Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 505106

Topicstarter
Beste mensen
Als iemand zonder een ict achtergrond ga ik deze studie volgen van 10 maanden. Daarvoor moet ik eerst een werkgever zover krijgen dat die mij zal aannemen. Morgen heb ik een rondje met werkgevers die zich hebben aangeboden voor dit project. Wat voor tips kunnen jullie mij geven?

Ik ben iemand die bedrijfseconomie en psychologie heeft gestudeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:18:
Beste mensen
Als iemand zonder een ict achtergrond ga ik deze studie volgen van 10 maanden. Daarvoor moet ik eerst een werkgever zover krijgen dat die mij zal aannemen. Morgen heb ik een rondje met werkgevers die zich hebben aangeboden voor dit project. Wat voor tips kunnen jullie mij geven?

Ik ben iemand die bedrijfseconomie en psychologie heeft gestudeerd.
Vertel ons graag eerst wat meer over "dit project"

Op de "normale" arbeidsmarkt zou ik namelijk geen enkele reden zien waarom een werkgever zou investeren om een pschygoloog om te toveren tot nerd (even gechargeerd gezegd)

Als wij wat meer inzicht kunnen krijgen in het project, kunnen wij beter begrijpen wat de mogelijke intentie/drijfveer is van deze bedrijven en dus wat deze bedrijven denken te zoeken in de kandidaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Switchie op 28-02-2017 22:30 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je wordt in 10 maanden zonder achtergrond software engineer? Knap.

Kun je vertellen hoe je project werkt, wat voor opleiding het betreft, wat je denkt te bereiken en wat deze deal voor voordeel heeft voor die werkgevers?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De opleiding heet software engineer. De bedoeling is dat er specifiek daarop gefocust wordt en dat het daarom (met een hoog tempo) te doen zou zijn. Ik wil graag programmeur worden en zie dit als een goed instapje in die wereld. Het is ietwat ook nobel vanuit de werkgevers om o.a. werkloosheid terug te dringen, naast het algemeen bekende groeiende vraag naar ict personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:58:
De opleiding heet software engineer. De bedoeling is dat er specifiek daarop gefocust wordt en dat het daarom (met een hoog tempo) te doen zou zijn. Ik wil graag programmeur worden en zie dit als een goed instapje in die wereld. Het is ietwat ook nobel vanuit de werkgevers om o.a. werkloosheid terug te dringen, naast het algemeen bekende groeiende vraag naar ict personeel.
Het stukje "nobel" kun je wegdenken. Ga er vanuit dat elk commercieel bedrijft keuzes maakt op basis van ROI. Investeren is prima, maar uiteindelijk moet een investering geld opbrengen.
Bedrijven zullen jou niet 10 maand sponsoren omdat je zo'n aardige vent bent.

Tip voor jou dus om het te beschouwen als een doorsnee sollicitatie en jouw meerwaarde voor het bedrijf duidelijk te schetsen.
In het kort: in welke skills kun jij voorzien waardoor zij a. een relevante vacature kunnen invullen en b. het bedrijf zijn investering in jou gaat terugverdienen

Verder zou ik mij zeker voorbereiden op vraag waarom je vanuit psychologie ineens gemotiveerd bent om dit werkveld aan te doen.
Werkgever zou namelijk, heel cynisch, kunnen denken: "Hij heeft ooit gekozen voor psychologie en komt er vervolgens achter dat hij een andere richting zoekt. Wie verzekerd mij dat hij er na dit traject ineens achterkomt dat wij dierenarts wil worden?"

[ Voor 15% gewijzigd door Switchie op 28-02-2017 23:15 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is lastig om voor te bereiden als het beeld over de ict wereld niet helemaal helder is. Uiteraard moet ik me voorbereiden met de gedachte dat dit een investering is en wat dan mijn meerwaarde zou zijn. Ik hoop een bepaald inzicht te verkrijgen, hetgeen waar ik net niet aan dacht. Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja dat stukje heb ik gedekt, hopelijk voldoende, ik ben nog erover aan het brainstormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 01:05
Je bent niet de eerste, in de Jaren 90 had ik een aantal 'omgeschoolde' natuurkundigen, scheikundigen en zelfs een filosoof in mijn team werken.

De beste kansen maak je in de business automatisering, dikke kans dat je richting SAP consultancy kan gaan. Er valt leuk geld in te verdienen, als dat je doel is.

Als je echt het programeren zelf leuk vindt verdiep je in C# of javascript, of laat merken dat je daar interesse hebt, het geeft meer kansen op verscheidenheid in opdrachten.

Ik vermoed dat je in je opleiding psychologie ook aardig wat statistiek hebt gehad, en dat i.c.m. neurale netwerken kan een leuk uistapje in de richting van AI geven, maar da's meer iets voor later misschien.

De bedrijfseconomie kant kun je goed gebruiken in SAP ontwikkeling, je moet het wel leuk vinden (ik heb zelf ooit ook 4 jaar vergooid aan bedrijfskundige informatica...)

Eigenlijk is dat sowieso key: je moet lol kunnen beleven aan het programmeren, een oplossing vinden en plezier vinden in het fine-tunen van een routine. Als je dat niet hebt kun je dit beter niet doen, want dan I de hele dag proggen echt saai... (lijkt me ;-)

success morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat maar in 10 maanden leer je niet vanaf 0 software engineer te zijn. Je leert waarschijnlijk programmeren in 1-2 talen en wat veelvoorkomende dingen uit te schrijven. Als software engineer hoor je ook kennis te hebben van OSen, databases, netwerken, UX, security en architectuur (om maar even een paar dingen te noemen).

Zit er ook een vorm van officieel papiertje aan deze deal of is het inhouse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Wat boudewijn zegt is natuurlijk heel erg waar, in 10 maanden leer je net de basics. Vandaar dat de algemene richting die je kiest nu belangrijker is dan de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:19
In 10 maanden kun je best een basis leren, de rest leer je dan on the job van ervaren collega's.

Wel zul je moeten rekenen op een salaris aan de onderkant vd markt, maar als je dat prima vindt en je vindt het werk leuk, dan wens ik je veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:18:
Het is lastig om voor te bereiden als het beeld over de ict wereld niet helemaal helder is.
Geen enkele wereld is helder bij een sollicitatie. Als je alles helder hebt kun je beter direct solliciteren als CEO. ;)

ICT is een containerbegrip en een baan hierin kan variëren van basisschooldocent tot hoofd ontwikkeling bij Google.

Denk dat het voor jou belangrijk is om je eigen wensen/vaardigheden goed in kaart te brengen.
Wat verwacht jij te vinden en welke vaardigheden bezit je om jou hierin succesvol te maken?

Wat ik tot dusver vooral mis in je verhaal is wat jou aanspreekt aan dit wereldje. Wat vind je er zo leuk aan en waarom zou je graag hierin werkzaam zijn?
Het stukje kennis en vaardigheden is namelijk aan te leren. Als iemand maar gemotiveerd is. Motivatie is daarentegen niet te leren. Dit heb je of heb je niet. Zo niet, is de functie ongeschikt

[ Voor 21% gewijzigd door Switchie op 28-02-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Ik lees nergens een motivatie waarom je zo graag software engineer wilt worden. Voor werkgevers is dat erg belangrijk. Ook ik heb begin deze eeuw met biologie en engels leraren in mijn team gewerkt vanwege het tekort aan ICT-ers destijds, zijn allemaal vrij snel weer vertrokken.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frost_Azimov schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:19:
Je bent niet de eerste, in de Jaren 90 had ik een aantal 'omgeschoolde' natuurkundigen, scheikundigen en zelfs een filosoof in mijn team werken.

De beste kansen maak je in de business automatisering, dikke kans dat je richting SAP consultancy kan gaan. Er valt leuk geld in te verdienen, als dat je doel is.

Als je echt het programeren zelf leuk vindt verdiep je in C# of javascript, of laat merken dat je daar interesse hebt, het geeft meer kansen op verscheidenheid in opdrachten.

Ik vermoed dat je in je opleiding psychologie ook aardig wat statistiek hebt gehad, en dat i.c.m. neurale netwerken kan een leuk uistapje in de richting van AI geven, maar da's meer iets voor later misschien.

De bedrijfseconomie kant kun je goed gebruiken in SAP ontwikkeling, je moet het wel leuk vinden (ik heb zelf ooit ook 4 jaar vergooid aan bedrijfskundige informatica...)

Eigenlijk is dat sowieso key: je moet lol kunnen beleven aan het programmeren, een oplossing vinden en plezier vinden in het fine-tunen van een routine. Als je dat niet hebt kun je dit beter niet doen, want dan I de hele dag proggen echt saai... (lijkt me ;-)

success morgen!
Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik de gelijkenissen ga maken binnen de neuropsychologie wat betreft netwerken, details.

Ik hoor steeds vaker over SAP, ik zal het inlezen. Javascript en c# dus. IK neem aan dat python ook een goede is? Daar ben ik net mee begonnen wat betreft online dingen erover bekijken.

Daar draait het uiteindelijk om, het leuk vinden. Dat is hetgeen wat mij beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:19:
Dat maar in 10 maanden leer je niet vanaf 0 software engineer te zijn. Je leert waarschijnlijk programmeren in 1-2 talen en wat veelvoorkomende dingen uit te schrijven. Als software engineer hoor je ook kennis te hebben van OSen, databases, netwerken, UX, security en architectuur (om maar even een paar dingen te noemen).

Zit er ook een vorm van officieel papiertje aan deze deal of is het inhouse?
"Na afronding van het gehele traject ontvang je een certificaat op hbo-niveau met skills van een software engineer."

quote van de instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:24:
In 10 maanden kun je best een basis leren, de rest leer je dan on the job van ervaren collega's.

Wel zul je moeten rekenen op een salaris aan de onderkant vd markt, maar als je dat prima vindt en je vindt het werk leuk, dan wens ik je veel plezier :)
Dat vind ik zeker prima. Ik zit te springen om in die wereld binnen te dringen. Bedankt pirke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:25:
[...]

Geen enkele wereld is helder bij een sollicitatie. Als je alles helder hebt kun je beter direct solliciteren als CEO. ;)

ICT is een containerbegrip en een baan hierin kan variëren van basisschooldocent tot hoofd ontwikkeling bij Google.

Denk dat het voor jou belangrijk is om je eigen wensen/vaardigheden goed in kaart te brengen.
Wat verwacht jij te vinden en welke vaardigheden bezit je om jou hierin succesvol te maken?

Wat ik tot dusver vooral mis in je verhaal is wat jou aanspreekt aan dit wereldje. Wat vind je er zo leuk aan en waarom zou je graag hierin werkzaam zijn?
Het stukje kennis en vaardigheden is namelijk aan te leren. Als iemand maar gemotiveerd is. Motivatie is daarentegen niet te leren. Dit heb je of heb je niet. Zo niet, is de functie ongeschikt
Verschillende factoren spelen een rol in mijn motivatie. Ik hou van beta werk. Ik ben iemand die graag achter een pc zit en dingen doet. Ik sluit me graag af en doe mijn ding en dat zie ik wel terug in zo'n beroep. Het goede resultaat geeft mij voldoening. Ik vind het geweldig wanneer een programma iets doet op basis van wat ik zeg, op dat niveau dingen regelen geeft mij het gevoel dat ik dingen aanstuur. Het is exact, recht door zee, resultaatgericht, wat mij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:30:
[...]
Ik hoor steeds vaker over SAP, ik zal het inlezen. Javascript en c# dus. IK neem aan dat python ook een goede is? Daar ben ik net mee begonnen wat betreft online dingen erover bekijken.

Daar draait het uiteindelijk om, het leuk vinden. Dat is hetgeen wat mij beweegt.
Probeer met voorbeelden te komen uit de eerste alinea om de 2e toe te lichten.

Leuk vinden is makkelijk gezegd maar gegarandeerd ga je een wedervraag krijgen om dit toe te lichten. Hoe ben je erachter gekomen dat je dit leuk vind? Heb je toevallig al wat gebouwd in c waardoor je interesse is gewekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:31:
[...]

"Na afronding van het gehele traject ontvang je een certificaat op hbo-niveau met skills van een software engineer."

quote van de instelling
Okay dat is op het niveau van, maar is het een HBO-diploma software engineering? (ik weet niet of je het over dat niveau mag hebben zonder NVAO-geaccrediteerd te zijn, maar verwacht van wel)
Ik ben kritisch omdat ik denk dat je je hier blindstaart op iets cools dat iets minder cool gaat zijn in de praktijk. Als je ooit weggaat loop je bijvoorbeeld het risico dat een nieuwe werkgever je certificaat niet waardeert.

Welke opleidingsinstelling is het uberhaupt?

Noot: je kunt ook je reacties aanpassen in plaats van epic dubbelposten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Greyfox schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:26:
Ik lees nergens een motivatie waarom je zo graag software engineer wilt worden. Voor werkgevers is dat erg belangrijk. Ook ik heb begin deze eeuw met biologie en engels leraren in mijn team gewerkt vanwege het tekort aan ICT-ers destijds, zijn allemaal vrij snel weer vertrokken.
Ik begrijp hen heel goed. Het verschil is dat ik naar de ict wereld ga.

Het is een combinatie van positieve arbeidsperspectieven en leuk werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:38:
[...]

Probeer met voorbeelden te komen uit de eerste alinea om de 2e toe te lichten.

Leuk vinden is makkelijk gezegd maar gegarandeerd ga je een wedervraag krijgen om dit toe te lichten. Hoe ben je erachter gekomen dat je dit leuk vind? Heb je toevallig al wat gebouwd in c waardoor je interesse is gewekt?
Nee nog niets. Enige wat ik heb gedaan is wat online cursussen bekijken en meedoen dmv python. Dit is dan nog heel erg basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:40:
[...]

Okay dat is op het niveau van, maar is het een HBO-diploma software engineering? (ik weet niet of je het over dat niveau mag hebben zonder NVAO-geaccrediteerd te zijn, maar verwacht van wel)
Ik ben kritisch omdat ik denk dat je je hier blindstaart op iets cools dat iets minder cool gaat zijn in de praktijk. Als je ooit weggaat loop je bijvoorbeeld het risico dat een nieuwe werkgever je certificaat niet waardeert.

Welke opleidingsinstelling is het uberhaupt?

Het is een initiatief van de hva. Ik waardeer je kritische blik, wat ook nodig is. Ik heb zoveel zaken lopen dat ik dat niet heb nagevraagd. Om deel te mogen nemen moet je minimaal een hbo of wo bachelor diploma hebben. Bedankt hiervoor.

Als het me niet bevalt dan ga ik gewoon verder? Het belangrijkste is motiveren. Op deze manier verbreed ik ook nog eens mijn bagage wat betreft hard en soft skills en natuurlijk levenservaring. Ik bekijk het altijd vanuit , hoe verrijkend is dit voor mijn leven?

ik zal erop letten

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 505106 op 28-02-2017 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:48:
[...]

Het is een initiatief van de hva. Ik waardeer je kritische blik, wat ook nodig is. Ik heb zoveel zaken lopen dat ik dat niet heb nagevraagd. Om deel te mogen nemen moet je minimaal een hbo of wo bachelor diploma hebben.
Kijk dat schept een stuk meer vertrouwen :)
Bedankt hiervoor.
Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Maar waarom ga je niet gewoon aan de slag als bedrijfseconoom...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Titel iets verduidelijkt en aan @Anoniem: 505106 het verzoek om inderdaad niet te dubbelposten :)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik vind het geweldig wanneer een programma iets doet op basis van wat ik zeg, op dat niveau dingen regelen geeft mij het gevoel dat ik dingen aanstuur.
Of... Je vind het geweldig om iets te kunnen creëren dat het probleem van de opdrachtgever kan oplossen.
Zelfde strekking, betere insteek ;)
Op deze manier verbreed ik ook nog eens mijn bagage wat betreft hard en soft skills en natuurlijk levenservaring. Ik bekijk het altijd vanuit , hoe verrijkend is dit voor mijn leven?
En crux gezegd zal de opdrachtgever dit een zorg zijn. Die wil juist weten hoe jij zijn team/bedrijf kan verrijken.
Enige wat ik heb gedaan is wat online cursussen bekijken en meedoen dmv python. Dit is dan nog heel erg basic.
Basis maakt niet uit. De skills om verder te komen ga je juist leren in de komende 10 maand.
Wel belangrijk om te kunnen vertellen welk deel van deze basis jouw interesses voor dit vakgebied hebben gewekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik de gelijkenissen ga maken binnen de neuropsychologie wat betreft netwerken, details.

Python is ook een prima keuze. Staar je niet blind op neurale netwerken, valt in de business niet al te veel in te doen, en als dat al zo is zeker niet door beginners.

En het is een gped idee voor je jezelf het klip en klaar te hebben wat het leuk voor je maakt, want dat zul je vaak en overtuigend uit moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:06:
[...]

Of... Je vind het geweldig om iets te kunnen creëren dat het probleem van de opdrachtgever kan oplossen.
Zelfde strekking, betere insteek ;)

[...]

En crux gezegd zal de opdrachtgever dit een zorg zijn. Die wil juist weten hoe jij zijn team/bedrijf kan verrijken.

[...]

Basis maakt niet uit. De skills om verder te komen ga je juist leren in de komende 10 maand.
Wel belangrijk om te kunnen vertellen welk deel van deze basis jouw interesses voor dit vakgebied hebben gewekt
geweldig :) ik hou het voor gezien, morgen kan ik me ook nog voorbereiden. Allen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 10:37

Wahloh

Professioneel Nietsnut

[...]

Okay dat is op het niveau van, maar is het een HBO-diploma software engineering?

[...]
Ik neem toch echt aan dat het hier om een certificaat gaat. Het zou wat zijn als iemand een opleiding volgt van 10 maanden en dan een volwaardig HBO-diploma Software Engineering ontvangt waar ik en vele andere jaren voor gestudeerd hebben. ;( :+

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 505106 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:25:
[...]

geweldig :) ik hou het voor gezien, morgen kan ik me ook nog voorbereiden. Allen bedankt voor de reacties.
Mijn finale tip: zorg voor een goede motivatie voor de overstap van psychologie naar ict en geef enthousiast maar oprecht aan waarom je middels dit traject in de ict wereld wilt werken.

Gebrek aan kennis is geen probleem. Daar is het traject juist voor bedoelt. Het belangrijkste is om de potentiële werkgever te overtuigen van je passie, motivatie en ambities.
Wees niet bang om toe te geven dat je bepaalde kennis niet hebt maar geef dan des te meer aan hoe gedreven je bent deze kennis in de komende 10 maand op te doen.

Heel veel succes morgen! *O*
We zijn benieuwd naar het resultaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:16

P_Tingen

omdat het KAN

En maak van je zwakke punten je sterke punten. Dat klinkt wat zweverig, maar je hebt bedrijfseconomie en psychologie gestudeerd. Dat lijkt me een gouden combinatie wanneer je met businessgebruikers moet communiceren; je psychologische achtergrond zorgt ervoor dat je goed kan communiceren en je bedrijfseconomische achtergrond zorgt ervoor dat je ook nog weet waar ze het over hebben.

Of het echt zo is, weet ik natuurlijk niet, maar op papier klinkt het wel goed. Succes morgen vandaag!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:28
Noem me cynisch, maar qua motivatie.. kom op. Dat is toch gewoon omdat in je werkveld geen werk te vinden is? Je ziet het bijna dagelijks hier voorbij komen dat mensen omgeschoold willen worden naar de IT 'omdat ik goed ben met computers', maar in 95% van de gevallen is het gewoon omdat ze niet aan de bak komen.

Snap dat je dat niet zo tegen je werkgever kan zeggen, maar vraag je wel af of dit is wat je ècht wil want je hebt met een reden je studie gekozen. Het is zonde om te investeren in iets wat je na twee jaar weer beu bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

P_Tingen schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:02:
En maak van je zwakke punten je sterke punten. Dat klinkt wat zweverig, maar je hebt bedrijfseconomie en psychologie gestudeerd. Dat lijkt me een gouden combinatie wanneer je met businessgebruikers moet communiceren; je psychologische achtergrond zorgt ervoor dat je goed kan communiceren en je bedrijfseconomische achtergrond zorgt ervoor dat je ook nog weet waar ze het over hebben.
Dat 'sterke punt' haalt hij zelf onderuit met:
Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:38:
[...]
Ik ben iemand die graag achter een pc zit en dingen doet. Ik sluit me graag af en doe mijn ding en dat zie ik wel terug in zo'n beroep.
Hier lees ik weinig van communicatie. Ik snap best dat mensen zich willen laten omscholen, maar ik heb nog steeds geen motivatie rondom de keuze voor ICT gezien.

Als je graag hard-core wilt coderen, wat heb je dan nu al gedaan?
Heb je al iets geprogrammeerd?
Zo niet, waarom zou de werkgever jouw dan moeten aannemen, blijkbaar is de motivatie niet heel groot?
Zorg dat je je motivatie op orde hebt bij een gesprek.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:20:
Noem me cynisch, maar qua motivatie.. kom op. Dat is toch gewoon omdat in je werkveld geen werk te vinden is? Je ziet het bijna dagelijks hier voorbij komen dat mensen omgeschoold willen worden naar de IT 'omdat ik goed ben met computers', maar in 95% van de gevallen is het gewoon omdat ze niet aan de bak komen.

Snap dat je dat niet zo tegen je werkgever kan zeggen, maar vraag je wel af of dit is wat je ècht wil want je hebt met een reden je studie gekozen. Het is zonde om te investeren in iets wat je na twee jaar weer beu bent.
Ik zie absoluut geen problemen met omscholen naar een vakgebied waar wel veel vraag naar personeel is. Dat is een hele prima motivatie!

Als mensen aan het begin van hun studiekeuze realistische werkgelegenheid cijfers zouden meenemen in hun keuze proces zouden er heel wat minder mensen gefrustreerd thuis zitten omdat ze geen werk kunnen vinden.

Mijn vrouw had haar studiekeuze ook gebaseerd op wat ze leuk vond en impliciet aangenomen dat daar wel werk in te vinden was (WO scheikunde), dat viel achteraf dus vies tegen. Blijkbaar heeft het bedrijfsleven nu eenmaal minder behoefte aan theoretische kwantum mechanici... Gelukkig had ze ook een specialisatie in de bio-informatica wat neer komt op data analyse met matlab en Python, maar voor de data scientist vacatures miste ze weer een informatica diploma (krom maar waar). Uiteindelijk kon ze als C# en SQL programmeur aan de slag... Want daar was genoeg vraag naar. Na driekwart jaar thuis zitten en tig sollicitaties verder was ze blij dat ze haar hersens weer een keer mocht gebruiken.

Oftewel geen werk kunnen vinden in je huidige vakgebied is een hele prima motivatie om over te stappen naar de IT, want daar staan ze te springen om nieuw personeel.

@Anoniem: 505106 vergeet alle kritische en pessimistische mensen hier, en ga ervoor. Iedereen met een beetje wiskundig inzicht kan leren programmeren en daar veel plezier uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De belangrijkste tip voor de TS die ik heb, is "zorg ervoor dat je een goede motivatie hebt".

Waarom wil je dit gaan doen?

Voor de rest is het vrij helder waarom de bedrijven dit willen, er is namelijk een enorm tekort aan software engineers.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 20:23
[...]

Ik zou zelfs zeggen gezien je achtergrond in psychologie, dat met je statistiek kennis je veel met AI en big Data kan doen.

Big Data is naar mijn mening hetgeen waar de komende jaren steeds meer vraag naar zal zijn. Dit wordt veel gedaan met Python.

Persoonlijk denk ik ook dat dit stukje IT, een minder lang traject nodig heeft, daar je meer alleen met de data bezig bent en niet je hoef te bezig te houden met een full stack(hardware, netwerk,server, grafische interface etc etc)

Sterker nog, iedereen die een carrière in de IT wil starten, denk ik dat big data een mooie start is. Niet omdat het makkelijk is, in tegendeel, maar het is een gebied dat niet vereist dat je een lang historie in de IT hebt.

maar zoals al gezegd, in 10 maanden heb een hele kleine basis. Ik ben altijd van mening dat als je een cursus of opleiding nodig hebt om kennis in de IT op te doen, je wellicht je keuze moet heroverwegen. Dit omdat een carrière in de IT impliceert dat je een onderzoeksdrang hebt. Als je zelf al niet dmv internet jezelf wat heb kunnen uitzoeken dan wel aanleren, dan moet je wel realiseren dat dit nodig is wil je je carrière in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:14
Anoniem: 505106 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:38:
[...]
Ik sluit me graag af en doe mijn ding en dat zie ik wel terug in zo'n beroep.
Dat is iets wat ik juist niet zou vermelden. Bedrijven werken steeds meer met Scrum/Agile methoden, waarbij je als team moet werken en soms dagelijks een korte meeting hebt over de voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 08:07
pirke schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:04:
[...]

Als mensen aan het begin van hun studiekeuze realistische werkgelegenheid cijfers zouden meenemen in hun keuze proces zouden er heel wat minder mensen gefrustreerd thuis zitten omdat ze geen werk kunnen vinden.
Deels ben ik het met je eens, maar ga eens na hoe lang sommige opleidingen duren (4 jaar, of misschien nog WO erachter aan).
De markt wijzigt nog al eens.
Tijdens mijn studiekeuze de keuze gemaakt voor de richting waar de meeste vraag naar was (Bouwkunde ipv ICT).
Bouwkunde loopt niet over, maar op ICT is een nog groter tekort 8)7

Edit ter verduidelijking: Afweging was 50-50 op gevoel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kalevandaal op 01-03-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
Je kunt in 10 maanden simpelweg niet de ervaring ontwikkelen die je als normale student in 4/5 jaar zou ontwikkelen. Maar met de juiste motivatie moet het mogelijk zijn om een aardig stukje code te kunnen programmeren aan het einde van deze cursus. Zeker als je thuis ook serieus aan de slag gaat om nog net die stap extra te zetten. Ik raad je aan voordat je begint met deze cursus ook eens een kijkje te nemen naar online tools zoals Code Academy. Hiermee kun je een kleine voorsprong ontwikkelen, zeer nuttig om de materie tijdens de les meteen goed op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Een groot deel van de opleiding is ook mentale vorming, het maakt niet uit met welk onderwerp je je dat eigen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
sbruynis schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:12:
[...]
Tijdens mijn studiekeuze de keuze gemaakt voor de richting waar de meeste vraag naar was (Bouwkunde ipv ICT).
Als je bedenkt dat je nog vele jaren verder moet, zou ik mijn keuze vooral laten afhangen van wat je het leukste vindt ;)

Hoeveel vraag ernaar is, vind ik eigenlijk alleen relevant als het om iets gaat waar bijna geen werk in te krijgen is. Dan kun je nog denken "dit is zonde".

Maar zolang je een redelijke kans op een baan hebt, dan zou ik altijd kiezen voor het onderwerp dat je het leukste vindt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

pirke schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:59:
Een groot deel van de opleiding is ook mentale vorming, het maakt niet uit met welk onderwerp je je dat eigen maakt.
Mentale training of niet, als je het niet leuk vindt hou je het uiteindelijk niet vol.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 15:46
Mooi initiatief van de HvA.
Je kan natuurlijk niet alles leren in zo'n korte tijd. Maar het is wel een goede start en als het niet de juiste keuze blijkt kom je er vrij snel achter in plaats van na 4 jaar.

Zelf een tijd gezocht naar soortgelijke (niet commerciële) opleiding in zuid NL maar niet gevonden in NL.
Uiteindelijk heb ik een avondopleiding in België gevonden aan de hogeschool van Gent. Maar daar ben je toch wel 3 a 4 jaar mee bezig in de avonduren.

Het diploma telt alleen bij de start van je carrière. Zie het als een sleutel om een deur binnen te gaan. Uiteindelijk gaat het er niet om wat er op je papiertje staat, maar wat je aantoonbaar gedaan hebt.
Je WO opleiding is sowieso al extra bagage die nooit weg is.

Bij ons in de avondopleiding zijn 2 soorten studenten. Studenten aan het begin van hun carrière die zich omscholen, en het hele traject volgen om het diploma te halen en ondertussen ervaring opdoen in IT sector door er te werken.
En wat meer ervaren mensen die alleen die modules doen die ze leuk vinden of nodig hebben voor hun werk.

Succes!

[ Voor 43% gewijzigd door Ube_M op 01-03-2017 14:11 ]

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Beste mensen. Excuses van de late reactie, maar de gesprekken waren ook in de avond. Ik heb me overdag nog voorbereid en heb elk van jullie adviezen daarin meegenomen dus bedankt daarvoor.

Ik heb het idee dat het best goed ging. Ik krijg nog te horen bij welk bedrijf ik wel en niet word uitgenodigd voor een gesprek. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 13:03
Geinig om nog eens wat over dit initiatief te lezen, toen ik dit artikel las dacht ik dat ik dat ook maar eens moest overwegen, maar mede door de overweldigend negatieve reacties niks meer mee gedaan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 13:03
de comments bij dat artikel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijke34
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-01 17:57
Fau500, hoe is dit afgelopen? Ben je geselecteerd voor het programma?
Ik ben nu bezig met mij aan te melden voor het Software Engineer Media programmda dat start in November en ben net door het online assessment heen (nog motivatiebrief en CV toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1036779

Hi Marijke34,

hoe gaat het nu met je? Ben je gestart met de opleiding en zo ja... hoe bevalt het?
Ik ben net zelf door het assessment heen en mag in april starten (mits een werkgever me wil hebben natuurlijk), dus ik ben reuze benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorro15
  • Laatst online: 04-09-2024
Oud draadje, maar kan iemand zijn/ haar ervaringen vertellen? Ik ga misschien ook starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Erg oud draadje, iemand hier met ervaringen met dit programma van de HvA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:45
Ja, wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Hoe beviel het traject je (qua inhoud en zwaarte/niveau), en in wat voor een functie werk je nu? Kan je wat delen over de samenstelling van de groep waar je in zat? Had je voor het traject al developer kennis?

Ben ook benieuwd naar het startsalaris na de 5 maanden, kan je daar wat inzicht in geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien kan @Anoniem: 505106 je er antwoord op geven, al zal het wel een jaartje duren aan de postgeschiedenis te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:45
Homeland schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:43:
[...]
Hoe beviel het traject je (qua inhoud en zwaarte/niveau), en in wat voor een functie werk je nu? Kan je wat delen over de samenstelling van de groep waar je in zat? Had je voor het traject al developer kennis?

Ben ook benieuwd naar het startsalaris na de 5 maanden, kan je daar wat inzicht in geven?
Ik ben wel tevreden. De vakken die je krijgt zijn vergelijkbaar met vakken op de IT HBO opleiding van de HvA. Daarvan zijn de belangrijkste gekozen voor de richting welke je kiest.
De laatste 1,5 maand van de lessen beviel wat minder omdat het onderwijs toen chaotisch was. Verder heb ik er niks negatiefs over de opleiding.
De groep waar ik in zat was niet heel groot (rond de 15). De studenten zijn heel gemotiveerd en werken hard.
Ik kon met gemiddeld 40 uur per week goede cijfers halen (verschilt erg per persoon). Ik had wel al een basis in programmeren maar dat niveau waren we in twee weken al voorbij. Ik werk nu als jr Java developer. Start salaris ligt tussen 2200 - 3000.
Het is wel moeilijk om toegelaten te worden. Dat zal nu wel vergerd zijn met de crisis. Bedrijven worstelen niet meer om een junior te vinden. Als het lukt om binnen te komen zou ik er niet aan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
retoohs schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Ik ben wel tevreden. De vakken die je krijgt zijn vergelijkbaar met vakken op de IT HBO opleiding van de HvA. Daarvan zijn de belangrijkste gekozen voor de richting welke je kiest.
De laatste 1,5 maand van de lessen beviel wat minder omdat het onderwijs toen chaotisch was. Verder heb ik er niks negatiefs over de opleiding.
De groep waar ik in zat was niet heel groot (rond de 15). De studenten zijn heel gemotiveerd en werken hard.
Ik kon met gemiddeld 40 uur per week goede cijfers halen (verschilt erg per persoon). Ik had wel al een basis in programmeren maar dat niveau waren we in twee weken al voorbij. Ik werk nu als jr Java developer. Start salaris ligt tussen 2200 - 3000.
Het is wel moeilijk om toegelaten te worden. Dat zal nu wel vergerd zijn met de crisis. Bedrijven worstelen niet meer om een junior te vinden. Als het lukt om binnen te komen zou ik er niet aan twijfelen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb je je vooraf nog op een bepaalde manier voorbereid, of is er achteraf iets waarvan je denkt dat het handig was geweest als voorbereiding?

Bedankt ook voor de indicatie qua startsalaris, toch iets om rekening mee te houden want het zou wel een (tijdelijke) terugval in salaris zijn.
Pagina: 1