PS Ik was begonnen met schrijven voor de laatste paar reacties en moest even werken, dus deze post is niet helemaal chronologisch aansluitend op de vorige.
Inmiddels is het niveau van de discussie gezakt naar 'neem Red want die zijn stil', en wordt er voor het gemak vergeten dat deze TLER firmware hebben.
Verwijderd in 'nieuws: WD stopt met Green-naam van harde schijven' Reds zijn gewoon pertinent niet gemaakt om als opslagschijf in een desktop te fungeren, en zelfs daarbuiten veelal overbodig.
WD Green heet tegenwoordig WD Blue 5400 RPM.
Welke informatie je uit gebruikersreviews van HDD's wilt halen is mij compleet onduidelijk. Het enige wat er eventueel staat is 'ik kreeg eerste een kapotte en daarna een goede' of 'ik hoor hem wel/niet'. Daar kun je absoluut niets mee omdat er geen vergelijking wordt getroffen met andere harde schijven of het om een eenmalig defect gaat.
Verder zou ik de informatie van Backblaze links laten liggen. Het is statistisch gezien niet onderbouwd om failure rates van harde schijven dan wel merken van harde schijven uit te halen. Mocht je deze informatie toch statistisch onderbouwd willen, kun je
http://bioinformare.blogs...s-of-hard-disk-drive.html lezen. Voor een consument heb je hier echter niet al teveel aan, behalve dat Hitachi > WD > Seagate, en zelfs dat kan net zo goed aan specifieke schijven gerelateerd zijn. Voor de andere merken zijn de curves dermate vierkant, dat het me zou verbazen als de relatie buiten margin of error valt.