Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Adobe CC systeem voor +/- €1000

Pagina: 1
Acties:

• ilsezstrtn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor Adobe CC (vaak een combinatie van Photoshop, Illustrator en InDesign). Videobewerken en gamen doe ik in principe niet en verder zal ik er wat mee surfen e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo rond de 1000 euro. Omdat ik het toch wat eng vind om hem zelf in elkaar te zetten, heb ik besloten dit via azerty te laten doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu een LG Flatron 22EN43VQ-B monitor, deze zal tijdelijk meegaan, maar binnen een jaar worden vervangen door 2 nieuwe nader te bepalen monitors, verder niks noemenswaardigs.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het liefst zou ik van alles het beste van het beste nemen, maar dat laat mijn budget helaas niet toe ;) vandaar een hoop concessies...

Dit is waar ik aan dacht: (*Edit*, de rml code doet het niet, sorry, dan maar even zo..)
- Intel Core i5-7600K Boxed
- MSI B250M Mortar
- MSI N750TI-2GD5TLP (Inno3D GeForce GTX 1050 Ti Compact)
- WD Blue WD10EZEX, 1TB
- Fractal Design Core 1300 1500
- Coller Master TX3 i
- G.Skill 4 F4-2400C15D-16GRR
- LG GH24NSD1 Zwart
- Corsair VS450 Seasonic G series 360
- Adata XPG SX930 240GB
Totaal Tweakers: €797,78 (€953,28) | Totaal Azerty met assemblage: €889,07 (€1049,52)

Windows 10 Home of Pro gaat elders oem aangeschaft worden.

Ik heb een i5 over een i7 gekozen omdat ik denk (/hoop?) dat waar ik mee wil werken de hypertreading weinig toevoeging heeft en de i5 7600K wel een goede snelheid heeft en een aanzienlijk lager prijskaartje.
De grafische kaart is me nog een beetje een gok. Ik denk dat die goed genoeg is voor wat ik wil, zonder dat ik veel geld neerleg voor een overkill.
Voor de ssd neig ik wel echt naar een mlc vanwege de verhalen over snelheidsverlies bij het vol raken van de cache, en gewoon een stom goed gevoel wat ik erbij heb. Er gaat er 1 in om mee te beginnen, en mocht ik behoefte hebben aan meer wil ik er later nog 1 bijdoen. De hdd is er vanzelfsprekend voor de massale opslag. Ik gebruik nu een externe hd van 1tb welke na 3 jaar voor 1/3e volzit, 1tb lijkt me dus wel genoeg.
Het type geheugen? Een gok. De hoeveelheid geheugen? 16gb lijkt me genoeg, heb nu 4gb, en is eventueel in de toekomst verder uit te breiden.
Verder zijn het moederbord (MSI, zal wel goed zijn? Alles wat ik wil zit erop iig), de behuizing (ziet er leuk uit, genoeg sloten) en de voeding (merk lijkt ok, 450 genoeg of toch de 550 nemen?) ook een beetje een gok...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee in principe niet. MSI heb ik dus een goed gevoel bij, in ieder geval voor het moederbord, en verder maakt het me niet veel uit. En misschien voor sommigen onbegrijpelijk, maar een mac kan ik niks mee, het gaat echt een pc worden. Sorry ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ervan uitgaande dat echte energieslurpers niet meer bestaan in deze ecobewuste tijd niet echt. Het hoeft geen herrie onder mijn bureau te worden, maar als ik af en toe iets hoor brommen maakt me dat niet. Verder mag de kast er in mijn ogen mooi uitzien, maar dat is ook zeker niet alles waard.

Ga je overklokken?
Ik wil een k versie voor de hogere basissnelheid, niet omdat ik deze ga overklokken

Wat verwacht je van ons?
HULP! ADVIES! Iemand?!?
Nee maar zonder dollen, dit systeem gaat er zoals die nu is waarschijnlijk komen, maar ik twijfel wel over bepaalde keuzes, en zou graag horen hoe jullie daarover denken...
Doe ik bv verstandig aan de i5? Of zou ik toch echt voor een i7 moeten gaan? Is de k versie een logische keuze (amper prijsverschil)?
Heeft iemand toevallig ervaring met de 750Ti icm (voornamelijk) photoshop? Of bepaalde ideeën misschien hierover?
Zijn mijn keuzes voor ssd en geheugen goed? Snel genoeg, betrouwbaar?
Het moederbord, ga ik geen beperkingen ondervinden aan een B250 chipset?
De voeding? Bij de videokaart staat bv dat je 400 watt nodig hebt, zou ik dan voor 450 gaan, of toch liever voor 550 om safe te zitten (of voor andere redenen natuurlijk)?

Tsja, dat is het zo een beetje. En dat allemaal voor onder de 1000 euro het liefst, en beschikbaar via azerty ;)

Alvast heel erg bedankt voor de input!

[ Voor 30% gewijzigd door ilsezstrtn op 01-03-2017 12:21 . Reden: Update systeem ]

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

ilsezstrtn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:41:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor Adobe CC (vaak een combinatie van Photoshop, Illustrator en InDesign). Videobewerken en gamen doe ik in principe niet en verder zal ik er wat mee surfen e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo rond de 1000 euro. Omdat ik het toch wat eng vind om hem zelf in elkaar te zetten, heb ik besloten dit via azerty te laten doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu een LG Flatron 22EN43VQ-B monitor, deze zal tijdelijk meegaan, maar binnen een jaar worden vervangen door 2 nieuwe nader te bepalen monitors, verder niks noemenswaardigs.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het liefst zou ik van alles het beste van het beste nemen, maar dat laat mijn budget helaas niet toe ;) vandaar een hoop concessies...

Dit is waar ik aan dacht: (*Edit*, de rml code doet het niet, sorry, dan maar even zo..)
- Intel Core i5-7600K Boxed
- MSI B250M Mortar
- MSI N750TI-2GD5TLP
- WD Blue WD10EZEX, 1TB
- Fractal Design Core 1300
- Coller Master TX3 i
- G.Skill 4 F4-2400C15D-16GRR
- LG GH24NSD1 Zwart
- Corsair VS450 (of VS550)
- Adata XPG SX930 240GB
Totaal Tweakers: €867,69 | Totaal Azerty met assemblage: €980,01

Windows 10 Home of Pro gaat elders oem aangeschaft worden.

Ik heb een i5 over een i7 gekozen omdat ik denk (/hoop?) dat waar ik mee wil werken de hypertreading weinig toevoeging heeft en de i5 7600K wel een goede snelheid heeft en een aanzienlijk lager prijskaartje.
De grafische kaart is me nog een beetje een gok. Ik denk dat die goed genoeg is voor wat ik wil, zonder dat ik veel geld neerleg voor een overkill.
Voor de ssd neig ik wel echt naar een mlc vanwege de verhalen over snelheidsverlies bij het vol raken van de cache, en gewoon een stom goed gevoel wat ik erbij heb. Er gaat er 1 in om mee te beginnen, en mocht ik behoefte hebben aan meer wil ik er later nog 1 bijdoen. De hdd is er vanzelfsprekend voor de massale opslag. Ik gebruik nu een externe hd van 1tb welke na 3 jaar voor 1/3e volzit, 1tb lijkt me dus wel genoeg.
Het type geheugen? Een gok. De hoeveelheid geheugen? 16gb lijkt me genoeg, heb nu 4gb, en is eventueel in de toekomst verder uit te breiden.
Verder zijn het moederbord (MSI, zal wel goed zijn? Alles wat ik wil zit erop iig), de behuizing (ziet er leuk uit, genoeg sloten) en de voeding (merk lijkt ok, 450 genoeg of toch de 550 nemen?) ook een beetje een gok...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee in principe niet. MSI heb ik dus een goed gevoel bij, in ieder geval voor het moederbord, en verder maakt het me niet veel uit. En misschien voor sommigen onbegrijpelijk, maar een mac kan ik niks mee, het gaat echt een pc worden. Sorry ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ervan uitgaande dat echte energieslurpers niet meer bestaan in deze ecobewuste tijd niet echt. Het hoeft geen herrie onder mijn bureau te worden, maar als ik af en toe iets hoor brommen maakt me dat niet. Verder mag de kast er in mijn ogen mooi uitzien, maar dat is ook zeker niet alles waard.

Ga je overklokken?
Ik wil een k versie voor de hogere basissnelheid, niet omdat ik deze ga overklokken

Wat verwacht je van ons?
HULP! ADVIES! Iemand?!?
Nee maar zonder dollen, dit systeem gaat er zoals die nu is waarschijnlijk komen, maar ik twijfel wel over bepaalde keuzes, en zou graag horen hoe jullie daarover denken...
Doe ik bv verstandig aan de i5? Of zou ik toch echt voor een i7 moeten gaan? Is de k versie een logische keuze (amper prijsverschil)?
Heeft iemand toevallig ervaring met de 750Ti icm (voornamelijk) photoshop? Of bepaalde ideeën misschien hierover?
Zijn mijn keuzes voor ssd en geheugen goed? Snel genoeg, betrouwbaar?
Het moederbord, ga ik geen beperkingen ondervinden aan een B250 chipset?
De voeding? Bij de videokaart staat bv dat je 400 watt nodig hebt, zou ik dan voor 450 gaan, of toch liever voor 550 om safe te zitten (of voor andere redenen natuurlijk)?

Tsja, dat is het zo een beetje. En dat allemaal voor onder de 1000 euro het liefst, en beschikbaar via azerty ;)

Alvast heel erg bedankt voor de input!
Paar dingen.
Dit is een veel betere SSD. pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
Overigens geeft alternate altijd een veel te hoge schatting, je systeem verbruikt meer richting de 200w max. Je kan veel beter voor een goede kwaliteit voeding gaan (VS is niet echt goede kwaliteit), zoals deze: pricewatch: Seasonic G-series 360 watt
Verder is een kast als deze pricewatch: Cooler Master Silencio 352 of deze pricewatch: Fractal Design Define Mini C kwalitatief beter en stiller.
De 750ti is verouderd en tegenwoordig ben je beter uit met pricewatch: Galaxy GeForce GTX 1050 2GB OC of pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1050 Ti Compact voor wat meer power.
Waar woon je eigenlijk? Als je redelijk dichtbij woont zet ik 'm voor verzendkosten in elkaar (kom met antistatische mat, polsband en eigen gereedschap) < als je die optie overweegt moet je wel pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM nemen, dan de ISO van windows op de windows website downloaden en dan een USB bootdrive maken.

• ilsezstrtn
Heyy,
de crucial mx300 had ik ook overwogen ja, maar vanwege het stukje langzaam-tlc-bladibla had ik er uiteindelijk toch niet voor gekozen. Wat maakt hem dan zo beter?
De Fractal Design Define zal ik ook zeker nog even in mijn overwegingen meenemen!
En de 1050 zat ik ook aan te denken ja, ik kon er alleen niet echt wijs uit worden of die nou compatible is met het moederbord, vandaar dat ik eigenlijk 'safe' voor de 750ti wou gaan.. Tsja, wat zal ik zeggen, ik probeer me erin te verdiepen, maar sommige dingen blijven een mysterie voor me :p

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

ilsezstrtn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:34:
Heyy,
de crucial mx300 had ik ook overwogen ja, maar vanwege het stukje langzaam-tlc-bladibla had ik er uiteindelijk toch niet voor gekozen. Wat maakt hem dan zo beter?
De Fractal Design Define zal ik ook zeker nog even in mijn overwegingen meenemen!
En de 1050 zat ik ook aan te denken ja, ik kon er alleen niet echt wijs uit worden of die nou compatible is met het moederbord, vandaar dat ik eigenlijk 'safe' voor de 750ti wou gaan.. Tsja, wat zal ik zeggen, ik probeer me erin te verdiepen, maar sommige dingen blijven een mysterie voor me :p
1050 zal het gewoon prima doen.
De MX300 is 3D vnand TLC, dat is veel moderner dan normaal TLC, en heft 99% van de nadelen op. De MX300 is sneller, heeft evenlange levensduur, is goedkoper met meer opslag, en heeft ook nog eens stroomverliesbescherming. Wat is jouw mening kwa voeding en mijn aanbieding?

Verwijderd

ilsezstrtn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:34:
Heyy,
Prestatieverschil is er in dagelijks gebruik niet. Zelfs het op papier giga verschil met een NVME ga je niet merken.
En de 1050 zat ik ook aan te denken ja, ik kon er alleen niet echt wijs uit worden of die nou compatible is met het moederbord,
Waarom zou het niet compatible zijn? Zolang de videokaart in de behuizing past en in het pcie slot van het moederbord zal het werken enkele uitzonderingen daargelaten. Een GTX 1050 is een veel betere keuze dan een 750 Ti voor dezelfde prijs.

Wat betreft de cpu. Bij Intel kijk je naar de turbo coresnelheid. Die ligt bij de 7600K slechts 100 MHz hoger dan bij de 7600. Niet iets wat je gaat merken. Daarbij verbruikt de K meer stroom en moet je er zelf een koeler bij kopen.

Als behuizing kan ik de iets duurdere pricewatch: Fractal Design Core 1500 aanbevelen welke een veel fraaiere bevestiging voor hdd's heeft.

De Corsair VS serie voedingen kan je beter voorbij laten gaan. De kwaliteit is te laag om de prijs te rechtvaardigen. De beste voeding voor dit systeem is de eerder genoemde Seasonic. Van de voeding kan je meer dan 10 jaar plezier hebben. Een iets goedkoper alternatief is de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W. Kwalitatief iets minder ook waardoor de levensduur een jaar of 4 korter is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Losse gpu eerst weglaten, over het algemeen moet het prima gaan met de iGPU in de cpu en PS, Id en iL. Als het vooral Id en iL werk is en in Ps je niet hele grote files gebruikt dan zou een snelle i3 ook nog wel kunnen.

[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 28-02-2017 23:43 ]

specs

Verwijderd

maratropa schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:42:
Losse gpu eerst weglaten, over het algemeen moet het prima gaan met de iGPU in de cpu en PS, Id en iL. Als het vooral Id en iL werk is en in Ps je niet hele grote files gebruikt dan zou een snelle i3 ook nog wel kunnen.
Precies wat hier wordt aangegeven. Een Igpu moet ook voldoen. Maar aan de andere kant. Vroeger zeiden vele dat een gpu het proces versnelde.. en ik weet niet of dat nu ook zo nog geldt..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:31:
[...]

Precies wat hier wordt aangegeven. Een Igpu moet ook voldoen. Maar aan de andere kant. Vroeger zeiden vele dat een gpu het proces versnelde.. en ik weet niet of dat nu ook zo nog geldt..
Dat is nog steeds zo, adobe blijft werken aan meer gpu support, bijv bij illustrator. Maar een intel iGPU ondersteund ook gewoon openCL & OpenGL en wordt dus ook steeds breder ondersteund door adobe apps.

specs

• ilsezstrtn
Hey, heel erg bedankt allemaal!

@ ultiemepcnerd, de voeding klinkt idd als een betere optie, het aanbod.. ik vind het heel lief, maar ik ben wat vreemde-mensen-schuw, dus heel erg bedankt maar nee, niks persoonlijks ;)

@ acb2401, als ps de ssd als scratchdisk gebruikt, ga je de terugloop in snelheid dan echt niet merken? De benchmarks schrikken me toch echt nog wat af.
Qua cpu, is het niet dat die turboboost alleen onder bepaalde omstandigheden en alleen dusdanig hoog is bij single core gebruik? Wanneer ik verschillende programma's open heb staan (bijna altijd), is dit dan wel een betrouwbare snelheid om als uitgangspunt te nemen?
En, is de boxed cooler van de 7600 dan gewoon goed genoeg voor die cpu? En zou de cooler die ik in het lijstje heb staan dan genoeg zijn voor de 7600k? (Ik zit nu wel weer in dubio :p )

@ maratropa en netoj, in een ander topic vroeg ik me af voor hoeveel gb te moeten gaan in een gpu, daar kwam het eventuele nut ervan ook al ter sprake. In ps werk ik opzich wel regelmatig met wat grotere bestanden, adobe geeft ook aan dat +/- 2gb wel fijn is daarbij.. dus eigenlijk is mijn vraag dan, kan je hier 2gb 'op zetten'? En hoe (bios?) Elders op een forum las ik ook dat adobe de cudos gebruikt (zei het in beperkte mate), weten jullie daar meer van?
Verder zie ik vaak staan 'max 1gb shared memory', heeft dat dan geen betrekking op de igpu?
Enn, mocht ik besluiten het toch eerst zonder te proberen... is een extra gpu er makkelijk/veilig bij te zetten (voor iemand die het nooit eerder gedaan heeft en als de dood is het systeem om zeep te helpen door statische elektriciteit ;) )?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
ilsezstrtn schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:56:

@ ultiemepcnerd, de voeding klinkt idd als een betere optie, het aanbod.. ik vind het heel lief, maar ik ben wat vreemde-mensen-schuw, dus heel erg bedankt maar nee, niks persoonlijks ;)

@ acb2401, als ps de ssd als scratchdisk gebruikt, ga je de terugloop in snelheid dan echt niet merken? De benchmarks schrikken me toch echt nog wat af.
Qua cpu, is het niet dat die turboboost alleen onder bepaalde omstandigheden en alleen dusdanig hoog is bij single core gebruik? Wanneer ik verschillende programma's open heb staan (bijna altijd), is dit dan wel een betrouwbare snelheid om als uitgangspunt te nemen?
En, is de boxed cooler van de 7600 dan gewoon goed genoeg voor die cpu? En zou de cooler die ik in het lijstje heb staan dan genoeg zijn voor de 7600k? (Ik zit nu wel weer in dubio :p )

@ maratropa en netoj, in een ander topic vroeg ik me af voor hoeveel gb te moeten gaan in een gpu, daar kwam het eventuele nut ervan ook al ter sprake. In ps werk ik opzich wel regelmatig met wat grotere bestanden, adobe geeft ook aan dat +/- 2gb wel fijn is daarbij.. dus eigenlijk is mijn vraag dan, kan je hier 2gb 'op zetten'? En hoe (bios?) Elders op een forum las ik ook dat adobe de cudos gebruikt (zei het in beperkte mate), weten jullie daar meer van?
Verder zie ik vaak staan 'max 1gb shared memory', heeft dat dan geen betrekking op de igpu?
Enn, mocht ik besluiten het toch eerst zonder te proberen... is een extra gpu er makkelijk/veilig bij te zetten (voor iemand die het nooit eerder gedaan heeft en als de dood is het systeem om zeep te helpen door statische elektriciteit ;) )?
Tegenwoordig is turbo boost eigenlijk gewoon consequent actief wanneer je wilt dat het actief is, waardoor het realistischer is hierop te vergelijken.

De boxed koeler volstaat mits je geen bijzondere stilte eisen hebt zoals een slapende partner of behoefte aan absolute stilte (al zul je dan ook nog iets meer moeten uitgeven een stillere behuizing).

Ik ken de Adata SSD die je wilt niet, maar de benchmarks vind ik nou niet bepaald goed. http://techreport.com/rev...x930-240gb-ssd-reviewed/4 De MX200, een SSD die toch niet super was, komt al beter uit de bus. De MX300 is hier een verbetering op. Verder geldt qua SSD's dat je het verschil toch niet merkt, dus prijs de leidende factor is.

De interne GPU gebruikt gewoon het RAM als geheugen. Hier is dan wel relevant dat je dual-channel (twee staafjes) RAM kiest van 2400 MHz en vrij lage CAS latency (15 of lager), aangezien er nou eenmaal meer data vanaf je RAM moet komen.

Een GPU erin zetten is vrij simpel, verkeerd om gaat je in ieder geval nooit lukken. Statische elektriciteit is niet iets wat vaak mis gaat, maar jezelf ontladen aan een verwarmingsbuis oid kan nooit kwaad. Ook de voeding dient ontladen te worden door de 'aan' knop van de desktop 10 seconden ingedrukt te houden terwijl de stekker eruit ligt. Er kan dan nog weinig misgaan.

Verder denk ik dat je je eigen schaal qua werk behoorlijk overschat. Er zijn zat mensen die 20 TB per jaar produceren, jij komt slechts op een schamele 100 GB. Ik denk dus dat jouw foto's wel meevallen qua grootte en hoeveelheid, dus zou ik niet al teveel uitgeven aan dingen als dedicated GPU's, overklokbare processoren etc.

Verwijderd

ilsezstrtn schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:56:

Om statische elektriciteit hoef je geen zorgen te maken als je een wristband of hoe die dingen ook heten gebruikt.

• ilsezstrtn
@ lactaxative Haha tsja, overschatten.. De hoeveelheid valt heel erg mee inderdaad, heeft ook wel meerdere redenen hoor, en zal in de toekomst ook wat meer worden, wat ook de reden is dat ik nét even iets meer wil dan waar ik nu genoeg aan zou hebben ;) Daarnaast is photoshop ook zeker niet mijn favorite, maar als ik ermee werk kunnen het aardige bestanden worden, daarom wil ik er wel rekening mee houden. De keuze overklokbare processor was ook gemaakt op basissnelheid, niet de noodzaak om echt álles eruit te kunnen halen. Als turboboost inderdaad makkelijk en breed wordt ingezet is de gewone versie zeker goed genoeg.

De grafische kaart ga ik dan nog even achterwegen laten, eerst kijken hoe het werkt via de HD Graphics 630..
Dual channel ram komt er sowieso in, maar als ik 'bespaar' op de grafische kaart (en misschien de processor & ssd) dan zou ik er bv wel goed aan doen om voor de hyper x savage variant te kiezen?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Het makkelijkste is om categorie: Geheugen intern in de gaten te houden en iets te pakken met relatief lage true latency voor een schappelijke prijs. Op het moment is er niets interessants met lagere true latency dan de goedkoopste, aangezien de goedkoopste snellere optie al 12 euro duurder is, en slechts een fractie sneller.

Het is helaas erg lastig in te schatten hoe groot de invloed hiervan in de praktijk uiteindelijk is, ik zou niet weten hoe je dat zou moeten meten. Vandaar het standaard advies: Kijk of je goedkoop iets snels kunt pakken, anders gewoon het goedkoopste.
Pagina: 1