Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjann
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07-2020
Eén van onze laptops, een Lenovo Z50-70, start niet meer op, omdat hij steeds een bsod geeft, met wisselende foutmeldingen, waarna hij steeds weer probeert te rebooten. W8.1 geruime tijd geleden geupgrade naar W10, werkte al een tijd probleemloos. Eerst heb ik ander geheugen geplaatst, geen resultaat. Tot ik er achter kwam dat de laptop zonder netvoeding, met alleen de (bijna lege) accu wel opstart. Zo gauw ik de voeding aansluit crasht Windows (ofwel de laptop). Dus de accu maar eens goed opgeladen, maar met een volle accu krijg ik hetzelfde probleem. Het lijkt dus of de laptop niet meer goed reageert op een 'gezonde' voeding. Ik weet niet waar het probleem nu zit en of ik dit nog zelf kan verhelpen. Wie herkent dit of heeft suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Heb je een andere voeding die je kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjann
Nee, ik heb helaas nog geen andere voeding om te testen, ik heb wel een universele laptopvoeding, maar die heeft niet de rechthoekige plug. Ik ben er wel naar op zoek. Ik verwacht daar alleen niet zo veel van, omdat het probleem zich ook voor doet zonder voeding, dus op alleen de (volle) accu. De laptop start wel op als de accu bijna leeg is, en het lijkt er op dat de laptop opstart op het moment dat de accu minder dan 20% lading over heeft (de accu-indicatorled gaat dan knipperen). Ik vermoed dat de laptop dan in een energiezuinige modus gaat draaien, en dat het systeem dan stabiel blijft. Plug ik de voeding dan in, dan crasht 'ie gelijk weer.
Dan start 'ie opnieuw op en komt met een scherm 'automatisch herstel voorbereiden', na enkele seconden een bsod enzovoort.

[ Voor 26% gewijzigd door jjann op 01-03-2017 22:36 . Reden: Voortschrijdend inzicht en verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjann
Bij de bsod's krijg ik steeds wisselende stopcodes, tot nu toe heb ik deze (in steeds willekeurige volgorde) voorbij zien komen:
Memory management
System thread exception not handled
Irql not less or equal
Symbolic initialisation failed
Page fault in non paged area
Kmode exception not handled
Unexpected kernel mode trap
Driver overran stack buffer
Memory1 initialisation failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
throttlestop installeren en zelf even de multiplier laag houden. Geen oplossing maar om te kijken hoe het probleem zich manifesteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjann
Poema, bedankt voor de suggestie. Helaas lukt het nu helemaal niet meer om op te starten, dus iets installeren gaat ook niet meer lukken. Dan maar wegbrengen voor analyse en eventueel reparatie.

[ Voor 36% gewijzigd door jjann op 04-03-2017 22:12 . Reden: Uitbreiding reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai eens een geheugentest met Memtest86. Als ik naar de foutmelding kijk is het RAM geheugen een hele grote kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Al eens getest zonder de batterij en enkel met netvoeding?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Misschien valt de reparatie mee en zit er een defect in het voltage circuit. Ander bord ben je toch gauw €175,- armer dankzij de onboard cpu. Ikzelf heb wel eens uitzonderlijk succes gehad door een moederbord kaal, zonder plaksels en 3v batterij ,in de oven te plaatsen in de hoop op een slechte soldeerverbinding. Als je toch een ander mb moet kopen zou je dit nog kunnen proberen. Trouwens, ook een defecte harddisk uitgesloten? Hoe reageert ie als je een tijdje in het bios zit met/zonder adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjann
Bedankt allen voor de suggesties, ik ga ze uitproberen en meld me weer als ik meer weet. Met of zonder accu maakt in elk geval niet uit.

[ Voor 23% gewijzigd door jjann op 05-03-2017 19:27 . Reden: Vraag over mobo bakken zelf gegoogled ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Zo rond de 220. Kan behoorlijk snel gaan gaan, als je je te lang wacht hoor je ineens tikkende geluidjes. Dat zijn de onderdelen die er af vallen :). Vandaar als laatste poging (beetje Hail Mary) en het bord eigenlijk is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjann
Ondertussen heb ik het volgende gedaan: ander geheugen geplaatst (uit een goed werkende laptop), het probleem blijft. Geheugen en hdd van de defecte laptop in een goedwerkende laptop geplaatst, werkt feilloos. Ook schijfcontrole zonder problemen doorlopen. Ik kan wel gewoon in de bios komen, op de accu en met netvoeding. Wordt vervolgd.

[ Voor 0% gewijzigd door jjann op 06-03-2017 12:27 . Reden: Foutje verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjann
Afgelopen week geen tijd om er verder naar te kijken, komend weekend ook niet. Ik denk er over het mobo te bakken, en zal laten weten wat de resultaten zijn.
Pagina: 1