Mag ik hier parkeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 20:54
Beste Tweakers,

Een korte vraag; mag ik in de blauwe cirkels parkeren waar die auto's staan? Volgens mij is het een grijs gebied. Links zie je een bordje van begin niet parkeerzone. Rechts een bordje van begin bedrijventerrein en wielklemzone. Maar precies daar tussen kun je de auto kwijt en ik weet niet welke regels dan gelden.

Parkeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 23:56

iMars

Full time prutser

Als er een parkeerverbod-boord staat, dan mag het niet... Heb je daar meer info over?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
.

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50
Waarom niet parkeren op het bedrijven terrein ;-). De auto staat helemaal in de berm/plantsoen, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 28-02-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Buiten het feit of het mag, 1 regenbui en je zit vast.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Privéterrein of openbare weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
jongetje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:07:
Waarom niet parkeren op het bedrijven terrein ;-)
Externen mogen niet parkeren bij de werkgever : (
Begin bedrijventerrein. Vrijwel alle bedrijven zijn hier weg (veel sloopwerkzaamheden, komt een woonwijk) waardoor er ook geen terreinbeheerder is.

[ Voor 40% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 28-02-2017 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik neem aan dat het parkeerverbod geldt vanaf het bord.
Waar de auto's geparkeerd staan is nog voor het bord.
Dus in de blauwe cirkels op de foto mag je parkeren.

Je staat er veilig zonder het (zicht van het) overige verkeer te hinderen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:56
Hoeveel meter is het vanaf een bocht / kruising? Als het minder dan 5 meter is mag dat in principe niet.

Paragraaf 2.10 artikel 24 gaat over parkeren.
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je mag overal parkeren tenzij het verboden is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Is het binnen of buiten de bebouwde kom? Buiten de bebouwde kom mag het. Als het binnen de bebouwde kom mag het niet. Ik kan nu niet direct de artikelen erbij zoeken ivm werk.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Het kan zijn dat in de lokale APV staat dat je in de gemeente alleen mag parkeren op daarvoor aangewezen plekken en omdat dit geen parkeerhaven is, het niet mag.
Dat is iig iets waarvoor mijn schoonouders ooit een bon hebben gehad voor hun huis (in de berm in een normale woonwijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Is het binnen of buiten de bebouwde kom? Buiten de bebouwde kom mag je in de berm parkeren. Uiteraard tenzij bebording anders aangeeft. ls het binnen de bebouwde kom dan mag het standaard niet. Dan wordt er bebording met parkeerverbod bijgezet ter verduidelijking. Ik kan nu niet direct de artikelen erbij zoeken ivm werk.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:23

A13X

Dude

Parkeren in een groenstrook is ook niet toegestaan, een oud buurman eens om 3 uur s'nachts een bon voor gehad omdat hij in het gras naast de parkeerplaatsen stond geparkeerd met zijn Patrol.

Awesome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
evilution schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:33:
Je mag overal parkeren tenzij het verboden is.
Nee. Het moet tot de weg behoren om uberhaupt te kwalificeren.

In dit geval zijn de stukken aan de verschillende kanten van de weg onvergelijkbaar. Aan de ene kant is het duidelijk een berm. Daar mag geparkeerd worden tenzij het eigen terrein is, er een verbodsbord staat, verboden is in de APV, etc.

Aan de andere kant is het een groenperk. Het behoort ook duidelijk niet tot de weg door de stoeprand (ter plaatse toevallig op gelijke hoogte door de verkeersdrempel). Net zoals je dus je auto niet in het park parkeert zal je hem ook daar niet parkeren.

Tevens valt daar de auto parkeren natuurlijk in de categorie van op straat schijten als het niet verboden zou zijn om te wildkakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Volgens mij is het binnen de bebouwde kom, op het randje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:30
Raym09 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:38:
Parkeren in een groenstrook is ook niet toegestaan, een oud buurman eens om 3 uur s'nachts een bon voor gehad omdat hij in het gras naast de parkeerplaatsen stond geparkeerd met zijn Patrol.
Dat niet landelijk zo geregeld, dus kan per plaats verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik weet al waar dat is (Zit zelf aan de overkant), het is binnen de bebouwde kom. Heb er met collega's ook al over gediscussieerd laatst. Wij dachten dat het in theorie mag. Je zit net ver genoeg van de kruising en nog voor het bord.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maar, zou je de auto dan ook op de middenberm mogen parkeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2017 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Tijd voor een tapijtje met parkeerplaatsopdruk: tapijt neerleggen, auto er op, instant parkeerplaats!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ernemmer schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:44:
Maar, zou je de auto dan ook op de middenberm mogen parkeren?
Nee want dat is wel een Groenstrook. Aangezien dat netjes onderhouden wordt. De berm is gewoon semi wildgroei.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Meekoh schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Nee want dat is wel een Groenstrook. Aangezien dat netjes onderhouden wordt. De berm is gewoon semi wildgroei.
En hij is verhoogd met stoepbanden, iets dat algemeen aanvaard wordt (binnen Nederland) alszijnde groenstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Meekoh schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:43:
Ik weet al waar dat is (Zit zelf aan de overkant), het is binnen de bebouwde kom. Heb er met collega's ook al over gediscussieerd laatst. Wij dachten dat het in theorie mag. Je zit net ver genoeg van de kruising en nog voor het bord.
Dag overbuurman, hier heerst die discussie dus ook :p hier denkt men ook dat het mag aangezien je tussen het bord Niet Parkeren en het bord Begin Bedrijventerrein zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Het stuk gras aan de onderkant is duidelijk een plantsoen (bijgehouden gras) en gescheiden van de rijbaan middels verzonken trottoirband. Dat staat op gelijke hoogte hoogte met het middenstuk. Uiteraard is het parkeren in een park of plantsoen verboden.

De overkant is te kwalificeren als berm welke bij de weg hoort. Bij gebrek aan verbodsbord mag daar geparkeerd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2017 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Meekoh schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Zolang de groenstrook deel uitmaakt van de weg mag daar gewoon geparkeerd worden, als er geen parkeerverbod bord staat.

http://wetten.overheid.nl...#HoofdstukII_10_Artikel24

Als in de APV staat dat er niet geparkeerd mag worden in groenstroken kan je de boete simpel aanvechten aangezien een APV niet tegenstrijdig mag zijn met de wet.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49

CeesKees

I rest my Kees

Ligt het nu aan mij, of mag die blauwe polo zijn auto wel iets socialer neerzetten?

Die kan makkelijk nog een meter (of 2) naar voren. Alleen daarom zou ik al gaan bekeuren.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ernemmer schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:55:
Zolang de groenstrook deel uitmaakt van de weg mag daar gewoon geparkeerd worden, als er geen parkeerverbod bord staat.
Met een parkeerverbod middels een E1 mag je er nog steeds gewoon staan, want die verbied het parkeren, uitgezonderd daartoe bestemde weggedeelten. En laat de berm nou een daartoe bestemd weggedeelte zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:06

Punkrocker

Mostly harmless

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:08:
[...]

Externen mogen niet parkeren bij de werkgever : (

[...]
<Off topic>
Vreemd.
Plek te kort?
</off topic>

Staat het daar dagelijks zo vol geparkeerde auto's?
Dan zou ik hem er wel durven neerzetten.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:01:
Beste Tweakers,

Een korte vraag; mag ik in de blauwe cirkels parkeren waar die auto's staan? Volgens mij is het een grijs gebied. Links zie je een bordje van begin niet parkeerzone. Rechts een bordje van begin bedrijventerrein en wielklemzone. Maar precies daar tussen kun je de auto kwijt en ik weet niet welke regels dan gelden.

[afbeelding]
De berm is geen onderdeel van de weg. Dus ook al staat er een bord verboden te parkeren, in de berm mag het dan toch wel. Iemand op flitsservice heeft dit tot heel ver uitgevochten en is in het gelijk gesteld.

Edit:
Jurisprundentie:
Afbeeldingslocatie: https://forum.flitsservice.nl/imagecache/16/bdabca1e8372b7114395098d078e809ebd61012a20d2356d.jpg

Discussie met een agent:
https://twitter.com/GlasvezelOpWeg/status/729312402500653056
https://twitter.com/POL_EJHVerweij/status/743825075464474624

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 28-02-2017 11:53 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
CeesKees schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:55:
Ligt het nu aan mij, of mag die blauwe polo zijn auto wel iets socialer neerzetten?

Die kan makkelijk nog een meter (of 2) naar voren. Alleen daarom zou ik al gaan bekeuren.
Bekeuren op basis van wat? Er zijn immers geen parkeervakken in de berm. Als die polo meer naar voren gaat is het terreinbord weer niet goed te lezen. En misschien stond er wel een smart, aanhangwagen of een motor voor ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 11:50
Punkrocker schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:47:
[...]

<Off topic>
Vreemd.
Plek te kort?
</off topic>

Staat het daar dagelijks zo vol geparkeerde auto's?
Dan zou ik hem er wel durven neerzetten.
Als externe wordt je meestal toch anders behandeld wat dat betreft. Ik mag bij mijn huidige opdracht ook niet in de garage, zelfs niet als ik er voor betaal. Er is simpel weg geen plek, dus heb iets (betaald) moeten zoeken in de omgeving en vouwfiets nu 1,5km van en naar mijn auto.

Aangezien er nu veel wordt verbouwd/omgezet, kun je daar dan niet parkeren? een pak koek of doos gebak doet meestal wonderen bij bouwpersoneel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 28-02-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
jongetje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:06:
[...]
Aangezien er nu veel wordt verbouwd/omgezet, kun je daar dan niet parkeren? een pak koek of doos gebak doet meestal wonderen bij bouwpersoneel ;)
Daar sta ik nu ook. Het bouwpersoneel kan nog ruimschoots hun auto kwijt, maar officiëel is het achter het bordje van bedrijvenpark. De parkbeheerder is alleen allang weg. Wellicht dat in de berm net buiten het bedrijvengebied een betere plek is, vandaar mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Beneveerg schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:32:
Hoeveel meter is het vanaf een bocht / kruising? Als het minder dan 5 meter is mag dat in principe niet.

Paragraaf 2.10 artikel 24 gaat over parkeren.
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan.
Naardat ik beter had gekeken is het een wit bord, er staat meer op.

Als het daadwerkelijk einde parkeerzone betekent dan zou een keer naar het bestemmingsplan moeten worden gekeken, daar zou je de precieze afstanden moeten kunnen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rukapul schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:38:
[...]

In dit geval zijn de stukken aan de verschillende kanten van de weg onvergelijkbaar. Aan de ene kant is het duidelijk een berm. Daar mag geparkeerd worden tenzij het eigen terrein is, er een verbodsbord staat, verboden is in de APV, etc.

Aan de andere kant is het een groenperk. Het behoort ook duidelijk niet tot de weg door de stoeprand (ter plaatse toevallig op gelijke hoogte door de verkeersdrempel). Net zoals je dus je auto niet in het park parkeert zal je hem ook daar niet parkeren.

Tevens valt daar de auto parkeren natuurlijk in de categorie van op straat schijten als het niet verboden zou zijn om te wildkakken.
Uh ja. De wet benoemt die situaties waarin parkeren niet is toegestaan. Zoals een groenperk. Voor zover geen van die situaties van toepassing is mag je dus parkeren.
Net als je behoefte doen in de openbare ruimte gewoon mag als dat niet verboden is, bijvoorbeeld bbk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Is dat grasveldje niet terrein van een bedrijf daar?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gri77ie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:37:
Is het binnen of buiten de bebouwde kom? Buiten de bebouwde kom mag je in de berm parkeren. Uiteraard tenzij bebording anders aangeeft. ls het binnen de bebouwde kom dan mag het standaard niet. Dan wordt er bebording met parkeerverbod bijgezet ter verduidelijking. Ik kan nu niet direct de artikelen erbij zoeken ivm werk.
Binnen de bebouwde kom mag het vaak niet omdat het een groenperk is, echter moet het dan duidelijk onderhouden worden als groen perk door de gemeente. Een braakliggend stukje grond zo maar markeren als groenperk mag niet.

In de berm mag je altijd parkeren, ook als er een verboden te parkeren bord wordt geplaatst. Binnen of buiten de bebouwde kom boeit niet, al krijg je natuurlijk wel sneller discussie...

Daar is gelukkig ook jurisprudentie over:
http://jure.nl/ECLI:NL:RBHAA:2006:AY5320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij is hier geen sprake van braakliggend terrein, maar gewoon openbaar groen. Daar krijg je een R406-boete voor. Vaak is de desbetreffende gemeente daar verantwoordelijk voor.

[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 28-02-2017 12:54 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
dfrenner schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:42:
[...]

Binnen de bebouwde kom mag het vaak niet omdat het een groenperk is, echter moet het dan duidelijk onderhouden worden als groen perk door de gemeente. Een braakliggend stukje grond zo maar markeren als groenperk mag niet.

In de berm mag je altijd parkeren, ook als er een verboden te parkeren bord wordt geplaatst. Binnen of buiten de bebouwde kom boeit niet, al krijg je natuurlijk wel sneller discussie...

Daar is gelukkig ook jurisprudentie over:
Juist de uitspraak die ervoor zorgt dat je in de berm mag parkeren ongeacht bord zorgt er ook voor dat gemeentes het in hun APV kunnen verbieden. Oude uitspraken over dat laatste zijn niet meer van toepassing juist omdat er anders geinterpreteerd moet worden.

http://www.verkeersmaatre...-voor-de-berm-Wat-nu.aspx

In dit geval zou dat alleen van toepassing zijn voor het bovenste stuk op de foto's. De rest is aangelegd als plantsoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:46:
[...]
Dag overbuurman, hier heerst die discussie dus ook :p hier denkt men ook dat het mag aangezien je tussen het bord Niet Parkeren en het bord Begin Bedrijventerrein zit
Ik reed er vanochtend langs (ik werk ook af en toe op jouw lokatie :-) ) en zag de auto's ook staan. Ik vroeg me ook af of daar parkeren is toegestaan. Zelf vind ik het wel handig, het is een stuk dichterbij en ik begin meestal erg vroeg.
Maar ik heb even gezocht en bij een parkeerverbod geldt dat parkeren in de berm niet is toegestaan, want die hoort bij de weg. Tenzij met een onderbord is aangegeven dat parkeren in de berm mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Juist de uitspraak die ervoor zorgt dat je in de berm mag parkeren ongeacht bord zorgt er ook voor dat gemeentes het in hun APV kunnen verbieden. Oude uitspraken over dat laatste zijn niet meer van toepassing juist omdat er anders geinterpreteerd moet worden.

http://www.verkeersmaatre...-voor-de-berm-Wat-nu.aspx

In dit geval zou dat alleen van toepassing zijn voor het bovenste stuk op de foto's. De rest is aangelegd als plantsoen.
Aha, maar zomaar verbieden en gebieden als plantsoen aanmerken gaat dus ook niet. Al gaat het in die uitspraak meer oom groenstroken tussen de weg en het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
  • Laatst online: 03-06 14:50
Zoals dfrenner al zei is er op 23 mei 2016 een uitspraak (ECLI:NL:RBNHO:2013:10952) geweest van het gerechtshof in Arnhem in een hoger beroep over een soortgelijke kwestie. Interessante link: https://www.verkeersnet.nl/20086/mag-je-hier-parkeren/, met als onderbouwing (mede) een eerdere uitspraak uit 2013 en het Verdrag van Wenen. Feitelijk gaan de bepalingen in het Verdrag van Wenen voor die van onze Wegenverkeerswetgeving.

Uit het Verdrag:

Article 1. Definitions
For the purpose of this Convention, the following expressions shall have the meanings hereby assigned to them:
(…)
c) "Road" means the entire surface of any way or street open to public traffic;
( d) "Carriageway" means the part of a road normally used by vehicular traffic; a road may comprise several carriageways clearly separated from one another by, for example, a dividing strip or a difference of level;
( e) "Lane" means any one of the longitudinal strips into which the carriageway is divisible, whether or not defined by longitudinal road markings, which is wide enough for one moving line of motor vehicles other than motor cycles (…)."

"Article 6
1.
Signs shall be so placed that the drivers for whom they are intended can recognize them easily and in time. They shall normally be placed on the side of the road appropriate to the direction of traffic; they may, however, be placed or repeated above the carriage-way. Any sign placed on the side of the road appropriate to the direction of traffic shall be repeated above or on the other side of the carriageway if local conditions are such that it might not be seen in time by the drivers for whom it is intended.
2.
All signs shall apply to the drivers for whom they are intended over the whole width of the carriageway open to traffic. However, signs may be made to apply to only one or to several lanes of the carriageway when lanes are defined by longitudinal markings.
In this case, one of the following three options shall be used:
a. a) The sign with, if necessary, the addition of a vertical arrow shall be placed above the lane concerned, or
b) The sign will be placed on the nearside edge of the carriageway when the road markings indicate without doubt that the sign applies solely to the traffic lane on the nearside of the carriageway and that the only purpose of this sign is to confirm a local regulation already indicated by means of road markings, or
c) Signs E, 1 or E, 2 described in Annex 1, section E, subsection II, paragraphs 1 and 2 to this Convention or signs G, 11 and G, 12 described in Annex 1, section G, subsection V, paragraphs 1 and 2 will be placed on the edge of the carriageway."

Daarbij komt nog dat de berm volgens artikel 10 van het RVV gebruikt mag worden om te parkeren; eventuele ingestelde parkeerverboden gelden alleen voor de rijbaan.

Op de rijbaan parkeren kan hier sowieso niet, dan veroorzaak je hinder en kun je op basis van artikel 5 (Wegenverkeerswet) beboet worden. Buiten de bebouwde kom (voor zover het voorrangswegen betreft) mag je niet op de rijbaan parkeren, dat is vanwege verkeersonveiligheid geregeld in artikel 24, lid 1 onderdeel c.

Met betrekking tot de APV, volgens mij is het zo dat als het in de wet staat, het niet nodig / wenselijk is het alsnog in de APV op te nemen.

[ Voor 64% gewijzigd door Crazz op 28-02-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Laatst online: 22-05 10:45
dfrenner schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:48:
[...]

De berm is geen onderdeel van de weg. Dus ook al staat er een bord verboden te parkeren, in de berm mag het dan toch wel. Iemand op flitsservice heeft dit tot heel ver uitgevochten en is in het gelijk gesteld.

Edit:
Jurisprundentie:
[afbeelding]

Discussie met een agent:
https://twitter.com/GlasvezelOpWeg/status/729312402500653056
https://twitter.com/POL_EJHVerweij/status/743825075464474624
Heerlijk dat oom agent jouw auto gewoon met nummerbord en bekeuring zichtbaar op internet gooit. Weet heel Nederland dat ook meteen weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Het is denk ik niet de bedoeling maar het mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:41
Tweekzor schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:22:
[...]

Heerlijk dat oom agent jouw auto gewoon met nummerbord en bekeuring zichtbaar op internet gooit. Weet heel Nederland dat ook meteen weer...
Het kenteken is in Nederland een openbaar gegeven, vandaar dat sites als ovi alle data kunnen ophalen van de bijbehorende auto. Echter is de koppeling tussen kenteken en eigenaar niet openbaar, waardoor "je privacy" gewaarborgd is.

@ TS: Kun je een Google maps linkje posten, praat nog wat makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn redenering zou zijn;
Boven mag wel, maar willen ze eigenlijk niet, vandaar die paaltjes in de berm, die echter niet over de hele lengte staan. Gebruik van maken dus :P
Onder mag niet, want ziet er uit als eigen terrein, stukje groen rondom het bedrijf (waaruit de foto is gemaakt) met o.a. hun eigen naam/reclame/bewegwijzering- bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
De foto wekt de suggestie dat het een terein van een bedrijf/instelling is. De borden in de middenberm, de drempels. Het lijkt er op dat de onderste weg "in" is en de bovenste weg "uit". Als dat het geval is dan gelden tot aan de openbare weg de huisregels en mag er dus niet geparkeerd worden. De "bedrijfspolitie" kan dus optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:53

PauseBreak

derp!

Rukapul schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:38:
[...]

Nee, parkeren in de berm kan je niet middels bebording verbieden. Zie bijv. ECLI:NL:GHARL:2016:3927.

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 28-02-2017 20:50 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me dan in het algemeen af; waarom gaat er niemand op de middenberm staan want daar staat geen een bord! In dit geval staat het parkeer verbod al dicht bij de hoek waar niet geparkeerd mag worden. Volgens mij geld het verbod voor heel het strookje. Het is wel uitdagend omdat er aan de overkant tot de lantaarnpaal paaltjes in de grond zitten om parkeren te voorkomen.De wet zegt niets over verkeersborden op een leeg industriegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PauseBreak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:47:
Nee, parkeren in de berm kan je niet middels bebording verbieden. Zie bijv. ECLI:NL:GHARL:2016:3927.
Maar dan kom je tot het verschil tussen berm en groenstrook. Een groenstrook is nog steeds verboden binnen de gemeentelijke verordering (APV).

Maar ook daarin kunnen ze niet alles als groenstrook bestempelen, zie:

Maar als er een stoeprand geplaatst is, denk ik toch wel dat het redelijk aan te nemen is dat het om een groenstrook gaat, maar ik ben geen rechter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Toch wel vreemd trouwens dat dan vervolgens gemeentes middels plaatselijke verordeningen het parkeren in de berm verbieden. In de wegenverkeerswet staat dat het mag. Moet je dan soms in elke gemeente waar je wil parkeren de APV gaan doorlezen om te zien of ze daar een uitzondering op maken, en zo ja, welke?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Mx. Alba schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:16:
Toch wel vreemd trouwens dat dan vervolgens gemeentes middels plaatselijke verordeningen het parkeren in de berm verbieden. In de wegenverkeerswet staat dat het mag. Moet je dan soms in elke gemeente waar je wil parkeren de APV gaan doorlezen om te zien of ze daar een uitzondering op maken, en zo ja, welke?
Ik kwam net op een aardig artikel uit: http://www.verkeersmaatre...-voor-de-berm-Wat-nu.aspx

En ik vraag me af of een lokale APV wel uitzonderingen hierop kan maken door parkeren in de berm te verbieden, althans met gebruik van de bekende verbodsborden.
Pagina: 1