Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgraden wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• JGChino
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-01-2022
Hallo allemaal,

M'n huidige PC heeft een upgrade nodig, omdat hij niet echt optimaal presteert. Er is al een keer nieuw RAM geheugen en SSD ingegaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetten, Word, Excel, Illustrator, Lightroom, Photoshop. Daarnaast speel ik af en toe games zoals Runescape en WoW. Heb nog wel wat games van 'vroeger' liggen die ik soms op een verloren zondag speel zoals BF3 en Diablo 3.

Daarnaast overweeg ik een tweede 27" scherm aan te schaffen dus dat vereist ook wel wat meer van het systeem denk ik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is lastig te specificeren, omdat ik zoveel mogelijk onderdelen mee wil nemen. Ik hoef geen échte high-end pc, maar toch wel boven gemiddeld. Het liefst ben ik binnen €500,- klaar, maar mocht m'n systeem echt verouderd zijn mag het meer zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn PC nu:
CPU: Intel Core i5-2500K (Het liefst neem ik deze nog mee)
GPU: AMD HD 6950 (Deze maakt echt overuren en is zéker aan vervanging toe.)
SSD: Samsung 850 EVO 250GB (Meenemen)
RAM: G. Skill RipjawsX DDR3 1600 C9 2x4GB (Het liefst neem ik deze ook mee)
MBD: Asus P8P67 LE (Deze is ook wel aan vervanging toe denk ik?)
Voeding: Corsais 550W

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso nieuwe videokaart en moederbord?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-

Ga je overklokken?
Heb een CPU die overgeklokt kan worden, maar is er eigenlijk nooit meer van gekomen. Dit kan ik nu wel doen als deze CPU nog goed genoeg is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben niet echt meer thuis in alle nieuwe PC onderdelen en zeker. Daarom weet ik niet welke onderdelen ik moet vervangen dus mij vertellen wat ik het beste kan verbeteren aan m'n PC?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door JGChino op 28-02-2017 11:58 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Wat doet je denken dat er een upgrade nodig is? Waar loop je tegenaan? 'Niet optimaal presteren' is niet zo specifiek.

Videokaartupgrade is niet gek: pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G als je op full-hd speelt. Specificieer wel even je voeding, Corsair 550W zegt te weinig.

Moederbord heeft alleen nut als je een pcie 3.0 slot wilt. Dat heeft je huidige niet. Alleen zijn socket 1155 mobo's tegenwoordig best duur - zelfs 2e hands.

[ Voor 63% gewijzigd door Nat-Water op 28-02-2017 12:09 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• mAssGoblin
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03 10:03
Toevallig zelf vorige week mobo ook vervangen omdat ik mijn i7 2600 (1155 socket) ook wilde overnemen. Ik ben voor deze gegaan https://www.dealstunter.n...1M-P31-W8/MSI_H61M-P31_W8
Prima mobo met pcie 3.0.
Videokaart wellicht de RX 470 al voldoende.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Overklok moederborden voor socket 1155 zijn praktisch onvindbaar. categorie: Moederborden
categorie: Moederborden Er zijn helaas meer mensen die dachten handig te zijn door na een paar jaar een overklok moederbord goedkoop op de kop te tikken. Zit er niet in helaas.

Vermoedelijk is de beste oplossing nu een grafische kaart te kopen. In ieder geval kun je dan weer degelijk gamen, en heb je ook wat voordeel bij renderen oid. Wanneer dit niet snel genoeg is voor jouw doeleinden, kun je daarna kijken naar een nieuw moederbord/cpu/ram setje.
mAssGoblin schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:14:
Toevallig zelf vorige week mobo ook vervangen omdat ik mijn i7 2600 (1155 socket) ook wilde overnemen. Ik ben voor deze gegaan https://www.dealstunter.n...1M-P31-W8/MSI_H61M-P31_W8
Prima mobo met pcie 3.0.
Videokaart wellicht de RX 470 al voldoende.
Wat is het voordeel van dit moederbord dan? Zit geen eens USB 3.0 op.

• mAssGoblin
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03 10:03
Geef alleen aan dat socket 1155 mobos voor niet al te veel geld goed te krijgen zijn. Mocht TS echt pcie 3.0 willen bij upgraden GPU.

• JGChino
Bedankt voor alle snelle reacties!
Nat-Water schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:00:
Wat doet je denken dat er een upgrade nodig is? Waar loop je tegenaan? 'Niet optimaal presteren' is niet zo specifiek.

Videokaartupgrade is niet gek: pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G als je op full-hd speelt. Specificieer wel even je voeding, Corsair 550W zegt te weinig.

Moederbord heeft alleen nut als je een pcie 3.0 slot wilt. Dat heeft je huidige niet. Alleen zijn socket 1155 mobo's tegenwoordig best duur - zelfs 2e hands.
De videokaart wordt snel warm bij het gamen en maakt een hoop herrie.
Ik merk dat de PC met opstarten een stuk langzamer is dan voorheen ondanks de SSD.
Multitasken gaat nog wel goed.

Is er een manier om het type voeding te bekijken zonder de PC open te halen? Anders moet ik dit even vanavond doen.

• Nat-Water
JGChino schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:51:
Bedankt voor alle snelle reacties!

[...]

De videokaart wordt snel warm bij het gamen en maakt een hoop herrie.
Ik merk dat de PC met opstarten een stuk langzamer is dan voorheen ondanks de SSD.
Multitasken gaat nog wel goed.

Is er een manier om het type voeding te bekijken zonder de PC open te halen? Anders moet ik dit even vanavond doen.
Langzame boot: Schone windows geprobeerd - firmware SSD up-to-date?
Voeding: Nee, niet echt ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• JGChino
Nat-Water schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:55:
[...]

Langzame boot: Schone windows geprobeerd - firmware SSD up-to-date?
Voeding: Nee, niet echt ;)
Schone installatie al eens gedaan en firmware is ook up to date. Had hiervoor een
OCZ Vertex 3 60GB die te klein werd, maar die was sneller dan de Samsung met opstarten.
Voeding gevonden is: Corsair CMPSU-600CXV2EU

[ Voor 10% gewijzigd door JGChino op 28-02-2017 14:59 ]

• JGChino
Gister ook even Speedfan geinstalleerd wat me op viel was dat de CPU 97 graden was tijdens het gamen. Lijkt me wel erg hoog? Heb een Zalman CNPS10X Performa cooler en een Zalman Z9 kast.

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 17:18

Sweatleek

404: Member Not Found

JGChino schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:46:
Gister ook even Speedfan geinstalleerd wat me op viel was dat de CPU 97 graden was tijdens het gamen. Lijkt me wel erg hoog? Heb een Zalman CNPS10X Performa cooler en een Zalman Z9 kast.
Holy sh*t. Als ik jouw was zou ik een nieuwe cpu koeler haalen *like asp*. aangezien je tog relatief lichten games speelt zouw ik zeggen iets van een 1050ti of zo

[ Voor 6% gewijzigd door Sweatleek op 01-03-2017 13:24 ]

confused reality

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

JGChino schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:46:
Heb je ooit je kast ontstoft? Draait je fan nog wel?

• JGChino
UltiemePCNerd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:26:
[...]

Heb je ooit je kast ontstoft? Draait je fan nog wel?
Is nu wel al even geleden, maar heb de kast vaker ontstoft en er zat sowieso nooit veel in. De fan draait gewoon het was tijdens het spelen van Runescape vrij simpel spel lijkt me. Daarvoor was de temperatuur gewoon goed en daarna daalde de temperatuur ook direct.

• Nat-Water
Zit de koeler goed vast? koelpasta aanwezig?
Heb je dit ook als je met een open kast draait?

• JGChino
Nat-Water schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:03:
Zit de koeler goed vast? koelpasta aanwezig?
Heb je dit ook als je met een open kast draait?
Gister nog even gecheckt toch wel flink wat stof in de CPU koeler. Even uit gestofzuigd. Speedfan geeft nu aan dat de CPU nu iets koeler is, maar nog steeds te warm.

Ergens vraag ik me af of speedfan het wel juist aangeeft. CPU is direct na het opstarten al een zeer hoge temperatuur. Als de processor 1 á 2 seconden omhoog schiet zakt de temperatuur 1 á 2 seconden naar +- 35 graden.. erg vreemd dus. Ook daalde de temperatuur soms als er juist meer load was. Ook de AUX temp geeft aan constant rond de 60 graden te zijn. Door de fans op 100% te zetten veranderd de temperatuur ook niet..

Koelpasta uiteraard gebruikt bij het in elkaar zetten van de PC is al wel 5+ jaar geleden denk ik.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Controleer het eens met een ander programma dan speedfan? Bv hwinfo of speccy.

[ Voor 37% gewijzigd door DarkBlaze op 02-03-2017 11:13 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
Pagina: 1