2e auto, verzekering op naam vrouw of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 13:03
Hopelijk zitten hier meer wijze antwoorden dan 1 gek kan vragen, want zelf kom ik er nog niet uit met mijn Jan boerenfluitjes berekeningen...

We hebben een tweede auto voor mijn vrouw gekocht, en ik zit dus de verzekeringen te vergelijken daarvoor. Als hoofdauto hebben we een Peugeot 5008, welke all risk verzekerd is op mijn naam. Nadat mijn vrouw bij onze vorige auto 2x in een jaar tijd parkeerschade heeft gereden ben ik daarbij helaas aardig teruggezakt in schadevrije jaren (nu op 3 of 4).
Zij krijgt straks een 206 uit 2004, waarmee zo rond een 6.000km per jaar gaat rijden. Aangezien ze nog nooit een eigen auto gehad heeft, heeft ze ook geen schadevrije jaren opgebouwd.

Ik sta nu dus voor de keuze of ik haar auto op mijn naam ga verzekeren of dat ik juist een verzekering op haar naam afsluit, zodat zij (hopelijk ;)) ook schadevrije jaren op kan bouwen.
Als ik een snelle berekening maak dan kost een verzekering haar rond de 30/35 per maand (op basis van de goedkoopste volgens independer), op mijn naam is dat een 5-10 per maand goedkoper. Tot zover het makkelijke deel in de berekening :D
Op korte termijn lijkt het dus aantrekkelijk om de verzekering op mijn naam te zetten, immers een besparing van 60-120 euro per jaar... Maar ja, wat als zij schade gaat rijden? Als de verzekering op mijn naam staat, val ik weer terug en wordt de verzekering van onze gezinsauto juist duurder. En aangezien dat een wat grotere auto is telt die verzekering ook wat zwaarder mee (verzekering rond de 85,- per maand).

Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen gekozen hebben? Als je twee auto's hebt, welke keuze heb je gemaakt en waarom??
Zelf neig ik ernaar om de verzekering op haar naam te zetten, maar misschien zie ik toch wat over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door L201 op 01-03-2017 11:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Persoonlijk zou ik kiezen om de verzekering op haar naam te zetten (heb ik destijds ook gedaan bij mijn partner). Dan kan ze zelf schadevrije jaren opbouwen - als beloning voor het niet schade rijden. Mocht er toch wat gebeuren dan ben jij daar niet direct de dupe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Razr schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:56:
Persoonlijk zou ik kiezen om de verzekering op haar naam te zetten (heb ik destijds ook gedaan bij mijn partner). Dan kan ze zelf schadevrije jaren opbouwen - als beloning voor het niet schade rijden. Mocht er toch wat gebeuren dan ben jij daar niet direct de dupe van.
Bij ons idem. Scheelt ook dat mijn vrouw al tijden geen schade heeft gereden. 10+ jaar.
Maar dus allebei de verzekering op eigen naam.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Onze eerste auto stond op naam van m'n vrouw, toen we een tweede auto namen ging die op haar naam ivm duurdere all-risk en de oude auto ging op mijn naam, idd om beide schadevrije jaren op te laten bouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 01-03-2017 12:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:54
Hier ook, als je vrouw toch schadevrije jaren op gaat bouwen, kan ze dat goedkoper doen op de 206 dan op de 5008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Tot nu toe al een 100% score met mijn eigen gevoel :D Ik denk dat ik dan wel voldoende overtuigd ben van mijn keuze! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:04
Geen mogelijkheid om als partner te laten verzekeren (of hoe dat ook precies heet)?
Heb ik bij Interpolis in ieder geval wel zo geregeld. Vrouw lift mee op mijn schadevrije jaren maar verzekering staat wel op haar naam en ze bouwt zelf schadevrije jaren op.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:31
DustMan4u schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:17:
Geen mogelijkheid om als partner te laten verzekeren (of hoe dat ook precies heet)?
Heb ik bij Interpolis in ieder geval wel zo geregeld. Vrouw lift mee op mijn schadevrije jaren maar verzekering staat wel op haar naam en ze bouwt zelf schadevrije jaren op.
En bij wie gaat er dan wat af als er schade komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 21:34
Dit valt onder de noemer 2e gezinsauto korting. De auto kan je gerust op naam van je partner zetten. Als je de auto verzekert bij dezelfde maatschappij als waar de 1e verzekerd is krijg je dezelfde korting (als kado) als op de eerste auto. Het gaat alleen om de korting, de werkelijke schadevrije jaren begint ze met nul.

Ze bouwt zelf op haar naam schadevrije jaren op. Rijdt zij met haar auto schade gaat dat ten laste van haar korting, maar niet de korting van jouw auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Wij hebben altijd onze 'eigen' auto op onze eigen naam gezet (gemeenschap van goederen getrouwd, dus een eigen auto heb je toch niet :9 ) Allebei nog nooit schade gehad dus ondertussen aardig wat schadevrije jaren opgebouwd, daarnaast bij dezelfde maatschappij verzekerd wat ook nog ergens een korting oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zou toch echt bij je eigen verzekering je vrouw als regelmatige bestuurder opgeven. Namelijk om het feit dat jullie elkaars auto regelmatig gebruiken. Bij ieder afzonderlijke verzekering is dit niet gebruikelijk. Als punt bij paaltje komt betalen ze niet, royeren ze, en kom je op de zwarte likst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
En zoals hierboven, je kunt gewoon je vrouw/ vriendin eigen schadevrije jaren laten opbouwen en toch jou korting hebben. Mits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44

JaQ

sugarlee89 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:41:
Ik zou toch echt bij je eigen verzekering je vrouw als regelmatige bestuurder opgeven. Namelijk om het feit dat jullie elkaars auto regelmatig gebruiken. Bij ieder afzonderlijke verzekering is dit niet gebruikelijk. Als punt bij paaltje komt betalen ze niet, royeren ze, en kom je op de zwarte likst.
Hoe werkt dat dan? Er wordt retroperspectief op alle verleerscameras van Nederland gezocht of je partner toevallig veel in je auto heeft gereden?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ik heb uiteindelijk inderdaad gebruik gemaakt van de 2e gezinsauto regeling, alles bij dezelfde maatschappij dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JaQ schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:17:
[...]

Hoe werkt dat dan? Er wordt retroperspectief op alle verleerscameras van Nederland gezocht of je partner toevallig veel in je auto heeft gereden?
Bij twijfel kan een verzekeringsmaatschappij inderdaad een onderzoek gaan instellen wie de regelmatige bestuurder is. Denk dan aan zaken zoals een buurtonderzoek. Óf men er daadwerkelijk achter kan komen wie de regelmatige bestuurder is, is een tweede. Het zijn in elk geval discussies waar je niet op zit te wachten... (
Zeker niet als er flinke schade is gereden.)

Een goede optie is dan om de auto op eigen naam te verzekeren, maar de vrouw als tweede bestuurder op te geven. De premie is dan iets hoger, maar je bent in alle gevallen gedekt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1