Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke situatie is hier juist?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:57
Hey tweakers,

Ik kom regelmatig onderweg naar huis een (bijna) vervelende situatie tegen. Bij het afslaan naar rechts op een kruising met stoplicht zijn 2 banen beschikbaar. Ook na het afslaan gaat het nog kort om 2 banen maar dit verbreedt snel naar een 4-baans kruising. Nou zijn er redelijk wat mensen die bij het rechts afslaan op de kruising direct naar de 1-na-linkse baan gaan terwijl ze van de meest rechtse baan af komen. Hoe zien jullie deze situatie?

Situatie 1
Situatie 1 is hoe ik zou verwachten dat gereden moet worden: de rechtse baan blijft ook na het afslaan op de rechtse baan. Aan de strepen op de weg is in mijn ogen duidelijk te zien dat de linkse baan overgaat in de middelste baan, en niet aan de meest linkse na het afslaan naar rechts.

Situatie 2
Dit is de situatie hoe veel andere bestuurders rijden en waarvoor ik al meer dan eens op de rem heb moeten staan. Na het afslaan vanaf de rechtse baan gaan ze direct door naar de middelste baan, vaak zonder te kijken.Gelukkig was me dit al eerder opgevallen en ben ik altijd extra alert als er iemand op de rechtse baan naast me staat.

Uiteraard is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen en kun je een ongeluk beter voorkomen, maar ik was benieuwd of mijn inschatting van de situatie correct is. :)

Alle reacties

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Technisch gezien is er niet echt een juiste situatie. Logisch zou zijn als de mensen links bij het volgende verkeerslicht ook links af moeten en de mensen die daar rechtdoor of rechts moeten gaan rechts staan. Doen ze dat niet, dan gelden gewoon de voorrangsregels. Dus als ze rechts gaan staan en daarna naar links moeten, dan is het gewoon richting aangeven en zijdelingse verplaatsing uitvoeren met bijbehorende regels.

Verwijderd

staan er geen voorsorteerborden die aangeven hoe de situatie gaat lopen?
Anders kan ik me goed voorstellen dat mensen die rechts staan ook naar links willen daarna.
Op het wegdek zie ik geen duidelijke strepen die de richting van de bocht bepalen.

*is dit niet de situatie bij de afrit van sint michiels gestel (den bosch)?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2017 09:12 ]

• Tweekzor
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:11:
staan er geen voorsorteerborden die aangeven hoe de situatie gaat lopen?
Anders kan ik me goed voorstellen dat mensen die rechts staan ook naar links willen daarna.
Op het wegdek zie ik geen duidelijke strepen die de richting van de bocht bepalen.

*is dit niet de situatie bij de afrit van sint michiels gestel (den bosch)?
Nee, er staan geen borden voor de kruising enkel een stoplicht en de pijlen op de weg. De bocht wordt inderdaad niet aangegeven met strepen, vandaar dat ik uit ga van de situatie wat @TheBrut3 schetst: linkerbaan blijft links (wat vrij snel de middelste baan wordt) na de kruising en rechterbaan blijft rechts. Vervolgens mag iedereen wisselen van baan zoals de algemene verkeersregels gelden.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
De meest linkerbaan komt erbij, de situatie zoals je hem in je eerste foto schetst lijkt mij de juiste.

Youtube: DashcamNL

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Het lijkt me dat de wegbeheerder door het verdrijvingsvlak richting de 2e situatie heeft willen sturen. Op die manier stroomt het verkeer met meest vloeiend.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Houd je de binnenbaan aan ga je rechtsaf, houd je de buitenbaan aan, ga je rechtsaf en sorteer je weer voor op linksaf.

Ze hebben de situatie een keer aangepast, de markering staat er nog, alleen zouden de op de afrit de markering ook een keer moeten aanpassen.
Er is daar een aparte wegmarkering die rechtdoor aangeeft met een knik erin.

Klein verkeer wordt misschien rommelig, maar vrachtwagens zouden al bij de afrit de juiste baan moeten kiezen anders krijg je gevaarlijke situaties.

Alleen weet ik niet of al die verschillende wegmarkeringen wel een officiële status hebben, kan namelijk geen voorbeeld vinden.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:18
Grappig dat je dit schrijft. De afslag richting Centrum Utrecht of richting de Meern / Leidsche Rijn bij Utrecht is bijna identiek, maar dan nog erger. Sta je rechts, dan kom je automatisch op de meest rechterbaan uit, richting Leidsche Rijn. Maar, sommige mensen die rechts staan schuiven zonder pardon 2-3 banen op naar links. Daar heb ik ook al een aantal keer voor moeten remmen.

Ik zou zeggen dat het principe van voorsorteren geldt. En als iemand van baan verwisselt, dat een speciale manoeuvre is. Als ze jou daarbij raken terwijl jij in jouw baan blijft, zijn zij, en niet jij, schuldig.

• Localerik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01-2019
En waar rij jij dan in deze situatie?
En moet jij vervolgens op de tweede cruising rechts af, rechtdoor of links af?

• Tweekzor
Localerik schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:58:
En waar rij jij dan in deze situatie?
En moet jij vervolgens op de tweede cruising rechts af, rechtdoor of links af?
Ik volg de weg van de groene pijl in situatie 1. Ik kom van de afrit en sorteer links voor bij de stoplichten omdat ik bij de tweede kruising ook weer links ga. Afhankelijk van hoe druk het is bij het tweede stoplicht kijk ik of ik helemaal naar links ga of op die baan blijf rijden.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De bovenste situatie 1 is de enige juiste. In het algemeen zou je kunnen stellen dat als je van twee banen afslaat op een vierbaansweg dat van die vierbaansweg de twee linkerrijstroken zijn voor het verkeer dat afslaat op de linkerrijbaan en de twee rechterrijstrook voor het verkeer dat afslaat op de rechterrijbaan (waarvan in dit geval één rijbaan een verdrijvingsvlak heeft).

Precies dezelfde situatie kom ik elke dag weer tegen in Amsterdam, bij de oprit van de Coentunnel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/situatie1.png

Ik (groene lijn) word bijna elke dag wel afgesneden door verkeer van de oranje lijn. Als de eerste auto tijdens het afslaan al verkeerd de bocht neemt en op mijn baan terecht komt, dan volgt de rest natuurlijk ook.

Net als die driebaansrotonde in Utrecht, vreselijk 8)7 https://www.google.nl/map...,114m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Eigenlijk zou je alleen al voor dit soort situaties een dashcam moeten hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door Mick1990 op 01-03-2017 11:38 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 18-11 14:29
Situatie 1 is hier de juiste. Echter, door het ontbreken van belijning in de bocht maakt de wegbeheerder het er niet eenvoudiger op. Maar... Op het kruisvlak komt pas de meest linker rijstrook erbij en na het kruisvlak komt de meest rechter erbij.

Wegbeheerder heeft wel meer missers gemaakt. Bestaande strepen op het kruisvlak van een blijkbaar oude inrichting, Pijl voor dwangrechtdoor voordat je de rijstrook naar rechtsaf erbij hebt (dus kan je, strikt volgens de regels, niet rechtsaf, want je moet de richting die de pijl aangeeft volgen).

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mick1990 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:36:
De bovenste situatie 1 is de enige juiste. In het algemeen zou je kunnen stellen dat als je van twee banen afslaat op een vierbaansweg dat van die vierbaansweg de twee linkerrijstroken zijn voor het verkeer dat afslaat op de linkerrijbaan en de twee rechterrijstrook voor het verkeer dat afslaat op de rechterrijbaan (waarvan in dit geval één rijbaan een verdrijvingsvlak heeft).

Precies dezelfde situatie kom ik elke dag weer tegen in Amsterdam, bij de oprit van de Coentunnel:

[afbeelding]

Ik (groene lijn) word bijna elke dag wel afgesneden door verkeer van de oranje lijn. Als de eerste auto tijdens het afslaan al verkeerd de bocht neemt en op mijn baan terecht komt, dan volgt de rest natuurlijk ook.

Net als die driebaansrotonde in Utrecht, vreselijk 8)7 https://www.google.nl/map...,114m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Eigenlijk zou je alleen al voor dit soort situaties een dashcam moeten hebben...
Ruimte laten is niet afsnijden, dat denken sommige mensen maar is het helaas niet. En dit creert agressie en daardoor rijdt men 1mm op elkaar op de snelweg omdat er niemand tussen mag. Ik heb mezelf die drukte allemaal opgegeven en hou mijn afstand. Wil je ervoor komt u maar.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01
Marc Rademaker schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:48:
Grappig dat je dit schrijft. De afslag richting Centrum Utrecht of richting de Meern / Leidsche Rijn bij Utrecht is bijna identiek, maar dan nog erger. Sta je rechts, dan kom je automatisch op de meest rechterbaan uit, richting Leidsche Rijn. Maar, sommige mensen die rechts staan schuiven zonder pardon 2-3 banen op naar links. Daar heb ik ook al een aantal keer voor moeten remmen.

Ik zou zeggen dat het principe van voorsorteren geldt. En als iemand van baan verwisselt, dat een speciale manoeuvre is. Als ze jou daarbij raken terwijl jij in jouw baan blijft, zijn zij, en niet jij, schuldig.
Daar ga je ook van 2 naar 6-8 rijstroken o.i.d. waarbij vrij laat aangegeven wordt welke kant welke weg opgaat. Vooral tricky als je het niet kent (bv veel Jaarbeursgangers die aan de westkant Utrecht weer verlaten).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
sugarlee89 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:44:
[...]

Ruimte laten is niet afsnijden
Ik ben in de afbeelding van mijn vorige post al regelmatig in de berm beland omdat het verkeer van de oranje lijn tijdens het afslaan verkeerd stuurt en doodleuk mijn baan (groene lijn). Snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met dat dit geen afsnijden is. :P

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voor mijn gevoel is situatie 1 de meest juiste, maar aangezien er direct erna 2 rijbanen naar links zijn kan ik me voorstellen dat mensen in de oranje lijn vinden dat zij op de groene lijn uit situatie 1 uit mogen komen omdat zij vinden dat de mensen van de oranje lijn altijd op de groene lijn uit situatie 2 uit moeten komen (onder het motto "je zit toch op de linker baan??")
Zo van bovenaf gezien zou ik, juist omdat je daarna vrij kort de tijd hebt om eventueel te wisselen van baan, als groene lijn altijd de lijn uit situatie 2 nemen om daarmee de mensen met de oranje lijn zo veel mogelijk ruimte te geven om te kiezen wat ze willen. Ik kan me dus levendig voorstellen dat situatie 2 voor veel mensen 'vanzelfsprekend' is.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 07:36
Als je van rijbaan wijzigt dan hebben de andere weggebruikers voorrang. In een bocht geldt dit ook, dus mag je niet zomaar van de uiterst rechtse baan naar de 2e baan veranderen zonder voorrang te verlenen.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Het lijkt me dat de oranje lijn niets te zoeken heeft op de middelste baan. Dit is ook duidelijk als je kijkt hoe men aanrijdt vanaf het rechtdoorgaan: de rechterbaan blijft rechts, de linkerbaan splitst op. Dat geven de wegmarkeringen (zowel de strepen als de pijlen op het wegdek voor het voorsorteren) aan.

De oplossing lijkt me overigens redelijk te overzien: een doorgetrokken streep naast de twee banen linksaf, en voor het kruispunt wegmarkeringen en een bord dat je al moet kiezen. Wil je op het tweede kruispunt rechtsaf of rechtdoor, dan moet je voor het eerste kruispunt in de rechterbaan, en wil je naar links, dan sorteer je voor op de linkerbaan.

... en dan denk ik ook al te weten waarom mensen het toch doen: er zal wel veel meer verkeer zijn dat door wil stromen naar de groene lijn. En dan is een paar plekken naar voren schuiven op de rechterstrook gunstiger (voor je eigen positie, maar mogelijk ook voor de doorstroming als geheel.)

Als het echt gevaarlijk is, is het iets om de wegbeheerder op te wijzen. (Maar eventueel met mogelijke gevolg dat je langer moet wachten op de kruising. Als de wegbeheerder situatie 2 zou willen creeren, zou ik niet zo goed weten hoe je dat begrijpelijk aan zou moeten geven.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:31
Eens met het (meeste) voorgaande: situatie 1.

Wie links af wil slaan, moet bij het stoplicht links staan, zodat die uitkomt op de middelste baan. Wie rechtdoor of rechtsaf wilt moet rechts staan en op de rechter baan uitkomen.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Localerik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01-2019
Er gaan twee rijstroken naar rechts en daarna twee stroken naar links.

Als je links begint en je komt uit op de rechterbaan dan snij je de ideale lijn af en ben jij dus “fout”

(Het lijkt erop dat verreweg het meeste verkeer, na de bocht naar rechts, links af wil / gaat, dit betekend dat als je links af wilt en je staat op links voorgesorteerd je de meest linkse baan kiest zodat mensen op de rechterbaan die ook links willen de rechter baan voor linksaf kunnen gebruiken.)

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:13
Als je van "onder" op de foto de kruising oprijdt, is de situatie veel duidelijker. Ook twee banen, maar duidelijke pijlen op het wegdek. De linkerbaan is voor "straks" linksaf, de rechterbaan is voor "straks" rechtdoor of rechtsaf. Niemand die daar rechts rijdt, zal er van uit gaan dat hij ''blind' naar links kan omdat degene naast hem de meest linkerbaan zal pakken.

Het lijkt logisch om dezelfde verdeling ook te gebruiken voor degenen die van "rechts" op de foto komen. Alleen krijg je daar geen pijlen op het wegdek die die verdeling aangeven, omdat je eerst beide naar rechts moet. Ik kan geen pijlen verzinnen die dat duidelijk aangeven en snel genoeg te begrijpen zijn voor automobilisten.

Met een bord naast/boven de weg zou dat natuurlijk wel lukken, daar kun je veel meer op kwijt.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Blijf op je baan (meest rechter naar meest rechter, een ernaast dus een ernaast), en als je daarna nog wilt wisselen is dat zoals je het normaal zou doen. Echter begrijp ik als mensen het niet goed snappen, zeker als ze er niet vaak komen - defensief rijden lijkt me dan de juiste keuze. Misschien contact opnemen met wegbeheerder met de vraag de belijning te vernieuwen?

In Dordrecht hebben ze ook een aantal rampen rotondes aangelegd, wel met belijning maar dan op een manier dat je je afvraagt hoe ze het verzonnen hebben. Krijg je vergelijkbare situaties :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

De uitdaging met de twee geschetste situaties is dat beiden relatief extreme stress kunnen veroorzaken.

Mijn uitgangspunt is altijd: Als ik op de meest linkse baan start, kom ik op de meest linkse baan uit; start ik op de meest rechtse baan dan kom ik op de meest rechtse baan uit. Dit geeft beide banen de mogelijkheid om naar het midden uit te wijken zonder dat iemand daar (snel) last van heeft.

Ofwel: Waarom niet schets 2 pakken maar de oranje pijl op de midelste baan weg halen? Als je dan links staat heeft rechts alsnog de optie om ook linksaf te slaan, zonder dat jij daar last van hebt.

Uiteindelijk is hier vooral één ding belangrijk: Opletten, ruimte geven, gunnen. Oh, wacht, dat zijn 3 dingen.....

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Tweekzor schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 07:37:
Hey tweakers,

Ik kom regelmatig onderweg naar huis een (bijna) vervelende situatie tegen. Bij het afslaan naar rechts op een kruising met stoplicht zijn 2 banen beschikbaar. Ook na het afslaan gaat het nog kort om 2 banen maar dit verbreedt snel naar een 4-baans kruising. Nou zijn er redelijk wat mensen die bij het rechts afslaan op de kruising direct naar de 1-na-linkse baan gaan terwijl ze van de meest rechtse baan af komen. Hoe zien jullie deze situatie?

[afbeelding]
Situatie 1 is hoe ik zou verwachten dat gereden moet worden: de rechtse baan blijft ook na het afslaan op de rechtse baan. Aan de strepen op de weg is in mijn ogen duidelijk te zien dat de linkse baan overgaat in de middelste baan, en niet aan de meest linkse na het afslaan naar rechts.

[afbeelding]
Dit is de situatie hoe veel andere bestuurders rijden en waarvoor ik al meer dan eens op de rem heb moeten staan. Na het afslaan vanaf de rechtse baan gaan ze direct door naar de middelste baan, vaak zonder te kijken.Gelukkig was me dit al eerder opgevallen en ben ik altijd extra alert als er iemand op de rechtse baan naast me staat.

Uiteraard is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen en kun je een ongeluk beter voorkomen, maar ik was benieuwd of mijn inschatting van de situatie correct is. :)
Volgens mij is de 2e situatie toch "zoals het hoort" aangezien we rechts rijden. 2e rijbaan zou ook op de 2e rijbaan van rechts uit moeten komen na de bocht tenzij belijning anders aangeeft. (Hoewel de belijning superkut is en dat ook niet echt veel duidelijk maakt :X ) 2e instantie zou ik toch voor de eerste optie gaan, het is alleen erg onduidelijk :X

Als je de coentunnel-oprit situatie bekijkt geeft de belijning aan dat je uit zou moeten komen op de middelste 2 rijstroken van de transformatorweg

In de praktijk is dit alleen een rot situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 02-03-2017 10:19 ]

• Tweekzor
Duidelijke antwoorden in ieder geval, de meesten zijn het er wel over eens dat situatie 1 regeltechnisch gezien juist is. Maar omdat niet alles in regels is vast te leggen en om ongelukken te voorkomen is het sociaal om toch naar de meest linkse baan te gaan als je links staat voorgesorteerd. Ik zal uitzoeken hoe ik contact kan leggen met de wegbeheerder en het probleem aankaarten. :)
Pagina: 1