Gemeentelijke belastingen nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:02
Heden ontving ik een bericht in mijn "mijnoverheid inbox" omtrent het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.
Aangezien wij afgelopen jaar een projectmatige nieuwbouwwoning hebben gekocht, welke momenteel nog niet is opgeleverd, vroeg ik mij af of dit correct is en hoe men de huidige woz waarde heeft bepaald.
Momenteel is de woz waarde ca. 1/5 van het aankoopbedrag. Kanttekening hierbij is dat de woning afgelopen week pas het dak erop heeft en pas rond april/mei wordt opgeleverd.

Ik heb vandaag contact opgenomen met het vermelde telefoonnummer, maar wegens "carnaval" was de betreffende persoon niet aanwezig.

Mijn vraag is of dit juist is (dien ik al gemeentelijke belastingen te betalen)? Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe de woz waarde is bepaald? Dien ik zelf door te geven dat dit uiteindelijk gewijzigd dient te worden?

Tl;dr
Heden aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen, mbt nieuwbouwwoning (welke nog niet is opgeleverd). Dien ik deze belasting al te betalen?

Beste antwoord (via rkvvkevin op 28-02-2017 21:20)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
Hier staat wel iets...ruwweg 1/5 is dus wel verklaarbaar denk ik.

Whatever

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
Hier staat wel iets...ruwweg 1/5 is dus wel verklaarbaar denk ik.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

De pijldatum van de woz-waarde is 1 januari. In jouw geval valt dat dit jaar gunstig uit.
https://www.belastingdien...fait_berekenen/woz_waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Lijkt me dat ze het vrij laag ingeschat hebben, de aanslag is voor heel 2017. Je huis is praktisch klaar en toch rekenen ze slechts 1/5. Tevens geef je aan dat je huis in mei opgeleverd word, klinkt alsof je geluk hebt! Had je gewn rekening gehouden met deze jaarlijkse aanslag toen je een woning kocht ;)

[ Voor 17% gewijzigd door thafusion op 28-02-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thafusion schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:44:
Lijkt me dat ze het vrij laag ingeschat hebben, de aanslag is voor heel 2017. Je huis is praktisch klaar en toch rekenen ze slechts 1/5. Tevens geef je aan dat je huis in mei opgeleverd word, klinkt alsof je gematst word!
Pijldatum is altijd één jaar vóór de aanslag, dus in dit geval 1 januari 2016 ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:23
naitsoezn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:45:
[...]

Pijldatum is altijd één jaar vóór de aanslag, dus in dit geval 1 januari 2016 ;)
Behalve bij nieuwbouw... de aanslag over 2018 zal bijvoorbeeld worden gebaseerd op de waarde bij oplevering, in dit geval dus mei/juni 2017. Heb zelf dit aan de hand gehad met de gemeente Rotterdam, er zit een handige uitzondering in de wetgeving hiervoor :)

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Dit klopt helemaal. Vanaf de grondtransactie kan je aangeslagen worden voor de lokale belastingen. Bij een huis in aanbouw rekenen ze een deel van de waarde voor de WOZ. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:45:
[...]

Mogen ze dus blijkbaar ook op januari van het jaar van de aanslag zetten bij verbouwingen. Nieuwbouw valt daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
thafusion schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:44:
Lijkt me dat ze het vrij laag ingeschat hebben, de aanslag is voor heel 2017. Je huis is praktisch klaar en toch rekenen ze slechts 1/5. Tevens geef je aan dat je huis in mei opgeleverd word, klinkt alsof je geluk hebt! Had je gewn rekening gehouden met deze jaarlijkse aanslag toen je een woning kocht ;)
Het is niet dat ik er geen rekening mee had gehouden, vroeg me af hoe men aan die bedragen kwamen en of dit überhaupt juist is.

Bedankt allen voor de antwoorden! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-08 14:53
Je hebt geluk! net de aanslagen gekregen m.b.t. waterschap etc.. ons huis gaan ze in maart mee beginnen pas en zal pas in januari 2019 op zijn vroegst opgeleverd worden..

Altijd hetzelfde met de overheid je wordt aan alle kanten genaait! :(

absurd gewoon.. Maar helaas valt er niets aan te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rkvvkevin
finalking1 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:57:
Je hebt geluk! net de aanslagen gekregen m.b.t. waterschap etc.. ons huis gaan ze in maart mee beginnen pas en zal pas in januari 2019 op zijn vroegst opgeleverd worden..

Altijd hetzelfde met de overheid je wordt aan alle kanten genaait! :(

absurd gewoon.. Maar helaas valt er niets aan te doen
Heb dit verleden jaar helemaal uitgezocht. Ook de grond van de woning heeft een waarde, welke helaas meetelt voor de woz. Mocht je de waarde te hoog vinden, raad ik je aan om bezwaar te maken! Loont in veel gevallen (baat het niet, schaad het niet)
Pagina: 1