het enige is dat ik nu op mijn Macbook 20 Mbit haal, waar ik voorheen gewoon 40 Mbit haalde, ook als ik 3 meter van de router af zit in dezelfde ruimte. Spelen met de kanalen (zowel 2.4 als 5 GHz) haalt nog niets uit. de iPad (3rd gen) haalt wel 30 Mbit van de 40, dus wellicht iets van een instelling op de Macbook. Even verder spelen dus nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 21:28
Ook met google dns geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DNS gaat niets uitmaken met bandbreedte. Sowieso zie TS, Google DNS heeft hij al geprobeerd voor hij topic opende.

Klinkt alsof er naast hoofdprobleem dat afgelopen weekend ontstaan is ook iets ronduit brak is op de Macbook onder MacOS (hardware is prima aangezien het onder Windows op zelfde Macbook geen probleem geeft).

TS, hoe meet je die snelheden?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:00:
DNS gaat niets uitmaken met bandbreedte. Sowieso zie TS, Google DNS heeft hij al geprobeerd voor hij topic opende.

Klinkt alsof er naast hoofdprobleem dat afgelopen weekend ontstaan is ook iets ronduit brak is op de Macbook onder MacOS (hardware is prima aangezien het onder Windows op zelfde Macbook geen probleem geeft).

TS, hoe meet je die snelheden?
Ik gebruik Speedtest.net (of applicatie). Resultaten zijn zeer vreemd op zijn minst:

Macbook (wireless):
Afgelopen 4 dagen (als ik internet had) tussen de 8 en 15 Mbit, gisteren rond de 20 Mbit. Zojuist getest, nu weer ~40 Mbit (abonnement). Ik heb sinds gistermiddag niets veranderd in de router of Mac.

AppleTV (4) (wired):
Sinds gistermiddag gewoon 40 Mbit

PS4 (wired + wireless):

Wat het precies is met macOS is mij een raadsel. Het moet iets zijn in die software, want Windows 10 (bootcamp) werkte gisteren prima op ~40 Mbit. Het is in ieder geval niet dat macOS druk aan het downloaden was. Er zijn geen noemenswaardige grote updates geinstalleerd die gedownload moesten worden. Het "werkt nu gewoon weer", en dat is iets waar ik niet tegen kan, omdat dit dus ieder moment weer kan gebeuren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ypho schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:08:
[...]

Ik gebruik Speedtest.net (of applicatie). Resultaten zijn zeer vreemd op zijn minst:

Macbook (wireless):
Afgelopen 4 dagen (als ik internet had) tussen de 8 en 15 Mbit, gisteren rond de 20 Mbit. Zojuist getest, nu weer ~40 Mbit (abonnement). Ik heb sinds gistermiddag niets veranderd in de router of Mac.

AppleTV (4) (wired):

PS4 (wired + wireless):

Wat het precies is met macOS is mij een raadsel. Het moet iets zijn in die software, want Windows 10 (bootcamp) werkte gisteren prima op ~40 Mbit. Het is in ieder geval niet dat macOS druk aan het downloaden was. Er zijn geen noemenswaardige grote updates geinstalleerd die gedownload moesten worden. Het "werkt nu gewoon weer", en dat is iets waar ik niet tegen kan, omdat dit dus ieder moment weer kan gebeuren :(
Waar ik bij speedtest.net aan moet denken:
- Zij (Ookla) hebben geen eigen servers maar linken naar die van bedrijven die hun software draaien. Dat kunnen goede servers zijn maar ook brakke. Mogelijkerwijs zat je met de Mac meerdere keren op een brakke. Om dit uit te sluiten, test met een bekende server. Ziggo en KPN hebben prima servers, dat zou ik ook aanraden om dit soort geval te controleren.
- Ookla's production software werkt met Flash. Apple houdt daar niet zo van. Kan zijn dat daar iets mis ging. Dit kun je uitsluiten door Ookla's beta-test met HTML te pakken: http://beta.speedtest.net/ Natuurlijk heb je hier ook zelfde risico mee als hierboven, maar als je al geconstateerd hebt dat je zelfde (lage) waardes hebt bij Ziggo en KPN weet je dat dat je probleem alvast niet is.

Voor nu: geniet van je verbinding en probeer bovenstaande als het weer brak is :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
dion_b schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:42:
[...]
- Ookla's production software werkt met Flash. Apple houdt daar niet zo van. Kan zijn dat daar iets mis ging. Dit kun je uitsluiten door Ookla's beta-test met HTML te pakken: http://beta.speedtest.net/ Natuurlijk heb je hier ook zelfde risico mee als hierboven, maar als je al geconstateerd hebt dat je zelfde (lage) waardes hebt bij Ziggo en KPN weet je dat dat je probleem alvast niet is.
Ik zit zelf bij XS4ALL, maar heb verschillen tot 10-15% voor speedtest.xs4all.nl op iMac vs. WIndows gezien. Als ik echter de standaard Ookla test pak op hun website klok ik 100+ Mbps up en 33 Mbps down .. ook op een iMac in Firefox, dus exact de getallen die ik zou verwachten op basis van m'n modem. Dus volgens mij maakt het niet zo veel (meer) uit.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1