[Win10] HDMI audio stopt na uitschakelen TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:41

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een vervelend probleem met het doorsturen van audio van mijn pc naar mijn tv in de huiskamer. Het geluid zelf werkt prima, daar heb ik gen klachten over. Als beide apparaten aanstaan is er niets aan de hand en wordt alles goed doorgestuurd en worden alle audioformaten door mijn receiver herkent en afgespeeld. Echter, als ik mijn tv uitschakel wordt na een seconde of 10 de doorvoer naar mijn receiver gestopt. De versterker geeft dan aan dat de decoder is uitgeschakeld.

Ik vind het een beetje zonde om mijn TV aan te laten staan als ik enkel muziek afspeel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
TV: Panasonic TX-PG50G10E
Receiver: Yamaha RX-V767
Videokaart: NVidia GeForce GTX 760

De PC is via HDMI aangesloten op een HDMI in op de receiver en de tv is aangesloten op de HDMI uit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik denk dat het probleem ligt in het feit dat windows mijn tv ziet als audio device en niet mijn versterker. Ik zou alleen niet weten hoe ik dit kan wijzigen naar de receiver. Ik heb al flink wat Google en dit forum afgezocht, maar kan helaas niets vinden.. Bij mijn PS3 blijft het geluid gewoon doorspelen als ik de tv uitschakel. Het wisselen van HDMI kanalen werkt helaas niet.

Alvast bedankt voor de hulp!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:01

Nibbz

Postmaster General

Hoe heb je het aangesloten? HDMI van PC naar TV.. en dan passthrough naar je reciever?
dat stond gewoon in je post.. overheen gelezen

Misschien dat je meedere audio outputs hebt (HDMI reciever en HDMI TV), waarbij je de reciever als default wilt forceren.
Dan zou je met de rechtermuisknop op het speakers rechts onder "playback devices" kunnen klikken. En daar een andere default verbinding kiezen (de verbinding naar je reciever)

[ Voor 102% gewijzigd door Nibbz op 01-03-2017 12:59 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister

Bintmeister

Topicstarter
Helaas staat de receiver er niet tussen, alleen de TV en Realtek, maar die laatste wordt niet gebruikt en zit niets op aangesloten.

Voorheen had ik nog een extra monitor aangesloten op de pc. Als de TV aanstond werd deze weergegeven als audio device. Zette ik de tv uit en was de monitor het enige beeldscherm zag ik dat de receiver wel herkend werd als audio device. Maar ik wil eigenlijk geen extra monitor meer in mijn huiskamer hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn Marantz moest ik "HDMI bediening" op "aan" zetten om te zorgen dat Spotify vanaf de HTPC-Laptop te horen bleef als ik de TV uit zet.

Ook dagen lopen zoeken omdat de Wii van de kids wel geluid doorgaf met de TV uit maar de HTPC niet. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2017 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister

Bintmeister

Topicstarter
Helaas.. dat zorgt er voornamelijk alleen maar voor dat als ik de tv uitzet, de receiver ook uit gaat :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja i.v.m. ARC en HDMI link. Ik gebruik ARC niet (TV zit optisch op receiver) dus HDMI zit hier in een "niet ARC" HDMI poort op de TV.
Als jij verder ook niets met ARC en dergelijke doet, kan je de link ook verbreken in de TV settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister

Bintmeister

Topicstarter
Vanmiddag toch maar weer eens lopen kloten met het apparaat. Ik had boven nog een oude monitor staan die ik maar heb aangesloten.

Met deze monitor kon ik zien dat de Yamaha wel herkend werd als ik de tv uitschakelde. Echter zette Windows dit device telkens op mute. Na wat point en click werk lukte het uiteindelijk om dit te stoppen.

Nu moet ik nog wel eerst de Yamaha uit zetten, vervolgens de tv uit, Yamaha weer aan en dan via de Spotify app de Spotify op de desktop op play zetten. Blijft wat omslachtig, maar zo werkt het wel.

In principe mag deze dus dicht!
Pagina: 1