Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:59
Ik heb van een vriend een oude PC gratis gekregen omdat hij soms niet aan zou gaan. De PC heeft de volgende specs:
  • Asus P8P67 (3.0)
  • Intel i7 2600 (Scythe Mugen 3 koeler)
  • 2x Sapphire Radeon HD 6870 (Crossifre)
  • 16 GB RAM (Corsair CMX8GX3M2A1600C9)
  • Cooler Master Silent Pro Gold 800W
Als de PC niet aan gaat, draaien de fans niet (zowel case als CPU fans) en gaat de DRAM LED op het moederbord branden. Dit duidt op verkeerd aangesloten RAM of RAM geheugen dat niet werkt met dit moederbord. Het moederbord piept niet, en haalt ook niet de POST.

Ik heb de BIOS gereset, waarna het systeem de POST wel haalde. Ik heb toen in de BIOS het ram geheugen ingesteld volgens de gegevens van Corsair (1333 MHz @ 1,5V 9-9-9-24). Het systeem startte verder op dus ik besloot Memtest86+ te draaien. Er waren geen problemen gevonden.

Ik kreeg de PC zonder HDD, dus toen ik dacht het probleem opgelost te hebben heb ik een WD Black 1 TB besteld en in de PC gemonteerd. Daar heb ik toen Windows 7 op geïnstalleerd en het leek allemaal goed te werken.

Toen ik de PC uitzette en later weer aan wilde zetten, kreeg ik weer de fout met de DRAM LED. Ik heb toen besloten om allerlei combinaties van de 4 RAM sticks te proberen, maar zonder geluk. De PC werkt dan weer totdat ik de PC zelf afsluit, waarna hij weer hetzelfde mankement vertoont. Als je de PC even uit laat staan en na even wachten (30 minuten) hem weer aan wil zetten gaat het weer een paar keer goed. Een BIOS reset (CMOS batterij er even uit) levert vaak wel direct (tijdelijk) resultaat op.

Later heb ik alle hardware losgekoppeld behalve 1 videokaart en het RAM geheugen, en het leek nu al een stuk beter te werken. Toen ik alles één voor één weer aansloot om te kijken wat defectief was, veroorzaakte de PC vlak na het aanzetten kortsluiting op het lichtnet; de stop vloog eruit. Daarna heb ik alles uitgezet, stop weer aan en nog een keer geprobeerd waarna het systeem wel gewoon weer opstartte. Na 2 of 3 keer proberen af te sluiten en aan te zetten kwam het probleem met de DRAM LED weer terug. Na wat proberen ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet aan de volgende componenten ligt:
  • RAM Sticks
  • DVD Speler
  • HDD
  • Videokaart
  • Front audio en USB
  • Kaartlezer
  • Extra USB en SATA interface aan de achterkant
Zowel Windows 7 als de BIOS info geven aan dat er 8 GB RAM is geïnstalleerd. Echter, wanneer ik in de BIOS kijk bij de RAM slots, is er wel te zien dat in alle 4 de slots een 4 GB stick zit. Ook Memtest86+ liet 4x 4 GB zien.

Mijn vermoeden is nu dat het aan het moederbord of de voeding ligt. Maar als het één van de twee is, dan lijkt het voor mij erg onlogisch. Als het het moederbord is, vind ik het raar dat er kortsluiting op het lichtnet kwam, zonder dat het moederbord zelf kapot is gegaan. Als het de voeding is, vind ik het raar dat alles blijft werken totdat ik de PC afsluit. Ook vanochtend veroorzaakte de PC weer kortsluiting op het lichtnet nadat ik voor de zoveelste keer een BIOS reset had geprobeerd.

De PC is aangesloten op een niet-geaard stopcontact. Mijn vader zei dat dit niet voor zulke problemen kan zorgen, maar ik zet het er toch even bij.

Een ander probleempje dat zich maar één keer heeft voorgedaan is toen ik de PC afsloot alle fans bleven draaien totdat ik de voeding uitschakelde.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Met vriendelijke groet,
Sander de Lange

[ Voor 4% gewijzigd door sdelange99 op 28-02-2017 10:51 . Reden: toevoegen informatie ]

Beste antwoord (via sdelange99 op 01-03-2017 14:52)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je zoekt het op de verkeerde plek, als de PC niet wil starten en zelfs de fans niet gaan draaien, maar er wel een LED gaat branden is het moederbord de meest logische oorzaak gevolgd door de voeding. Als het geheugen het probleem was geweest dan hadden de fans gewoon gedraaid en had je piepjes van het moederbord gehoord. Of je moet volledige kortsluiting in je geheugen hebben gehad, maar dan zou het systeem niet soms opstarten maar gewoon nooit.

Dat de stop eruit vliegt kan ook een hoge piekstroom (inrushcurrent) zijn geweest. Aangezien alles nog werkt is dat ook het meest logische en dat is dus geen defect. Een gemiddelde voeding heeft vaak een piekstroom van iets van 50A, tenminste als dit wordt beperkt als de voeding geen beperking hiervoor heeft ingebouwd of dat deze niet (altijd) goed werkt kan het best richting de 100A gaan en dan kan het idd zo zijn dat de stop in de meterkast eruit vliegt.

Ik heb even wat foto's bekeken van de voeding en zie idd geen thermistor, dus misschien goed verstopt of gewoon niet aanwezig. Sowieso geen thermistor met relais want dat zou wel opvallen. Een relais laat de thermistor direct afkoelen. Een thermistor zonder relais wordt warmer en zal bij een tweede maal starten de stroom een stuk minder beperken. Maar dat zou dus iig kunnen verklaren waarom de stop eruit sloeg. Hoeft geen defect te zijn, alleen maar een voeding met een minder goede aanloopstroombeperking is al genoeg.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Dark

who tweaked the light?

Ik zou toch in de eerste plaats de voeding verdenken, dit systeem is waarschijnlijk een jaar of 5-6 oud en het zou dus best kunnen dat de voeding gewoon 'op' is.

Verder kan het zijn dat je met 4 reepjes geheugen bepaalde voltages (vccsa en/of vccio) een beetje moet verhogen omdat dat aantal een wat zwaardere belasting van de geheugencontroller veroorzaakt, probeer het voor de zekerheid eerst eens met 2 reepjes zonder verhoging en kijk of dat het probleem met dram ledje wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Dark schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:54:
Ik zou toch in de eerste plaats de voeding verdenken, dit systeem is waarschijnlijk een jaar of 5-6 oud en het zou dus best kunnen dat de voeding gewoon 'op' is.

Verder kan het zijn dat je met 4 reepjes geheugen bepaalde voltages (vccsa en/of vccio) een beetje moet verhogen omdat dat aantal een wat zwaardere belasting van de geheugencontroller veroorzaakt, probeer het voor de zekerheid eerst eens met 2 reepjes zonder verhoging en kijk of dat het probleem met dram ledje wegneemt.
Ik heb het met één stick, 2 sticks en 4 sticks geprobeerd in verschillende RAM slots. Het probleem bleef zich voordoen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je zoekt het op de verkeerde plek, als de PC niet wil starten en zelfs de fans niet gaan draaien, maar er wel een LED gaat branden is het moederbord de meest logische oorzaak gevolgd door de voeding. Als het geheugen het probleem was geweest dan hadden de fans gewoon gedraaid en had je piepjes van het moederbord gehoord. Of je moet volledige kortsluiting in je geheugen hebben gehad, maar dan zou het systeem niet soms opstarten maar gewoon nooit.

Dat de stop eruit vliegt kan ook een hoge piekstroom (inrushcurrent) zijn geweest. Aangezien alles nog werkt is dat ook het meest logische en dat is dus geen defect. Een gemiddelde voeding heeft vaak een piekstroom van iets van 50A, tenminste als dit wordt beperkt als de voeding geen beperking hiervoor heeft ingebouwd of dat deze niet (altijd) goed werkt kan het best richting de 100A gaan en dan kan het idd zo zijn dat de stop in de meterkast eruit vliegt.

Ik heb even wat foto's bekeken van de voeding en zie idd geen thermistor, dus misschien goed verstopt of gewoon niet aanwezig. Sowieso geen thermistor met relais want dat zou wel opvallen. Een relais laat de thermistor direct afkoelen. Een thermistor zonder relais wordt warmer en zal bij een tweede maal starten de stroom een stuk minder beperken. Maar dat zou dus iig kunnen verklaren waarom de stop eruit sloeg. Hoeft geen defect te zijn, alleen maar een voeding met een minder goede aanloopstroombeperking is al genoeg.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Oké. Ik heb alles zelf uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Ook een stukje plakband in de kast geplakt waar de basis van de koeler mogelijk het zijpaneel raakt.

Ook was de koelpasta bij de chipset heatsink uitgedroogd. Deze heb ik verwijderd en nieuwe koelpasta tussen gedaan.

Nu zijn alleen de videokaart, cpu koeler en 1 ram stick aangesloten en het systeem heeft al 10+ malen de POST gehaald. Nu probeer ik het nogmaals met 4 ram sticks

EDIT:
Moederbord haalt de POST met 4 sticks ook consistent. Alleen in de BIOS staat bij total ram slechts 8 van de 16 GB. Als ik verder kijk in de BIOS is wel te zien dat de BIOS alle sticks ziet, maar hij lijkt er 2 niet 'mee te tellen' in de totale hoeveelheid geheugen.

[ Voor 38% gewijzigd door sdelange99 op 28-02-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

sdelange99 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:57:
...

Moederbord haalt de POST met 4 sticks ook consistent. Alleen in de BIOS staat bij total ram slechts 8 van de 16 GB. Als ik verder kijk in de BIOS is wel te zien dat de BIOS alle sticks ziet, maar hij lijkt er 2 niet 'mee te tellen' in de totale hoeveelheid geheugen.
Dit betekend denk ik dat de SPD chip van de reepjes wel gelezen kan worden, maar dat het geheugen om een of andere reden niet ingeschakeld wordt.

Bij het opstarten 'traint' de controller het geheugen, wat zoveel wil zeggen als dat er geprobeerd wordt de optimale instelling te vinden, misschien dat het daar mis gaat? In dat geval zou het misschien kunnen helpen om een paar voltages licht te verhogen of wat timings handmatig minder strak in te stellen. Hierbij ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat je elk reepje en elk geheugenslot al eens appart geprobeerd hebt om defecten daarin uit te sluiten. Dit geheugen heeft volgens de specs 1.65V vdimm nodig, staat dat ook zo ingesteld? Vaak is 1,5V de default waarde. edit: 1.65V is natuurlijk voor 1600, 1,5V @ 1333 zou moeten werken, maar is misschien net niet genoeg...

Wat ook zou kunnen is dat je cpu-socket verbogen pins heeft. Dan zou je met wisselen van reepjes en geheugensloten waarschijnlijk al gemerkt hebben dat een bepaalde combinatie niet werkte.

[ Voor 5% gewijzigd door Dark op 28-02-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Dark schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:56:
[...]

Dit betekend denk ik dat de SPD chip van de reepjes wel gelezen kan worden, maar dat het geheugen om een of andere reden niet ingeschakeld wordt.

Bij het opstarten 'traint' de controller het geheugen, wat zoveel wil zeggen als dat er geprobeerd wordt de optimale instelling te vinden, misschien dat het daar mis gaat? In dat geval zou het misschien kunnen helpen om een paar voltages licht te verhogen of wat timings handmatig minder strak in te stellen. Hierbij ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat je elk reepje en elk geheugenslot al eens appart geprobeerd hebt om defecten daarin uit te sluiten. Dit geheugen heeft volgens de specs 1.65V vdimm nodig, staat dat ook zo ingesteld? Vaak is 1,5V de default waarde. edit: 1.65V is natuurlijk voor 1600, 1,5V @ 1333 zou moeten werken, maar is misschien net niet genoeg...

Wat ook zou kunnen is dat je cpu-socket verbogen pins heeft. Dan zou je met wisselen van reepjes en geheugensloten waarschijnlijk al gemerkt hebben dat een bepaalde combinatie niet werkte.
Ik ben erachter gekomen dat alle combinaties werken. Mijn processor kan slechts 1333 MHz aan, dus ik heb hem daarop ingesteld. Als ik 1 stick gebruik ziet het moederbord 4 GB, bij 2 sticks ook 4 GB, bij 3 sticks 8 GB en bij 4 sticks ook 8 GB.
In elke combinatie hetzelfde resultaat.
Ik heb het al op 1,55 volt geprobeerd, zal het nu op 1,65 doen.

EDIT:
1,65 volt op 2 sticks werkt niet. Er wordt nog steeds 4 GB aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Met deze rare problemen zou ik toch eens een kijkje nemen in de socket van de CPU. Één of meerdere kromme pinnetjes kunnen je een hoop ellende geven.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

sdelange99 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:22:
[...]

Ik ben erachter gekomen dat alle combinaties werken. Mijn processor kan slechts 1333 MHz aan, dus ik heb hem daarop ingesteld. Als ik 1 stick gebruik ziet het moederbord 4 GB, bij 2 sticks ook 4 GB, bij 3 sticks 8 GB en bij 4 sticks ook 8 GB.
In elke combinatie hetzelfde resultaat.
Ik heb het al op 1,55 volt geprobeerd, zal het nu op 1,65 doen.

EDIT:
1,65 volt op 2 sticks werkt niet. Er wordt nog steeds 4 GB aangegeven.
Dat hij maar 1333 haalt lijkt me onwaarschijnlijk, gezien mijn eigen ervaring met sandybridge... elke sandy die ik getest heb, en dat waren er wel een stuk of 15, haalde wel het maximale, namelijk 2133DDR... Misschien moet er een beetje voltage bij de IO (standaard 1.05V) of SA (standaard meestal 0.925-0.95v) maar met het samsung geheugen uit mijn sig haalde ik dat altijd wel.

Dan lijkt er dus toch iets anders aan de hand te zijn. Zou dus kunnen dat je gebogen pins in de socket hebt, of dat er toch iets stuk gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Dark schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:55:
[...]

Dat hij maar 1333 haalt lijkt me onwaarschijnlijk, gezien mijn eigen ervaring met sandybridge... elke sandy die ik getest heb, en dat waren er wel een stuk of 15, haalde wel het maximale, namelijk 2133DDR... Misschien moet er een beetje voltage bij de IO (standaard 1.05V) of SA (standaard meestal 0.925-0.95v) maar met het samsung geheugen uit mijn sig haalde ik dat altijd wel.

Dan lijkt er dus toch iets anders aan de hand te zijn. Zou dus kunnen dat je gebogen pins in de socket hebt, of dat er toch iets stuk gegaan is.
Op de specificatie van de i7 2600 staat dat hij werkt met DDR3 1066/1333. Vandaar. Ik zal het eens proberen met XMP ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Dat klopt inderdaad, dat is de specificatie die gegarandeerd wordt, maar 1600 zou echt geen enkel probleem moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Dark schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:19:
Dat klopt inderdaad, dat is de specificatie die gegarandeerd wordt, maar 1600 zou echt geen enkel probleem moeten zijn...
Levert bij mij toch problemen op... DRAM led gaat branden. Toch lijkt het eerdere probleem weg, want de koelers draaien wel gewoon en als ik de MemOK! knop indruk, start hij opnieuw op met standaard ram instellingen. Tot nu toe is het systeem dus stabiel met 16 GB RAM waarvan maar 8 wordt gebruikt.

Ook is de PC tot nu toe elke keer goed opgestart.

[ Voor 4% gewijzigd door sdelange99 op 28-02-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Is al het geheugen wel echt identiek, of is de 2e 8GB kitje in een later stadium bij geplaatst? Vaak zit er bij corsair wel een sticker op met het versie nr. en het kan zomaar zijn dat andere versies geen identieke geheugenchips bevatten, maar slechts aan dezelfde specificaties voldoen.

Dat gezegd hebbende, zou op standaard snelheid allemaal niet heel veel uit moeten maken, en gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Dark schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:56:
Is al het geheugen wel echt identiek, of is de 2e 8GB kitje in een later stadium bij geplaatst? Vaak zit er bij corsair wel een sticker op met het versie nr. en het kan zomaar zijn dat andere versies geen identieke geheugenchips bevatten, maar slechts aan dezelfde specificaties voldoen.

Dat gezegd hebbende, zou op standaard snelheid allemaal niet heel veel uit moeten maken, en gewoon moeten werken.
Het zijn verschillende versies ja, dit wist ik maar zelfs bij het gebruik van de 2 sticks met dezelfde versie wordt er ook maar één herkend (dus 4GB in plaats van 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Die 2 sticks, plaats je die dan in opvolgende slots of met een open slot ertussen?

edit: waar ik op doel is aanbevolen geheugen configuratie zoals per manual
1 reepje -> slot A2
2 reepjes -> slot A2 & B2
etc.

[ Voor 44% gewijzigd door Dark op 28-02-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:39
Het moet kunnen, Het werkt hier ook zonder problemen op 1600mhz op de zelfde bord met 2600k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Dark schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:00:
Die 2 sticks, plaats je die dan in opvolgende slots of met een open slot ertussen?

edit: waar ik op doel is aanbevolen geheugen configuratie zoals per manual
1 reepje -> slot A2
2 reepjes -> slot A2 & B2
etc.
Ik heb allerlei combinaties geprobeerd, het werkt niet zoals het zou moeten. Zou het dan toch incompatibel geheugen kunnen zijn?

Het niet opstarten probleem is opgelost nadat ik wat isolatie materiaal (a.k.a. plakband) in de kast heb geplakt waar de achterkant van het moederbord de kast op een millimeter wel/niet raakte. Ook was er een rare beslissing geweest om de PCI-e stekker die standaard uit de voeding komt losjes in de kast te hangen en in plaats daarvan een extra PCI-e stekkertje in de voeding te steken.
Ik weet dus niet welke van de 2 zaken het was, maar hij start nu stabiel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

wat ik zou proberen is:
geheugen (laten we het voor het gemak v1 en v2 noemen)

slot A2 -> v1 , slot B2 -> v1
slot A1 -> v2 , slot B1 -> v2

Voltages: vdimm 1.65V, SA op 0,97V en IO op 1,10V

Timings met de hand instellen op bijvoorbeeld 10-10-10-32, commandrate 2t. Dat is een beetje aan de losse kant maar zou kunnen helpen.

Misschien is het extra voltage op SA en IO niet eens nodig en het zelfde voor het merendeel van de losse timings, maar even proberen kan in ieder geval weinig kwaad.

Als het dan wel werkt, kan je een voor een de dingen terug zetten op de standaard waardes, dan kom je er vanzelf achter wat het was ;)

edit: SA en IO heet bij jou VCCSA en VCCIO, net even gekeken in de usermanual, de terminologie verschilt nogal per boardje/merk
wellicht ook interessant: artikel op corsair forum, zelfde mem en cpu over het mixen van versies, schijnt 50% kans te zijn dat het niet werkt :( http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=96023

[ Voor 20% gewijzigd door Dark op 01-03-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
Dark schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:52:
wat ik zou proberen is:
geheugen (laten we het voor het gemak v1 en v2 noemen)

slot A2 -> v1 , slot B2 -> v1
slot A1 -> v2 , slot B1 -> v2

Voltages: vdimm 1.65V, SA op 0,97V en IO op 1,10V

Timings met de hand instellen op bijvoorbeeld 10-10-10-32, commandrate 2t. Dat is een beetje aan de losse kant maar zou kunnen helpen.

Misschien is het extra voltage op SA en IO niet eens nodig en het zelfde voor het merendeel van de losse timings, maar even proberen kan in ieder geval weinig kwaad.

Als het dan wel werkt, kan je een voor een de dingen terug zetten op de standaard waardes, dan kom je er vanzelf achter wat het was ;)

edit: SA en IO heet bij jou VCCSA en VCCIO, net even gekeken in de usermanual, de terminologie verschilt nogal per boardje/merk
wellicht ook interessant: artikel op corsair forum, zelfde mem en cpu over het mixen van versies, schijnt 50% kans te zijn dat het niet werkt :( http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=96023
Als ik alles instel zoals je net hebt gezegd, ziet het moederbord nog steeds 8 GB ram. Bij het veranderen naar 1600 MHz gaat het welbekende DRAM lampje weer branden. Ik heb nog niet gekeken of er pinnetjes in de socket zijn gebogen, het leek mij een nogal riskant werkje, en bovendien moet dan alles weer uit elkaar...

Toch verklaart je linkje niet waarom ook het setje met dezelfde versienummers het niet goed doet. Nu zijn de enige dingen waar ik nu aan denk: ram geheugen werkt gewoon niet goed met dit moederbord of er is toch misschien een pinnetje in de socket gebogen.

Het is fijn om te weten waar het door komt, maar nu het systeem stabiel is ben ik niet van plan er nog meer geld aan uit te geven. Met 8 GB RAM kom ik ook goed vooruit.
Ik kan nog wel proberen ram sticks uit de PC van mijn vader te proberen in deze en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Daar heb je gewoon gelijk in, niet te veel meer in investeren en 8gb is ook goed mee te leven. Hopelijk werkt het wel in dual channel mode en niet slechts single channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
CPU-Z laat wel 16 GB ram zien in dual channel mode. Weet alleen niet hoe betrouwbaar dat is aangezien Windows en het moederbord maar 8 GB gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:39
ook al de laatste bios erop staan? Of de geheugen slots eens schoon gemaakt met wat pure alcohol of ipa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
popie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:30:
ook al de laatste bios erop staan? Of de geheugen slots eens schoon gemaakt met wat pure alcohol of ipa?
Met perslucht schoongeblazen. Als ik er 1 stick in doe werkt deze in elk slot.
Ook heb ik de laatste bios 3x geflasht.

[ Voor 6% gewijzigd door sdelange99 op 01-03-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

cpu-z kijkt voor de hoeveelheid ook naar de spd data, maar ik denk als daar dual channel staat dat het wel zal kloppen, want dat is gewoon uit te lezen in een bepaald register (msr)

verder natuurlijk makkelijk te testen, 1 reepje vs alles erin met b.v. aida64 memory benchmarks
Pagina: 1