Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-07 08:34
Dag mensen,

mijn zware gamingdagen liggen achter mij, heb zojuist zelfs mijn aloude Core i7-920-systeem de deur uit gedaan. Aangezien ik toch af en toe een potje Civ6 wil kunnen spelen, wil ik nu een videokaartje zetten in het i3-550-systeem dat ik een jaar of wat geleden voor mijn vriendin heb gebouwd.

Kom ik bij mijn vraag: heeft het zin om dit systeem in te zetten voor games (zit te denken aan een gtx 1050ti of gtx 1060), of is de cpu te zeer een bottleneck?

Dank voor de antwoorden vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Civ 6 is meer CPU afhankelijk dan GPU. De aanbevolen GPU is een AMD 7970 of een GTX 770.
Je zou met een GTX 1050 Ti al prima uit moeten komen denk ik, eventueel een GTX 470. Beiden overtreffen dit ruim.

Die Core i7 wegdoen was een mindere beslissing dan. De aanbevolen CPU voor Intel is een Haswell (4xxx) generatie Core i5. Vooral in late games leunen Civilization games zwaar op de CPU om alles te berekenen. Grote kaarten met veel AI Civs kunnen zelfs een Core i7 flink belasten. Daar zal die Core i3 meer een bottleneck vormen. Of je moet veel geduld hebben en meer kleine maps met weinig AI spelers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
hoi, dank! Tja, het ging vooral ook om ruimtegebrek. core-i7 zat in grote Antec P182-kast; systeem wat ik nu nog heb is mini-itx en een stuk handzamer :-)

Ik zal ook andere games spelen - heb bioshock infinite liggen maar nog steeds niet gespeeld, dragon age inquisition idem en ik denk dat ik de nieuwe mass effect ook wel zal aanschaffen. Games die wellicht meer op de gpu leunen. Ga ik dan last krijgen van die i3?

Overigens kan ik qua civ6 terugvallen op mijn xps13. Die kan het redelijk goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

grmpf schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:24:
hoi, dank! Tja, het ging vooral ook om ruimtegebrek. core-i7 zat in grote Antec P182-kast; systeem wat ik nu nog heb is mini-itx en een stuk handzamer :-)

Ik zal ook andere games spelen - heb bioshock infinite liggen maar nog steeds niet gespeeld, dragon age inquisition idem en ik denk dat ik de nieuwe mass effect ook wel zal aanschaffen. Games die wellicht meer op de gpu leunen. Ga ik dan last krijgen van die i3?

Overigens kan ik qua civ6 terugvallen op mijn xps13. Die kan het redelijk goed aan.
Ja. Kan je toevallig niet een leuk haswell setje op de kop tikken? Zie ze wel eens voor ~200 rond vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
ok, da's duidelijk. Dan moet ik een wat ingrijpender upgrade overwegen. Dank voor de Haswell-tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik speel Fallout 4 nog met gemak op een i5-760, maar ja, de nieuwste games op een 7 jaar oude dual core is wel vragen om problemen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Op een laag budget upgraden naar haswell platform kost je 10x to 20x de prijs van een upgrade, voor nog geen 2x de prestaties.

Voor een klein bedrag een volwaardige quadcore LGA1156 proc scoren en verder niet te moeilijk doen zou ik zeggen. Ik zie al een Xeon voor €10 b.v, alleen even mobo support controleren!

[ Voor 68% gewijzigd door Cio op 28-02-2017 23:32 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Excuus voor het verkeerd posten!

Ayway: ik ga op zoek naar een snelle LGA1156-processor (dank voor die tip!) en een EVGA GTX 1050 ti SC. Dat lijkt me een prima setup voor mijn doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Inmiddels een i5-760 opgespoord. Daar kan ik weer eventjes mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
FYI:

Een of andere reddit gebruiker heeft onderstaande grafiekje gemaakt en getest. Tot 3 cores en dan houdt het wel op qua snelheidswinst.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ar9I2dX.png

[ Voor 21% gewijzigd door govie op 01-03-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Even update: Er zit inmiddels een i5-750 op het moederbord, icm een gtx 1050 ti en 8gb geheugen. Alles wat ik speel loopt soepeltjes met hoge instellingen. Ik ben blij.
Pagina: 1