• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Voor het langere werk gebruik ik nu een Canon 400/5.6 op een Sony A6300 via een metabones adapter.

Wat me opvalt bij foto's met objecten die verder weg zitten is dat de focus soms net verkeerd ligt. Net achter het onderwerp of er net voor.
Dit vooral wanneer er bijvoorbeeld gras of takken in de buurt zitten. Het lijkt alsof het focuspunt van de A6300 te groot is en binnen het focuspunt het object met de meeste contrast kiest in plaats van het onderwerp.

Kan natuurlijk ook front of backfocus zijn maar wanneer er geen afleiding is gaat het wel goed met de focus.

Ik ben van plan een Canon 400/4 DO IS II te kopen ter vervanging van de 400/5.6 en nou begin ik te twijfelen of het niet beter is deze met een canon body te gaan gebruiken ivm AF. Zeker ook omdat ik hem met 1,4x en 2x converters wil gaan gebruiken.

Is de AF bij canon inderdaad meer precies in combinatie met hun eigen objectieven?

De sony's zijn erg fijn in gebruik, lekker licht en ook zeker qua output erg fijn. Het gemak van auto ISO tot 12.000 en niet meer hoeven nadenken over welke stand de ISO staat zou ik niet meer willen missen.

Leica MM + Sony A9

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36
RobertJRB schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:43:
Voor het langere werk gebruik ik nu een Canon 400/5.6 op een Sony A6300 via een metabones adapter.

Wat me opvalt bij foto's met objecten die verder weg zitten is dat de focus soms net verkeerd ligt. Net achter het onderwerp of er net voor.
Dit vooral wanneer er bijvoorbeeld gras of takken in de buurt zitten. Het lijkt alsof het focuspunt van de A6300 te groot is en binnen het focuspunt het object met de meeste contrast kiest in plaats van het onderwerp.

Kan natuurlijk ook front of backfocus zijn maar wanneer er geen afleiding is gaat het wel goed met de focus.

Ik ben van plan een Canon 400/4 DO IS II te kopen ter vervanging van de 400/5.6 en nou begin ik te twijfelen of het niet beter is deze met een canon body te gaan gebruiken ivm AF. Zeker ook omdat ik hem met 1,4x en 2x converters wil gaan gebruiken.

Is de AF bij canon inderdaad meer precies in combinatie met hun eigen objectieven?

De sony's zijn erg fijn in gebruik, lekker licht en ook zeker qua output erg fijn. Het gemak van auto ISO tot 12.000 en niet meer hoeven nadenken over welke stand de ISO staat zou ik niet meer willen missen.
Dat lijkt mij uiteraard voor de hand liggen. Is er geen mogelijkheid tot micro adjustment in de Sony? Dan zou je het kunnen bijstellen.

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 18:52
Ik denk dat, als het inderdaad geen consistente front- of backfocus is, je met een (moderne) Canon body het probleem niet hebt.

Wat ik me vooral afvraag: een fijne kleine systeemcamera met zo'n toeter erop? Niet een al te logische combo.

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:19
RobertJRB schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:43:

Zeker met 2x converters zal ook je Canon er wel eens naast zitten. De fase-contrast van een DSLR wil soms juist eerder problemen hebben. Wel focussen die over het algemeen sneller.

Het ligt niet zo eenduidig.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Krijg je wel een scherpere foto als je manuele focus gebruikt?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 17:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb met mijn Canon 6D en 16-35/4L ook focus issues. De ene keer scherp en de andere keer ernaast. Autofocus met liveview gaat 100% goed. Deze heb ik tot 2x laten afstellen bij het DSP van Canon, maar nog steeds problemen ermee.
Dus nee, het wilt niet altijd zeggen dat je een betere focus krijgt met merken onderling. Zo'n metabones adapter zorgt er alleen maar voor dat de informatie wordt doorgegeven tussen lens en body, dus het lijkt me geen overdrachtsprobleem; het is je autofocus sensor die beoordeelt waar de focus ligt en stuurt de lens dan aan om zo te focussen.

@Brilsmurfffje, als je manuele focus gebruikt en je geen scherpe foto krijgt dan ligt dat aan jezelf en niet aan de camera of lens. Of je hebt je dioptrie verkeerd staan :P

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 01-03-2017 16:13 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Gaat het hier om autofocus of MF?

Ik schiet tegenwoordig >75% van de portretten en landschappen in MF, juist omdat het zo precies is.

Uiteraard in combinatie met Focus Peaking en Magnification.

• RobertJRB
Micktator schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:40:

Wat ik me vooral afvraag: een fijne kleine systeemcamera met zo'n toeter erop? Niet een al te logische combo.
Afgelopen maand in Afrika was ik er erg blij mee. Iedere kilo scheelt weer.
Ziet er inderdaad wat wat vreemd uit, maar de A6300 is meer dan volwaardige camera ondanks z'n formaat.

Als het allemaal erg uit balans gaat kan ik altijd nog een grip onder de A7 hangen :)

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
Dank voor de antwoorden allemaal.
Ik ga het eerst wel goed met de sony's proberen. Body kan altijd nog.

Nu ik erover denk zal het met de IS van de 400DO al veel makkelijker zijn om het focuspunt goed op het onderwerp te houden.

Leica MM + Sony A9

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 18:52
RobertJRB schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:21:
[...]

Afgelopen maand in Afrika was ik er erg blij mee. Iedere kilo scheelt weer.
Ziet er inderdaad wat wat vreemd uit, maar de A6300 is meer dan volwaardige camera ondanks z'n formaat.

Als het allemaal erg uit balans gaat kan ik altijd nog een grip onder de A7 hangen :)
Als het vooral om grootte gaat, dan logisch. Maar het verschil in gewicht tussen de A6300 en bijvoorbeeld een Canon 80D is zo'n 300 gram. Met een lens die 1,25 kg weegt kom je dus uit op 1.65 kg voor de A6300 en 1.95 kg voor de 80D. Nou vind ik het moeilijk om te schatten hoeveel zwaarder dat gaat aanvoelen. En met de 80D lijkt me dat het zwaartepunt op een fijner punt ligt.

Maar dat is allemaal speculatie, heb zo'n soort combo zelf nog niet in mn handjes gehad (en we dwalen een beetje af O-) )

Maar een 400mm DO IS II :9~

Verwijderd

technonose schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:25:
[...]

Dat lijkt mij uiteraard voor de hand liggen. Is er geen mogelijkheid tot micro adjustment in de Sony? Dan zou je het kunnen bijstellen.
Bij mirrorless camera's heb je geen back- of front-focus zoals DSLR's dat hebben.
Dat komt omdat zowel AF als beeld door dezelfde sensor geregeld worden. Bij DLSR zijn dat verschillende sensors, daardoor ontstaat back-/frontfocus.
Micro-adjust is wel bij enkele camera's aanwezig, maar zal in dit geval niets oplossen.
Robert zal moeten wennen aan het grotere AF-gebied. Als hij dat niet wil, zijn er andere AF-opties zoals focus-limiter, object-tracking enzovoort.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 02:02:
Bij mirrorless camera's heb je geen back- of front-focus zoals DSLR's dat hebben.
Dat komt omdat zowel AF als beeld door dezelfde sensor geregeld worden. Bij DLSR zijn dat verschillende sensors, daardoor ontstaat back-/frontfocus.
Nope. Dit komt omdat dslr's altijd gebruik maken van fasedetectie en systeemcamera's oorspronkelijk van contrastdetectie. Met contrastdetectie is front-/backfocus niet mogelijk. Zodra je fasedetectie gebruikt bij een systeemcamera zou je er net zo goed last van kunnen hebben en vice versa zou je er geen last van hebben als je contrastdetectie gebruikt met een dslr.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:36
Universal Creations schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 07:56:
[...]

Nope. Dit komt omdat dslr's altijd gebruik maken van fasedetectie en systeemcamera's oorspronkelijk van contrastdetectie. Met contrastdetectie is front-/backfocus niet mogelijk. Zodra je fasedetectie gebruikt bij een systeemcamera zou je er net zo goed last van kunnen hebben en vice versa zou je er geen last van hebben als je contrastdetectie gebruikt met een dslr.
Is het niet zo dat fasedetectie altijd met een aparte gedaan wordt? En dat daardoor het probleem inherent met DSLR's te maken heeft? Een vraag uit interesse ik heb namelijk geen idee

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MRIdev schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 08:32:
[...]

Is het niet zo dat fasedetectie altijd met een aparte gedaan wordt? En dat daardoor het probleem inherent met DSLR's te maken heeft? Een vraag uit interesse ik heb namelijk geen idee
Nee, sinds een tijd heb je "dual-pixel af" waar er naast normale pixels ook fase-detectie pixels op de sensor zitten. Dan heb je geen aparte sensor meer :)

Dit is zowel bij mirrorless als dslr.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 07:56:
[...]

Helaas, je pist naast de pot. Het komt door de afzonderlijke af-sensor. Die is gecalibreerd maar dit is geen garantie voor goede werking in alle situaties, vandaar de mogelijkheid om handmatig bij te stellen.
http://pics.idemdito.org/fysica/back-focus.htm

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Volgens mij heb je voor DPAF (on sensor) geen aparte adjustments meer nodig omdat hij in lijn ligt met de rest van de pixels. Met een aparte af module was dit niet altijd het geval en moest je dus wel kalibreren.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 18:38:
[...]

Helaas, je pist naast de pot. Het komt door de afzonderlijke af-sensor. Die is gecalibreerd maar dit is geen garantie voor goede werking in alle situaties, vandaar de mogelijkheid om handmatig bij te stellen.
http://pics.idemdito.org/fysica/back-focus.htm
Geen zin om dat hele artikel door te lezen, maar vertel mij dan maar eens waarom de ene lens dan meer backfocus geeft dan de andere? Dit komt omdat er focus informatie doorgegeven moet worden. Als dat afwijkt, heb je last van backfocus (of frontfocus). Die AF sensoren precies op de juiste afstand leggen als de beeldsensor is echt niet zo heel lastig. De juiste meting verrichten en vervolgens de AF-motor aansturen is een ander verhaal. Dat is de reden dat met contrastdetectie je hier geen last van hebt, je stuurt namelijk je motor net zolang aan totdat maximaal contrast is bereikt. En ja dat is vanaf de beeldsensor. Maar als je fasedetectie op de beeldsensor hebt, kun je net zo goed back/frontfocus hebben. Volgens jou zou dat niet kunnen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1