Toon posts:

ThinkPad T430 upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:09
Hallo! Ik heb ruim 2 jaar terug een tweedehands ThinkPad T430 gekocht voor een hele nette prijs. In de tussentijd de obvious zaken geupgrade, er zit nu 16G ram, 240G ssd, en 2TB harddisk. Verder is het een superfijne laptop waar ik tot vandaag superveel mee gedaan heb. Ik draai vooral Linux, maar soms ook vm's met Windows of Android of whatever OS ik tegenkom. Soms meerdere tegelijk. Ik kloot aan random softwareprojecten (inclusief dingen die een eeuwigheid duren om te compilen, maar lang niet dagelijks), speel soms games (vooral oudere titels op medium/lage settings, de igp is prima hiervoor), soms maak ik video's (ik heb geen haast bij het encoden, maar het valt toch altijd best mee), en als ik aan het researchen ben heb ik al snel tientallen browsertabs open (dus daar gaat al dat ram heen!), etc.

Het fijnste aan de laptop vind ik het toetsenbord en trackpoint en de bouwkwaliteit. Ik heb hem wel eens uit mijn handen op een ruw asfalt fietspad laten vallen, en de enige schade was een klein stukje plastic. Dit is inmiddels meer dan een jaar geleden.

Sinds een maand of twee is een dele van mijn scherm een beetje stuk. Als het scherm net in de verkeerde positie zit, dan verschijnen er felle groene of donkerrode strepen over de eenderde (rechts) van mijn scherm. Dit is tijdelijk te fiksen door op de juiste plek te duwen of te flexen. Maar de afgelopen weken wordt het wel steeds geleidelijk heftiger en vervelender.

De obvious oplossing is het scherm vervangen. Het is tenslotte een ThinkPad, die heb je in 5 minuten uit elkaar geschroefd, toch?

Dat is wel zo, maar juist het scherm is het deel van de laptop wat het meest tegenvalt. Het is een 1600x900 TN-paneel met matige helderheid, matige kijkhoeken, matig contract, etc. Sowieso is het hele apparaat inmiddels 5 jaar oud. Ik heb weinig zin om pakweg €100 te investeren in een zeer matig scherm voor een laptop die niet ver van het einde van z'n levensduur meer kan zijn.

Een beter scherm is met heel veel moeite voor een flinke meerprijs te vinden, maar dat is het dus nog minder waard. In de meeste gevallen heb je dan een LVDS -> eDP converter nodig. Die waren best okay te krijgen toen de overgang tussen die twee gaande was, maar inmiddels is dat flink lastiger en duurder. Er is ook nog en LVDS-paneel van de allereerste X1 Carbon te krijgen die wel zou werken, maar die zijn ook niet goedkoop. Sowieso zit ik minimaal €100 te investeren in een laptop die al 5 jaar oud is, en eindig ik nog steeds met slechts 1600x900...

Nu lijkt het ineens aantrekkelijk gewoon een nieuwe laptop te kopen. Even heel snel mijn eisen op een rij:
  • De bouwkwaliteit moet vergelijkbaar (of beter) zijn dan ik nu al heb
  • Er moet een invoermethode op zitten als alternatief voor het tocuhpad
Basically moet het dus wel een ThinkPad worden. Verder:
  • Het moet qua specs (vooral ram) geen downgrade zijn tov wat ik al heb
  • Geen dedicated video (ik voorspel een ramp qua drivers op linux, geen zin in)
  • Zowel nieuw als tweedehands zijn een optie
Wat is je budget?
Goeie vraag. In principe wil ik best veel geld neerleggen voor een goede laptop die z'n geld waard is. Maar dan moet die er wel zijn. Voor een laptop die dezelfde specs heeft als ik nu al heb (op het scherm en een iets nieuwere cpu na) wil ik liever niet meer dan €900 nieuw of €450 tweedehands betalen.

Sommige iets oudere laptops hebben 4gb ram op het moederbord gesoldeerd en maar 1 vrij slot, en komen dan uit op een maximum van die 4gb plus 8gb ernaast. Die vallen sowieso af dus.

Andere laptops zijn ruim genoeg van binnen om wel 2 slots te hebben. Vaak zitten die gevuld met zoiets als 2x4 of 1x8. Upgraden naar 2x8 of 1x16 kost al snel bijna €100. Hierin ontlopen de kosten voor zelf doen en door lenovo laten doen (bij het bestellen van een nieuwe ThinkPad) elkaar nieteens veel eigenlijk.

In deze categorie is de T460p de voor de hand liggende keuze. de basisconfig hiervan is €1155. Hiervoor krijg je 4G ram. Ik had in 2011 al een laptop met 4G ram voor €499! Ga weg ofzo!. Dit is het punt waarop het niet leuk meer is en ik voor €1300 ofzo een laptop geconfigureerd heb met een iets beter scherm en een iets nieuwere cpu en exact dezelfde ram en storage die ik al heb 9weliswaar ddr4 ipv ddr3, maar dat is de €100 extra niet waard).

Tweedehands is het aanbod enorm mager. Dit was twee jaarterug ook zo, maar het lijkt nu nog slechter. Op ebay staat best veel, maar de bulk ervan is in de VS en levert niet hierheen. Op marktplaats staat sowieso bijzonder weinig. De meeste laptops die je wel vind op marktplaats (en ook een paar van de refurbished ex-lease winkels) zijn de wat oudere thinkpads, inclusief exact degene die ik al heb en ouder. Dat schiet gewoon niet op.

tl;dr ik zit met mijn handen in het haar qua laptops. Ik vind dat de laptopmarkt in zijn geheel zuigt, maar ik heb alsnog een nieuwe nodig eigenlijk. Hoe nu verder? Alle suggesties zijn welkom! (maar lees alstjeblieft de hele post voordat je een laptop voorstelt die ik weken terug al heb afgeschoten)

Excuses als dit een beetje leest als een rant.

[Voor 5% gewijzigd door Peetz0r op 01-03-2017 02:23]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Peetz0r schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 02:12:
(maar lees alstjeblieft de hele post voordat je een laptop voorstelt die ik weken terug al heb afgeschoten)
Je schiet echter niets af. Welke heb je dan zelf bekeken en waarom voldoen ze niet? Als jij niet specificeert welke je al afgeschoten hebt, dan kunnen wij niet weten welke dat zijn.

De LAA topicstarts komen met een template, gebruik die dan :)

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik heb weinig zin om pakweg €100 te investeren in een zeer matig scherm voor een laptop die niet ver van het einde van z'n levensduur meer kan zijn.
Die 100e kun je natuurlijk ook relativeren. Op een compleet nieuwe laptop schrijf je namelijk minstens 100e af in het eerste jaar.

De rest van de laptop kan in theorie nog minstens een jaar mee. De accu zal hooguit wat minder zijn.
Je zou dus ook kunnen stellen dat je voor slechts 100e nog een vol jaar van deze laptop kunt genieten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Peetz0r
gambieter schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 02:21:
[...]

Je schiet echter niets af. Welke heb je dan zelf bekeken en waarom voldoen ze niet? Als jij niet specificeert welke je al afgeschoten hebt, dan kunnen wij niet weten welke dat zijn.

De LAA topicstarts komen met een template, gebruik die dan :)
Wat ik afschiet:
  • Alles dat niet twee geheugensloten heeft omdat er 4gb gesoldeerd zit op het moederbord
  • Impliciet dus de T460 en T460s vanwege de geheugensloten, tenzij er een variant blijkt te bestaan die wel twee echte geheugensloten heeft
  • Elke laptop met enkel een touchpad als pointing device
  • Alles dat qua hoeveelheid ram en andere specs bijna hetzelfde is al wat ik al heb, maar wel duurder is dan €900 (alhoewel ik flexibel wil zijn wua prijs, maar €1300 gaat echt te ver).
  • Specifiek de T460p, tenzij die ergens anders goedkoper te vinden is
  • (tweedehands) alles dat niet leverbaar is in NL
  • (tweedehands) alles dat ouder of hetzelfde is als de T430 die ik al heb
Ik heb de template gelezen, en de vragen die ik relevant vind verwerkt in mijn post. Merkvoorkeur is niet te missen. Budget ook niet. Lijstje eisen ook niet eigenlijk. Maar omdat je het zo lief vraagt zal ik em letterlijk overnemen en invullen...
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Zie eerste alinea in de startpost. tl;dr alles behalve games. Vooral geheugen volgooien met random meuk.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Zie hierboven. Als iemand een ideale laptop aan weet te wijzen die alles heeft wat ik niet nu maar de komende 5 jaar nodig heb mag hij best €2000 kosten, maar dat lijkt niet te bestaan. Voor een laptop die me een kleine "generatie-upgrade" biedt tov wat ik al heb ga ik niet meer dan rond de €900 betalen, want dat is gewoon geld verbranden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ik ben het niet eens met de toelichting. Ja, ik wil mijn laptop vaak meenemen. Letterlijk elke dag. Nee, ik wil niet een ultrabook. Het zal me een worst wezen of mijn laptop nou 500 gram of 5kg weegt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
De trackpoint van de ThinkPad vind ik supertof. Ik kan eigenlijk niet zonder. Ik hoef niet per se een ThinkPad, maar er zijn enorm weinig opties erbuiten.

Switchie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 02:29:
[...]

Die 100e kun je natuurlijk ook relativeren. Op een compleet nieuwe laptop schrijf je namelijk minstens 100e af in het eerste jaar.

De rest van de laptop kan in theorie nog minstens een jaar mee. De accu zal hooguit wat minder zijn.
Je zou dus ook kunnen stellen dat je voor slechts 100e nog een vol jaar van deze laptop kunt genieten.
Het vervangen van het scherm en dan zo lang mogelijk doorgaan met deze laptop wil ik niet uitsluiten, maar ik vraag me af of ik nog kan genieten van mijn laptop als ik een nieuwe kopie van hetzelfde matige scherm erin stop. Ik twijfel er enorm aan of ik dat de moeite waard vind. Ik heb gewoon geld om een nieuwe te kopen, en dat mag best na 2,5 jaar een tweedehands laptop intensief gebruiken. Maar ik heb geen zin om een 3x tot 4x zo groot bedrag in een laptop te investeren als ik verwacht dat hij op z'n best even lang mee gaat, omdat ik nu al vaak zat 16G ram vol krijg, en dat over 2 jaar gewoon weinig is.

[Voor 14% gewijzigd door Peetz0r op 01-03-2017 02:41]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Peetz0r schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 02:36:
[...]

Wat ik afschiet:
  • Alles dat niet twee geheugensloten heeft omdat er 4gb gesoldeerd zit op het moederbord
  • Impliciet dus de T460 en T460s vanwege de geheugensloten, tenzij er een variant blijkt te bestaan die wel twee echte geheugensloten heeft
  • Elke laptop met enkel een touchpad als pointing device
  • Alles dat qua hoeveelheid ram en andere specs bijna hetzelfde is al wat ik al heb, maar wel duurder is dan €900 (alhoewel ik flexibel wil zijn wua prijs, maar €1300 gaat echt te ver).
  • Specifiek de T460p, tenzij die ergens anders goedkoper te vinden is
  • (tweedehands) alles dat niet leverbaar is in NL
  • (tweedehands) alles dat ouder of hetzelfde is als de T430 die ik al heb
Maar nu schiet je dus alles af, behalve het scherm. Laat dit nu jouw enige probleem zijn met je huidige laptop.
Verder lijkt je huidige laptop namelijk goed te bevallen en zoek je een soort replica, enkel met beter scherm.
Vraag me oprecht af of je op dit gebied een significante verbetering kunt vinden binnen dit budget.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Peetz0r
Switchie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 02:55:
[...]

Maar nu schiet je dus alles af, behalve het scherm. Laat dit nu jouw enige probleem zijn met je huidige laptop.
Verder lijkt je huidige laptop namelijk goed te bevallen en zoek je een soort replica, enkel met beter scherm.
Vraag me oprecht af of je op dit gebied een significante verbetering kunt vinden binnen dit budget.
Hey liefst zoek ik inderdaad een logische opvolger van mijn T430. Als ik die daadwerkelijk gevonden zou hebben, zou ik hem inmiddels besteld hebben ipv dit topic openen. Gezien dit topic bestaat heb ik nog niks gevonden. Suggesties welkom...

Ik zie dat ik niet de enige ben met dit probleem: YouTube: Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 3 - Premium, Lightweight Business Ultr...

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:03
Ik weet niet waar je woont maar heb je geen winkels in de buurt die refurbished business notebooks verkopen? Kan je daar eens rondzien dat er iets tussenzit dat je bevalt. De thinkpads zijn niet de enige met zon toetsenbordtepel trouwens, de andere grote merken als HP en Dell hebben dat ook op hun businesslijnen.

• Peetz0r
SemperEgo schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:19:
Ik weet niet waar je woont maar heb je geen winkels in de buurt die refurbished business notebooks verkopen? Kan je daar eens rondzien dat er iets tussenzit dat je bevalt. De thinkpads zijn niet de enige met zon toetsenbordtepel trouwens, de andere grote merken als HP en Dell hebben dat ook op hun businesslijnen.
Ik wil best heel nederland rondrijden om zo'n winkel te vinden, maar ik woon in Den Haag ;)

Ik weet dat sommige andere zakelijke laptops zo'n ding hebben, maar dat zijn er steeds minder en op o.a. de site van dell heb ik het heel lastig kunnen vinden. Maar ik zal nog eens beter kijken.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Let wel op dat de "TrackPoint" van HP, Toshiba en Dell vaak anders aanvoelt en vaak ook geen middelste knop heeft voor scrollen. Er is maar één fabrikant die de TrackPoint consistent houdt en dat is Lenovo. Ik denk dat je het dan ook bij Lenovo moet zoeken voor een opvolger. ;)

Ik zou toch eBay in de gaten houden, vaak ben je daar voor een nieuwe ThinkPad goedkoper uit (all-in dus, met invoer en verzending) dan een nieuwe op lenovo.nl. En de on-site garantie is toch wereldwijd dus dat zal ook geen problemen geven.

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
Ik heb een Elitebook 840 G3 (i5, 256 gb ssd, 8 gb, full HD) aangeschaft, nieuw incl 3 jr garantie voor €730. Niets voor jou?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peetz0r
Ik heb op mijn werk toevallig (ja, ik werk in het weekend) gisteren een HP ZBook 14 kunnen gebruiken. De bouwkwaliteit bevalt mij enorm en ook de TouchStyk kan ik prima mee overweg. Een knop voor scrollen in het midden ontbreekt inderdaad, maar je kan de rechterknop (op linux) of beide knoppen tegelijk (op windows) configureren om die functie te vervullen (na een instelbare vertraging zodat gewoon rechtsklikken blijft werken).

Die laptop is een eerste generatie ZBook 14 van inmiddels bijna 3 jaar oud met slechts 8gb ram, maar er zijn een tweede en derde generatie die best redelijk te vinden zijn op marktplaats. In ieder geval beter dan de nieuwere thinkpads. En deze support ook nog eens 32gb of 64gb ram voor toffe upgrades in de toekomst.

Ze zijn wel duur, tweedehands zelfs nog tussen de €1000 en €1500 maar ik denk at ik het dat wel waard vind.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik ben zelf in het bezit van een 15" G3 en die bevalt inderdaad prima. Zeer snel en degelijk gebouwd. Ik heb een normale i7 6700HQ met 32GB Ram. Er is plaats voor 2 nvme M.2 SSD's(die ik ook benut) + een 2,5" Sata bay waarvan het kabeltje is meegeleverd in de doos. Het is een werkpaard en dus wat zwaar en de fans hoor je zo nu en dan best blazen. Al is het met de laatste bios en andere updates onwijs verbeterd. In gewoon gebruik>iets in office tikken of een beetje browsen op tweakers is hij gewoon stil.

Ja, het kost wat maar dan krijg je er ook zeker iets voor terug. Ik zag het ook als een investering al was hij goedkoper dan een 15" MBP met veel meer mogelijkheden. Er zijn vele verschillende versies. Enige wat aan de MBP beter is is het scherm. Dat van mij is maar een fullhd mat scherm. Maar je kunt ook andere hoge resolutie schermen krijgen.

Beste laptop die ik tot op heden heb gehad :) Van de Ultrabook versie is al een G4 beschikbaar. Die moet het echter wel doen met maar een dual core.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Peetz0r
Inmiddels de ZBook 15 G3 gekocht
  • i7 6700HQ
  • 32GB ddr4
  • 512GB ssd
  • Nvidia Quadro M2000M (geen idee wat ik ermee moet maar cool!)
  • TouchStyk met 3 knoppen!
Ik heb uiteindelijk €1300 betaald bij http://usedproductsdelft.nl. Veel geld voor een tweedehands laptop, maar ik denk dat hij het beter waard is dan elke nieuwe en tweedehands ThinkPad die ik de afgelopen dagen gezien heb.

[Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 08-03-2017 17:54]

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Dat is zeker niet duur voor zo een laptop! Mooie koopt moet ik zeggen. De nieuwprijs van zo iets ligt ver tegen de 3k dus..

En met die Quadro sja, je kunt eens een spelletje opstarten ;)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee