Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen netwerk creëren zonder router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• faim
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-11 22:14

faim

FaimMedia B.V.

Topicstarter
Hi,

Wij zitten in een pand met gedeeld internet en wil hier een eigen (draadloos) netwerk creëren. Er is slechts één poort beschikbaar, waar momenteel een switch mee verbonden is en meerdere computers en telefoons aanhangen. Tevens hangt aan de switch nog een router ingesteld als access point voor draadloze toegang.

Om het draadloze signaal beter toegankelijk te houden hangt deze met een kabel van 10 meter aan de switch. Hoe zou ik (het liefst zonder extra apparatuur) met de huidige constructie de router/access point als DHCP-server kunnen gebruiken, zonder de centrale DHCP-server van het gebouw te gebruiken, zodat er een eigen netwerk ontstaat?

Ik zou een extra kabel van 10 meter van de router naar de switch kunnen terugbrengen, maar weet niet hoe bevorderlijk dat is?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/noBZ8v/Schermafbeelding_2017_02_28_om_17_38_58.png

Ik hoop dat het hiermee duidelijk is toegelicht...

Gr. Tim

Beste antwoord (via faim op 28-02-2017 18:25)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17
Dat gaat dus niet...
Hoe zou ik (het liefst zonder extra apparatuur) met de huidige constructie de router/access point als DHCP-server kunnen gebruiken, zonder de centrale DHCP-server van het gebouw te gebruiken, zodat er een eigen netwerk ontstaat?
Dat kan wel, door je router dus als router te gebruiken.

Een kabel van de outlet in de muur naar de WAN-poort van de router en vervolgens van de LAN-poort van de router terug naar de switch lijkt me inderdaad de way to go. Maar waarom wil je dit volgens de topictitel dan "zonder router"??

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:01
UTP kabels kun je bijna zo lang maken als jij wilt! Nou ja... tot 100 meter dan, maar dan heb je een flink pand! (Ik heb het maar even niet over de verschillende standaarden om het makkelijk te houden)

[ Voor 50% gewijzigd door chickpoint op 28-02-2017 17:45 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:05
Ik denk dat een belangrijke vraag is: Waarom zou je dat in hemelsnaam willen?

Je kunt niet zomaar 2 DHCP-servers op één netwerk draaien. Als je een eigen netwerk wilt creëren, dan heb je toch echt een router nodig als je dat ook wilt koppelen met andere netwerken (zoals Internet of een ander LAN).

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
Dat gaat dus niet...
Hoe zou ik (het liefst zonder extra apparatuur) met de huidige constructie de router/access point als DHCP-server kunnen gebruiken, zonder de centrale DHCP-server van het gebouw te gebruiken, zodat er een eigen netwerk ontstaat?

Een kabel van de outlet in de muur naar de WAN-poort van de router en vervolgens van de LAN-poort van de router terug naar de switch lijkt me inderdaad de way to go. Maar waarom wil je dit volgens de topictitel dan "zonder router"??

• faim
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-11 22:14

faim

FaimMedia B.V.

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:49:

Nja omdat de router niet daadwerkelijk als router staat ingesteld, maar slecht als AP.

Ik denk dat ik de router naar beneden ga halen en vervang door een goedkoop access point. Dan inderdaad de router tussen de outlet en de switch plaatsen. Is denk ik de goedkoopste en meest praktische oplossing.

Bedankt voor de info :)

Dacht dat er heel misschien wat mogelijk was doormiddel van de managed switch, maar zover gaat mijn expertise niet.

• Xander
faim schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:30:
[...]

Dacht dat er heel misschien wat mogelijk was doormiddel van de managed switch, maar zover gaat mijn expertise niet.
Je had het idee om één kabel van de outlet naar de router te laten lopen, en dan weer één kabel terug van de router naar de switch.

In principe kun je die twee functies over één kabel laten gaan door aan beide kanten een managed switch neer te zetten en VLANs te gaan gebruiken. Ik betwijfel echter of dit financieel aantrekkelijker is dan een extra kabeltje. ;)

Als je genoeg hebt aan 100Mbps dan zou je trouwens ook de kabel fysiek in tweeën kunnen splitsen voor "heen" en "terug", voor 100Mbps heb je maar 2 van de 4 paren nodig. Zie ook de NT FAQ:
Afbeeldingslocatie: https://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:05
faim schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:30:
[...]

Nja omdat de router niet daadwerkelijk als router staat ingesteld, maar slecht als AP.

Ik denk dat ik de router naar beneden ga halen en vervang door een goedkoop access point. Dan inderdaad de router tussen de outlet en de switch plaatsen. Is denk ik de goedkoopste en meest praktische oplossing.

Bedankt voor de info :)

Watvoor apparatuur heb je nu dan?
Als je een managed switch hebt en een fatsoenlijke router, zou je idd in je switch je WAN kunnen scheiden van je LAN, en op je router zowel WAN als LAN trunken op dezelfde verbinding.
De vraag is echter of je daar beter van wordt. Makkelijker of logischer is het sowieso niet, en voor de uren die je er (waarschijnlijk) in moet stoppen kun je veel beter een Mikrotik Routerboardje halen of zo.
Pagina: 1