Win 10 Herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12th
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb een kort vraagje.
Mijn laptop heeft wat problemen en er is een kleine kans dat dit verholpen kan worden door Windows 10 helemaal opnieuw te installeren.

Nu kan ik dit doen via een USB oid, of via het systeem van windows zelf. (via de instellingen - 'bijwerken en beveiliging' een 'systeemherstel' uitvoeren)

Zit er een significant verschil tussen deze 2 methode of werken ze allebei even goed?

Bvd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou het eerst via de ingebouwde manier doen; dat is de gemakkelijkste weg. Ik was nog even in dubio over het lot van de al geïnstalleerde drivers, maar volgens deze link wordt je pc echt volledig gereset en worden drivers opnieuw gedownload.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 12:49

Dograver

>> Insert Title Here <<

Ik zou altijd voor een complete schone installatie kiezen. Een fabrieksherstel zit doorgaans vol met bloatware van de fabrikant waar letterlijk niemand op zit te wachten. Ben je langer bezig om die rommel er weer af te halen dan de daadwerkelijke (her)installatie van Windows 10

Ergens een ISO van Windows 10 vandaan trekken, via Rufus op een 8GB stick bootable maken (of branden op DVD) en installeren. Het kan zijn dat je in de bios een aantal settings moet aanpassen om zelf een installatie te doen maar dat verkies ik ten alle tijde over een fabrieksinstallatie.De licentie wordt na de herinstallatie aan de hand van de hardwareadressen en je de uefi/bios automatisch weer geactiveerd.

Maar wat is daarnaast eigenlijk het probleem met je laptop? En waarom is de kans klein dat een herinstallatie dit gaat verhelpen?

[ Voor 21% gewijzigd door Dograver op 01-03-2017 13:22 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12th
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05-2024
Dank voor de reacties.
Ik denk toch dat ik het dan eerst maar even via de fabrieksherstel ga doen. De programma's die er vanuit de fabrikant opstaan vind ik namelijk wel prettig. Althans, degene waar ik weet van heb en gebruik.

Het probleem is dat mijn scherm niet meer goed functioneert.
Op moment van schrijven werk ik via een externe monitor en is het scherm van mijn laptop zwart.
Maar als ik hem zometeen opnieuw opstart zou het zomaar kunnen zijn dat het scherm het weer doet.

Dit zou mogelijk aan de hardware kunnen liggen die ik gebruik of aan de slaapstand functie, maar feiten heb ik niet. Kans is het grootst dat het gewoon aan de hardware van de laptop ligt. Maar hij is al 2 keer bij de fabrikant geweest en het werkt nog steeds niet goed. Dus eerst maar resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12th schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:07:
Dank voor de reacties.
Ik denk toch dat ik het dan eerst maar even via de fabrieksherstel ga doen. De programma's die er vanuit de fabrikant opstaan vind ik namelijk wel prettig. Althans, degene waar ik weet van heb en gebruik.

Het probleem is dat mijn scherm niet meer goed functioneert.
Op moment van schrijven werk ik via een externe monitor en is het scherm van mijn laptop zwart.
Maar als ik hem zometeen opnieuw opstart zou het zomaar kunnen zijn dat het scherm het weer doet.

Dit zou mogelijk aan de hardware kunnen liggen die ik gebruik of aan de slaapstand functie, maar feiten heb ik niet. Kans is het grootst dat het gewoon aan de hardware van de laptop ligt. Maar hij is al 2 keer bij de fabrikant geweest en het werkt nog steeds niet goed. Dus eerst maar resetten.
Waarschijnlijk niets met software te maken, backlight is waarschijnlijk kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 12:49

Dograver

>> Insert Title Here <<

Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:20:
[...]

Waarschijnlijk niets met software te maken, backlight is waarschijnlijk kapot.
Zie bovenstaande reactie.
Probeer anders eens een Linux Live CD, als je scherm dan nog steeds dezelfde kuren vertoont dan weet je zeker dat het niet aan Windows ligt maar mogelijk aan de hardware. Scheelt een herinstallatie.

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 12:42
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Hier kan je de 'media creation tool' van Windows downloaden. Met dit programma kan je makkelijk bootable USB sticks met Windows 10 maken.
Pagina: 1