Auto wordt bekrast

Pagina: 1
Acties:
  • 17.745 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 21:11
Beste allemaal,

Ik stel een vraag in Verkeer/vervoer maar het is een twijfel geval, dus mijn excuses als het topic op een onjuiste plek staat.

Sinds een maand of 2 wordt onze auto bekrast, dit is al een paar keer gebeurt en afgelopen weekend is zelfs onze kentekenplaat omgebogen op klaarlichte dag. Voor zover wij weten hebben wij geen vijanden, we hebben geen ruzie en ik kan met zekerheid zeggen dat we ons altijd netjes gedragen. We wonen in een nieuwe (nette) wijk in een dorp, dus ook daar verwacht je niks geks. Het enige wat we kunnen bedenken is dat dit uit jaloezie wordt gedaan, wij hebben 4 auto's staan, waarvan er 3 binnen in een garage staan waar wij maandelijks voor betalen. Slechts 1 auto staat dus op openbare weg en hiermee gebeuren deze dingen.

Wat nu mijn vraag is, wie weet of er een mooi systeem te bouwen is met behulp van bijvoorbeeld een raspberry pi/dashcam om erachter te komen wie dit doet/waarom dit gebeurt. Ik weet dat je dit soort bewijs niet mag gebruiken in bijvoorbeeld een aangifte, maar als we het op beeld hebben weten we in ieder geval wie het doet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:27

Croga

The Unreasonable Man

Heb je al aangifte gedaan van vernieling? En dan natuurlijk wel iedere keer dat dit gebeurt.
Gebeurt dit vaker in de wijk? Zijn er andere autos waar het ook mee gebeurt?
Heb je al met buren hier over gesproken?

Voordat je over gaat tot technologische oplossingen zijn er een hele berg sociale en juridische oplossingen mogelijk die je veel meer bieden dan een dashcam kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KruidenTuin
De aangifte hebben we nog niet gedaan. Na afgelopen weekend gaan we dit wel doen. Verder hebben we alle andere auto's gecontroleerd en daar is niks te zien. Het lijkt dus echt iets persoonlijks te zijn. We hebben 1 andere buur gevraagd of ze iets hebben gezien (ze hebben honden dus zijn vaak buiten), ze zouden het voor ons in de gaten houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 23:26

Polycom

Poes van goud

Auto voor je huis parkeren en een HD webcam voor het raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Heb je vanuit de woning of een andere locatie zicht op de auto?

Nadeel van dashcam is stroomvoorziening, maar goed, daar is overheen te komen en dat de krasser dit heel snel zal opmerken en daardoor misschien wel een ruit inslaat om de dashcam mee te nemen, om het gevolg van herkenning te ontlopen.

Dus het beste is een goede camera op de auto richten.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

KruidenTuin schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:09:
Beste allemaal,

Ik stel een vraag in Verkeer/vervoer maar het is een twijfel geval, dus mijn excuses als het topic op een onjuiste plek staat.

Sinds een maand of 2 wordt onze auto bekrast, dit is al een paar keer gebeurt en afgelopen weekend is zelfs onze kentekenplaat omgebogen op klaarlichte dag. Voor zover wij weten hebben wij geen vijanden, we hebben geen ruzie en ik kan met zekerheid zeggen dat we ons altijd netjes gedragen. We wonen in een nieuwe (nette) wijk in een dorp, dus ook daar verwacht je niks geks. Het enige wat we kunnen bedenken is dat dit uit jaloezie wordt gedaan, wij hebben 4 auto's staan, waarvan er 3 binnen in een garage staan waar wij maandelijks voor betalen. Slechts 1 auto staat dus op openbare weg en hiermee gebeuren deze dingen.

Wat nu mijn vraag is, wie weet of er een mooi systeem te bouwen is met behulp van bijvoorbeeld een raspberry pi/dashcam om erachter te komen wie dit doet/waarom dit gebeurt. Ik weet dat je dit soort bewijs niet mag gebruiken in bijvoorbeeld een aangifte, maar als we het op beeld hebben weten we in ieder geval wie het doet.

Idd zoals de meeste hier al opperen. Voor je woning neerzetten en webcam erop zetten. Wel even bekijken of je ook daadwerkelijk iemand zou kunnen herkennen op de beelden. Nee je mag niet de openbare weg filmen, echter er is jurisprudentie in dit soort zaken dat het verkregen bewijs wel daadwerkelijk mag worden gebruikt. Gewoon doen dus. Daarbij gewoon aangifte doen van de vernielingen.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
Dat is waar inderdaad. Vanaf ons balkon kan er zicht zijn op de auto, ik denk dat ik zoiets ga doen. Enkel de stroom/internet toevoer wordt iets lastiger. Ik heb wel een NAS staan dus daarmee kunnen we flink wat uurtjes filmen. Weet iemand toevallig een mooi systeem voor een Synology NAS? Ik geloof dat er wel wat goede software voor is, voor nu zal dat de beste optie zijn. Wie weet welke camera ik het beste kan nemen? Het liefst niet een te hoge prijs en ook goed genoeg om 's nachts te filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:56
Zelf heb ik ervaring met een Ubiquiti camera. Samen met hun software (die je simpel op Synology installeert, zelf ervaring mee) heb je zo'n systeem binnen no time up and running. Hoef je enkel een ethernet kabel naar toe te leggen, gezien ze werken met power over ethernet.
Verder eens met bovenstaande, dit is waarschijnlijk de beste manier om de dader te achterhalen.

[ Voor 18% gewijzigd door wesleytjuh op 01-03-2017 13:13 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Misschien kan iemand het niet hebben dat je op zijn/haar "vaste plekje" parkeert? Anyway, PiNoIR is een leuke camera om 's nachts mee te filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
wesleytjuh schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:12:
Zelf heb ik ervaring met een Ubiquiti camera. Samen met hun software (die je simpel op Synology installeert, zelf ervaring mee) heb je zo'n systeem binnen no time up and running. Hoef je enkel een ethernet kabel naar toe te leggen, gezien ze werken met power over ethernet.
Verder eens met bovenstaande, dit is waarschijnlijk de beste manier om de dader te achterhalen.
Voor power over ethernet heb je een extra kastje nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
mcDavid schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:13:
Misschien kan iemand het niet hebben dat je op zijn/haar "vaste plekje" parkeert? Anyway, PiNoIR is een leuke camera om 's nachts mee te filmen.
Wij wonen er net zo lang als andere bewoners (nieuwbouw) en we staan niet altijd op een vaste plek. Ik heb met mijn vorige auto hier ook een maand of 2 regelmatig gestaan, toen is er niks gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:56
KruidenTuin schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:13:
[...]

Voor power over ethernet heb je een extra kastje nodig toch?
Yup maar die is bijgeleverd en blijft mooi binnenshuis, bij je router bijvoorbeeld :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
wesleytjuh schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:35:
[...]

Yup maar die is bijgeleverd en blijft mooi binnenshuis, bij je router bijvoorbeeld :).
Aha! Welke heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
KruidenTuin schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:14:
[...]

Wij wonen er net zo lang als andere bewoners (nieuwbouw) en we staan niet altijd op een vaste plek. Ik heb met mijn vorige auto hier ook een maand of 2 regelmatig gestaan, toen is er niks gebeurt.
Sommige mensen zien de parkeerplek voor de deur als hun vaste plek, anders de meest dichtbije parkeerplek. Het kan zijn dat er iemand dus later is komen wonen en nu vind dat jij op zijn plek staat. Verder bestaan er wel oplossingen om via RPI en een motion camera beelden op te vangen als er beweging is voor of achter je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

KruidenTuin schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:06:
Dat is waar inderdaad. Vanaf ons balkon kan er zicht zijn op de auto, ik denk dat ik zoiets ga doen. Enkel de stroom/internet toevoer wordt iets lastiger. Ik heb wel een NAS staan dus daarmee kunnen we flink wat uurtjes filmen. Weet iemand toevallig een mooi systeem voor een Synology NAS? Ik geloof dat er wel wat goede software voor is, voor nu zal dat de beste optie zijn. Wie weet welke camera ik het beste kan nemen? Het liefst niet een te hoge prijs en ook goed genoeg om 's nachts te filmen.
Synology heeft standaard al een stukje software hiervoor, namelijk Surveillance Station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
KruidenTuin schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:14:
[...]
Ik heb met mijn vorige auto hier ook een maand of 2 regelmatig gestaan, toen is er niks gebeurt.
Hopelijk is je auto die telkens bekrast wordt niet toevallig dezelfde kleur/type als van een nieuwe vriend(in) van een buurtbewoner die bekrast wordt door een jaloerse ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
weet dat je dit soort bewijs niet mag gebruiken in bijvoorbeeld een aangifte, maar als we het op beeld hebben weten we in ieder geval wie het doet.
Is dat wel een voordeel voor je? Lijkt me juist dat het de frustratie alleen maar zal doen toenemen. Als je weet dat X het gedaan heeft en je niks tegen X kunt beginnen want geen wettig bewijs dan ga je X in de gaten houden, ga je misschien wel slecht slapen omdat X misschien wel zal rondspoken. Ik kan me voorstellen dat het prettiger is X door de poltie te laten opsporen en aanspreken, zelfs als dat langer duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KruidenTuin
mashell schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:28:
[...]

Is dat wel een voordeel voor je? Lijkt me juist dat het de frustratie alleen maar zal doen toenemen. Als je weet dat X het gedaan heeft en je niks tegen X kunt beginnen want geen wettig bewijs dan ga je X in de gaten houden, ga je misschien wel slecht slapen omdat X misschien wel zal rondspoken. Ik kan me voorstellen dat het prettiger is X door de poltie te laten opsporen en aanspreken, zelfs als dat langer duurt.
In dat geval kunnen we X in ieder geval aanspreken op zijn gedrag en hem vragen naar de reden. Ik verwacht niet dat de politie echt werk maakt van een zaak als deze.

Ik heb in ieder geval besloten dat we zsm naar de politie gaan en ik ga een camera ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Beste allemaal,

Kun je de auto op je privé terrein neerzetten? Dan mag je het beeldmaterail wel gebruiken bij de aangifte. Kun je des noods nog een IP-camera aan je huis hangen om het in de gaten te houden. Die zijn ook niet super duur meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BlackVue in de auto hangen en/of een camera vanuit huis idd, wij hebben hetzelfde meermaals gehad ook om diverse redenen. Een oproepje doen of meer mensen last hebben hiervan werkt soms ook.
Zo meldde zich in 1 geval, jaren geleden, na een oproep in de lokale media iemand dat zijn/haar auto dezelfde nacht is bekrast. Krassen vergeleken, en op hun auto als de onze zat een duidelijke V in gekrast.

Toen kwamen zij met hun 'verdachte' op de proppen, en dat bleek weer iemand te zijn die ik ook ken... motief? Nog steeds geen idee, jaloezie waarschijnlijk. Zonder politie verder opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Over de juridische kwestie, die beelden mogen wel degelijk gebruikt worden! Een strafbaar feit blijft een strafbaar feit... hoe vaak zie je in Opsporing Verzocht wel niet beelden die in de openbare ruimte zijn gemaakt zonder dat daarop geattendeerd is (een voorbij rijdende auto bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Beste allemaal,

Koop een goede, degelijke IP-cam geschikt voor buiten (Foscams bijv.). Opnemen kan dan op je NAS (indien je deze hebt). Camera schrikt overigens wellicht dan zelfs nog af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

er is hier niet zo lang geleden een compleet topic geweest over iemand wie zijn laadkabel mat telkens gestolen werd.

In dat topic is alles omtrent camera bewaking wel aan de orde gekomen

ff opgezocht

Oplaadkabelgate: we've got her!

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 01-03-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
erwin26 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:32:
[...]

Kun je de auto op je privé terrein neerzetten? Dan mag je het beeldmaterail wel gebruiken bij de aangifte. Kun je des noods nog een IP-camera aan je huis hangen om het in de gaten te houden. Die zijn ook niet super duur meer :)
We hebben 2 prive terrein plekken die niet te bereiken zijn zonder sleutel. 1 prive terrein wel, daar staat mijn auto en is tot nu toe (gelukkig) nog niks mee gebeurt. Deze plekken zijn aan de andere kant van het huis dus daar zal de dader denk ik niet komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
Exorcist schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:35:
[...]

Koop een goede, degelijke IP-cam geschikt voor buiten (Foscams bijv.). Opnemen kan dan op je NAS (indien je deze hebt). Camera schrikt overigens wellicht dan zelfs nog af.
Daar ben ik ook op uitgekomen inderdaad. Op mijn balkon heb ik wel manieren waardoor de camera niet zou opvallen. Maar als de camera ervoor zorgt dat het stopt ben ik allang blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
KruidenTuin schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:06:
Is het een grote afstand?
Ben je van plan de camera langer te laten staan?
Is er ook zicht vanuit de binnekant van het huis?

Ik kan mij voorstellen dat een beveiligingscamera niet ver genoeg inzoomt.

Een camcorder kan vaak erg ver inzoomen, plaatsen op statief binnenshuis achter het raam en 256GB kaartje erin knallen.

Als het dichtbij is en je wil toch al en cam aanschaffen, dan voor beveiligingscamera gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
dfrenner schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:57:
[...]

Is het een grote afstand?
Ben je van plan de camera langer te laten staan?
Is er ook zicht vanuit de binnekant van het huis?

Ik kan mij voorstellen dat een beveiligingscamera niet ver genoeg inzoomt.

Een camcorder kan vaak erg ver inzoomen, plaatsen op statief binnenshuis achter het raam en 256GB kaartje erin knallen.

Als het dichtbij is en je wil toch al en cam aanschaffen, dan voor beveiligingscamera gaan.
Afstand is een meter of 30 gok ik. Zicht vanaf binnen is er helaas niet. Camera moet wel een tijdje blijven staan, aangezien er 4 gevallen zijn geweest in 2 maanden, kan wel weer even duren voordat er een 5e geval te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:41
Klinkt wellicht knullig, maar briefje op de auto met "we hebben je op camera, volgende keer dat je de auto bekrast doen we aangifte"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
KruidenTuin schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:48:
[...]

We hebben 2 prive terrein plekken die niet te bereiken zijn zonder sleutel. 1 prive terrein wel, daar staat mijn auto en is tot nu toe (gelukkig) nog niks mee gebeurt. Deze plekken zijn aan de andere kant van het huis dus daar zal de dader denk ik niet komen..
Dat scheelt kun je je auto nog veilig neerzetten. Ik denk ook niet dat de dader daar dan komt. Dan zoals andere mensen volgens mij ook al zeiden camera in je auto doen. Je kan het niet gebruiken als bewijs, maar misschien ken je hem/haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 20:04

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Of als het misschien toch preventief kan werken een erg opzichtige camera neerzetten (ook al doet hij niks).

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Voor zover ik weet mag je niet zomaar een camera ophangen die de openbare weg filmt. Als er ergens een camera moet komen om de omgeving in de gaten te houden moet daar toestemming voor zijn van de gemeente (in de vorm van een vergunning o.i.d.) en er moeten volgens mij ook borden worden geplaatst.

Ik dacht dat het wel is toegestaan om een camera te plaatsen, gericht op de openbare weg, om je eigendommen mee te bewaken. Dat houd in dit geval dan wel in dat je praktisch alleen je auto in beeld mag brengen en dat je camera uit is als je auto er niet staat en dat je iedere keer je camera instelt op de juiste parkeerplek. Of en hoe je dit moet aangeven weet ik niet.

Volgens mij zit het wel zo dat als je beelden hebt van een misdrijf (vernieling/vandalisme valt daar onder) dat je dat gewoon naar de politie kunt brengen als je aangifte doet/hebt gedaan en kan het gewoon gebruikt worden voor een veroordeling.

Het hele gedoe om je schade te verhalen is dan een apart verhaal, ik weet niet of je dan wel de beelden kunt gebruiken als bewijs, misschien wel als je duidelijk met stickers achter je autoramen hebt aangegeven dat je auto kan worden gefilmd.

Disclaimer: Dit is geen advies, ga hiervoor naar een jurist. Ik deel slechts mijn opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Een camera mag een stuk openbare weg filmen als je hem maar richt op een prive eigendom
lees deze link
dus je mag bv je auto & voortuin filmen als je maar niet bewust de hele straat filmt

Bij mijn ipcam zat bv ook een raam sticker als je die dus zichtbaar van buiten op plakt heb je al aan de wettelijke meldplicht voor voorbijgangers gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 18:32
nog een software tip, http://www.ispyconnect.com/
slimme software die werkt met elke domme camera. Gewoon een tijdje doen, wat er op de openbare weg gebeurt is per definitie toch al openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Beste allemaal,

Mijn moeder zit met hetzelfde probleem, zij mag er niks aandoen van de politie (behalve aangifte).
Ze is all risk verzekert en moet dus uiteraard grotendeels zelf betalen (want geen dader, zal uiteraard ook niet gepakt worden.. En anders de premie flink omhoog).
Mijn moeder stelde voor een camera systeem aan te schaffen (ook hiernaar gezocht op tweakers), echter mijn moeder mag het niet van de politie en ze riskeert een boete indien ze dat wel zou doen. Dit aangezien de auto in een straat staat (een straat met huizen 0,0) en de camera in een huis zou kunnen richten = verboden....
Oftewel, ze moet haar auto (gebeurt nu al 3-4 jaar lang, eerst de nieuwste Ford K, toen besloten de nieuwste Fiesta te kopen, maar elke 4-6 maanden zit er een streep van voor tot achteren) laten vernielen, niks aan te doen :)

Hopen dat jij geen buren hebt, anders riskeer je aldus de politie een boeten mocht je met camera's aan de slag gaan.
Filmen op openbare gelegenheden / weg is hier dus niet aan de orde kennelijk (privacy schending van de buren wel).
Ik vertelde ook direct aan mijn moeder: ja logisch, je moet de camera ook niet op iemands huiskamer richten maar op je eigen auto.. Dit door gekoppeld aan de politie, antwoord: nee, mag niet.
Je zou bijna gaan twijfelen of de politie niet toevallig de verkeerde aan het helpen is :)

Wat we wél gaan doen is een dummy camera ophangen.

Maar staat jullie auto op jullie eigen oprit? Want dan is een camera wel toegestaan = eigen terrein.
Indien die op / langs de straat staat (niet jullie eigen terrein dus), kan je problemen verwachten.

Hoe dan ook, elk politie bureau is anders en heeft andere regels (ja klinkt vaag..), ik zou zeggen vraag de toestemming bij jouw lokale politie bureau en zorg dat je dit schriftelijk / per e-mail bevestigd krijgt alvorens je met camera's aan de slag gaat.
Niet dat jij als slachtoffer, als dader van iets gezien gaat worden (nooit leuk!).

[ Voor 13% gewijzigd door LopendeVogel op 01-03-2017 22:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 23:26

Polycom

Poes van goud

Moraalridders te paard! Een topic over privacy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het hele privacy aspect is al door en door besproken in het topic wat ik eerder gelinkt heb. Dus bespaar iedereen hier de herhaling :)

tevens de technische oplossing.

best leuk om te lezen hoe een aantal tweakers 'wacht heeft gehouden' voor de live stream en zo de dader heeft gepakt !

nog een keer de link

Oplaadkabelgate: we've got her!

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 01-03-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik weiger dan ook in nieuwbouw te wonen, het lijken de jaren 50 wel, alleen toen had niemand een auto. Geen parkeerplekken en geen opritten en daar betaal je dan 3 ton voor. Denk dat de ontwerpers anti auto zijn.

Doe mij maar die jaren 80 wijken met woonerf zonder stoep, zodat je voortuin omgebouwd kan worden tot oprit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sugarlee89 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 06:51:
Ik weiger dan ook in nieuwbouw te wonen, het lijken de jaren 50 wel, alleen toen had niemand een auto. Geen parkeerplekken en geen opritten en daar betaal je dan 3 ton voor. Denk dat de ontwerpers anti auto zijn.

Doe mij maar die jaren 80 wijken met woonerf zonder stoep, zodat je voortuin omgebouwd kan worden tot oprit.
En dat is relevant voor de TS want...?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LopendeVogel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:00:
Hoe dan ook, elk politie bureau is anders en heeft andere regels (ja klinkt vaag..), ik zou zeggen vraag de toestemming bij jouw lokale politie bureau en zorg dat je dit schriftelijk / per e-mail bevestigd krijgt alvorens je met camera's aan de slag gaat.
Niet dat jij als slachtoffer, als dader van iets gezien gaat worden (nooit leuk!).
De regels zijn niet bij ieder politiebureau anders. Het is hooguit een agent die de zaken anders uitlegt. Je mag de openbare weg inderdaad niet zomaar filmen. Doe je dit wel en volgt daar bewijs uit, dan mag dat bewijs wel gebruikt worden in een zaak. Hoe het bewijs verkregen is maakt niet uit. Je kunt dan inderdaad wel een boete krijgen voor het filmen. Dat staat namelijk los van de vernieling en betreft een afzonderlijke kwestie.

Dit zijn de regels zoals ook besproken in het andere topic. Deze gelden in heel Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:29
Laatst nog een 720p Wi-Fi camera gekocht met infrarood en microSD-Card slot voor € 22,00 in China. Zowel overdag als s' nachts is alles goed te zien en het wordt er opgenomen op de micro SD-Card. Het hoeft dus niet ingewikkeld en duur te zijn.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpman schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:11:
Laatst nog een 720p Wi-Fi camera gekocht met infrarood en microSD-Card slot voor € 22,00 in China. Zowel overdag als s' nachts is alles goed te zien en het wordt er opgenomen op de micro SD-Card. Het hoeft dus niet ingewikkeld en duur te zijn.
Let wel op welke onbekende rommel je in je netwerk hangt, mocht je dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik weet dat je dit soort bewijs niet mag gebruiken in bijvoorbeeld een aangifte, maar als we het op beeld hebben weten we in ieder geval wie het doet.

Interessant leesvoer:
https://blog.iusmentis.co...ratoezicht-door-de-buren/

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Wij hadden het zelfde probleem alleen voor ons was het makkelijk wie het was. Ging alleen op ruiten wissers en een stikker die hij er vanaf getrokken had (die ons dierbaar was). Ben blij dat we verhuist zijn naar onze nieuwe woning met een oprit waar minimaal 5 autos kunnen staan. Geen gedoe meer in die nieuwbouw wijken.

Bij ons was het de buurman omdat hij vond dat onze auto regelmatig scheef stond op de parkeerplek (dus nog keurig netjes in de ruime plek maar niet keurig netjes) en ook dat wij soms op 'zijn' plek stonden. Het was een bekend verhaal omdat meerdere buren het niet durfde op 'zijn' plek te zetten. Het was gewoon een openbare plek en hij maakt niet gebruik van de in de koop opgenomen verplichting om op je eigen erf te parkeren (garage). Aanspreken loste dat probleem op en natuurlijk had hij het niet gedaan maar het stopte wel.

Maar een idee is een dash cam te nemen die ook in parkeer stand kan filmen misschien.
pricewatch unsorted: BlackVue DR650GW-2CH IR 16GB Dashboard Camera met WiFi e... Deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 23:39
Maar een dashcam filmt ook de openbare weg. Is dat ook niet toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:23:
[...]

Let wel op welke onbekende rommel je in je netwerk hangt, mocht je dat doen.
Gewoon op een apart VLAN of Wi-Fi netwerk hangen. En mocht je hem niet van buiten willen bereiken dan kan je ook nog al het verkeer van en naar buiten uitzetten. Het is betaalbaar en het doet goed wat het moet doen (zeker voor een tijdelijke situatie).

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 02-03-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 06:58:
[...]

De regels zijn niet bij ieder politiebureau anders. Het is hooguit een agent die de zaken anders uitlegt. Je mag de openbare weg inderdaad niet zomaar filmen. Doe je dit wel en volgt daar bewijs uit, dan mag dat bewijs wel gebruikt worden in een zaak. Hoe het bewijs verkregen is maakt niet uit. Je kunt dan inderdaad wel een boete krijgen voor het filmen.
Maar je was toch gewoon aan het live streamen en zat te posten en toen je zag dat er iemand aan kwam, heb je besloten dat stukje op te nemen als bewijs? O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
LopendeVogel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:00:
[...]

Mijn moeder zit met hetzelfde probleem, zij mag er niks aandoen van de politie (behalve aangifte).
Ze is all risk verzekert en moet dus uiteraard grotendeels zelf betalen (want geen dader, zal uiteraard ook niet gepakt worden.. En anders de premie flink omhoog).
Mijn moeder stelde voor een camera systeem aan te schaffen (ook hiernaar gezocht op tweakers), echter mijn moeder mag het niet van de politie en ze riskeert een boete indien ze dat wel zou doen. Dit aangezien de auto in een straat staat (een straat met huizen 0,0) en de camera in een huis zou kunnen richten = verboden....
Oftewel, ze moet haar auto (gebeurt nu al 3-4 jaar lang, eerst de nieuwste Ford K, toen besloten de nieuwste Fiesta te kopen, maar elke 4-6 maanden zit er een streep van voor tot achteren) laten vernielen, niks aan te doen :)

Hopen dat jij geen buren hebt, anders riskeer je aldus de politie een boeten mocht je met camera's aan de slag gaan.
Filmen op openbare gelegenheden / weg is hier dus niet aan de orde kennelijk (privacy schending van de buren wel).
Ik vertelde ook direct aan mijn moeder: ja logisch, je moet de camera ook niet op iemands huiskamer richten maar op je eigen auto.. Dit door gekoppeld aan de politie, antwoord: nee, mag niet.
Je zou bijna gaan twijfelen of de politie niet toevallig de verkeerde aan het helpen is :)

Wat we wél gaan doen is een dummy camera ophangen.

Maar staat jullie auto op jullie eigen oprit? Want dan is een camera wel toegestaan = eigen terrein.
Indien die op / langs de straat staat (niet jullie eigen terrein dus), kan je problemen verwachten.

Succes meneer de agent, het is gewoon een dummy.
Geloof je het niet?
Bewijs maar dat de camera aan staat, wel eerst een huiszoekkingsbevel...
Jumpman schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:11:
Toch niet op 30 meter afstand?
MeZZiN schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:01:
Wij hadden het zelfde probleem alleen voor ons was het makkelijk wie het was. Ging alleen op ruiten wissers en een stikker die hij er vanaf getrokken had (die ons dierbaar was). Ben blij dat we verhuist zijn naar onze nieuwe woning met een oprit waar minimaal 5 autos kunnen staan. Geen gedoe meer in die nieuwbouw wijken.

Bij ons was het de buurman omdat hij vond dat onze auto regelmatig scheef stond op de parkeerplek (dus nog keurig netjes in de ruime plek maar niet keurig netjes) en ook dat wij soms op 'zijn' plek stonden. Het was een bekend verhaal omdat meerdere buren het niet durfde op 'zijn' plek te zetten. Het was gewoon een openbare plek en hij maakt niet gebruik van de in de koop opgenomen verplichting om op je eigen erf te parkeren (garage). Aanspreken loste dat probleem op en natuurlijk had hij het niet gedaan maar het stopte wel.

Maar een idee is een dash cam te nemen die ook in parkeer stand kan filmen misschien.
pricewatch unsorted: BlackVue DR650GW-2CH IR 16GB Dashboard Camera met WiFi e... Deze bijvoorbeeld.
Een dashcam levert beelden vanuit binnen, als de zijkant gekrast is, zie je de actie zelf niet... Daarnaast als de krasser ziet dat hij gefilmd is, is de kans groot dat hij de ruit intikt om het bewijs weg te halen.

Ik zou eerder voor zoiets gaan:
https://www.cameranu.nl/n...N79RsBmiVBC5f4aAo2g8P8HAQ

Of een willekeurig andere all-weather camcorder, op statief op het balkon, deze hebben doorgaans een gigantische zoomfunctie, waardoor de auto veel beter in beeld is te brengen dan met een beveiligingscamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
dfrenner schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:54:
[...]

Succes meneer de agent, het is gewoon een dummy.
Geloof je het niet?
Bewijs maar dat de camera aan staat, wel eerst een huiszoekkingsbevel...

[...]

Toch niet op 30 meter afstand?

[...]

Een dashcam levert beelden vanuit binnen, als de zijkant gekrast is, zie je de actie zelf niet... Daarnaast als de krasser ziet dat hij gefilmd is, is de kans groot dat hij de ruit intikt om het bewijs weg te halen.

Ik zou eerder voor zoiets gaan:
https://www.cameranu.nl/n...N79RsBmiVBC5f4aAo2g8P8HAQ

Of een willekeurig andere all-weather camcorder, op statief op het balkon, deze hebben doorgaans een gigantische zoomfunctie, waardoor de auto veel beter in beeld is te brengen dan met een beveiligingscamera.
30 meter post even gemist of er overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Geen wijkagent die even wat vaker kan gaan posten bij jullie?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
Update:
Camera hangt inmiddels, hij neemt automatisch op als de auto er staat + we krijgen een snapshot in de mail bij beweging rond de auto. Nu maar wachten tot het weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat een k*t situatie zeg.

Begin eens met aangifte doen. Wanneer tientallen mensen in jouw wijk aangifte doen, dan gaat de politie er wel iets mee doen. Als iedereen denkt van ach, politie doet er toch niets mee en doen dus geen aangifte, dan kan de politie er niet mee (zoals extra surveilleren, antecedentenonderzoek etc.)

Daarnaast kun je je post wijzigen in plaats van meerdere reacties direct na elkaar te plaatsen.

Succes met een oplossing van je probleem.

[ Voor 61% gewijzigd door eL_Jay op 07-03-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

Stoney3K

Flatsehats!

dfrenner schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:54:
[...]

Dat is natuurlijk makkelijk af te vangen: Neem de beelden op met een kastje wat ergens anders in de auto verstopt zit en de dashcam is alleen een 'domme' camera.

Als de dader dan denkt zijn straf te ontlopen staat ie mooi herkenbaar op de camera terwijl ie een ruitje intikt en jouw camera steelt. Kan ie ook nog eens brommen voor diefstal, naast vernieling.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
KruidenTuin schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:55:
Update:
Camera hangt inmiddels, hij neemt automatisch op als de auto er staat + we krijgen een snapshot in de mail bij beweging rond de auto. Nu maar wachten tot het weer gebeurt.
Wat is het geworden? Welke cam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
dfrenner schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:25:
[...]

Wat is het geworden? Welke cam?
Een 2e hands Foscam. Was eigenlijk de bedoeling om de camera op het balkon te hangen maar vanaf binnen hebben we ook goed beeld. Scheelt ook een hoop gedoe en de camera is nu minder zichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:52
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, net als met de oplaadkabel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Topic ga ik onthouden, benieuwd naar het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Toevallig al verdachten gefilmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ben ook benieuwd, hoop zakken popcorn zijn er al doorheen gegaan en mn F5 toest is versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook benieuwd of je dader(s) te filmen/pakken krijgt, ikzelf heb ook express maar een 20 jarige ijzerbak gekocht omdat ik een beetje het beu werd van uitgaan mensen die het lollig vinden om spiegels/auto te beschadigen. '' Grappige '' is het wel sinds ik dus een oude auto heb '' ze '' er geen lol in zien om het te beschadigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
TS is al een tijdje niet online geweest volgens mij.
Ik ben bang dat we niks meer gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:27
Ik verwacht dat TS nog niets bijzonders gezien heeft, ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
KruidenTuin schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:05:
[...]

Een 2e hands Foscam. Was eigenlijk de bedoeling om de camera op het balkon te hangen maar vanaf binnen hebben we ook goed beeld. Scheelt ook een hoop gedoe en de camera is nu minder zichtbaar.
Ook 's nachts? Vaak te veel spiegeling van de infrarood, als hij achter glas staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staten
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Honkbalknuppel in zijn nek en hij leert het snel af om aan andermans auto te komen.

Misschien is een briefje achter je autoruit met "Ik weet wie je bent, als je niet stopt schakelen we de politie in"
wel voldoende om de dader te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Laatst online: 08:31
Toentertijd is dit mij ook meermalen keren gebeurt, ik verdacht er persoonlijk 1 persoon van, maar heb er geen bewijs voor. Ik ben toen gaan zoeken en uitgekomen op ISpy (https://www.ispyconnect.com/). In samenwerking van een oude Logitech Pro 4000.
Bij dit programma is 1 camera gratis, wanneer je meerdere camera's wilt aansluiten moet je er pas voor betalen. Daarnaast is het ook handig dat het programma 'motiondetection' heeft zodat het niet heel je harde schijf vol gooit.

Helaas stond mijn camera te opgedekt aangezien toen ik de cam had neergezet gebeurde er niks meer.
Oke voel me nu een verkoper :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 18:32
Ray schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:26:
[...]leuk om te lezen hoe een aantal tweakers 'wacht heeft gehouden' voor de live stream en zo de dader heeft gepakt !
Dude, that's awesome. Hartje hartje hartje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 23:19
EdjeCageman schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:04:
Toentertijd is dit mij ook meermalen keren gebeurt, ik verdacht er persoonlijk 1 persoon van, maar heb er geen bewijs voor. Ik ben toen gaan zoeken en uitgekomen op ISpy (https://www.ispyconnect.com/). In samenwerking van een oude Logitech Pro 4000.
Bij dit programma is 1 camera gratis, wanneer je meerdere camera's wilt aansluiten moet je er pas voor betalen. Daarnaast is het ook handig dat het programma 'motiondetection' heeft zodat het niet heel je harde schijf vol gooit.

Helaas stond mijn camera te opgedekt aangezien toen ik de cam had neergezet gebeurde er niks meer.
Oke voel me nu een verkoper :-P
In de opslagboxen bij ons in de flat was het ook één keer in de paar maanden raak, complete deuren werden uit het kozijn getrapt. na 3 keer vond ik het welletjes en heb ik ook een webcam met ISpy opgehangen. vervolgens ging de computer dood voordat er wéér werd ingebroken, echter zagen ze toen de camera en is het NOOIT meer voorgekomen in de hele flat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
NO_Excuses schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:16:
TS is al een tijdje niet online geweest volgens mij.
Ik ben bang dat we niks meer gaan horen.
Ik ben er nog hoor :) (Bij het lezen van het nieuws op tweakers log ik vaak niet in)

Helaas is er nog niks gebeurd... De buren die altijd al erg vreemd tegen ons deden (werkelijk geen idee waarom) zijn sinds 2 weken onze buren niet meer, dus als het nu niet meer gaat gebeuren weten we in ieder geval wie het waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRDVT
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-06 20:19
Helaas hier ook nu een jaartje last van. Nieuwbouw wijk, goed contact met buren rondom. Dus snap het echt niet.

Voor de deur gebeurt het niet want daar heb ik een eufy deurbel hangen. We delen 2 parkeerplekken met drie buren, waarvan één met twee auto’s.
Deze buurvrouw vroeg mij maanden geleden of wij ook wel s krassen op de auto hebben.. dus lijken niet de enige.

Ik heb het probleem ook bij mijn vorige auto gehad, nu dus ook op een redelijk nieuwe auto. Ben van plan de auto van de hand te doen voor een ouder model weer dan zit ik er in ieder geval minder mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat na 8 jaar dit topic beter in het archief kan blijven liggen. Mocht je daadwerkelijk een vraag / discussie willen starten @KRDVT , dan past dat beter in een eigen en nieuw topic :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.