Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vraagje omtrent wifi uitbreiding in huis

Pagina: 1
Acties:

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:07
hey mede Tweakers.

wij hebben hier all in van ziggo, maar nu hebben wij boven en op zolder amper tot geen goede verbinding via wifi.

nu wil ik dit toch gaan aanpakken om ook daar wifi te hebben. Wat is het slimste om te doen? ik heb op zolder bij de pc's een simpele switch zitten zonder wifi om meerdere pc's van internet te voorzien. Als ik deze er tussen uit haal en daar een access point met wifi tussen zet kan ik dat AP koppelen met het huidige ziggo wifi kanaal?

of is het toch slimmer om een wifi repeater aan te schaffen?

en als ik een AP of repeater het zelfde ssid geef als mijn ziggo, switcht een apparaat dan automatisch naar het sterkste signaal of moet ik dat dan nog handmatig doen?

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Die switch kan er tussen uit als je een Accesspoint koopt met extra poorten (met ingebouwde switch)

Als je toch al een kabel boven hebt, ga dan voor een accesspoint niet voor een repeater.

Zelfde SSID en zelfde wachtwoord gebruiken. Apparaten kiezen dan zelf de beste

Het "WiFi Punt" van Ziggo en de "WiFi versterker" van KPN zijn in dit geval denk ik de uitkomst. Deze apparaten zijn heel goed voor de prijs en hebben een ingebouwde switch.
Als je meer kwaliteit wilt ga je richting in de 100€ naar de UniFi AC Lite en Pro of de Netgear WAC120

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobinF schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 07:33:
Die switch kan er tussen uit als je een Accesspoint koopt met extra poorten (met ingebouwde switch)

Als je toch al een kabel boven hebt, ga dan voor een accesspoint niet voor een repeater.
Eens. Als je een prima bedrade verbinding met de router hebt is het waanzin om toch voor een tragere, minder betrouwbare draadloze backhaul te kiezen. AP is de way to go.
Zelfde SSID en zelfde wachtwoord gebruiken. Apparaten kiezen dan zelf de beste
Vergeet niet om ook security (WPA2-only) en encryption (CCMP/AES-only) ook zelfde te zetten, anders gaan ze alsnog niet roamen.
Het "WiFi Punt" van Ziggo en de "WiFi versterker" van KPN zijn in dit geval denk ik de uitkomst. Deze apparaten zijn heel goed voor de prijs en hebben een ingebouwde switch.
Als je meer kwaliteit wilt ga je richting in de 100€ naar de UniFi AC Lite en Pro of de Netgear WAC120
Eens mbt de eerste twee, maar niet dat de laatste twee meer "kwaliteit" bieden. De UniFi AC Lite en WAC120 beiden maar 2x2 MiMo WiFi, terwijl de apparaten van Ziggo en KPN 3x3 bieden. Verder mist de WAC120 DFS, waardoor het maar vier van de 19 5GHz-kanalen kan gebruiken (heeft de Ziggo AP met default firmware trouwens ook last van, maar daar kun je alternatieve firmware flashen die wel DFS kan).

Ik zou eerlijk gezegd geen enkele reden kunnen noemen om liever voor de WAC120 te gaan, UniFi AC Lite en Pro kunnen wel meerwaarde bieden doordat WiFi daarmee centraal je WiFi gemanaged kan worden - maar alleen als alle AP's van UniFi zijn. Dus dan moet je beneden ook vervangen met een UniFI, en om zelfde performance te halen als apparaat van KPN of Ziggo moet je de AC Pro nemen, van ~ EUR 160/stuk. En daar dus minimaal twee van om meerwaarde te hebben.

Maw, neem voor EUR 50 of 60 een KPN/Ziggo AP, of betaal minstens EUR 320 voor meerwaarde. Er is bijzonder weinig reden om ergens daartussen te gaan zitten.

Oslik blyat! Oslik!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ik zou zelf ook geen reden hebben om voor de WAC te kiezen, maar er zijn genoeg mensen die denken dat Netgear hun apparatuur beter is dan de apparaten die KPN/Ziggo verkoopt.

Als je meerdere APs hebt en het zijn allemaal Unifi's dan gaat, naar mijn idee, het overschakelen makkelijker. Of dit door de recentelijke toevoeging van 802.11k en r is, of gewoon m'n gevoel is weet ik niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobinF schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:19:
Ik zou zelf ook geen reden hebben om voor de WAC te kiezen, maar er zijn genoeg mensen die denken dat Netgear hun apparatuur beter is dan de apparaten die KPN/Ziggo verkoopt.
Het zijn allemaal maar vendors die een etiket plakken op spullen die in grote fabrieken, doorgaans in de buurt van Shenzhen gemaakt worden.

KPN's AP is van Arcadyan (waar trouwens ook veel Asus spul vandaan komt)
Ziggo's AP is van TP Link (eigen fabrieken, ook in Shenzhen)
Netgear WAC120 is van Delta (voor de afwisseling uit Taipei, niet Shenzhen)
Ubiquiti's spul lijken ze zelf te maken, maar uiteraard ook fabriek in China.

Sowieso, als mensen vooroordelen hebben en zich daardoor laten leiden om slechtere apparatuur voor hogere prijs te kopen - tja, hun zaak.
Als je meerdere APs hebt en het zijn allemaal Unifi's dan gaat, naar mijn idee, het overschakelen makkelijker. Of dit door de recentelijke toevoeging van 802.11k en r is, of gewoon m'n gevoel is weet ik niet.
Het is een combinatie daarvan met minimale RSSI drempels. Geen rocket science en met beetje prutswerk op andere apparatuur ook aan de praat te krijgen, maar dan zonder prutswerk.

Op dit moment is er in de prijscategorie van de UniFi apparaten niets dat in de buurt komt qua management.

Oslik blyat! Oslik!