GPU upgrade (HD6850 naar RX470/480?)

Pagina: 1
Acties:

• Lavalampkap
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik zoek een?
Een nieuwe GPU, mijn trouwe Sapphire HD6850 1GB heeft mij ondertussen bijna 6 jaar niet teleurgesteld, maar ik merk de laatste tijd toch dat hij wat moeite begint te krijgen. Ik wil vooral wat meer kunnen genieten van Overwatch op wat hogere settings dan "low", daarom denk ik dat het tijd is voor een upgrade. Ik ben al een hele tijd GoT (CAA en DAA) aan het volgen en volgens mij lijkt mij een RX470 of RX480 de meest logische keuze.

Ik ben vooral een casual gamer, ik hoef niet de laatste AAA titels te spelen op ultra settings. Ik speel op dit moment vooral Overwatch en wat oudere (indie) games, maar ik wil in de toekomst ook Fallout 4, GTA V, CIV VI kunnen spelen op high (medium is ook wel OK voor zwaardere games zoals Fallout, zolang ze maar vlot draaien).
Stilte is een pre, maar geen struikelblok, net zoals stroomverbruik. Looks spelen absoluut geen rol want hij gaat ingebouwd worden in een gesloten kast.

Systeempje waarin hij geplaatst gaat gaat worden:
* Corsair Carbide 200R
* I5 2500k met Gelid Tranquillo Rev. 2 (voorlopig stock, newbie in overclocken, ik wil niets om zeep helpen)
* Asus P8P67
* Antec VP550P (4j oud)
* 8GB DDR3
* Crucial M4 128gb SSD + 1TB WD Blue

Monitor: Dell U2311H, resolutie 1920x1080

Wat is je budget?
Rond de €200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De voorkeur naar AMD, ik heb gelezen dat deze wat meer futureproof zijn tov Nvidia met DX12 en driverupdates. Ik hoop dan ook met de nieuwe GPU weer enkele jaren vooruit te kunnen zoals ik nu met mijn 6850 heb gedaan.
Ik was ook best tevreden van Sapphire, maar ik sta open voor alle merken.

Zelf gevonden:
Gezien het budget is mijn oog gevallen op de RX460/470/480 en dan kijk ik vooral naar de 4GB varianten. De 460 vond ik interessant omdat deze goedkoper is, maar gaat toch tekort schieten denk ik en de 470/480 zou een betere prijs kwaliteit geven.

Naar mijn gevoel zou een RX470 4GB voldoende moeten zijn voor mij eisen. Mijn keuze gaat dan naar de MSI variant (stiller, betere koeling en goedkoper op dit moment) tov de Sapphire nitro. Maar dan zie ik dat ik voor een tientje meer een RX480 4GB in huis kan halen, wat mij enorm doet twijfelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 213,80€ 213,80
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 224,60€ 224,60
1Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 4G D5€ 216,-€ 216,-
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G€ 231,95€ 231,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.340,35

Wat wil ik weten?
* Is het de moeite waard een beetje extra te betalen voor meer power? Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de 470 niet veel moet onder doen voor de 480. Daarnaast vraag mij fa af of de rest van mijn systeem de 480 niet gaat bottlenecken.
* Kan mijn voeding het aan? Ik heb vertrouwen dat 550W voldoende is, maar ik kan niet inschatten hoe "goed" de Antec VP serie is. Uit wat rondstruimen op het web blijkt hij wat middelmatig te zijn, niet goed genoeg voor een serieuse overclock maar ook geen tikkende tijdbom.
* De meeste componenten in mijn PC zijn zo oud als mijn huidige GPU, 6 jaar dus, ga ik problemen ondervinden als met een nieuwe GPU? BIOS update zal waarschijnlijk wel nodig zijn, maar zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lavalampkap schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:09:
* Is het de moeite waard een beetje extra te betalen voor meer power? Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de 470 niet veel moet onder doen voor de 480. Daarnaast vraag mij fa af of de rest van mijn systeem de 480 niet gaat bottlenecken.
Persoonlijk zou ik het de paar tientjes tussen een 470 en 480 wel waard vinden.
Je wilt een paar jaar vooruit kunnen en door de extra kracht van de 480 ben je logischerwijs wat toekomstbestendiger. Daarnaast kun je natuurlijk vanaf dag 1 al genieten van dat beetje extra power van de 480. Maar goed, dat is dus persoonlijk. Kan niet in jouw portomonnee kijken :)
* Kan mijn voeding het aan? Ik heb vertrouwen dat 550W voldoende is, maar ik kan niet inschatten hoe "goed" de Antec VP serie is. Uit wat rondstruimen op het web blijkt hij wat middelmatig te zijn, niet goed genoeg voor een serieuse overclock maar ook geen tikkende tijdbom.
Kijkende naar het theoretisch vermogen kan de Antec het met 2 vingers in de neus aan.
Ook is er nog wel voldoende ruimte voor een overclock op zowel processor als videokaart.

Het klopt inderdaad dat het niet de beste in zijn soort is en met zijn 4jaar ook niet de jongste.
Maar echt een keiharde noodzaak ter vervanging zou er wat mij betreft niet zijn.
* De meeste componenten in mijn PC zijn zo oud als mijn huidige GPU, 6 jaar dus, ga ik problemen ondervinden als met een nieuwe GPU? BIOS update zal waarschijnlijk wel nodig zijn, maar zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Bios update is voor grafische kaarten (nooit) nodig.
Wel bestaat er bij het wisselen van grafische kaarten, altijd het risico dat oudere drivers problemen gaan geven. Verwijder dus eerst volledig de huidige drivers, alvorens je de nieuwe kaart gaat plaatsen.
Een programmatje als DDU kan hierbij helpen.

Daarnaast lees ik niets over je Windows versie. Houdt er rekening mee dat je Windows 10 zult nodig hebben voor het DX12 verhaal.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 14:03
Voor dat tientje extra zou ik voor de MSI RX480 gaan. Koeler is iets stiller dan de sapphire (hoewel die ook niet slecht is). Zolang je op 1080p blijft of niet per sé de allerhoogste texture resoluties hoeft in toekomstige games, kun je nog wel even toe met 4gb.

Je voeding kan het aan. Bios update hoeft waarschijnlijk niet. De bottleneck gaat meevallen. De 2500k kan vrij goed meekomen in de meeste games, zeker met een overclock.

• Lavalampkap
Switchie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:25:
[...]

Persoonlijk zou ik het de paar tientjes tussen een 470 en 480 wel waard vinden.
Je wilt een paar jaar vooruit kunnen en door de extra kracht van de 480 ben je logischerwijs wat toekomstbestendiger. Daarnaast kun je natuurlijk vanaf dag 1 al genieten van dat beetje extra power van de 480. Maar goed, dat is dus persoonlijk. Kan niet in jouw portomonnee kijken :)

[...]

Kijkende naar het theoretisch vermogen kan de Antec het met 2 vingers in de neus aan.
Ook is er nog wel voldoende ruimte voor een overclock op zowel processor als videokaart.

Het klopt inderdaad dat het niet de beste in zijn soort is en met zijn 4jaar ook niet de jongste.
Maar echt een keiharde noodzaak ter vervanging zou er wat mij betreft niet zijn.

[...]

Bios update is voor grafische kaarten (nooit) nodig.
Wel bestaat er bij het wisselen van grafische kaarten, altijd het risico dat oudere drivers problemen gaan geven. Verwijder dus eerst volledig de huidige drivers, alvorens je de nieuwe kaart gaat plaatsen.
Een programmatje als DDU kan hierbij helpen.

Daarnaast lees ik niets over je Windows versie. Houdt er rekening mee dat je Windows 10 zult nodig hebben voor het DX12 verhaal.
Thanks, stelt mij alvast gerust dat ik tegen geen al te grote problemen ga aanlopen. Ik ben inderdaad vergeten te vermelden dat ik W10 draai om gebruik te maken van DX12.

Verwijderd

Ik zou gewoon een rx480 kopen en sparen voor een volledige pc upgrade (behalve grafische kaart) in een jaar of twee tijd.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Het enige serieuze risico wat je loopt zit hem in de power door het PCI slot. Oudere borden willen nog wel eens moeite hebben genoeg power door het slot te leveren, zeker voor de 4## series.
Ik heb indertijd het moederbord van mijn 2500k moeten vervangen omdat hij mijn 7950 niet meer trok... Ondertussen is die 7950 vervangen door een 460X.

Maar normaliter zou het geen probleem mogen zijn. In jouw geval zou ik zonder meer voor de MSI 480 gaan. De twee duurdere kaarten hebben alleen maar nadelen ten opzichte van de MSI.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02 22:12
Ik zou persoonlijk voor de 470 4gb gaan. Zonder overclock is die 2500k echt geen snelheidsmonster meer.

• Lavalampkap
Het is uiteindelijk de 480 geworden. Deze morgen opgestaan en gezien dat er amper prijsverschil zat tussen de MSI 470 en 480, en dan is de keuze snel gemaakt.
Bedankt aan iedereen voor de input :)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Overclocken met je 2500k is makkelijk. Multiplier op 40 gooien en voila 4ghz.

Hoger dan dat moet je toch wel wat meer benchmarken, maar 4ghz kan de chip makkelijk aan, de meeste mensen kunnen zelfs zonder ook maar iets anders in de bios te veranderen de processor op 4.5ghz laten draaien.
Pagina: 1