Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnlikeZero
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-03-2023
Mijn vraag
...Ik snap niet waarom ik geen 4K films kan afspelen op mijn computer.
Geluid loopt soepel, maar het beeld hapert.
Taakbeheer geeft aan dat de processor op 100% schiet tijdens het afspelen.
Andere films op 1080p en bitrates tot 8MB/s worden vloeiend weergeven. Hierbij draait de CPU <30% met multitasking.
YouTube 4K streaming loopt wel soepel.

Heeft iemand suggesties of een oplossing?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Systeem:
  • AMD A8-6600K @ 3.9GHz
  • Gigabyte GeForce 740GT GDDR5 @ 2GB
  • 8GB DDR3 RAM
  • WD Green SSD 120GB
  • Philips 49PUS6101 4K televisie
Software:
  • Recent geinstalleerde Windows 10 Professional
  • Nieuwste versies van VLC Player, Kody en SM Player
  • Alle drivers zijn up-to-date
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Bij verschillende mediaspelers de zelfde problemen
  • In VLC heb ik verschillende instellingen getest m.b.t.: hardware acceleratie, codecs, cache-buffer enzovoorts
  • Veel van de instellingen zijn gedaan op basis van wat er te vinden is met Google
  • Nieuwe HDMI 1.4 kabel gekocht
Wat ik nog wil proberen:
  • Andere HDMI ingang op de televisie en televisie-instellingen controleren
  • Ubuntu live disk, als die het goed afspeelt is het probleem softwarematig
Ik hoop dat dit voldoende gegevens zijn.
Alvast bedankt!

Update: Inmiddels opgelost. De pc hardware ondersteunt geen HEVC.

Beste antwoord (via UnlikeZero op 22-04-2018 15:49)

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-09 14:22
Zoals aangegeven hebben jouw CPU en GPU geen hardwareondersteuning voor HEVC. Je ziet dus ook dat de CPU op 100% staat. Bij sommige films kan hij het misschien net redden en bij anderen net niet. Als je dit op wilt lossen zul je toch echt moeten investeren in wat andere hardware waarbij het GPU gedeelte wel ondersteuning heeft voor HEVC of een zware CPU die het aan kan, maar dat laatste is niet zo handig.

[ Voor 9% gewijzigd door buzzbuzz68 op 02-03-2017 08:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat zeggen de media spelers in de logs als je afspeelt? Want je hebt bij VLC wel zitten kijken naar hardware acceleratie, maar dan moet je het ook wel werkend hebben. Je browser werkt er blijkbaar wel mee, dus controleer even wat VLC, Kodi en SMPlayer doen. Als het goed is, wordt er met SMPlayer ook de command line versie mplayer meegeleverd. Die kan je vanuit een command prompt openen met het pad naar de video, dan zie je in het command venster uitvoer over wat het doet, o.a. of en wat voor hardware acceleratie het wil gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Welke codec zijn je 4k films? Als het hevc is, dan moet je pc wel wel power hebben. Aangezien hardware decoding niet supported is op die cpu of gpu.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnlikeZero
Hero of Time schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 07:55:
Wat zeggen de media spelers in de logs als je afspeelt? Want je hebt bij VLC wel zitten kijken naar hardware acceleratie, maar dan moet je het ook wel werkend hebben. Je browser werkt er blijkbaar wel mee, dus controleer even wat VLC, Kodi en SMPlayer doen. Als het goed is, wordt er met SMPlayer ook de command line versie mplayer meegeleverd. Die kan je vanuit een command prompt openen met het pad naar de video, dan zie je in het command venster uitvoer over wat het doet, o.a. of en wat voor hardware acceleratie het wil gebruiken.
VLC Messages:
"vcodec error: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)"

Die melding wordt continu herhaald.
Verbosity op level 2 geeft alleen extra waarschuwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnlikeZero
azz_kikr schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:41:
Welke codec zijn je 4k films? Als het hevc is, dan moet je pc wel wel power hebben. Aangezien hardware decoding niet supported is op die cpu of gpu.
HEVC kijk ik regelmatig, nooit met problemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-09 14:22
Zoals aangegeven hebben jouw CPU en GPU geen hardwareondersteuning voor HEVC. Je ziet dus ook dat de CPU op 100% staat. Bij sommige films kan hij het misschien net redden en bij anderen net niet. Als je dit op wilt lossen zul je toch echt moeten investeren in wat andere hardware waarbij het GPU gedeelte wel ondersteuning heeft voor HEVC of een zware CPU die het aan kan, maar dat laatste is niet zo handig.

[ Voor 9% gewijzigd door buzzbuzz68 op 02-03-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-09 09:07
Misschien kun je nog proberen (als het mogelijk is) je buffer grootte iets te vergroten, dan kun je de wat zwaardere transcoding stukken opvangen met de wat lichtere?

Niet dat het hier aan ligt, maar met een HDMI 1.4 kabel kun je toch sowieso maar 30 fps halen op 4k?

Tevens spelen die philips tv's een groot aantal codecs van zichzelf af, al geprobeerd vanaf je tv het bestand te openen?

[ Voor 18% gewijzigd door 1990Maikel op 02-03-2017 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
TS heeft echter helemaal niet gezegd wat de codec is, enkel geroepen dat H.265 'werkt'.

Handig om hier even de output van iets als MediaInfo te posten, dan weten we tenminste waar 't over gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Een hevc filmpje van 500mb met een bitrate van 700k zoals je zoveel releases kan vinden is niet hetzelfde als een 4k hevc @ 60/120Mbit.

Als jouw cpu gewoon op 100% draait, is die gewoon te zwak en zal je moeten investeren in hardware zoals 950/960 of nieuwer ( geen 970/980) voor 4k vlot af te spelen.

Of je koopt een 4k mediaspelertje van 50 euro zoals odroid of andere chinabox en werkt ook.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

idd. er is een groot verschil tussen 8bits hevc op lage bitrate en 10bits hevc op hoge bitrare.

mijn nuc met n3700 speelt prima 8bits hevc op lage bitrates af. Maar kan echt geen 70gb film (10bits hev 128mbps) afspelen. Daarvoor moet je hardware hebben die dit hardwarematig kan decoderen.
Voor nieuwe systemen zijn dat bv de kabylake cpu's. Of idd kijken naar een nieuwe VGA kaart.

Of een 4k android speler. (waarbij je wel even moet kijken naar de HDMI versie en HDCP als je ook netflix op 4k wilt afspelen )

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnlikeZero
Inderdaad, de hardware is het probleem.
M'n televisie ondersteunt HEVC en deze speelt de films probleemloos af via een USB stick.

Ik verbaas me er wel over, maar ik ben blij een oplossing te hebben gevonden.

Hartelijk bedankt!
Pagina: 1