Waar op te letten bij (particulier) huren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hoeft allemaal niet zo heel complex te zijn hoor.

Gewoon starten met zoeken op internet om een beeld te krijgen wat de prijzen gaan zijn en om wat bezichtigingen te doen, dan krijg je een beduidend beter beeld wat er te krijgen is.

Wat betreft je vragen:

- Stookkosten zijn slechts beperkt afhankelijk van het label. Heeft ook alles met de echte situatie te maken zoals manier van verwarmen (CV, stadverwarming, wartepomp, enz). Electriciteitsverbruik heb je voor een groot deel zelf in de hand. Veelal geven verhuurders een indicatie van te verwachten stookkosten.
Maar een A label is beter dan een minder label, alleen hoeveel het echt voor jou gaat schelen is variabel.

- Verhuurders bepalen vaak wat ze als inkomenseisen vragen en hoe de verdeling tussen 2 personen is. Sommigen accepteren wel een borgstelling, anderen niet. Ook hier weer een sterke afhankelijkheid van de situatie, hoewel inkomensnormen vaak wel bij elkaar in de buurt komen. Maar de verhuurder bepaald wat hij accepteert, er is geen standaard eis.

- Je zal moeten gaan voor een huurovereenkomst op beide namen. Daarna los je het zelf op wat je doet.... Kan er altijd 1 blijven wonen als dat de wens is (en de verhuurder geen aanvullende voorwaarden stelt). Meestal is er een toets bij aangaan van de overeenkomst maar daarna niet meer, zolang de huur wordt betaald.

- Kijk naar de totale prijs, hoe de is opgebouwd is niet zo heel interessant als je in het geliberaliseerde segment huurt. Formeel is het wel zo dat de servicekosten uit een aantal componenten bestaan die ook echt met kosten te maken hebben en periodiek tegen de werkelijke kosten moeten worden verrekend.

- De verhuurder bepaald de makelaar of bemiddelaar, daar heb je weinig invloed op. Zelf een makelaar inschakelen bij huur is niet zo zinvol. Soms moet je je wel bij bemiddelaars laten inschrijven om te kunnen reageren op hun aanbod.

- Huurcontracten zijn flink gereguleerd. Een normale verhuurder gebruikt een standaard contract. Er zijn 3 vormen (regulier, onder de leegstandswet en tijdelijk - die laatste 2 hebben in principe een einddatum, de laatste is relatief nieuw). Normaal is een regulier contract met meestal een huurperiode van minimaal een jaar (voor jou) dat daarna opzegbaar is met de periode waar je de huur voor betaald (meestal een maand). Hier heb je de beste huurbescherming en zolang je netjes betaald kan de verhuurder de overeenkomst bijna niet beëindigen.

Verder iets zoeken wat je bevalt en wat je kan betalen. Liefst bij een verhuurder waar je een goed gevoel bij hebt, en vaak is iemand die het meer professioneel doet of zelfs bedrijfsmatig zo gek nog niet. En dan kijken wat er in het contract staat voordat je tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Stap 1 is bepalen wat de inkomensgrens is voor een woning en of je er aan voldoet. Ik zat er net onder, maar een verhuurdersverklaring van je huidige verhuurder (dat je altijd netjes betaald hebt) kan daarbij zeker helpen.

Stap 2 is iets uitzoeken wat je geen rib uit je lijf kost, wat lastig is met huren want dat is gewoon duur. Zorg iig dat je genoeg overhoudt in de maand om nog te kunnen leven, ga dus niet een enorm appartement huren als je het niet nodig hebt.

Stap 3 als je iets gevonden hebt en je voldoet aan de eisen is alles goed nalopen op verborgen gebreken. Dingen die lekken, stopcontacten of lampen die het niet doen e.d. en dat aankaarten vóór je er in trekt.

Qua energielabel is het lastig te zeggen, ik denk eerder dat de positie van belang is. Ik heb bijvoorbeeld een appartement op de 2e verdieping met onder- en bovenburen en mijn verwarming staat vrijwel nooit aan. Genoeg warmte van de appartementen om mij heen; 50 euro gas en licht kosten per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Probeer uit te vinden waarom de ruimte verhuurd word of hoe je buren zijn want voor je het weet zit je met tokkie buren en dan ben je nog verder van je (huur)huis.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21

rjong5

?

Dit dus... Ook eens op verschillende tijden door de buurt rijden of lopen om eens te kijken, zelf meegemaakt dat er bijvoorbeeld in de zomer veel overlast was van hangjeugd etc, daar kom je bij een bijzichtiging overdag niet achter.

Het huis zelf is maar een gedeelte van je woongenot uiteindelijk.
Mandrake466 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 07:52:
Probeer uit te vinden waarom de ruimte verhuurd word of hoe je buren zijn want voor je het weet zit je met tokkie buren en dan ben je nog verder van je (huur)huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:34
Mandrake466 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 07:52:
Als aanvulling hierop (en uit eigen ervaring): probeer ook duidelijk te krijgen hoe de boel geïsoleerd is, want zelfs zonder tokkie-buren kun je er last van hebben. Mijn oude huur-appartement in een monumentaal pand in het centrum had bijvoorbeeld 0 isolatie en ik kon met een beetje goede/kwade wil gesprekken volgen van zowel de boven- als de onderburen (en zij dus waarschijnlijk ook van mij). En dat blijft natuurlijk niet bij gesprekken. Zodra er eentje een radio aan had staan, was ik verplicht mee te luisteren of m'n eigen muziek aan te zetten. En je kunt vast wel raden wat je 's nachts allemaal mag horen.
Nou zal dit vast een extreem geval zijn, maar ik zou je van harte kunnen aanraden om er toch op te letten.
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:30:
  • Inkomstengrenzen zullen niet gehaald worden individueel
Nu durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar de huur in de particuliere sector mag volgens mij elk jaar met een x% verhoogd worden. Vooral met de bedragen waar je het normaal over hebt in de particuliere huur, gaat 't dan snel omhoog en na een paar jaar betaal je fors meer dan dat je nu zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-08 16:56
Mijn ervaring is dat je het beste zoveel mogelijk de makelaarskantoortjes waar je 1x maand huur bemiddelingskosten + contractkosten etc. kunt vermijden. Ze voegen totaal geen waarde toe, terwijl ze veel aan je vragen.

M.a.w. ga opzoek naar een geschikte woonruimte en probeer direct in contact te komen met de verhuurder. Als jij de verhuurder weet te overtuigen dat je "goed volk" bent en de huur kunt betalen, dan zijn er verder geen inkomenseisen (die bepaalt de verhuurder namelijk om op die manier "goed volk" die de huur kunnen betalen binnen te krijgen).

De praktijk is, dat wanneer jullie uit elkaar gaan en 1 van jullie kan nog steeds de huur betalen. Dan is er in principe geen verhuurder die dat erg vind. (Tenzij ze jullie al liever kwijt dan rijk zijn). Wel kan het een probleem worden als de jullie één naam uit het huurcontract willen verwijderen (dus een nieuw huurcontract aangaan en de verhuurder moet erop gokken of de overgebleven wel in zijn 1tje de huur kan betalen).

Maar hoe moet je zoiets doen? Het liefste via je huidige kenniskring. Maar mijn eerste particuliere huurwoning heb ik bemachtigt omdat ik de achternaam van de verhuurder wist, en na 3 telefoontjes was het raak.

Wanneer je een contract bemachtigt hebt kun je op internet prima zoeken wat voor impact verschillende clausules hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 19:39
Bisti schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:58:
Mijn ervaring is dat je het beste zoveel mogelijk de makelaarskantoortjes waar je 1x maand huur bemiddelingskosten + contractkosten etc. kunt vermijden. Ze voegen totaal geen waarde toe, terwijl ze veel aan je vragen.
Sterker nog: Als jij reageert op een advertentie bij een makelaar, dan mag hij jou helemaal geen bemiddelingskosten in rekening brengen. Hij mag alleen kosten rekenen aan zijn opdrachtgever (de verhuurder). Er zijn genoeg louche makelaars die dit wel proberen. Je kan de kosten terugvorderen bij de rechter, maar je kan beter met een grote boog om dat soort makelaars heen lopen.

Als jij naar de makelaar gaat en zegt "ik zoek een woning" en hij gaat dan voor je op zoek, dan ben jij wel zijn opdrachtgever en mag hij een rekening sturen. Denk bijvoorbeeld aan een site als kamernet die lidmaatschapskosten vraagt voor mensen die op zoek zijn naar een kamer, maar aanbieders kunnen gratis advertenties neerzetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biscuit
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 14:27
Hoe moeilijk is het om deze kosten terug te trekken via een rechter? Naast dat mijn bruikleenorganisatie organisatie een kleine vergoeding heb gekregen omdat ze zomaar twee weken van tevoren vermelden dat mijn bedrag wordt verhoogd met 25,-. Terwijl er in mijn contract echter staat vermeld dat dit minimaal vier weken moet zijn heb ik verder geen ervaring.

Ik ben van plan rond juni mijn anti-kraak kamertje op te zeggen en samen te ga wonen met mijn vriendin.
Wat is de gemiddelde prijs van een startersappartementje/studio? Wat kan ik het beste vermijden op het gebied van kosten en zijn er kleine verhuurders die verhuren aan studenten met een laag of geen inkomen of is dit echt onmogelijk? (Studie financiering / Klein bijbaantje / garantstelling)

Ik zie hier en daar miezerige tweekamerappartementjes voorbijkomen van ongeveer 900,- exclusief. Is dit normaal voor bijv. Tilburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Biscuit schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:09:
Hoe moeilijk is het om deze kosten terug te trekken via een rechter? Naast dat mijn bruikleenorganisatie organisatie een kleine vergoeding heb gekregen omdat ze zomaar twee weken van tevoren vermelden dat mijn bedrag wordt verhoogd met 25,-. Terwijl er in mijn contract echter staat vermeld dat dit minimaal vier weken moet zijn heb ik verder geen ervaring.

Ik ben van plan rond juni mijn anti-kraak kamertje op te zeggen en samen te ga wonen met mijn vriendin.
Wat is de gemiddelde prijs van een startersappartementje/studio? Wat kan ik het beste vermijden op het gebied van kosten en zijn er kleine verhuurders die verhuren aan studenten met een laag of geen inkomen of is dit echt onmogelijk? (Studie financiering / Klein bijbaantje / garantstelling)

Ik zie hier en daar miezerige tweekamerappartementjes voorbijkomen van ongeveer 900,- exclusief. Is dit normaal voor bijv. Tilburg?
Op je eerste vraag: Je wint bijna altijd. Maar je moet wel zelf de kosten voor het proces voorschieten als je niet verzekerd bent. En dan nog kan het een hele tijd duren voordat ze je daadwerkelijk terugbetalen.

Op de 2e vraag: Dat ligt er heel erg aan waar je wilt gaan wonen. Grote steden hebben een enorme wachtlijst voor sociale huurwoningen (onder de €700/maand). Reken op 5 tot 10 jaar. En daar mag je vaak ook niet veel voor verdienen. In krimpgebieden is het een stuk makkelijker.
Voor particuliere huur betaal je inderdaad al snel €900/maand. Daar zitten dan weer bijna altijd minimum inkomens eisen aan.
En er zit best wel een gat tussen het maximale inkomen voor sociale huur en het minimum voor particuliere huur. De woningbouw mag een beperkt aantal sociale huurwoningen toewijzen aan mensen met een iets te hoog inkomen. En een aantal particuliere verhuurders stelt niet zo'n hoge inkomenseisen. Maar de vraag is enorm en het aanbod schaars.
Ik ben nu zelf bezig met een huis kopen, omdat een hypotheek krijgen makkelijker is dan een betaalbare huurwoning in de randstad :+

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17
Bisti schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:58:

M.a.w. ga opzoek naar een geschikte woonruimte en probeer direct in contact te komen met de verhuurder. Als jij de verhuurder weet te overtuigen dat je "goed volk" bent en de huur kunt betalen, dan zijn er verder geen inkomenseisen (die bepaalt de verhuurder namelijk om op die manier "goed volk" die de huur kunnen betalen binnen te krijgen).
Helaas is de markt weerbarstiger, veel pandeigenaar hebben eigenlijk geen interesse in gezeur van het pand. Het is een beleggingsobject en zij willen rendement. Door het inschakelen van derden houden ze zich niet bezig met oninteressante zaken, zoals wie het verhuurd en of die het kan betalen. De checks liggen bij de makelaar.

Wat irritanter is aan de particuliere huurmarkt is dat het eigenlijk een wild-wild-west markt is. Je hebt als verhuurder betrekkelijk weinig rechten, behalve dat je er mag wonen en dat je er niet uit wordt getrapt. Echter de verhuurder hoeft ook niets te doen. Hiermee bedoel ik alleen objecten die door echte particuliere huurders worden verhuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Termi schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:04:
[...]

Helaas is de markt weerbarstiger, veel pandeigenaar hebben eigenlijk geen interesse in gezeur van het pand. Het is een beleggingsobject en zij willen rendement. Door het inschakelen van derden houden ze zich niet bezig met oninteressante zaken, zoals wie het verhuurd en of die het kan betalen. De checks liggen bij de makelaar.

Wat irritanter is aan de particuliere huurmarkt is dat het eigenlijk een wild-wild-west markt is. Je hebt als verhuurder betrekkelijk weinig rechten, behalve dat je er mag wonen en dat je er niet uit wordt getrapt. Echter de verhuurder hoeft ook niets te doen. Hiermee bedoel ik alleen objecten die door echte particuliere huurders worden verhuurd.
Een particuliere huurder heeft net zoveel rechten als een sociale huurder hoor.
Er is alleen een verschil in recht hebben en recht krijgen. Woningbouwverenigingen zijn groot en hebben overal wel een procedure voor. En negatieve publiciteit is slecht voor ze.
In de particuliere markt heb je een veel meer kans op verhuurders die de regels niet kennen of ze bewust aan hun laars lappen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd prettig zo'n thread waar de TS niet de moeite neemt om terug te komen....
Pagina: 1